AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #21 Del Skrevet 21. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er vel voksen nok til å forstå at dette stemmer. Du får ikke irritert hud av kjønnshår vet du. La alt gro ut så vil du merke det. Anonymkode: bfcb9...25b Du uttaler deg på vegne av andres kjønnshår....... Anonymkode: 58693...760 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #22 Del Skrevet 21. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir borte når det har vokst ut litt. Anonymkode: 27420...0b2 Nei, det blir det ikke. Problemet for mange er nemlig ikke at håret irriterer huden men at manglende peeling irriterer huden. Barbering er verdens mest effektive peeling. Jeg hadde det legene kalte "atopisk eksem" før jeg fant ut at barbering fjerner problemet helt. Og om du har forsøkt peeling under en svær dusk med kjønnshår så vet du hvor poengløst det er... Hud evner faktisk å gjøre seg betent helt på egenhånd hos en stor andel av befolkningen. Anonymkode: 0d17c...b03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #23 Del Skrevet 21. august 2017 TS her, Takk for mange svar! Ser at jeg må ha formulert meg dårlig ettersom så mange har misforstått. Beklager det! Det står i brevet fra fødeavdelingen at man ikke skal barbere. Det står ikke noe om klipping/stussing. Dette har jeg hørt fra venninner, kollegaer og andre. Jeg skal selvsagt følge rådene fra sykehuset. Det er rådene fra "alle andre" jeg lurer litt på. Prøvde å Google, men da får jeg så ulike svar. Anonymkode: 6fa27...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #24 Del Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her, Takk for mange svar! Ser at jeg må ha formulert meg dårlig ettersom så mange har misforstått. Beklager det! Det står i brevet fra fødeavdelingen at man ikke skal barbere. Det står ikke noe om klipping/stussing. Dette har jeg hørt fra venninner, kollegaer og andre. Jeg skal selvsagt følge rådene fra sykehuset. Det er rådene fra "alle andre" jeg lurer litt på. Prøvde å Google, men da får jeg så ulike svar. Anonymkode: 6fa27...2d6 Du kan klippe. Anonymkode: 27420...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #25 Del Skrevet 21. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir det ikke. Problemet for mange er nemlig ikke at håret irriterer huden men at manglende peeling irriterer huden. Barbering er verdens mest effektive peeling. Jeg hadde det legene kalte "atopisk eksem" før jeg fant ut at barbering fjerner problemet helt. Og om du har forsøkt peeling under en svær dusk med kjønnshår så vet du hvor poengløst det er... Hud evner faktisk å gjøre seg betent helt på egenhånd hos en stor andel av befolkningen. Anonymkode: 0d17c...b03 OK Men når man bare skal vente i 4 uker så blir ikke håret lengre enn et riskorn. Og da går det an å peele om man trenger det. Anonymkode: 27420...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 21. august 2017 #26 Del Skrevet 21. august 2017 Gjelder dette også oss som skal ta ks? Jeg har ikke fått noe informasjon om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #27 Del Skrevet 21. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK Men når man bare skal vente i 4 uker så blir ikke håret lengre enn et riskorn. Og da går det an å peele om man trenger det. Anonymkode: 27420...0b2 Mitt går blir langt (!), særlig nå i graviditeten. Det er allerede 4 cm etter en uke. 11 minutter siden, Ruccula skrev: Gjelder dette også oss som skal ta ks? Jeg har ikke fått noe informasjon om dette Ja, det er særlig viktig for de som skal ta KS. Anonymkode: 6fa27...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #28 Del Skrevet 21. august 2017 37 minutter siden, Ruccula skrev: Gjelder dette også oss som skal ta ks? Jeg har ikke fått noe informasjon om dette Bare i Bergen. Skal du ikke føde i Bergen er sansynligheten for en infeksjon så liten at sykehuset ikke informerer om denne risikoen. Så da kan du puste lettet ut... Anonymkode: 0d696...65f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #29 Del Skrevet 21. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at Ikke bare de i Bergen får denne informasjonen da, hvis det er så viktig. De barberer jo faktisk bort kjønnshåret hvis det blir snakk om KS. Hvis man bruker en ren og ny høvel har det ingenting å si, om det er du eller sykehuset som barberer. Anonymkode: 0d696...65f Jeg vet ikke hva man får av informasjon andre steder. Det var derfor jeg skrev hvor jeg skal føde. Risikoen er selvsagt lik over hele verden. Det står helt tydelig i brevet at engangshøvler heller ikke skal brukes. Sykehuset bruker ikke barberhøvler. