Gå til innhold

Skal lage forrett og dessert i bryllup. Enig i meny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal hjelpe et bekjent brudepar med maten i deres bryllup. Jeg skal lage både forrett og dessert. Jeg er ikke kokk, men veldig glad i å lage mat. De har stort sett gitt meg frie tøyler. Til hovedrett skal de ha hjort. 

Tenker å lage suppe til forrett da det er lett å lage, samt lett å lage lage til flere. I tillegg er det mulig å lage dagen før. Tenker kanskje soppsuppe da det passer til vilt siden hjort er hovedrett? Ellers synes jeg aspargessuppe er godt, gjerne med biter av asparges og bacon/sprøstekt spekeskinke. 

Til dessert tenker jeg sitronmousse. Lett å lage, og siden det skal stå en stund i kjøleskap så kan jeg lage det dagen før. Tenkte jeg kan lage det i prosjonsglass og helle over en saus før servering (men hvilken saus? Tenkte litt på bringebær, men kanskje litt for syrlig?). Tenker å servere med noe sprøtt, kanskje hjemmelaget kjeks og litt bær på siden. 

Hva tenker dere? Hva hadde dere likt av suppe og saus på desserten?

Anonymkode: 7e3d2...5e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg ville tenkt på er sesong, som vanlig. Sopp og asparges som du nevner er jo i sesong i helt ulike deler av året. Skal bryllupet være nå i høst, siden det er hjort på menyen? Og hva er tilbehøret til hjorten? Jeg ville passet på at forretten ikke besto av råvarer som også brukes i garnityret til hovedretten.

Ellers synes jeg sitron og bringebær er godt sammen, og godt med en frisk avslutning særlig etter en kraftig viltmiddag, men mer usikker på hvordan mousse og bærcoulis (?) vil gå sammen rent konsistensmessig. Hvis bryllupet er på en tid på året da det er friske bringebær å få er det kanskje like bra?

Eller enig i at suppe og dessert som kan lages klar i porsjonsglass er smart logistikkmessig. Men i tillegg til sesong og logistikk ville jeg også tenkt på hva jeg selv har som bankers forretter og desserter i "porteføljen" min. Er det supper og porsjonsdesserter du er ekstra god på?

Anonymkode: fab9d...439

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal hjelpe et bekjent brudepar med maten i deres bryllup. Jeg skal lage både forrett og dessert. Jeg er ikke kokk, men veldig glad i å lage mat. De har stort sett gitt meg frie tøyler. Til hovedrett skal de ha hjort. 

Tenker å lage suppe til forrett da det er lett å lage, samt lett å lage lage til flere. I tillegg er det mulig å lage dagen før. Tenker kanskje soppsuppe da det passer til vilt siden hjort er hovedrett? Ellers synes jeg aspargessuppe er godt, gjerne med biter av asparges og bacon/sprøstekt spekeskinke. 

Til dessert tenker jeg sitronmousse. Lett å lage, og siden det skal stå en stund i kjøleskap så kan jeg lage det dagen før. Tenkte jeg kan lage det i prosjonsglass og helle over en saus før servering (men hvilken saus? Tenkte litt på bringebær, men kanskje litt for syrlig?). Tenker å servere med noe sprøtt, kanskje hjemmelaget kjeks og litt bær på siden. 

Hva tenker dere? Hva hadde dere likt av suppe og saus på desserten?

Anonymkode: 7e3d2...5e8

Suppe høres bra ut. Men jeg liker ikke desserter med sitrus. Heller ikke mousse. Så hadde det vært meg hadde jeg ikke likt det. Men høres jo forsåvidt friskt og lett ut da. Jeg ville foretrukket panacotta jeg da. Men det er meg

Skrevet

Jeg synes soppsuppe og sitronmousse med en kjeks høres bra ut. Ville ikke hatt bær til, synes det blir krasj i smakene. Og når det serveres kaker serveres det kanskje frukt og bær uansett, så man trenger ikke dobbelt opp av det. 

Anonymkode: ddad7...4b5

• Liker 2
Skrevet

Suppe er en god ide, men ikke soppsuppe. Sopp er sikkert (eller burde være) tilbehør til hjorten. Jeg ville foreslå jordskokksuppe eller sellerisuppe, for eksempel med bacon og eplebiter på. Eventuelt hummer/skalldyrsuppe. Sitronfromasj er sikkert OK, men er det høst så kanskje multefromasj mer spennende?

Anonymkode: 0911d...d60

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville valgt fisk eller skalldyr til forrett. F.eks. en skalldyrsuppe.

Skrevet

Ville valgt jordskokksuppe til forrett, uten tvil! ;)

Eller jordskokkpuré til hovedretten :)

Anonymkode: 4f270...f90

• Liker 1
Skrevet

Og hva med lakrispannacotta til dessert i stedet for sitronmousse? ;) 

Synes sitronmousse er litt kjedelig, men det er min mening. Smaken er som baken ;).

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med lakrispannacotta til dessert i stedet for sitronmousse? ;) 

Synes sitronmousse er litt kjedelig, men det er min mening. Smaken er som baken ;).

Lakris er jo en typisk smak som splitter befolkningen, da - 50/50 elsk/hat.

Jeg er for min del inderlig lei av lakrishypen over alt for tiden, som aldri ser ut til å ta slutt. Men det er nå MEG. 

Synes heller ikke lakrispannacotta har friskheten en såpass tung hovedrett som hjort trenger som kontrast.

• Liker 3
Skrevet

Sitronmousse med jordbærculi synes jeg er bedre enn med bringebær. Blir ikke så surt

høres lurt ut med suppe, men ikke sopp om det er tilbehør til hovedretten. Aspargessuppe ville jeg heller valgt da, gjerne med bacon og godt brød til. Kanskje Kaldheve grovbrød og steke opp samme dag som bryllupet, så det er ferskt til det skal serveres? 

Anonymkode: f5210...60c

Skrevet

Jeg synes soppsuppe er godt. Men det kan bli mektig, så sørg for at det ikke er en type tykkere soppsuppe. Hadde likevel blitt glad for en "friskere" suppe siden hovedretten er vilt og kan bli "tung". Aspargessuppe er gjerne litt lettere. Det samme er fisk/skalldyrsupper. 
Jeg er også veldig glad i sitronmousse. Aner ikke hvilken saus du kan servere til. Jeg hadde nok likt bringebærsaus, mens andre sikkert synes det blir for surt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lakris er jo en typisk smak som splitter befolkningen, da - 50/50 elsk/hat.

Jeg er for min del inderlig lei av lakrishypen over alt for tiden, som aldri ser ut til å ta slutt. Men det er nå MEG. 

Synes heller ikke lakrispannacotta har friskheten en såpass tung hovedrett som hjort trenger som kontrast.

Smaken er som baken ;). Da er vi enige om at vi er uenige ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...