Gå til innhold

Hva hadde du som sjef sagt? Sykemelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min sliter psykisk, men skal endelig få hjelp. Nå er jeg helt utslitt selv etter måneder med mye styr. Har pratet litt med fastlegen min i det siste og han sier at han skjønner hvis det blir "for mye." Nå har mannen reist, pakket noen ting, men jeg aner ikke hvor han er. Kjenner jeg begynner å ta veldig preg av situasjonen.

Har lyst å være åpen med sjefen min om det ender med at jeg blir sykemeldt litt, men vet ikke om hun vil forstå. 

Hva hadde du ønsket som sjef, en beskjed med "personlige ting" eller den ordentlige grunnen?

Anonymkode: c9adf...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ingen krav om å få vite hvorfor du er sykemeldt. Så her må du nesten kjenne litt på magefølelsen. Min gamle sjef og jeg hadde et veldig godt forhold, hun forsto når jeg ble sykemeldt og jeg kunne fortelle hvorfor. Men har også hatt sjef hvor jeg aldri hadde sagt noe nettop på grunn av hvordan vedkommende oppførte seg. 

Anonymkode: 161b7...227

Skrevet

Som sjef er det irrelevant hvorfor du er sykemeldt så lenge det ikke er jobbe som har skyld i det.

Anonymkode: ad455...429

• Liker 7
Skrevet

Drit i det om du ikke er veldig venner med sjefen din.

Anonymkode: 98459...aea

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes egentlig dette er litt upassende å øse ut med til en sjef, men det avhenger jo av hvor nært forholdet deres er. 

Anonymkode: 224b9...88f

• Liker 3
Skrevet

Sjefen var veldig på en annen på jobben at de måtte være ærlige når det var "psykisk". Blir så usikker, redd det ikke er godkjent av sjefen hvis jeg ikke sier noe.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen var veldig på en annen på jobben at de måtte være ærlige når det var "psykisk". Blir så usikker, redd det ikke er godkjent av sjefen hvis jeg ikke sier noe.

Nei, sjefen din har ikke rett til å vite årsaken til sykemeldingen din. Slapp av.

Anonymkode: 98459...aea

• Liker 5
Skrevet

Din leder har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt så lenge sykemeldingen ikke skyldes arbeidsrelaterte forhold. Derimot har din arbeidsgiver krav å vurdere om det finnes muligheter å tilrettelegge på arbeidsplassen. Denne vurderingen vil basere seg på sykemeldingen fra legen, herunder legens vurdering om du har restarbeidsevne eller om du må sykemeldes 100 %.

I alle tilfeller svarer det seg å ha en god dialog med arbeidsgiver. Da blir det lettere for deg å returnere til arbeid også. Hvor mye detaljer rundt ditt privatliv du ønsker å utlevere til arbeidsgiver må jo bli din vurdering. Er jo noe med at det er privatlivet også. I tillegg vil jeg si at det også beror på ditt forhold til sjefen.   

Anonymkode: e615a...7a7

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det. En av grunnene er at det kan bli en byrde for sjefen din, som da gjerne føler hun må leke hobbypsykolog og spørre hvordan du har det og blabla. 

Anonymkode: c8709...77c

Skrevet

Sa grunnen til sjefen min. Hun var veldig glad for at jeg var ærlig og hun sa at jeg ikke måtte nøle å si i fra hvis det var noe hun kunne tilrettelegge :) 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Siden jeg har erfaring med dette fra den virkelige verden, så vil jeg si at det er fornuftig å si i alle fall noe om grunnen til sykemelding. Bestemmelsen om at jobben ikke har rett til å vite hvorfor du er sykemeldt, men bare funksjonsnivået ditt (pluss om det er jobbrelatert) er en grei tanke, men bærer litt preg av å være oppfunnet bak et skrivebord. Som arbeidsgiver er det enklere å oppfylle tilretteleggingsplikten hvis arbeidstaker i det minste er bittelitt konkret. Man trenger ikke si absolutt alt, men f.eks at ektefellen har en psykisk sykdom som medfører belastninger på deg, og at du er blitt utslitt av dette.

En oppegående sjef vil da spørre om det er noen arbeidsoppgaver du kunne byttet med noen andre for å skjerme deg (hvis du trenger mindre stress), om du har behov for å forskyve arbeidstidene dine slik at du får sovet ut osv osv
Hvis sjefen derimot er en drittsekk uten empati, kompetanse eller lederegenskaper, så er det ikke sikkert at det lønner seg å si noe, men ledere av det kaliberet er heldigvis en utdøende rase. 

Skrevet

Synes ikke du trenger å si noe til sjefen din, og særlig ikke hvis du samtidig utleverer andres taushetsbelagte helseopplysninger(din mann). Jeg hadde ikke ønsket å høre om alt det psyke mine ansatte slet med på fritiden. "Utbrent pga. personlige forhold" er nok detaljer, hvis man absolutt på si noe om det. Er det noen spesiell tilrettelegging du ser for deg at sjefen kan gjøre i forhold til din sykdom? Det er jo som oftest i forhold til tilrettelegging sjefen trenger informasjon om funksjon.  

Anonymkode: f7ac1...121

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa grunnen til sjefen min. Hun var veldig glad for at jeg var ærlig og hun sa at jeg ikke måtte nøle å si i fra hvis det var noe hun kunne tilrettelegge :) 

Det er bra hun tok det bra.

Det gjorde også min leder. Og før jeg visste ordet av det, så ble min sykdom brukt mot meg (som jeg på tidspunktet var friskmeldt) og kosta meg utrolig mye penger!

Anonymkode: ad455...429

• Liker 1
Skrevet

Du bør vel først spørre mannen om han synes det er greit, og tenke deg om du synes det er greit om din mann utleverer dine intime og vanskelige helseopplysninger på sin jobb i fremtiden. 

Anonymkode: f7ac1...121

• Liker 1
Skrevet
På 8/21/2017 den 7.29, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke sagt det. En av grunnene er at det kan bli en byrde for sjefen din, som da gjerne føler hun må leke hobbypsykolog og spørre hvordan du har det og blabla. 

Anonymkode: c8709...77c

Det behøver ikke å bli en byrde som du så fint kaller det. Og det å bry seg om sine ansatte er ikke å leke hobbypsykolog.

Skrevet

Her handler det egentlig ikke så mye om din manns helse, selv om det er en utløsende årsak. 
Du har fått en psykisk belastning, som tar fra deg både konsentrasjon og energi. 

Du kan eventuelt si at du har det litt vanskelig akkurat nå, da mannen din er syk, og dette gjør deg utslitt. 
Eller du kan si at du har hatt det tøft på hjemmefronten en stund, og etter råd fra lege trenger du en pause for at du ikke skal møte veggen. 
Du kan også si at du har fått en liten knekk, og trenger hente deg inn igjen. 

Det blir liksom litt å ordlegge seg så sjefen skjønner at du trenger en pause, og at dette sykefraværet også er forebyggende. 
Om du får en uke eller to nå for å hente deg inn, så kan det forhindre langvarig fravær. Fortsetter du jobbe videre i 110, og ikke tar deg tid til deg selv, så risikerer du møte veggen, og jeg skal love deg den veggen ikke er noe behagelig. Jeg møtte denne berømte veggen i vår, og jeg er ganske sikker på at sjefen min hadde foretrukket noen ukers fravær før det for at jeg trengte hente meg inn, istedet for de foreløbige 3 månedene, som etter utsiktene nå blir enda mer langvarig. 

Anonymkode: 9b806...6f1

Skrevet
10 timer siden, Margit Spat skrev:

Siden jeg har erfaring med dette fra den virkelige verden

Og ingen andre her på KG jobber, mener du?

Det er svært mange som har erfaring med dette, både som leder eller ansatt.

Jeg synes det er fint at arbeidsgiver ikke har krav på å vite årsaken til sykmelding, da det i altfor mange tilfeller ender med at arbeidsgiver sladrer om det til andre ansatte, bruker det mot den ansatte osv osv.

Ikke alle har kompetente ledere. Det du skisserer er den ideelle situasjonen, svært mange har ikke en slik leder.

Anonymkode: 52c9c...74e

Skrevet
10 timer siden, Margit Spat skrev:

ledere av det kaliberet er heldigvis en utdøende rase

Det er de såvisst ikke. Naiviteten lenge leve.

Anonymkode: 52c9c...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...