AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Mange færre elever og studenter jobber ved siden av studiene i dag, sammenlignet med f.eks. 90-tallet. https://www.nrk.no/norge/_-unge-ma-laere-seg-a-jobbe-ved-siden-av-skolen-1.13651136 Flere mener dette er uheldig, og de som jobber ved siden av studiene ser åpenbart ut til å stå sterkere i konkurranse om de beste jobbene når de er ferdigutdannet. Hva tenker dere, er dette noe det bør settes mer fokus på? Bør våre unge håpefulle jobbe ved siden av studiene? Anonymkode: e98ab...1c1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Jeg måtte begynne å jobbe ved siden av fulltidsstudie. Jobbet 3 dager i uken og i helgen. Dette pga stipendet ikke strakk til når jeg kun hadde 1000 kr å leve på i mnd etter regninger og husleie. Jeg ble veldig sliten og fikk ikke lest så mye som jeg burde. Det vistes på eksamene for å si det sånn. Har gitt opp.. Anonymkode: ca5ab...a12 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Vil gjerne jobbe, men umulig å få jobb. Finnes nesten ikke arbeidsplasser for ufaglærte lengre, arbeidskraft fra utlandet er billigere. I min by er det de som kjenner noen som jobber på stedet, som får deltidsjobbene (butikk, vasking,lett kontorarbeid, servitør osv), ellers er det svensker i utelivsbransjen og øst-europeere på bygg/maling etc. Har skole 4 dager i uken, og kjenner jeg fint hadde greid å jobbe 1-2 dager og noen kvelder, kanskje noe mindre midt i eksamensperioden. Anonymkode: 042ab...e0a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Vel, nå stod jo jobbene på rekke og rad på 90-tallet da. Det er et mye tøffere arbeidsmarked i dag. Å få ufaglærte deltidsstillinger er ikke barebare. Men nei, jeg synes ikke studenter skal jobbe spesielt seg ihjel. Jeg synes det er viktig at de nettopp skal være studenter, dvs. studere, engasjere seg i verv og være sosiale. Husk at det også er fryktelig mange studenter som har et frivillig verv, og dette er minst like viktig som betalt arbeid. Anonymkode: 1c2b3...d08 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 Det er et tøffere arbeidsmarked i dag, men det handler og om at norske ungdommer er for fin til å gjøre de jobbene de kan få. Avisbud, reklameutlevering, lagerarbeid, renhold, servitører eller være i oppvasken er ikke godt nok lenger, det må være noe bedre for at bomullsgenerasjonene skal gidde å tjene egne penger. Erfaringsmessig fra de nyutdannede jeg møter på jobb og hører om fra venner som er ledere, så har norsk ungdom også et slett forhold til å møte presis, overholde pausetider, gjøre ting som er nødvendig men ikke gøy, og innse at man må jobbe seg oppover ved å være flink, ikke leve på navnet til pappa og trussel om sykemelding hvis ønsker ikke blir innfridd. Anonymkode: 8e91c...7c8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et tøffere arbeidsmarked i dag, men det handler og om at norske ungdommer er for fin til å gjøre de jobbene de kan få. Avisbud, reklameutlevering, lagerarbeid, renhold, servitører eller være i oppvasken er ikke godt nok lenger, det må være noe bedre for at bomullsgenerasjonene skal gidde å tjene egne penger. Erfaringsmessig fra de nyutdannede jeg møter på jobb og hører om fra venner som er ledere, så har norsk ungdom også et slett forhold til å møte presis, overholde pausetider, gjøre ting som er nødvendig men ikke gøy, og innse at man må jobbe seg oppover ved å være flink, ikke leve på navnet til pappa og trussel om sykemelding hvis ønsker ikke blir innfridd. Anonymkode: 8e91c...7c8 For fin? Det er mange som meg som hadde blitt kjempeglad for å få en av de jobbene du nevner, men for å få jobb i f.eks kassa på matbutikken er det ikke nok å ha fullført videregående, neida nå må man ha relevant erfaring fra en butikk innenfor samme kjede, da sier det seg selv at man ikke har mye sjans blandt 200+ søkere. Det er egne firma i Sverige som tar med unge hit for å jobbe i utelivsbransjen, stillingene blir sjeldent lyst ut her i Norge. Posten leverer reklame her jeg bor, for å få jobb der må man ha førerkort og kunne levere 5 dager i uka, så det utgår for de fleste studentene selv om det en sjelden gang blir utlyst en slik stilling. Avisbud er en jobb som dør ut, har ikke sett annonse for en slik jobb i min by (en av de 5 største i norge) på år og dag, dessuten er det ganske ugunustig å måtte jobbe fra 2-5 om natten 6 dager i uka når man har forelesning fra rundt 8 på hverdagene (passer bedre som sommerjobb for de som tar studiene seriøst). Det er jo ikke noe rart at norsk ungdom ikke har høy arbeidsmoral og yrkesstolthet, de får jo aldri prøvd seg i jobb. Anonymkode: 042ab...e0a 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et tøffere arbeidsmarked i dag, men det handler og om at norske ungdommer er for fin til å gjøre de jobbene de kan få. Avisbud, reklameutlevering, lagerarbeid, renhold, servitører eller være i oppvasken er ikke godt nok lenger, det må være noe bedre for at bomullsgenerasjonene skal gidde å tjene egne penger. Erfaringsmessig fra de nyutdannede jeg møter på jobb og hører om fra venner som er ledere, så har norsk ungdom også et slett forhold til å møte presis, overholde pausetider, gjøre ting som er nødvendig men ikke gøy, og innse at man må jobbe seg oppover ved å være flink, ikke leve på navnet til pappa og trussel om sykemelding hvis ønsker ikke blir innfridd. Anonymkode: 8e91c...7c8 For å jobbe som servitør må man enten ha 1. servitørfag på VGS eller 2. erfaring for å jobbe i studentbyene. Jeg tror ikke helt at du forstår at disse jobbene du nevner er veldig vanskelige å få i byer som har en høy studentandel. Renhold er generelt vanskelig å kombinere med en full studenttimeplan, og de færreste stillinger er deltid. Renhold går typisk til de uten utdanning (som heller ikke studerer). Anonymkode: 1c2b3...d08 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Renhold går typisk til de uten utdanning (som heller ikke studerer). Anonymkode: 1c2b3...d08 Har blitt mer og mer vanlig å ønske seg de med fagbrev til renhold også, så de jobbene blir enda vanskeligere å få for studenter. Anonymkode: dd2d2...fad 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 De færreste får relevant jobb og etter studiet er vel få arb.givere interessert i om man har jobbet på 7-eleven. Anonymkode: 31f7d...953
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et tøffere arbeidsmarked i dag, men det handler og om at norske ungdommer er for fin til å gjøre de jobbene de kan få. Avisbud, reklameutlevering, lagerarbeid, renhold, servitører eller være i oppvasken er ikke godt nok lenger, det må være noe bedre for at bomullsgenerasjonene skal gidde å tjene egne penger. Erfaringsmessig fra de nyutdannede jeg møter på jobb og hører om fra venner som er ledere, så har norsk ungdom også et slett forhold til å møte presis, overholde pausetider, gjøre ting som er nødvendig men ikke gøy, og innse at man må jobbe seg oppover ved å være flink, ikke leve på navnet til pappa og trussel om sykemelding hvis ønsker ikke blir innfridd. Anonymkode: 8e91c...7c8 I min bransje kan du se langt etter jobb hvis du ikke har relevant erfaring fra før/under/etter studier. Kan godt ha jobbet 20 år på Rema for den saks skyld, men jobb får du ikke. Anonymkode: 0599c...e47
Gjest JesusElskerAlle Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 Vet at veldig mange ungdommer søker etter jobber uten å få noe som helst. Ei venninne av meg søkte 40 steder og fikk 2 svar, kun 1 jobb. Så det krever mye. Er just ferdig med VGS selv og har begynt på universitetet. Pga traumer (er mulig at jeg har kompleks PTSD) + en annen diagnose har jeg ikke kapasitet. Eller jeg kunne jobbet, men jeg hadde endt opp fullstendig utslitt. Jeg spyr lett om jeg presser meg for mye. Pga de nevnte tingene har jeg ikke like mye kapasitet som de andre på min alder, og å presse meg mer i den situasjonen jeg er i akkurat nå er å be om oppkast, utslithet, enda mer ustabilitet og muligens mer selvskading/suicidalitet. Så jeg har blitt vurdert til at det er bedre at jeg venter til etter studiene, evt til neste sommer når jeg har ferie.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et tøffere arbeidsmarked i dag, men det handler og om at norske ungdommer er for fin til å gjøre de jobbene de kan få. Avisbud, reklameutlevering, lagerarbeid, renhold, servitører eller være i oppvasken er ikke godt nok lenger, det må være noe bedre for at bomullsgenerasjonene skal gidde å tjene egne penger. Erfaringsmessig fra de nyutdannede jeg møter på jobb og hører om fra venner som er ledere, så har norsk ungdom også et slett forhold til å møte presis, overholde pausetider, gjøre ting som er nødvendig men ikke gøy, og innse at man må jobbe seg oppover ved å være flink, ikke leve på navnet til pappa og trussel om sykemelding hvis ønsker ikke blir innfridd. Anonymkode: 8e91c...7c8 Om jeg bare kunne jobbet i oppvasken! Dessverre har jeg ikke "minimum 3 års erfaring med oppvask event enkelt kjøkkenarbeid": https://tjenester.nav.no/stillinger/stilling?p=2&rpp=50&rv=al&l1=62872&sort=akt&ID=9619178&hd=Stillinger+merket+med+deltid Faenmeg umulig å få seg jobb som student i denne byen Anonymkode: d0574...043 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå