Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å studiene sosialt arbeid etter flere år i jobb og prøvd å finne ut av hva jeg vil jobbe med. Ser at dette studiet er krevende sosialt og faglig, men for meg vil jeg nok få det mest utfordrende sosialt. Jeg har slitt en del med angst tidligere og ønsker å prøve å utfordre den mer, samtidig er jeg en rolig og introvert person så er fortsatt usikker på om jeg har valgt rett. Jeg liker å jobbe med mennesker og hjelpe de som har ulike behov, men etterhvert ønsker jeg å jobbe mer alene eller i mindre team innenfor veiledning og terapeutisk rettet.  Jeg synes studiet har mange interessante emner og tenker at dette kan jeg ha nytte av senere uansett. Vet at dette studiet blir intensivt og krevende sosialt for meg. Kanskje litt for mye, har kommet i en klasse hvor de fleste er en del yngre enn meg og en veldig utadvent og ivrig gjeng. Det får meg til å tenke litt på hvordan jeg vil klare meg på studiet fremover. Jeg føler jeg skiller meg veldig ut pga av jeg ikke er like utadvent som de fleste i min klasse og sliter med å ta inn mye informasjon og jobbe i samme tempo som medstudentene mine. Feks, hvis vi har gruppeoppgave og skal diskutere blir jeg ofte stille og observerer og lytter mer enn jeg klarer å delta aktivt i gruppen. Eller under en presentasjon hvor jeg blir så nervøs at jeg får jerneteppe og mister fokus, glemmer hva jeg skal si osv. Finnes det andre jobber som kan være relevant å søke på eller studie som kanskje ikke er fullt så intensivt sosialt? 

Anonymkode: 8c015...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt å studiene sosialt arbeid etter flere år i jobb og prøvd å finne ut av hva jeg vil jobbe med. Ser at dette studiet er krevende sosialt og faglig, men for meg vil jeg nok få det mest utfordrende sosialt. Jeg har slitt en del med angst tidligere og ønsker å prøve å utfordre den mer, samtidig er jeg en rolig og introvert person så er fortsatt usikker på om jeg har valgt rett. Jeg liker å jobbe med mennesker og hjelpe de som har ulike behov, men etterhvert ønsker jeg å jobbe mer alene eller i mindre team innenfor veiledning og terapeutisk rettet.  Jeg synes studiet har mange interessante emner og tenker at dette kan jeg ha nytte av senere uansett. Vet at dette studiet blir intensivt og krevende sosialt for meg. Kanskje litt for mye, har kommet i en klasse hvor de fleste er en del yngre enn meg og en veldig utadvent og ivrig gjeng. Det får meg til å tenke litt på hvordan jeg vil klare meg på studiet fremover. Jeg føler jeg skiller meg veldig ut pga av jeg ikke er like utadvent som de fleste i min klasse og sliter med å ta inn mye informasjon og jobbe i samme tempo som medstudentene mine. Feks, hvis vi har gruppeoppgave og skal diskutere blir jeg ofte stille og observerer og lytter mer enn jeg klarer å delta aktivt i gruppen. Eller under en presentasjon hvor jeg blir så nervøs at jeg får jerneteppe og mister fokus, glemmer hva jeg skal si osv. Finnes det andre jobber som kan være relevant å søke på eller studie som kanskje ikke er fullt så intensivt sosialt? 

Anonymkode: 8c015...91d

går på samme studie som deg men har akkurat begynt på andre året. Jeg håper du fortsetter selv om du opplever deg selv som mer tilbaketrukket enn andre. Den voldsomme "ivrigheten" hos enkelte pleier å stagge seg etterhvert, det er i hvertfall min erfaring. Forsøk å finn deg en eller 2 du kan jobbe litt sammen med dersom dere har arbeidskrav i de ulike emnene. Trekk pusten dypt.. det går seg til men det kan i blant være vanskelig å finne sin rolle. Vi kan ikke kun ha sosial arbeidere som er skravlebøtter, vi trenger også dem som går litt mer stille i dørene. Dessuten tenker jeg det kan være fint for deg å øve deg på enkle presentasjoner av deg selv (skriv deg en liten notatlapp og bare si at du blir kjempe nervøs så du må ha jukselapp, det er helt lov :) 

Anonymkode: 0e815...b10

Skrevet

Akkurat dette med aktivitet i gruppen er veldig vanlig, og er noe jeg observerer mye på mitt eget studium. Vi skifter grupper hvert semester, og det er tydelig hvor forskjellige studenter er. I hovedtrekk skiller jeg mellom to typer studenter: de som tenker før de snakker og de som tenker mens de snakker. Ingenting er bedre enn det andre, men det sistnevnte kommer selvsagt bedre ut i gruppearbeid og er ofte de som leder samtalen. Når det er sagt vil den første gruppen ofte komme med mer gjennomtenkte innspill som drar diskusjonen fremover når de først snakker. Dette er klart en generalisering, men jeg tror de fleste kan gjenkjenne begge gruppene i grupper de har deltatt i. Jeg synes også det er synd at slike som deg tenker noe negativt om egen aktivitet. For meg høres det bare ut som du har vært litt uheldig og kommet i en gruppe med overvekt av de utadvendte og aktive. 

Det er viktig at du velger et studium som ender i en jobb du vil ha, og at du også trives på studiet. Samtidig synes jeg det er viktig at du ikke ser på trekkene dine som noe negativt og uegnet i en slik studieretning, for det synes jeg det slettes ikke er. Men slitsomt kan jeg godt forstå at det er. 

Anonymkode: 45984...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...