Gå til innhold

Kjønnshår og graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her i Bergen får alle et skriv fra fødeavdelingen hvor det står at man ikke kan barbere seg nedentil de siste fire ukene av svangerskapet da dette gir grobunn for bakterier. Noen sier også at man ikke kan klippe/stusse hårene. Stemmer dette? Jeg får så irritert hud av alt dette håret som nå tyter ut over alt at jeg kunne tenke meg å stusse det litt...

Anonymkode: 6fa27...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette?

Hmm, du leser altså et skriv fra sykehuset, men bestemmer deg for å spørre KG om det stemmer?

Anonymkode: ca889...b46

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, du leser altså et skriv fra sykehuset, men bestemmer deg for å spørre KG om det stemmer?

Kan ikke du gi F i spydighetene og heller svare på det TS spør om

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussing bør vel være greit? At man ikke skal barbere fikk jeg også beskjed om, men det stod ingenting om stussing med saks. Å klippe hårene blir jo ikke det samme som barbering. 

Anonymkode: 7e0b0...b2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stussing vil gå greit. Det man er redd for med barbaring er at du kan få bakterier i huden, som kan være farlig. Med saks bryter du ikke hudlaget, med mindre du prøver på det, eller er uforsiktig

Anonymkode: 3c332...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen stor fare for infeksjon ved vanlig barbering?Jeg har ihvertfall aldri hatt det og kommer til å trimme bikinilinjen litt i det minste.Regner med det er brasiliansk voksing og slikt de advarer mot.

Anonymkode: 17b62...1ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen stor fare for infeksjon ved vanlig barbering?Jeg har ihvertfall aldri hatt det og kommer til å trimme bikinilinjen litt i det minste.Regner med det er brasiliansk voksing og slikt de advarer mot.

Jo det er infeksjonsfare ved barbering. En studie i Toronto (som har relativt sammenlignbart helsevesen og kultur med Norge) viste redusjon av infeksjon i forbundelse med fødsel på 40% etter at gravide ble informert om å droppe barbering av underliv siste mnd før fødsel. Barbering skaper mikrorifter i huden som er inngang for bakterier. At du ikke har hatt infeksjon betyr da vel ikke at det ikke er aktuelt, hva er det for et tåpelig argument? Men det er klart det er viktigere med frisert fitte enn å følge infeksjonsforebyggende råd fra sykehuset ifm fødsel. Sier mye om din prioritering i alle fall. 

Anonymkode: 0f1e4...36f

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Kan ikke du gi F i spydighetene og heller svare på det TS spør om

Hun har jo fått svaret allerede i skrivet:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

da dette gir grobunn for bakterier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her i Bergen får alle et skriv fra fødeavdelingen hvor det står at man ikke kan barbere seg nedentil de siste fire ukene av svangerskapet da dette gir grobunn for bakterier. Noen sier også at man ikke kan klippe/stusse hårene. Stemmer dette? Jeg får så irritert hud av alt dette håret som nå tyter ut over alt at jeg kunne tenke meg å stusse det litt...

Anonymkode: 6fa27...2d6

Du er vel voksen nok til å forstå at dette stemmer. Du får ikke irritert hud av kjønnshår vet du. La alt gro ut så vil du merke det. 

Anonymkode: bfcb9...25b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel voksen nok til å forstå at dette stemmer. Du får ikke irritert hud av kjønnshår vet du. La alt gro ut så vil du merke det. 

Anonymkode: bfcb9...25b

Noen av oss får faktisk en hudreaksjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er infeksjonsfare ved barbering. En studie i Toronto (som har relativt sammenlignbart helsevesen og kultur med Norge) viste redusjon av infeksjon i forbundelse med fødsel på 40% etter at gravide ble informert om å droppe barbering av underliv siste mnd før fødsel. Barbering skaper mikrorifter i huden som er inngang for bakterier. At du ikke har hatt infeksjon betyr da vel ikke at det ikke er aktuelt, hva er det for et tåpelig argument? Men det er klart det er viktigere med frisert fitte enn å følge infeksjonsforebyggende råd fra sykehuset ifm fødsel. Sier mye om din prioritering i alle fall. 

Så sint,bare pga av kjønnshår....Jaja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss får faktisk en hudreaksjon. 

Det blir borte når det har vokst ut litt.

Anonymkode: 27420...0b2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir borte når det har vokst ut litt.

Anonymkode: 27420...0b2

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sint,bare pga av kjønnshår....Jaja.

Jeg er ikke sint, men det er vel et dårlig forsøk på hersketeknikk fra din site etter å ha insett at du bommet grovt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at Ikke bare de i Bergen får denne informasjonen da, hvis det er så viktig. De barberer jo faktisk bort kjønnshåret hvis det blir snakk om KS. Hvis man bruker en ren og ny høvel har det ingenting å si, om det er du eller sykehuset som barberer.

Anonymkode: 0d696...65f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg dratt å vokset det 4 uker før! Det blir ikke langt på 4 uker etter en voksing, forstår godt at det er rart å plutselig skulle la det vokse naturlig når man er vant til å fjerne det :) 

Anonymkode: 7a288...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sint, men det er vel et dårlig forsøk på hersketeknikk fra din site etter å ha insett at du bommet grovt. 

Vet ikke hva du mener med bommet grovt. Jeg stilte et spørsmål og får et surt og nedlatende svar tilbake,der du insinuerer at velfrisert fitte betyr mer for meg enn infeksjon.

Man skal ikke så langt tilbake i tid før fødeklinikker selv hadde det som vanlig praksis å barbere alle pasientene før fødsel. At man har fått ny kunnskap om dette er vel og bra,men det må gå an å spørre om ting her uten å bli kalt tåpelig og kun opptatt av velfrisert fitte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at Ikke bare de i Bergen får denne informasjonen da, hvis det er så viktig. De barberer jo faktisk bort kjønnshåret hvis det blir snakk om KS. Hvis man bruker en ren og ny høvel har det ingenting å si, om det er du eller sykehuset som barberer.

Barbering rett før et keisersnitt har ikke samme infeksjonsrisiko som barbering dager/uker i forkant. Og for å være pirketr så barberer de ikke, de bruker som regel en klippemaskin som reduserer risikoen ifht barbering. Jo det har noe å si om det er du eller sykehuset som gjør det, både fordi det er forkskjell på høvel (selv om den er ren) og klippemaskin, og fordi tidsperspektivet har en del å si. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du mener med bommet grovt. Jeg stilte et spørsmål og får et surt og nedlatende svar tilbake,der du insinuerer at velfrisert fitte betyr mer for meg enn infeksjon.

Man skal ikke så langt tilbake i tid før fødeklinikker selv hadde det som vanlig praksis å barbere alle pasientene før fødsel. At man har fått ny kunnskap om dette er vel og bra,men det må gå an å spørre om ting her uten å bli kalt tåpelig og kun opptatt av velfrisert fitte.

Du sier i det første innlegget jeg siterte at det med infeksjon ikke stemmer fordi du ikke har opplevd det --> bom. Så sier du at de sikkert ikke mener barbering men voksing --> stort bom når det er barbering som er spesifisert. 

Det har ikke vært standardisert ved fødeklinikker i Norge å barbere alle før fødsel

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en kirurgisk avdeling som innebærer hårfjerning, og pasientene får streng beskjed om ikke å barbere med høvel, men å bruke sykehuset barbermaskin. Dette for nettopp å unngå kutt i huden som gir infeksjonsfare. 

Anonymkode: 5b80c...cbb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...