AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Jeg foretrekker å lese pensum hjemme. Fortalte dette til en på studiet idag og hun sa at det var veldig dumt å gjøre fordi det er bedre å lese på lesesalen. Men er ikke dette individuelt? Hva er egentlig fordelene med å lese på lesesal/bibliotek? Jeg tror at jeg konsentrerer meg bedre alene. Da kan jeg ha fullt fokus på det jeg leser istedenfor å måtte tenke på at det er folk rundt meg også. I tillegg sitter jeg gjerne å snakker litt med meg selv og kommenterer det jeg leser høyt, noe som er litt flaut med folk rundt. Har akkurat begynt å studere, så er interessert i andres erfaringer. Anonymkode: 86355...041
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Selvfølgelig er dette individuelt. Venninnen er vel bare litt enkel i topplokket som ikke forstår dette. Anonymkode: 45f4b...bc0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Jeg skal lese hjemme, men jeg bor alene. Skjønner godt at mange velger lesesal om de bor i bråkete kollektiv med action hver kveld eller lett faller for fristelsen til å sitte på facebook eller se på tv. Dersom jeg må slå opp i ande bøker enn de jeg har selv, eller vet jeg blir ukonsentrert hjemme er det ikke verre enn at man kan ombestemme seg Anonymkode: 1f231...10b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Ulempen er at du skal bare gjøre noen andre småting, inni mellom lesingen. Er du på en lesesal, så kan du ikke bare sette på en klesvask, eller andre småtterier. I tillegg går du glipp av å ha en stille, sosial hverdagskontakt med andre studenter. Men klarer du å konsentere deg hjemme så gjør du det du mener er best for deg. Anonymkode: f1803...65a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 Selvfølgelig er det individuelt, og jeg anser studenter som er rigide på dette som litt enkle og veldig nevrotiske. Jeg har alltid lest hjemme og så å si aldri vært på forelesninger. Det har alltid gått bra med meg på eksamen. Flere som har vært på alle forelesninger og bare lest på lesesalen har strøket. Ikke noe stikk mot dem, men poenget mitt er bare at det er ikke hvor man leser som avgjør om man vil greie seg eller ikke. Det er kvaliteten på lesingen, og så lenge du klarer å opprettholde en god kvalitet til tross for at du gjør det hjemme er det jo ikke noe problem. Men jeg får også mange tomme blikk og bastante utsagn om hva jeg burde gjøre når jeg sier at jeg leser hjemme og ikke går i forelesninger. Anonymkode: 85649...149 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 Jeg har lest både hjemme, på lesesal, bibliotek og café. Gjør det som du foretrekker. Noen må ha det helt stille rundt seg, andre foretrekker litt bakgrunnsstøy. Dette er individuelt. Det kan også være fint å variere hvor man leser, f.eks ha noen dager hjemme og noen på lesesalen. Anonymkode: c5e91...ac7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ulempen er at du skal bare gjøre noen andre småting, inni mellom lesingen. Er du på en lesesal, så kan du ikke bare sette på en klesvask, eller andre småtterier. I tillegg går du glipp av å ha en stille, sosial hverdagskontakt med andre studenter. Men klarer du å konsentere deg hjemme så gjør du det du mener er best for deg. Anonymkode: f1803...65a Det er jo nok av distraksjoner på en lesesal også... Jeg fikk være mye mer i fred i leiligheten min, og å sette på en klesvask tok jo under to minutter. På lesesalen hadde jeg fortsatt internett og medstudenter som forstyrrende elementer, og jeg kunne faktisk kaste bort like mye tid i løpet av en dag på lesesalen, som hjemme. Da måtte jeg i tillegg "stresse" med å få gjort unna klesvask o.l. når jeg kom hjem... Til TS: jeg følte det på samme måte som deg, at jeg kunne konsentrere meg bedre hjemme. I de mest intense eksamensperiodene snakket jeg også høyt for å repetere stoffet underveis, og det synes jeg var mer effektivt enn om jeg skulle notert det samme eller ikke snakket/notert noe. Da er det klart at det er best å sitte hjemme! Hjemme var jeg avslappet og kunne også legge meg i sengen og sove litt om nødvendig, mens på lesesalen kunne jeg sitte og være dødstrøtt uten å få gjort noe med det I den siste eksamensperioden, som var langvarig og med svært mye pensum, varierte jeg mellom å sitte på lesesalen og hjemme. Det var nok egentlig mest av sosiale grunner, selv om det også var digg å komme seg litt ut av leiligheten og lese på et annet sted noen dager. Vi hadde veldig bra lesesaler da, med GOD plass, gode Håg-stoler og lite folk. Jeg tror ikke jeg hadde orket å sitte særlig mye på en full lesesal med masse folk rundt meg og med en sliten, liten kontorpult og -stol. Det er mulig at sistnevnte får folk inn i "lesemodus"; husker en del av de jeg studerte med prøvde å fremstille eksamensperiodene som et helvete hvor de måtte slite seg gjennom time etter time på lesesalen.. men det var jo sjelden de som gjorde det best på eksamen. Anonymkode: c6db9...690
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå