AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg er en liten strikkejomfru og har startet på en genser som det viser seg at blir altfor stor til meg. Genseren er strikket i Safir-garn fra Spar Kjøp. Det jeg lurer på, er om en kan krympe genseren i vask, slik at den blir mindre? Hvordan gjør jeg isåfall dette. Genseren er i str S og er 24% prosent større enn det genseren i oppskriften skulle være. Anonymkode: 09c84...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. august 2017 #2 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Jeg gjorde også det for mange år siden (og har blitt nøye med å følge strikkefasthet og mål siden). Da valgte jeg å sy to sømmer i sidene med symaskin og klippe av det overskytende. Men det er mulig jeg oppdaget feilen før jeg strikket ermene, ellers er det kanskje litt vanskelig. Du kan jo prøve å krympe den litt, men den vil jo da toves og kan oppleves for fasg og hard. Men er den strikket løst kan det kanskje funke. Jeg har strikket for store votter et par ganger og da tovet/krympet dem litt i tørketrommel, for å ha mer kontroll enn i vaskemaskin. Jeg har da skylt dem, presset ut vann og puttet dem i trommel og sjekket etter 15 min for å se, og så litt og litt videre, evt med et håndkle inni der etter hvert, så det tover litt mer, om det har tovet lite. Jeg ser at garnet du brukte er ren ull, som går fint å tove. Men om du prøver, ville jeg nok vært forsiktig og heller hatt den litt romslig enn passe størrelse, men for fast i stoffet og ukomfortabel. Endret 20. august 2017 av Vera Vinge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Del Skrevet 20. august 2017 Tusen takk. Om den blir litt tovet, gjør ikke noe, da jeg liker litt tykke plagg Anonymkode: 09c84...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnoR Skrevet 20. august 2017 #4 Del Skrevet 20. august 2017 Den vil krympe i vask men maskene vil jo ikke bli like fine ved krymping. Hva med å heller gi den bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Del Skrevet 20. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en liten strikkejomfru og har startet på en genser som det viser seg at blir altfor stor til meg. Genseren er strikket i Safir-garn fra Spar Kjøp. Det jeg lurer på, er om en kan krympe genseren i vask, slik at den blir mindre? Hvordan gjør jeg isåfall dette. Genseren er i str S og er 24% prosent større enn det genseren i oppskriften skulle være. Anonymkode: 09c84...fdf Å krympe et strikkeplagg er skjelden, les aldri, vellykket. Rekk heller opp og strikk på nytt. Lær deg at kontroll av strikkefastheten og gjerne måling og prøving er viktig i strikkeprosessen. (Hilsen en som har rekt opp altfor mye og ofte.) Anonymkode: ecb46...0fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Del Skrevet 21. august 2017 Tusen takk for svar alle sammen. Anonymkode: 09c84...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Del Skrevet 21. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Å krympe et strikkeplagg er skjelden, les aldri, vellykket. Rekk heller opp og strikk på nytt. Lær deg at kontroll av strikkefastheten og gjerne måling og prøving er viktig i strikkeprosessen. (Hilsen en som har rekt opp altfor mye og ofte.) Anonymkode: ecb46...0fc Hihi. Kjenner meg igjen i det som står i parentesen. Har av og til inntrykk av at det blir mer bakoverstrikking enn strikking fremover Anonymkode: 09c84...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå