Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste har støtt borti en giftig person i livet. En som på ulike måter bare tar energien fra deg. Jeg var i forhold med en i over et år. Grunnen til at jeg var der så lenge var at han kunne være helt fantastisk en dag, to dager, en uke, kanskje en hel måned. Så plutselig bare sank han ned, brydde seg ikke, ble frekk og kontrollerende. 

Men det handler ikke om forholdet nå, det er over for lenge siden og jeg føler meg friskere og mer energisk enn på lenge. Jeg forsto etter noen måneder at jeg måtte kutte han fullstendig ut, fordi han fortsatt har en påvirkningskraft på meg. Og siden det har jeg fått all energien min tilbake.

Men mitt store spørsmål er, kan slike folk endres? Hva skal til for at en sånn person forstår hvilken påvirkning han/hun har på andre rundt seg? Tro meg, han er ingen psykopat, jeg så tydelig medfølelse i han flere ganger, og det var sider av han jeg så som bare får meg til å ønske at han en dag vil lære. Ikke for min del at jeg ønsker han tilbake, men fordi han på denne måten dytter alt og alle bort. Jeg så mange gode sider av han, og ønsker at han skal ha det godt og kunne ha det godt med andre i framtiden. Men på denne måten kommer han kun til å holde seg selv, og eventuelle andre, nede. 

Han er ikke mitt ansvar lenger, jeg prøvde lenge å dra han opp før jeg forsto at jeg bare ble dratt ned. Men for de fantastiske sidene av han ønsker jeg virkelig at han vil se seg selv en dag. 

Noen av dere som har møtt en slik person som faktisk har endret seg permanent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den type person som du beskriver kan nok dessverre ikke endres dersom de ikke føler for at de trenger en endring. Ta beina fatt og løp er mitt råd!

• Liker 2
Skrevet

Jeg venter fortsatt i spenning på å få se noe slikt en fang i livet..

Anonymkode: 316f1...2ce

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter fortsatt i spenning på å få se noe slikt en fang i livet..

Jeg også... 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å klubbe igjennom varig endring av personlighet i voksen alder - i teorien er det mulig da hjernen har en nevroplastisitet til man er gammel og grå. I praksis er det noe annet. Man kan muligens forandre seg litt - men man kan ikke forvente noe utover det. Så om utgangspunktet i all hovedsakelig allerede er veldig dårlig så er utsiktene dårlig.

Giftige mennesker er som energityver og følelser er smittsomt. Om vedkommende har et meget negativt syn på verden og andre mennesker, er ofte sint, trist, rasende, nedfor og nedstemt så overføres disse emosjonelle tilstandene over på den som står vedkommende nærmest. På sikt kan dette føre til erodere din egen selvverd og selvtillit - selv for de mest optimistiske av oss.

Kroniske negative følelser går ikke bare utover psyken men det er også påvist at dette kan i verste fall føre til dramatisk forkorting av levealderen. 

Det sies at elendighet ofte elsker selskap - så et menneske som liker elendighet vil ofte prøve få de rundt til å delta i samme elendigheten ala "Jeg har det ikke bra så da skal heller ikke du ha det bra". Å leve i en slik setting er ikke sunt og det er ikke å anbefale.

Mitt råd til mennesker som har noen giftige mennesker rundt seg ; Trekk deg unna først som sist. La profesjonelle gi vedkommende omsorgen og hjelpen han trenger. 

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg har ikke trua på at man ene og alene kan endre et menneske. 

Jeg klarer heller ikke helt fange opp hva det var med denne personen du mente var "giftig".. at han i perioder var nedstemt? Hva vil "frekk og kontrollerende" si..? 

Som sagt: jeg tror ikke man alene kan endre en person. Jeg tror dog T mn kan ha en uvanlig relasjon som støtter vedkommende og gir mye perspektiver på livet ..

Skrevet

Er dette giftig? Trodde giftig var mer manipulerende folk? Sånne som bruker info de har om folk til å lage drama og sånt og snu folk mot hverandre etc?

Anonymkode: 71807...73e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette giftig? Trodde giftig var mer manipulerende folk? Sånne som bruker info de har om folk til å lage drama og sånt og snu folk mot hverandre etc?

Gifte mennesker kommer i mange former. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være nedstemt er langt fra trekk på å være kontrollerende, frekk og minst av alt manipulerende. Merkelig holdning.  

Skrevet

Jeg har vært borti ett slikt giftig menneske. Nei, man kan ikke endre et slikt menneske, og de kan heller ikke endre seg selv.

Det eneste man skal og må gjøre i en slik situasjon er å komme seg bort, kutte all kontakt. Ingenting annet. Slike er livsfarlige.

Anonymkode: 63f28...cd3

• Liker 2
Skrevet

Det eneste vettuge å gjøre med giftige personer er å kutte dem fullstendig fra livet sitt, og ikke gi etter for manipulasjonen de kjører i prosessen.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan vet man at personen er giftig?  Om man i tillegg er giftig selv. Jeg laget en tråd om meg selv her en gang. Hvor jeg latet som jeg var den andre personen. Da skrev også mange at vedkommende (meg bak tråden da) skulle ligge unna.. Så, jeg skal ligge unna folk og jeg skal ungås også. Og hvordan vet vi at ikke mange som svarer i tråder her er giftige?

Anonymkode: 8c84a...a27

Skrevet
1 time siden, WubWub skrev:

Det er veldig vanskelig å klubbe igjennom varig endring av personlighet i voksen alder - i teorien er det mulig da hjernen har en nevroplastisitet til man er gammel og grå. I praksis er det noe annet. Man kan muligens forandre seg litt - men man kan ikke forvente noe utover det. Så om utgangspunktet i all hovedsakelig allerede er veldig dårlig så er utsiktene dårlig.

Giftige mennesker er som energityver og følelser er smittsomt. Om vedkommende har et meget negativt syn på verden og andre mennesker, er ofte sint, trist, rasende, nedfor og nedstemt så overføres disse emosjonelle tilstandene over på den som står vedkommende nærmest. På sikt kan dette føre til erodere din egen selvverd og selvtillit - selv for de mest optimistiske av oss.

Kroniske negative følelser går ikke bare utover psyken men det er også påvist at dette kan i verste fall føre til dramatisk forkorting av levealderen. 

Det sies at elendighet ofte elsker selskap - så et menneske som liker elendighet vil ofte prøve få de rundt til å delta i samme elendigheten ala "Jeg har det ikke bra så da skal heller ikke du ha det bra". Å leve i en slik setting er ikke sunt og det er ikke å anbefale.

Mitt råd til mennesker som har noen giftige mennesker rundt seg ; Trekk deg unna først som sist. La profesjonelle gi vedkommende omsorgen og hjelpen han trenger. 

Jeg er ofte nedstemt og er ikke flink til løfte folk. Jeg ungår andre pga min negativitet for å ikke føre den over på andre. Negativiteten er ikke der så mye lenger. Men jeg sliter så med tillit til mennesker at jeg ikke tør danne relasjoner nesten. Jeg jobber med meg selv og vurderer psykolog. 

Mulig ts her beskriver en som snakker ned folk? Vel, det gjør ikke jeg da. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ofte nedstemt og er ikke flink til løfte folk. Jeg ungår andre pga min negativitet for å ikke føre den over på andre. Negativiteten er ikke der så mye lenger. Men jeg sliter så med tillit til mennesker at jeg ikke tør danne relasjoner nesten. Jeg jobber med meg selv og vurderer psykolog. 

Mulig ts her beskriver en som snakker ned folk? Vel, det gjør ikke jeg da. 

Jeg skulle kanskje presisert det men jeg snakket om mennesker som aktivt jobber for å dra med andre ned sammen med de. Du er ikke en av de så innlegget mitt var ikke myntet på deg. 

Godt å høre at du har planer om å søke videre hjelp - noen ganger trenger vi alle som en hjelp av andre mennesker. 

Skrevet

Enkelte endres, men det trengs en krise til. Det finnes for eksempel de som havner i fengsel og sitter noen år og innser hvordan de har vært og starter å jobbe for å endre seg og ta vare på det som faktisk er viktig her i livet.

Anonymkode: 1c840...f91

Skrevet

Nei, de kan ikke endres. 

Alle som er berørt må få de vekk fra livet sitt.

Anonymkode: b29fb...48d

Skrevet

Jeg ER sånn. Og jeg går i behandling for det.

Jeg vet ikke om det kan forsvinne helt enda, men jeg er iallefall blitt veldig mye bedre (på egenhånd også).

Anonymkode: 877b3...3fe

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ER sånn. Og jeg går i behandling for det.

Jeg vet ikke om det kan forsvinne helt enda, men jeg er iallefall blitt veldig mye bedre (på egenhånd også).

Av ren nysgjerrighet, hva slags tiltak gjør du selv, og hvordan type behandling(er) går du i?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, hva slags tiltak gjør du selv, og hvordan type behandling(er) går du i?

Jeg går til psykologspesialist.

Hva slags tiltak jeg gjør selv er vanskelig å svare på uten å ta hele livshistorien min og hva som førte til det og det (for som også behandleren min har sagt mange ganger: man BLIR ikke bare fæl uten grunn hvis man ikke har en diagnose, og selv da ligger som regel noe bak - personlig har jeg altså ikke noen diagnose). Men for å gjøre et forsøk: jeg jobber med meg selv, gjør det motsatte av det jeg noen ganger har veldig lyst til, prøver å holde ting jeg vil si inni meg, lar vær å sende en melding/ringe, går/løper meg en tur, setter på høy fengende musikk, sover litt.. Ja, det er mange tiltak jeg gjør. Men mye av det handler for meg om å endre tankesett, og det er det jeg prøver å gjøre. Jeg avleder atferden i det den holder på å oppstå og tenker på hva som ledet opp til den, hva som gjør at jeg føler meg sånn eller sånn, hvordan jeg ser for meg at det BØR/SKAL være, og hvordan jeg kan oppnå det. Om det er til noe hjelp.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til psykologspesialist.

Hva slags tiltak jeg gjør selv er vanskelig å svare på uten å ta hele livshistorien min og hva som førte til det og det (for som også behandleren min har sagt mange ganger: man BLIR ikke bare fæl uten grunn hvis man ikke har en diagnose, og selv da ligger som regel noe bak - personlig har jeg altså ikke noen diagnose). Men for å gjøre et forsøk: jeg jobber med meg selv, gjør det motsatte av det jeg noen ganger har veldig lyst til, prøver å holde ting jeg vil si inni meg, lar vær å sende en melding/ringe, går/løper meg en tur, setter på høy fengende musikk, sover litt.. Ja, det er mange tiltak jeg gjør. Men mye av det handler for meg om å endre tankesett, og det er det jeg prøver å gjøre. Jeg avleder atferden i det den holder på å oppstå og tenker på hva som ledet opp til den, hva som gjør at jeg føler meg sånn eller sånn, hvordan jeg ser for meg at det BØR/SKAL være, og hvordan jeg kan oppnå det. Om det er til noe hjelp.

Takk, ja det var nyttig :) Det er fint at du har tatt grep og innsett at du må legge om! Og også greier å aktivt være innstilt på å forandre deg og ikke gi opp så fort du får første gamle reaksjon igjen :) Superbra! Stå på :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...