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare i Bergen. Skal du ikke føde i Bergen er sansynligheten for en infeksjon så liten at sykehuset ikke informerer om denne risikoen. Så da kan du puste lettet ut... Anonymkode: 0d696...65f Dette er også bare tull. Som sagt over er det samme smittefare uansett hvor man bor. Skjønner ikke hvorfor du har hengt deg op i at jeg skrev "Bergen". TS Anonymkode: 6fa27...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 21. august 2017 #30 Del Skrevet 21. august 2017 51 minutter siden, Ruccula skrev: Gjelder dette også oss som skal ta ks? Jeg har ikke fått noe informasjon om dette Ja, det gjelder også ved ks, der er infeksjonsfaren større. Jeg fikk ihvertfall beskjed om det sist. At barbering var uhelding i tilfelle ks. De barberer deg der de skal operere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #31 Del Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva man får av informasjon andre steder. Det var derfor jeg skrev hvor jeg skal føde. Risikoen er selvsagt lik over hele verden. Det står helt tydelig i brevet at engangshøvler heller ikke skal brukes. Sykehuset bruker ikke barberhøvler. Dette er også bare tull. Som sagt over er det samme smittefare uansett hvor man bor. Skjønner ikke hvorfor du har hengt deg op i at jeg skrev "Bergen". TS Anonymkode: 6fa27...2d6 Hvis du googler intimbarbering+ fødsel får du stort sett opp forumdiskusjoner og en og annen kk artikkel. Ingen side fra helsevesenet eller forskning. Jeg stiller meg ganske kritisk til denne hemmelige informasjonen de gir ut til fødende i Bergen. Anonymkode: 0d696...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #32 Del Skrevet 21. august 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du googler intimbarbering+ fødsel får du stort sett opp forumdiskusjoner og en og annen kk artikkel. Ingen side fra helsevesenet eller forskning. Jeg stiller meg ganske kritisk til denne hemmelige informasjonen de gir ut til fødende i Bergen. Anonymkode: 0d696...65f Fikk samme beskjed, fødte i Oslo. Ikke all informasjon som fødestedene gir ut til gravide, ligger på nett. Men det er "godt kjent" at intimbarbering ikke er anbefalt før fødsel/keisersnitt pga infeksjonsfare, det visste jeg om før jeg ble gravid. Hadde hørt det av flere venninner som har født forskjellige steder Anonymkode: 7e0b0...b2e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #33 Del Skrevet 21. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du googler intimbarbering+ fødsel får du stort sett opp forumdiskusjoner og en og annen kk artikkel. Ingen side fra helsevesenet eller forskning. Jeg stiller meg ganske kritisk til denne hemmelige informasjonen de gir ut til fødende i Bergen. Anonymkode: 0d696...65f Det kan skyldes dårlig sykehusrenhold.Det har vært mange sykehusinfeksjoner ved Haukeland,og renholdet er ikke så bra alltid. Anonymkode: 17b62...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #34 Del Skrevet 21. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du googler intimbarbering+ fødsel får du stort sett opp forumdiskusjoner og en og annen kk artikkel. Ingen side fra helsevesenet eller forskning. Jeg stiller meg ganske kritisk til denne hemmelige informasjonen de gir ut til fødende i Bergen. Anonymkode: 0d696...65f Det sier vel mest om at du ikke vet hvor du skal leite. Langt fra all info sykehusene gir ut ligger på nett, og svært lite helseforskning er publisert på norsk. På engelsk er det derimot en hel del, f.eks kan du jo lese WHOs anbefalinger for forebygging og behandling av peripartum infeksjoner hos mor. De anbefaler ikke barbering før fødsel. For evidensbasert forskning som viser økning i infeksjoner hos kvinner som har fjernet kjønnshår før de legges inn for ks, les linken under http://ovidsp.uk.ovid.com.galanga.hvl.no/sp-3.26.1a/ovidweb.cgi?&S=ONCAPDDLLDHFEGJPFNGKDHPFAGIHAA00&Complete+Reference=S.sh.21|2|1 Hvis du trenger mer infor om farene med barbering vs klipping, tidsintervall o.l. ifm operasjoner eller fødsel der det kan bli kirurgisk intervensjon (ks, sy etter revning f.eks), så kan du sjekke ut cdc.gov. Ellers vil Pudmed, Medline og Embase være databaser for å leite opp skikkelig forskning. Bergen gir ikke ut hemmelig informasjon, de gjør det samme som flere andre sykehus, nemlig å drive forebyggende tiltak for å hindre infeksjon. Infeksjoner som kan være svært plagsomme for pasienten, påvirke psykisk, hindre tilknytning til barnet, medføre lange sykehusopphold og i verste fall død. Man vet aldri hvem som blir rammet, derfor får alle info for selv å kunne bidra til å redusere infeksjonsrisikoen. Til sammenligning; gravide screenes for ulike sykdommer i svangerskapet, selv om det er få det er et problem for, får alle informasjon og mulighet til å gjøre sitt for at svangerskap og fødsel skal forløpe tryggest mulig. Å droppe barberingen er det samme, ingen tvinger deg, men det er til ditt eget beste. Anonymkode: 0f1e4...36f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #35 Del Skrevet 21. august 2017 Hva om du kjøper deg en ladyshaver og stusser kjønnshårene? Det vil ikke gi infeksjonsfare. Anonymkode: 0fb73...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #36 Del Skrevet 21. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan skyldes dårlig sykehusrenhold.Det har vært mange sykehusinfeksjoner ved Haukeland,og renholdet er ikke så bra alltid. Anonymkode: 17b62...1ae Iflg denne https://helsenorge.no/kvalitet-seksjon/Sider/Kvalitetsindikatorer-rapporter.aspx?kiid=Sykehusinfeksjoner er det større sjanse for å få sykehsuinfeksjon på UiO, UNN, St.Olav og UiS enn på Haukeland. Anonymkode: 0f1e4...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #37 Del Skrevet 21. august 2017 Åherregud, kan man ikke barbere seg de siste ukene før termin? Jeg kommer til å bli gal isåfall, har aldri taklet å ha hår da det klør noe vanvittig... Anonymkode: 0d687...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 21. august 2017 #38 Del Skrevet 21. august 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åherregud, kan man ikke barbere seg de siste ukene før termin? Jeg kommer til å bli gal isåfall, har aldri taklet å ha hår da det klør noe vanvittig... Anonymkode: 0d687...e3e Bare vent til ungen kommer, da får du neppe tid til å legge så mye som maskara engang 😅 #freethebush 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #39 Del Skrevet 22. august 2017 2 timer siden, Miss.Wildfox skrev: Bare vent til ungen kommer, da får du neppe tid til å legge så mye som maskara engang 😅 #freethebush Deg om det. Jeg har alltid hatt tid til å sminke meg. Slutt med skremselspropaganda. Anonymkode: 0d696...65f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #40 Del Skrevet 22. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sier vel mest om at du ikke vet hvor du skal leite. Langt fra all info sykehusene gir ut ligger på nett, og svært lite helseforskning er publisert på norsk. På engelsk er det derimot en hel del, f.eks kan du jo lese WHOs anbefalinger for forebygging og behandling av peripartum infeksjoner hos mor. De anbefaler ikke barbering før fødsel. For evidensbasert forskning som viser økning i infeksjoner hos kvinner som har fjernet kjønnshår før de legges inn for ks, les linken under http://ovidsp.uk.ovid.com.galanga.hvl.no/sp-3.26.1a/ovidweb.cgi?&S=ONCAPDDLLDHFEGJPFNGKDHPFAGIHAA00&Complete+Reference=S.sh.21|2|1 Hvis du trenger mer infor om farene med barbering vs klipping, tidsintervall o.l. ifm operasjoner eller fødsel der det kan bli kirurgisk intervensjon (ks, sy etter revning f.eks), så kan du sjekke ut cdc.gov. Ellers vil Pudmed, Medline og Embase være databaser for å leite opp skikkelig forskning. Bergen gir ikke ut hemmelig informasjon, de gjør det samme som flere andre sykehus, nemlig å drive forebyggende tiltak for å hindre infeksjon. Infeksjoner som kan være svært plagsomme for pasienten, påvirke psykisk, hindre tilknytning til barnet, medføre lange sykehusopphold og i verste fall død. Man vet aldri hvem som blir rammet, derfor får alle info for selv å kunne bidra til å redusere infeksjonsrisikoen. Til sammenligning; gravide screenes for ulike sykdommer i svangerskapet, selv om det er få det er et problem for, får alle informasjon og mulighet til å gjøre sitt for at svangerskap og fødsel skal forløpe tryggest mulig. Å droppe barberingen er det samme, ingen tvinger deg, men det er til ditt eget beste. Anonymkode: 0f1e4...36f All info du trenger ligger lett tilgjengelig fra det offentlige på helsedirektoratets sider. Det er ikke sånn at man skal måtte søke i det vide og det brede på bett for å finne ut informasjonen du trenger. Igjen er det veldig merkelig at andre sykehus, offentlige helseinstanser som helsedirektoratet, og jordmødre i førstelinjetjenesten ikke nevner denne informasjonen. Utenfor mammaforumer på nett nevnes knapt denne informasjonen... Anonymkode: 0d696...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå