Gå til innhold

Skal passe hund! Trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal passe en hund 8 dager fra neste uke. Har ikke møtt hunden før. Den er visst ganske rolig, mellomstor mot liten i størrelse. Jeg har ingen erfaring med hund (eieren vet dette altså), men jeg er veldig glad i alle dyr, spesielt hunder, men har aldri hatt en selv, så jeg er litt usikker på hva jeg har sagt ja til her... Har noen av dere hundevante noen tips til meg? Får selvsagt instruksjoner av eier om mat og slikt, men noe annet jeg bør tenke på? 

Har tenkt:

15-20 minutters tur om morgenen
Hunden må være alene i løpet av dagen, men det er den vant med, har og mulighet for noe kortere arbeidsdager.
1-2 timer tur etter jobb?
15-20 minutters kveldstur. 

Er dette nok? Andre ting? Er så redd den skal klare å få i seg mat den ikke tåler eller slikt, så skal sørge for å gjemme vekk alt som ligger fremme.. Vet at sjokolade er giftig. 

Er det uansvarlig å ta på seg denne oppgaven? Er som sagt veldig glad i hunder og gleder meg masse, skal få flust av kos og oppmerksomhet! Bare redd for å gjøre noe galt eller at den skal bli skadet eller noe... 

Anonymkode: 57dae...64d

Skrevet

Det høres fint ut med tur. 
Hvis hunden ikke er så stor og sover greit om natten og ikke tygger på møbler går nok dette fint. Du har jo KG. Haha:-)

Jeg hadde ingen erfaring med hund og har nå to som jeg har vunnet mange konkurranser med, så det er jo en læringsprosess for alle. Du skal jo bare passe den.

Sjekk nr til veterinærvakt i forkant så har du hvis du skulle trenge det (ved alvorlig sykdom).

Bare pass på å ikke ha mat/piller og ting den kan spise i høyden dens og følg litt med ute om den prøver å spise noe (f. eks. er mange hunder glade i bæsj). Går nok fint dette her :-)

Anonymkode: ce88e...aa4

• Liker 2
Gjest Froning
Skrevet

Så lenge du er snill, lufter og mater/gir vann til bikkja så skal det nok gå fint 😊

De er hunder, ikke mennesker.

Skader ikke at du leker og koser litt med den hvis den er av den typen, men sett bort i fra det... legger du litt for mye i oppgaven..

Skrevet

Spørs hvilken rase det er, men så lange turner HVER dag er mest sannsynlig ikke nødvendig. Men om det er av eget ønske er det jo bare godt for både deg og hunden å få god trim :) Bare husk på at det ikke er farlig om det blir korte turer i nabolaget om du ikke føler deg så bra en/noen av dagene.

Anonymkode: ff31e...018

• Liker 1
Skrevet

Sørg for å spørre hvordan den er når dere møter andre hunder. Trolig skal du ikke la den hilse på noen uansett, men det er greit å vite hva man kan forvente. Kan du la alle store og små mennesker hilse på den, Og har den noen uvaner du bør vite om som hopping når den hilser. Hvor lenge pleier den å være alene, trenger den flere tisseturer utover kvelden da  (noen hunder er vant til å holde seg lenge på formiddagen men ikke senere feks). Kan den noen triks som kan være praktisk å trene hvis den blir urolig, lyder den navnet sitt hvis den kommer seg løs. Får du med hundeposer, noe godis, hundeleke. Sover den på gulvet, pleier den å få være i sofa og senger (du bestemmer fortsatt i ditt hus, men greit å vite om du må være obs på at den forventer noe). 

Alt dette er ting du sikkert kan finne ut underveis, men det er ting som kan være greit å vite. Ellers er ikke 8 dager så lenge, så antar du ikke trenger gre eller klippe klør. Men sørg for at du har nr til nærmeste veterinær  (også gjerne en døgnåpen om dere har) bare i tilfelle noe akutt skjer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal passe en hund 8 dager fra neste uke. Har ikke møtt hunden før. Den er visst ganske rolig, mellomstor mot liten i størrelse. Jeg har ingen erfaring med hund (eieren vet dette altså), men jeg er veldig glad i alle dyr, spesielt hunder, men har aldri hatt en selv, så jeg er litt usikker på hva jeg har sagt ja til her... Har noen av dere hundevante noen tips til meg? Får selvsagt instruksjoner av eier om mat og slikt, men noe annet jeg bør tenke på? 

Har tenkt:

15-20 minutters tur om morgenen
Hunden må være alene i løpet av dagen, men det er den vant med, har og mulighet for noe kortere arbeidsdager.
1-2 timer tur etter jobb?
15-20 minutters kveldstur. 

Er dette nok? Andre ting? Er så redd den skal klare å få i seg mat den ikke tåler eller slikt, så skal sørge for å gjemme vekk alt som ligger fremme.. Vet at sjokolade er giftig. 

Er det uansvarlig å ta på seg denne oppgaven? Er som sagt veldig glad i hunder og gleder meg masse, skal få flust av kos og oppmerksomhet! Bare redd for å gjøre noe galt eller at den skal bli skadet eller noe... 

Gå gjerne en liten tur med den med en gang du får den levert til deg. La hunden få litt tid til å gjøre seg kjent i boligen din, lukk dører til rom du ikke vil den skal gå inn i. La hunden komme til deg når den er klar for det. Gi gjerne noen godbiter, og hvis det er ok for eier kan du f.eks gi et griseøre eller en oksehale (noen hunder blir dårlig i magen av dette, så sjekk med eier ha du kan gi). 

Hunder trenger også mental stimui. Godbitsøk er noe de fleste hunder jeg har vært borti liker veldig godt. 

Når det kommer til turer, så er det kvaliteten på turene som teller. Ikke hvor langt eller lenge du går. Husk at hunden skal ha god tid på seg til å lukte på ting når dere er ute. 

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Skrevet

Ellers er det du nevner av tur nok for de fleste, særlig om eier sier den er veldig rolig. Vi har en rolig hund, og går aldri mindre enn 45 min tur som langtur, og det trives han greit med. Men han trives om det er mer også. Så spørs jo hva du liker også, Men spør gjerne eieren hva den er vant til mtp langtur. 

• Liker 1
Skrevet

TS her, tusen takk for gode tips alle sammen, dette blir gøy! Jeg er ikke så veldig glad i tur selv, så om hunden er fornøyd med opp mot en time som langtur er jeg fornøyd også, skal spørre eier hva hun pleier å gjøre :) Jeg har den gjerne i sofaen, men hvis den ikke får lov til det hjemme blir det vel dumt om den skal få lov her, men håper det går greit, er jo så koselig :) 

• Liker 2
Skrevet

Hunden må få komme på besøk til deg før du passer den og lar den være igjen alene i leiligheten din. Det er viktig at den er trygg og har vært der før, når den skal være der så lenge!

Ellers vil jeg si at det du skriver høres bra ut, men at fire turer vil være det beste. En på morgen, en når du kommer hjem fra jobb, en i 19 tiden og en rett før du legger deg.

Skrevet
9 timer siden, AnoR skrev:

Hunden må få komme på besøk til deg før du passer den og lar den være igjen alene i leiligheten din. Det er viktig at den er trygg og har vært der før, når den skal være der så lenge!

Ellers vil jeg si at det du skriver høres bra ut, men at fire turer vil være det beste. En på morgen, en når du kommer hjem fra jobb, en i 19 tiden og en rett før du legger deg.

Ang mengde turer så kommer det jo an på hva hunden er vant til....ikke alle er vant til fire turer, tre turer kan være nok. 

Vi har to hunder, og her er det en tur på ca 20min om morgenen, når vi kommer hjem fra jobb så slipper vi de ut så de får løpe rundt på eiendommen (inngjerdet tomt). Etter middag så går vi ca 1-2 timer på tur, deretter ca 20min kveldstur. På helgene så går vi som oftest på skogstur eller fjelltur med de. 

Anonymkode: ab689...732

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, tusen takk for gode tips alle sammen, dette blir gøy! Jeg er ikke så veldig glad i tur selv, så om hunden er fornøyd med opp mot en time som langtur er jeg fornøyd også, skal spørre eier hva hun pleier å gjøre :) Jeg har den gjerne i sofaen, men hvis den ikke får lov til det hjemme blir det vel dumt om den skal få lov her, men håper det går greit, er jo så koselig :) 

Du kan jo spørre eier om det er greit om den er i sofaen uansett. De skjønner fort om det er ulike regler, så du ødelegger ikke nødvendigvis, men greit at eier synes det du gjør er ok. Her kommer bare hunden vår opp i sofaen hvis vi ber han om det, han synes fort det blir varmt, så vi lærte han det for å slippe at han hopper opp og ned. Men de som passer han elsker å ha han opp og ned av sofaen, Så der spretter han opp og ned, og blir gjerne liggende mer der også :P

Skrevet

Hør med eier hvor lenge og hvor ofte hun pleier å gå tur :) 

Selv om hunden er vant til å være alene en arbeidsdag, så er den jo ikke vant til å være hos deg alene en arbeidsdag. Alt er jo nytt. Når får du hunden? Dersom du har fri første dag så har jo du og hunden litt tid til å bli kjent med hverandre før du forsvinner ut døren på jobb. 

Ville kanskje tatt en tur med bosset eller hentet posten mens hunden er alene for å se hvordan den oppfører seg før du stikker på jobb flere timer. Dumt om hunden feks bjeffer og uler non stop. Gjør det gjerne noen ganger så hunden blir vant til at du faktisk kommer tilbake. 

Du kan også be eier ta med hundeseng/et kjent teppe og litt kjente leker slik at den lettere føler seg hjemme og lukter noe kjent. 

Ellers bør du høre om det er noe du bør ta hensyn til (noe de trener på, feks at hunden ikke skal opp i sofaen) eller om hunden har vansker med noe (passering av hunder, ikke bør gå løs osv). Gi også kun mat eieren sier er ok, det er en del ting hunder ikke tåler. 

Spør også om eier kan kontaktes når som helst/andre dersom det skulle oppstå noe, feks om hunden blir syk. Få gjerne nummer til dyrlege også og hør hva du skal gjøre om hunden blir alvorlig syk/skadet og du ikke får tak i eier (feks hunden er påkjørt med indre skader + brudd, noen vil hunden skal holdes i live frem til de får sett den mens andre vil den skal avlives for å slippe smerter). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...