AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Kanskje det bare er noe med kretsene vi vanker i, men det er enormt mange av barna til slekt, venner og kolleger som studerer medisin i Norge eller utlandet. Det er faktisk flere som studerer medisin enn noe annet. Jeg begynner å bekymre meg litt for om det vil finnes jobb til alle sammen, og om det kanskje utdannes for mange leger nå. Vi har en ungdom som også vurderer medisinstudiet. Er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: 81836...5f0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Distriktene sliter fortsatt med å få nok leger. Om de er villige til å flytte ut i grisegrendte strøk så vil de nok klare seg Anonymkode: 79957...28a 1
EvaLena Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Jeg er for at flere blir lege. For p få time hos min fastlege så må jeg vente ca 4 uker. Med flere leger så håper jeg det blir kortere ventetid for å få time hos fastlege. Jeg er ganske lei av å feks ha plager som ikke kan vente i 4 uker for så å få time hos en annen lege som ikke kjenner til meg i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 I Norge utdanner vi for få leger i forhold til legebehovet, og vi trenger faktisk de som studerer i Øst-Europa. Flaskehalsen vår er antall turnusplasser som ikke samsvarer med antall LiS-stillinger som utlyses hvert år. Man arbeider for å få flere turnusplasser slik at vi ikke må belage oss på å innhente spesialister fra andre land. Man arbeider også for å få flere studieplasser i Norge slik at vi ikke må belage oss på andre land for å utdanne vårt eget helsepersonell. Dette er imidlertid dyrt og ressurskrevende, og noe politikerne generelt unnviker å svare på og gi lovnader om. Medisinstudiet er for tiden et kjempepopulært studium, og det kan virke som at "alle" vil studere medisin. Jeg skjønner tankegangen og bekymringene dine, men jeg har ikke hørt noen indikasjoner fra de som jobber med dette om at vi står i fare med å sitte med for mange leger. Anonymkode: df94b...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 Ja det utdannes for mange. Enn så lenge er det mulig å få jobb hvis man flytter på seg, men det er stadig mer kamp om stillingene. På sikt vil nok leger som ikke tilpasser seg behovene til samfunnet fremfor egne ønsker bli jobbløse. Anonymkode: cdddd...929
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, EvaLena skrev: Jeg er for at flere blir lege. For p få time hos min fastlege så må jeg vente ca 4 uker. Med flere leger så håper jeg det blir kortere ventetid for å få time hos fastlege. Jeg er ganske lei av å feks ha plager som ikke kan vente i 4 uker for så å få time hos en annen lege som ikke kjenner til meg i det hele tatt. dagens nyutdannede ønsker ikke å bli fastleger, selv bykommuner sliter med å få nok leger til det. Dagens unge vil leve slik de tror sykehusverden er i Greys Anatomy. Anonymkode: cdddd...929 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: dagens nyutdannede ønsker ikke å bli fastleger, selv bykommuner sliter med å få nok leger til det. Dagens unge vil leve slik de tror sykehusverden er i Greys Anatomy. Anonymkode: cdddd...929 Du tror alle vil bli kirurger? Anonymkode: 427ac...6ad
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: dagens nyutdannede ønsker ikke å bli fastleger, selv bykommuner sliter med å få nok leger til det. Dagens unge vil leve slik de tror sykehusverden er i Greys Anatomy. Anonymkode: cdddd...929 Det er da mange medisinstudenter på de siste årene som heller mer og mer mot allmennpraksis da det er en mer familievennlig retning. Jeg vet ikke helt hvor du har fått dette fra, men alle medisinstudenter vet at det å jobbe på sykehus ikke er som i Grey's Anatomy. Det vet vel alle ikke-medisinstudenter også. Anonymkode: df94b...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da mange medisinstudenter på de siste årene som heller mer og mer mot allmennpraksis da det er en mer familievennlig retning. Jeg vet ikke helt hvor du har fått dette fra, men alle medisinstudenter vet at det å jobbe på sykehus ikke er som i Grey's Anatomy. Det vet vel alle ikke-medisinstudenter også. Anonymkode: df94b...e8f Hvorfor er det ikke bittelitt slik som Greys Anatomy? Det kan jo være noen sykehus hvor det er litt sånn. Anonymkode: 427ac...6ad
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da mange medisinstudenter på de siste årene som heller mer og mer mot allmennpraksis da det er en mer familievennlig retning. Jeg vet ikke helt hvor du har fått dette fra, men alle medisinstudenter vet at det å jobbe på sykehus ikke er som i Grey's Anatomy. Det vet vel alle ikke-medisinstudenter også. Anonymkode: df94b...e8f Allmennpraksis er da virkelig ikke særlig familievennlig! Jeg er gift med en sykehuslege, og selv om det ikke er en dans på roser med tre små barn akkurat, er det ingen ting mot allmennpraksis. Jeg kjenner flere leger i allmennpraksis med små barn, og dem synes jeg synd på. De er jammen slitne! Anonymkode: c08b1...1a6
Katana Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: dagens nyutdannede ønsker ikke å bli fastleger, selv bykommuner sliter med å få nok leger til det. Dagens unge vil leve slik de tror sykehusverden er i Greys Anatomy. Anonymkode: cdddd...929 Spesielt distriktene sliter. Hver femte kommune med under 20.000 innbyggere mangler fastlege eller legevaktlege. http://arkiv.nsdm.no/filarkiv/File/rapporter/Rapport_Fastlegeordningen_NSDM_2016.pdf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 Når det nå er 50% ekstra medisinstudenter, som utdannes i østblokkland, disse halv-sløve 4er-elevene fra Vgs, som har funnet seg et smutthull, uten merits til å studere medisin i Norge, kommer det til å oppstå problemer med konkurranse i fremtiden. Anonymkode: 2d076...06c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #13 Skrevet 21. august 2017 Regner med at østblokk-legene våre i fremtiden vil vises på pasientskade-statistikken også. Anonymkode: 2d076...06c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #14 Skrevet 22. august 2017 Jeg er ikke lege, men skjønner vel egentlig hvorfor mange unge ikke vil blir fastleger i distriktene. Jeg er selv fra en liten plass langt, langt oppe i Nord, og bor nå i en "storby". Kunne aldri i livet falt meg å flytte tilbake...måtte ha fått en betraktelig lønn for å gjøre det. Høres ut som et skikkelig luksusproblem, men det er realiteten for mange jobbsøkere. Noen går heller arbeidsledig enn å flytte til de verste drittplassene. Anonymkode: 499d2...970
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #15 Skrevet 22. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Allmennpraksis er da virkelig ikke særlig familievennlig! Jeg er gift med en sykehuslege, og selv om det ikke er en dans på roser med tre små barn akkurat, er det ingen ting mot allmennpraksis. Jeg kjenner flere leger i allmennpraksis med små barn, og dem synes jeg synd på. De er jammen slitne! Anonymkode: c08b1...1a6 Åpenbart siktet jeg til arbeidstid. Anonymkode: df94b...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #16 Skrevet 22. august 2017 Er det ikke for få leger da? Fastlegene gnåler i hvert fall hele tiden om at de har for mange pasienter, og for lite tid. Samme med spesialister... altså, man må vente i månedsvis på time hos spesialister, og da har fastlegen konkludert med at problemet er for vanskelig/alvorlig til at han kan hjelpe deg, og likevel må man vente lenger på legetime enn om man har litt vondt i halsen. Anonymkode: b300d...72d
MajorasMaske Skrevet 22. august 2017 #17 Skrevet 22. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at østblokk-legene våre i fremtiden vil vises på pasientskade-statistikken også. Anonymkode: 2d076...06c Ja, de kommer nok til å dokumentere og rette opp i en del ting. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #18 Skrevet 22. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke for få leger da? Fastlegene gnåler i hvert fall hele tiden om at de har for mange pasienter, og for lite tid. Samme med spesialister... altså, man må vente i månedsvis på time hos spesialister, og da har fastlegen konkludert med at problemet er for vanskelig/alvorlig til at han kan hjelpe deg, og likevel må man vente lenger på legetime enn om man har litt vondt i halsen. Anonymkode: b300d...72d Det er enorme helsekøer i Norge fordi universitetene mangler kompetasen til å utdanne nok leger. Heller ikke med innvandring og utenlandsstudenter greier Norge å få full legedekning. Anonymkode: d8071...9d9
RoH Skrevet 22. august 2017 #19 Skrevet 22. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det nå er 50% ekstra medisinstudenter, som utdannes i østblokkland, disse halv-sløve 4er-elevene fra Vgs, som har funnet seg et smutthull, uten merits til å studere medisin i Norge, kommer det til å oppstå problemer med konkurranse i fremtiden. Anonymkode: 2d076...06c Menneskelige egenskaper er vel så viktige som pugghester / nerdeegenskaper. Ingen grunn til å tro at en far vidregående med 5,5 i snitt er et bedre egnet som lege enn en med 4 i snitt. Leger må ha evnene til å lytte, evne til å kjenne igjen avvikende symptomer og ikke minst gode medmenneskelige egenskaper. Dette henger ikke nødvendigvis sammen med karrakterer. At vi utdanner masse leger er bare bra, da går kostnadene ned pr. tjeneste. VI får i tillegg et bedre utvalg og står bedre rustet til å ta i mot en stadig aldrende befolkning, vi har jo som kjent mer bruk for helsetjenester desto eldre vi blir.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #20 Skrevet 22. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det bare er noe med kretsene vi vanker i, men det er enormt mange av barna til slekt, venner og kolleger som studerer medisin i Norge eller utlandet. Det er faktisk flere som studerer medisin enn noe annet. Jeg begynner å bekymre meg litt for om det vil finnes jobb til alle sammen, og om det kanskje utdannes for mange leger nå. Vi har en ungdom som også vurderer medisinstudiet. Er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: 81836...5f0 Har fått inntrykk av at det utdannes for få. Spesielt når man hører om at det hentes inn leger fra Spania som må gå på språkkurs for å få flere leger. Tror kanskje kravene for å bli lege kunne ha hatt godt av å blitt endret. Det er slettes ikke alle som jobber som lege som er helt kompetent. Kjenner en mor som dro til legen med sin 7 år gamle datter fordi hun pustet så tungt. Legen var ganske rask å konstatere at hun røkte og mått øyeblikkelig slutte med det. Moren endte med å bytte lege og hverken moren eller faren til jenta røkte. Det ble senere funnet ut at jenta hadde asthma. Har også lest om en lege som ble tatt for å selge friske organer på et eller annet marked for organer. Der de friske organene ble byttet ut med andre som ble oppbevart på sykehuset. Legen fikk naturligvis sparken. Anonymkode: da57b...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå