AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Jeg har en jobb som gjør at jeg kan jobbe hvor som helst. Tenker at det kan være en fin opplevelse for barna å bo i et annet land, og lære et annet språk. Vi har ikke mye familie her, så vi har ikke noe som holder oss her... Jeg ønsker å bo et sted med et godt helsevesen, gjerne varmt og et sted pengene mine rekker litt lengre. En god skole er selvsagt viktig, men det er det jo veldig mange steder. forslag? Anonymkode: a5b8e...75a
Strawberrygirl Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 Det kommer jo helt an på hva dere liker? Strender, sjø, fjell, kyst eller innland? Hvor gamle er barna? Er de under skolealder kan dere jo bo et år i et land og et i et annet og et i et tredje og finne ut litt hva dere foretrekker? Et pluss hadde kanskje vært å flytte til et land hvor dere kan lære et språk som brukes i flere land? Eks spansk, engelsk, fransk eller tysk? Spansk snakker de jo i veldig mange land- Cuba, dominikanske republikk, Mexico, Spania osv. Fransk snakker de jo i Canada blant annet Hvis jeg skulle gjort noe slikt ville jeg satset på spansk trur jeg, lett språk å lære også. Ellers er jeg veldig glad i Asia, men noe verre å lære seg thai eller mandarine.. Men det går jo det også 😊 lykke til med valget 👍
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Kanskje flytte til et engelsktalende land slik at barna kan lære språket flytende? Skottland feks😍 Anonymkode: 88280...909 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 2 minutter siden, Strawberrygirl skrev: Det kommer jo helt an på hva dere liker? Strender, sjø, fjell, kyst eller innland? Hvor gamle er barna? Er de under skolealder kan dere jo bo et år i et land og et i et annet og et i et tredje og finne ut litt hva dere foretrekker? Et pluss hadde kanskje vært å flytte til et land hvor dere kan lære et språk som brukes i flere land? Eks spansk, engelsk, fransk eller tysk? Spansk snakker de jo i veldig mange land- Cuba, dominikanske republikk, Mexico, Spania osv. Fransk snakker de jo i Canada blant annet Hvis jeg skulle gjort noe slikt ville jeg satset på spansk trur jeg, lett språk å lære også. Ellers er jeg veldig glad i Asia, men noe verre å lære seg thai eller mandarine.. Men det går jo det også 😊 lykke til med valget 👍 Ønsker strand og varme tror jeg, men er egentlig åpen for det meste. Spansk frister ja, med Spania er kanskje litt kjedelig... ellers så er vel kinesisk sikkert lurt å lære, men mer skeptisk til om jeg vil trives med kulturen der... ts Anonymkode: a5b8e...75a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje flytte til et engelsktalende land slik at barna kan lære språket flytende? Skottland feks😍 Anonymkode: 88280...909 Ja, men engelsk lærer jo alle norske barn flytende... ts Anonymkode: a5b8e...75a 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 Jeg ville valgt et engelskspråklig land om ungene dine kan engelsk. Da kan de skaffe seg venner uten å måtte lære et helt nytt språk først. Anonymkode: 0da1c...1b0 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt et engelskspråklig land om ungene dine kan engelsk. Da kan de skaffe seg venner uten å måtte lære et helt nytt språk først. Anonymkode: 0da1c...1b0 Nei, de kan ikke engelsk. Eldste går i 2. Kl. Så engelskkunnskapene er begrenset. De vil uansett måtte lære et nytt språk. ts Anonymkode: a5b8e...75a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 Fransktalende Canada? Anonymkode: 725ff...149
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 Ett spansktalende land Anonymkode: a9d29...903 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 Hva med barnas far? Flytter dere fra han? Om han er igjen i Norge ville jeg ikke flyttet. Anonymkode: 16d25...7be
Ginavn Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 Hva slags kultur er viktig for deg, da? Hva verdsetter du? Mat/drikke - noen preferanser? Hva er "varmt"? Noen nordmenn kreperer om det er varmere enn 20-25 grader Hvis jeg var deg, ville jeg ikke valgt et engelsktalende land, fordi man lærer greit med engelsk i Norge. Ikke Oxford-standard, så klart, men langt fra å være ubrukelig. Jeg tror ikke det gir et konkurransefortrinn framfor de som lærte engelsk på skolen. Dessuten er det ikke alltid man kommuniserer med noen som har engelsk morsmål. Var et år på utveksling i England forresten Vil du ha tryggheten i EU, nærheten til Norge? Asia kan jo bli langt unna 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 14 minutter siden, Ginavn skrev: Hva slags kultur er viktig for deg, da? Hva verdsetter du? Mat/drikke - noen preferanser? Hva er "varmt"? Noen nordmenn kreperer om det er varmere enn 20-25 grader Hvis jeg var deg, ville jeg ikke valgt et engelsktalende land, fordi man lærer greit med engelsk i Norge. Ikke Oxford-standard, så klart, men langt fra å være ubrukelig. Jeg tror ikke det gir et konkurransefortrinn framfor de som lærte engelsk på skolen. Dessuten er det ikke alltid man kommuniserer med noen som har engelsk morsmål. Var et år på utveksling i England forresten Vil du ha tryggheten i EU, nærheten til Norge? Asia kan jo bli langt unna Varmere enn her. 20-25 og oppover hadde vært perfekt. Tenkte kanskje utenfor Europa, sør amerika eller Asia kanskje... enig i at engelsk ikke gir noe fortrinn... ts Anonymkode: a5b8e...75a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #14 Skrevet 20. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med barnas far? Flytter dere fra han? Om han er igjen i Norge ville jeg ikke flyttet. Anonymkode: 16d25...7be De har ingen far. Ts Anonymkode: a5b8e...75a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #15 Skrevet 20. august 2017 14 minutter siden, Perle skrev: Australia eller New Zealand? Er det ikke veldig dyrt der? ts Anonymkode: a5b8e...75a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #16 Skrevet 20. august 2017 Det må jo være et land dere får arbeids-og oppholdstillatelse i, så Schengen er vel åpenbart. Du kan ikke bare ta med ungene og flytte til Australia eller USA for eksempel. Så bør det være et land DU kan gjøre deg forstått i, slik at du kan fikse alt som fikses må. Ikke undervurder byråkratiet, verken i Norge og andre land. Så må du tenke på skole pg helsevesen. Selvom du har jobb, er det ikke sikkert du kan betale hundretusenvis i skolepenger og helsefirsikring. Så bør vel du selv få deg et miljø, altså et språk du selv kan lære og sosialisere deg gjennom (og hjelpe barna med lekser). Det bør også være et språk kan videreutvikle når de er tilbake i Norge, så fransk, tysk, engelsk eller spansk er nok lurt. Det bør være et sted med en viss mengde expater, slik at dere ikke blir ensomme. Skattemessige forholder superviktig, sjekk at du ikke må skatte til to land! Og pass på at dere alle forblir frivillige medlemmer i Folketrygden, ellers kan du få trøbbel når du flytter hjem. Anonymkode: 8d395...474 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #17 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må jo være et land dere får arbeids-og oppholdstillatelse i, så Schengen er vel åpenbart. Du kan ikke bare ta med ungene og flytte til Australia eller USA for eksempel. Så bør det være et land DU kan gjøre deg forstått i, slik at du kan fikse alt som fikses må. Ikke undervurder byråkratiet, verken i Norge og andre land. Så må du tenke på skole pg helsevesen. Selvom du har jobb, er det ikke sikkert du kan betale hundretusenvis i skolepenger og helsefirsikring. Så bør vel du selv få deg et miljø, altså et språk du selv kan lære og sosialisere deg gjennom (og hjelpe barna med lekser). Det bør også være et språk kan videreutvikle når de er tilbake i Norge, så fransk, tysk, engelsk eller spansk er nok lurt. Det bør være et sted med en viss mengde expater, slik at dere ikke blir ensomme. Skattemessige forholder superviktig, sjekk at du ikke må skatte til to land! Og pass på at dere alle forblir frivillige medlemmer i Folketrygden, ellers kan du få trøbbel når du flytter hjem. Anonymkode: 8d395...474 Jeg trenger vel ikke arbeidstillatelse der, når jeg jobber ikke søker ansettelse der. Jeg jobber for et norsk firma. jeg ønsker å lære meg et språk og en kultur, det tar jo tid og er en læringskurve, men det er jo mer spennende også, enn å dra til Solkysten og skrive dem inn på den norske skoken. Ts Anonymkode: a5b8e...75a
Ginavn Skrevet 20. august 2017 #18 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Varmere enn her. 20-25 og oppover hadde vært perfekt. Tenkte kanskje utenfor Europa, sør amerika eller Asia kanskje... enig i at engelsk ikke gir noe fortrinn... ts Anonymkode: a5b8e...75a Jeg er ingen ekspert på Sør-Amerika, men selv tror jeg at jeg ville valgt å bo i et "gated community" pga vold og fattigdom mange plasser. Dessverre er det mange land som har vinter, og da kulde. Kun for temperaturen sin del, kunne Forente arabiske emirater vært et alternativ, men det er ikke et sted jeg vil anbefale (bodd der 3 måneder) særlig ikke som enslig kvinne både med og uten barn. Aldri vært i Asia heller, så har ingen gode råd der. Vet bare at det er veldig dyrt i Singapore og Tokyo. Mange asiatiske språk kan også være en del vanskeligere å lære enn et indo-europeisk språk, og skolesystemet vil jeg tro vektlegger disiplin og repetisjon i mye større grad enn i Norge, som kanskje kan være et sjokk for barn(a) Men igjen, understreker at jeg ikke er ekspert på områdene 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #19 Skrevet 20. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger vel ikke arbeidstillatelse der, når jeg jobber ikke søker ansettelse der. Jeg jobber for et norsk firma. jeg ønsker å lære meg et språk og en kultur, det tar jo tid og er en læringskurve, men det er jo mer spennende også, enn å dra til Solkysten og skrive dem inn på den norske skoken. Ts Anonymkode: a5b8e...75a Du kan ikke være i USA, feks, mer en 6 måneder per gang. Anonymkode: 3e2ca...93e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå