AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Hei Jeg passer en innekatt i en-to måneder. Den har vært innekatt i 3 år, aldri vært ute PRoblemet er at jeg får så vondt av den. Jeg er i utgangspunktet ingen fan av å ha katter inne, særlig ikke alene. Jeg er heller ikke vant med innekatter. Uansett, sier seg selv at jeg ikke får ta den med ut for å aktivisere den. Den sover mye, og er ikke interessert i å leke. Har dere noen forslag til hvordan jeg skal få den interessert i å leke, eller aktivisere den på andre måter? Når jeg prøver å leke med den så går den bare unna (virker ikke redd) Den er ekstremt kosete og spiser godt. Anonymkode: e8d41...3b9
Nerine_ Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 Hvorfor tror du den kjeder seg? Gir den uttrykk for å ville ut? 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Trådstarter her:Jeg tror den kjeder seg fordi den sover ekstremt mye ,samt at den er uinteressert i å leke. Den er helt annerledes enn utekattene jeg er vokst opp med (og også noen innekatter) på dette punktet. Vanlig huskatt Men jeg er ikke vant til innekatter, så det er vanskelig å si hva som er normalt og ikke Anonymkode: e8d41...3b9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Vet du hvor gammel den er? Eldre katter (fra 12 år sånn ca) sover mye mer enn unge katter. De er eldre og ikke alltid like lekne. Har katten med seg noen leker? Hvis den har det så kjøp en kattemynte spray. Dusj litt kattemynte på en leke og se hva som skjer. Ellers ville jeg prøvd med en liten, krøllet papirlapp festet i en snor. Så trekker du snoren med papirlappen under ryer og ser om katten blir interessert i å jage på det som rører seg under ryen. Hvis du har anledning til å kjøpe noe så kan du se om du finner noe slikt: Kos mye med den siden den liker deg og liker å kose. Anonymkode: 22946...58e 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet du hvor gammel den er? Eldre katter (fra 12 år sånn ca) sover mye mer enn unge katter. De er eldre og ikke alltid like lekne. Har katten med seg noen leker? Hvis den har det så kjøp en kattemynte spray. Dusj litt kattemynte på en leke og se hva som skjer. Ellers ville jeg prøvd med en liten, krøllet papirlapp festet i en snor. Så trekker du snoren med papirlappen under ryer og ser om katten blir interessert i å jage på det som rører seg under ryen. Hvis du har anledning til å kjøpe noe så kan du se om du finner noe slikt: Kos mye med den siden den liker deg og liker å kose. Anonymkode: 22946...58e Tusen takk for svar. Kjempegode råd. Skal se om jeg finner kattemynte. Når du sier det så husker jeg en av kattene vi hadde tidligere var tullete etter det. Har alt bestilt den leka på bildet, så får vi se om den kommer i postkassa snart. Katten er forøvrig bare 3 år og har vært innekatt hele livet. Anonymkode: e8d41...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 Er ikke kattemynte et rusmiddel? Anonymkode: c36a4...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 " Mange ruser katten sin – uten å vite det Kattemynte selges i vanlige dyrebutikker. Få vet at det utsetter kattene for en kunstig rus. Catnip er et populært produkt blant katter, og det selges i dyrebutikker og hos veterinærer som spray, i leker og i tørket variant. Bjarne Braastad er ekspert på katters atferd og synes kundene burde få vite enda mer om hvordan produktet virker. – Kattene reagerer veldig forskjellig, noen blir veldig opphisset, noen blir beroliget, noen kan også bli aggressive eller løpe fram og tilbake i full fart, så det er veldig varierende, sier Braastad til TV 2 hjelper deg. Når kattene får dette stoffet blir de faktisk ruset. – Ja, og denne Catnipen kan jo til og med fremkalle hallusinasjoner på noen katter. Det står litt om hvordan man skal bruke det, men ingenting om hvordan det virker på katter og ikke minst den variasjonsbredden i hvordan det kan virke. Og da kan eieren bli skremt. Hvis katten blir hyperaktiv kan man lure på «er dette noe farlig?», sier Braastad. – Mer informasjon om dette burde stått på preparatene. Hallusinogent middel Berit Smestad Paulsen jobber ved Farmasøytisk Institutt og er ekspert på medisinsk bruk av planter. Hun kan fortelle at det ikke bare er katter som blir ruset av det. – Dette er jo formelen til nepetalaktonet, som er det virkestoffet som finnes i kattemynte. I rapporter fra USA er det vist til at planten er brukt som et hallusinogent middel, men effekten var mye svakere og varte veldig kort sammenlignet med marihuana, og da marihuana kom på markedet gikk bruken av kattemynte ut av bildet. http://www.tv2.no/a/6558142/ Anonymkode: c36a4...1fa 1
Nerine_ Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 Katter sover mye. Om vinteren kan kattene mine sove stort sett hele døgnet, da de velger å ikke gå ut.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her:Jeg tror den kjeder seg fordi den sover ekstremt mye ,samt at den er uinteressert i å leke. Den er helt annerledes enn utekattene jeg er vokst opp med (og også noen innekatter) på dette punktet. Vanlig huskatt Men jeg er ikke vant til innekatter, så det er vanskelig å si hva som er normalt og ikke Anonymkode: e8d41...3b9 Det er normalt for innekatter. Jeg hadde en innekatt, hun var dorsk, sur og uinteressert i både kos og leking. Så flyttet jeg til et sted hun kunne være ute og hun ble som en ny katt. Livlig, ute hver dag, uansett hvordan været var, jaktet, og når hun var inne var hun blid, kosete og leken. Anonymkode: 67846...ba9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 Er den feit? Anonymkode: 51571...29c
Perle Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 (endret) Kattemynte er en urt. Og ja, pus får en liten ”timinutterstripp” i fullstendig ekstase, men det forårsaker ingen vedvarende skader. Ts: om katten sover er den mest sannsynlig tilfreds. Hadde den kjedet seg, hadde den vist destruktiv adferd. Som å begynne og markere inne, eller å klore i filler møbler. Endret 20. august 2017 av Perle 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 Min 2åring er også en rolig gutt som sover mye. De fleste leker er stortsett kjedelig, men i blandt hiver han seg rundt. Han går lei av leker nesten med en gang. Kattemynte kunne han ikke brydd seg mindre om. Yngste katten min brekker seg av alt som lukter kattemynte. Kattemynte funker absolutt ikke på alle katter. Yngste leker å herjer, og eldste bare ser på. Så kom jeg over en ny leke. Begge er helt spinnville etter den, og jeg må gjemme den når vi ikke leker, ellers ødelegger dem den på null komma niks! https://www.tamhunden.com/products/pinne-med-pafugl-fjar Da jeg var for å kjøpe nok en av disse, så sa dem på dyrebutikken at det hadde blitt en av de mest populære lekene dem hadde hatt! Men, du kan jo sjekke med eier, pleier denne katten leke mye, eller er det en rolig og stille katt? Om det ikke er noe unormal oppførsel er det ikke noe å bry seg om. Om den pleier leke iblandt, så gi den litt mer tid. Anonymkode: 59a4a...29e 1
Blod Skrevet 21. august 2017 #14 Skrevet 21. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter her:Jeg tror den kjeder seg fordi den sover ekstremt mye ,samt at den er uinteressert i å leke. Den er helt annerledes enn utekattene jeg er vokst opp med (og også noen innekatter) på dette punktet. Vanlig huskatt Men jeg er ikke vant til innekatter, så det er vanskelig å si hva som er normalt og ikke Anonymkode: e8d41...3b9 Innekatter sover mer enn utekatter. Det er helt normalt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #15 Skrevet 21. august 2017 7 timer siden, Blod skrev: Innekatter sover mer enn utekatter. Det er helt normalt. Katter sover veldig ofte ute. Katter sover fra 16-18 timer per dag, uansett hvor de oppholder seg Katter som kjeder seg blir destruktive, dytter ned ting, ødelegger alt mulig fordi de prøver å leke og "angriper"folk for å få lek og oppmerksomhet. Glade katter sover, koser, leker og spiser/går på do. Anonymkode: 0a053...2d7 4
pippelura Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 På 20.8.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Kjempegode råd. Skal se om jeg finner kattemynte. Når du sier det så husker jeg en av kattene vi hadde tidligere var tullete etter det. Har alt bestilt den leka på bildet, så får vi se om den kommer i postkassa snart. Katten er forøvrig bare 3 år og har vært innekatt hele livet. Anonymkode: e8d41...3b9 Trådstarter her: Jeg fikk endelig den leken, og da ble det fart i sakene. Katta var helt tullete etter den. Tusen takk for tips 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå