Gå til innhold

Hvorfor er dagens unge mindre interessert i bil og motorsykkel enn før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan grunnene være? 

Anonymkode: 43d30...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Internet og dataspill. 

Jeg kan se japanske trillinger sitte naken og putte sko på hodet. Hva skal jeg med en Kawasaki til 300 000?

Livet er i endring, bil er ikke lengre status. Og å råne er ikke så spennende når man har sett alt som skjer på snap.

Skrevet

Bil koster jo ganske mye i dag, særlig om man skal ha en som er litt sprek med futt i. I tillegg går det jo på behov. Det blir stadig færre manuelle yrker, og de manuelle yrkene som er igjen besettes av østeuropeere. 

Anonymkode: 486e8...2fa

Skrevet

I tillegg. En bil koster MINST 10000 i året. Hva gir best instarambilder? En bilferie til strømstad i en corolla fra 91 eller en ukes tur til Praha?

Skrevet
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Internet og dataspill. 

Jeg kan se japanske trillinger sitte naken og putte sko på hodet. Hva skal jeg med en Kawasaki til 300 000?

Livet er i endring, bil er ikke lengre status. Og å råne er ikke så spennende når man har sett alt som skjer på snap.

Hvorfor er ikke bil status tror du? Og selvom vi har dataspill er det jo noe annet å kjøre rundt.

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

I tillegg. En bil koster MINST 10000 i året. Hva gir best instarambilder? En bilferie til strømstad i en corolla fra 91 eller en ukes tur til Praha?

Jepp. Det er så mange reguleringer rundt bilbruk i dag og så overdrevent mange krav og kostnader til førerkort at mange ikke gidder. I dag betaler mange over 30K for å i det hele tatt ta lappen. På slutten av nittallet da jeg tok den, så kunne man klare seg med ned til en tredjedel av dette. Og selv om man justerer for naturlig inflasjon, så blir det en del mindre enn i dag. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke bil status tror du? Og selvom vi har dataspill er det jo noe annet å kjøre rundt.

Fordi vi kan reise hvor som helst i verden for de 10 000 det koster å ha et vrak i oppkjørselen. Du ser mer interessant i India enn i nabolaget.

Jeg har to biler men ser ikke helt poenget. Jeg kan gå eller sukle.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Det er så mange reguleringer rundt bilbruk i dag og så overdrevent mange krav og kostnader til førerkort at mange ikke gidder. I dag betaler mange over 30K for å i det hele tatt ta lappen. På slutten av nittallet da jeg tok den, så kunne man klare seg med ned til en tredjedel av dette. Og selv om man justerer for naturlig inflasjon, så blir det en del mindre enn i dag. 

Jeg synes 30k er helt ok for et førerkort. 

Men avgifter på drivstoff kan med fordel fjernes.

Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes 30k er helt ok for et førerkort. 

Men avgifter på drivstoff kan med fordel fjernes.

For dyrt for mange. Men vi ser en rivende teknologisk utvikling, og snart skal ruter teste en autonom minibuss i Oslo (selvkjørende). Behovet for å ta lappen eksisterer nok en del år til, men jeg kan se for meg at f. eks. en AI i større grad er "kjøreskolelæreren". Om 10-20 år så er det stor sannsynlighet for at eleven kjører alene, ved at en AI gir mer og mer kontroll til eleven etterhvert som h*n viser progresjon. Eventuelt vil en menneskelig sjåførlærer kontrollere f. eks. 10 biler om gangen ved at "lederbilen" som sjåførlæreren sitter i sender instruksjoner til de andre bilene i følget. Det er mange måter å gjøre kjøreskoleopplæring billigere på gjennom teknologiske nyvinninger. 

Skrevet

For det første; jeg er ikke særlig bilkyndig. Jeg har ikke peiling på motorsykler

Men, jeg tror det er mindre interesse fordi

1) det er ikke status å mekke på bil - og ikke bare bil. Det er lav oppslutning om yrkesfag, og enda færre som fullfører. Hvem hjelper  fatter'n med å mure, å sveise, å bytte bildeler når man heller kan prate med gutta om Bose, Apple og indeksen på Oslo børs?

2) biler består av mye mer teknologi nå enn før, men på tross av teknologisk utvikling, er ikke dette noe som fenger dagens ungdom. For de som er eldre med en interesse kan det også være vanskelig å opprettholde denne, fordi de ikke kan teknologien.

• Liker 1
Skrevet

Ikke så rart egentlig. At det er politisk ukorrekt er en ting. Men bare se på reklamene!!

På 70 tallet var det motor, frihet, tøffe former, livstil, statement og status.  Denne VIL du ha!!!!!

Idag er det bagasjerom, ncaap stjerner, forbruk og isofix seter....praktisk, billig og samme som tante.  Skulle tro det var håndvesker de reklamerte for. Det har gått fra å være noe alle så frem til å eie. Kjøre ut av bygda og ha friheten til å reise. Til noe man helst ikke bør ha men hvis man alikevel MÅ så er denne bilen stort bagasjerom og lavt forbruk.  Jada....spennende...

Å ha bilinteresse er harry(eller typisk FRP'er), og ikke vite hva slags bil man eier viser at man ser på bil som et nødvendig onde og man egentlig har mye mer sofistikerte interesser/sosialt ovenpå.(Eller typisk SV'er) Det er ihvertfall det inntrykket man ønsker å gi. Men selv folk uten interesse veit hva de ikke vil ha så det betyr noe.

Anonymkode: 6c96f...887

• Liker 1
Skrevet

Er det mindre interesse for bil?

Det er nytt for meg hvertfall. Jeg kjenner ungdom, både gutter og jenter, som er veldig interessert i bil. 

Anonymkode: 1b977...706

• Liker 1
Skrevet

Alfa mannen skiftes ut med tiden,hvorfor er vi ikke interessert i å tenne bål med steiner lenger liksom

Anonymkode: 225d0...36c

Skrevet

Hva?? Den var ny, her jeg bor er ungdommen veldig interessert i bil. De fleste på min alder (18-20) har egen bil, og det er gjerne et hjemmemekka vrak med ombygd motor og 500 hester. Alle som har bil råner rundt, ofte hele natta både i helger og hverdag, og det er ikke sjeldent å se en rånerekke hvor enn man kjører. Man får kanskje litt sånn Wunderland-vibber av det jeg har skrevet, men kommer ikke på noen som det lyser typisk råner av.

Anonymkode: 41aa7...041

Skrevet

Mye henger vell sammen med at stadig flere flytter inn til byene der man i mindre grad har behov for bil, samtidig som veldig mange tar høyere utdannelse og yrkesfag eller "mekking" blir stadig sjeldnere. 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er noe negativt heller. I byen synes jeg folk som på død og liv må kjøre rundt på en ekstremt bråkete motorsykkel er et plagsomt irritasjonsmoment, og det finnes tross alt betydelig sunnere hobbyer som ikke plager andre like mye. 

Skrevet

De har rett og slett ikke tid etter at de er ferdige med å børste og olje skjegget. Dessuten må noen se til at surdeigen har det bra.

Skrevet

Fordi det er kjedelig 

Anonymkode: 70bc3...fca

Skrevet

Man har jo ikke behov for bil i dagens samfunn.

Anonymkode: be631...3f2

Skrevet (endret)

Tror nok tiden har gått fra fri bevegelse på egne hjul desverre.

Dagens ungdom vokser ikke opp med Steve Mqueen, Marlon Brando og smokey and the bandit. Pappa som kunne mekke og egen garasje til eneboligen.

Idag møtes de av bompenger, EU godkjenninger, leiligher uten garasje, 35.000 for førerkort og hipster foreldre uten verktøykasse. Skoler bygges uten P-Plasser. I tillegg til generell nedsnakking av bilister (synonymt med slemminger)

Bilkulturen er i ferd med å dø i fortettede områder og befolkningsentre.

Først ble moped/mc interessen drept av at familier fikk 2 biler på 90 tallet og barna fikk lappen på bil hvis de ikke kjørte moped.(organdonorkjøretøy). Naturlig er at bil følger etter. Tog og buss får massiv positiv propaganda. Biler tilsvarende negativ. Over tid virker det.

Endret av Commander
  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har jo ikke behov for bil i dagens samfunn.

Anonymkode: be631...3f2

Du kan jo bo der jeg bor noen mnd. Vi hadde utflyttede byfolk som naboer et år. Trivelige folk som aldri hadde behov for lappen. Med kun skolebusser som off.transport holdt de ut i 1 år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...