Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått med noe jeg trodde var tørr hodebunn i flere år. Fikk endelig time til hudlege som kunne fortelle at jeg hadde psoriasis i hodebunnen. Heldigvis bittelite, men jeg er redd for å få verre utbrudd og ønsker å holde dette i sjakk.

Jeg trenger derfor tips fra dere som er erfaren med dette, spesielt til shampo.

Fikk en shampoprøve av hudlegen og skulle la denne virke i hodebunnen i et kvarter. Håret mitt ble tørt, det føltes rett og slett ut som tørket gress etterpå. 

Alt av tips og triks taes i mot med stor takk! Hva fungerer for deg? :) 

Skrevet

For meg funket det kun med Redken solve. Denne finnes ikke lenger, men de har andre som har tatt over og erstattet den. Var flasshampoen til Redken. Er allergisk mot fargestoffer også. 

Anonymkode: 28b44...bff

Skrevet

Jeg fikk en type salve som jeg kunne ha i hodebunnen og gjør at det går bort etter noen ganger med bruk. Håret blir veldig fettete av den, men det går bort etter et par vask. Husker dessverre ikke hva den heter, men det var en hvit beholder med rød skrift på. 

Det har vel uansett ikke noe å si hvilken type shampo du bruker, med mindre du har ømfintlig hud. 

Anonymkode: 383a6...d04

Skrevet

Jeg får gult belegg i noen områder av hodebunnen annenhver måned. For meg har shampooen på apoteket "fungoral" hjulpet. Om du er mildt plaget, kanskje det er nok. jeg kjøpte den lille flasken

Ellers bruker jeg shampoo fra greenpeople.

Anonymkode: 71739...2fb

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg funket det kun med Redken solve. Denne finnes ikke lenger, men de har andre som har tatt over og erstattet den. Var flasshampoen til Redken. Er allergisk mot fargestoffer også. 

Flass shampoo fungerer ikke mot psoreasis. Flass kommer av dopp i hodebunnshuden, psoreasis er en autoimun sykdom. 

Snbefaler ts å ringe tilbake til hudlegen og be om råd på telefon. Det viktige er å holde sykdommen i sjakk. 

Anonymkode: 8f831...de3

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flass shampoo fungerer ikke mot psoreasis. Flass kommer av dopp i hodebunnshuden, psoreasis er en autoimun sykdom. 

Snbefaler ts å ringe tilbake til hudlegen og be om råd på telefon. Det viktige er å holde sykdommen i sjakk. 

Men jeg har psoriasis og eksem og dette funker for meg. Så drit nå i å belære meg. Dette funker bra. Det var spørsmålet i hi. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg  har fått en salve og et slags vann som jeg skal ha på hver kveld i en uke, og etter det av og til for å holde det i sjakk. 

Den shampoen jeg fikk fra legen skal fungere på samme måte som fungoral, men jeg synes den er alt for uttørrende på håret mitt. Grunnen til at en slik shampo fungerer er fordi psoriasis gir flass og det er en hodebunnsopp som liker dette, var dette jeg fikk forklart av hudlegen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har psoriasis og eksem og dette funker for meg. Så drit nå i å belære meg. Dette funker bra. Det var spørsmålet i hi. 

Det har jeg også, og flasshampo fungerer ikke for meg. 

Anonymkode: 383a6...d04

• Liker 1
Skrevet

Hvis håret ditt ble tørt av en shampo for hodebunnen er det kanskje tegn på at du fikk litt mye i håret også? Er det noe i veien for at du vasker selve håret med en shampo for tørt hår og deretter bruker balsam?

Anonymkode: ff598...1e4

Skrevet

Hva er navnet på denne shampoen? Og forresten, fungoral hjelper nada på meg...

Anonymkode: eb517...86d

Skrevet
1 minutt siden, Alvea skrev:

https://www.apotek1.no/produkter/ducray-kertyol-p.s.o.-flassjampo-125ml-883713p

Detter er shampoen.

Det er umulig for meg å kun få shampo i hodebunnen og ikke i håret. Prøver å unngå det så langt det går, men uten særlig hell.

Finnes langt flere løsninger du kan bruke. Noen ganger må du prøve flere produkter før du finner det du er fornøyd med. Snakk med legen, igjen. 

Skrevet
5 minutter siden, Alvea skrev:

https://www.apotek1.no/produkter/ducray-kertyol-p.s.o.-flassjampo-125ml-883713p

Detter er shampoen.

Det er umulig for meg å kun få shampo i hodebunnen og ikke i håret. Prøver å unngå det så langt det går, men uten særlig hell.

Den funket ikke på meg, og den stinket! Men det, og fungoral er jo flasshampoer, ikke for psoriasis? Vet noen om psoriasisshampoer?

Anonymkode: eb517...86d

Skrevet
1 time siden, Alvea skrev:

Jeg har gått med noe jeg trodde var tørr hodebunn i flere år. Fikk endelig time til hudlege som kunne fortelle at jeg hadde psoriasis i hodebunnen. Heldigvis bittelite, men jeg er redd for å få verre utbrudd og ønsker å holde dette i sjakk.

Jeg trenger derfor tips fra dere som er erfaren med dette, spesielt til shampo.

Fikk en shampoprøve av hudlegen og skulle la denne virke i hodebunnen i et kvarter. Håret mitt ble tørt, det føltes rett og slett ut som tørket gress etterpå. 

Alt av tips og triks taes i mot med stor takk! Hva fungerer for deg? :) 

Gladnyheten er at psoriasis ikke er sånn at det sprer seg dersom du ikke tar tak i utslettet (som er et rent symptom). Så dersom du har hatt det i mindre grad i håret i "alle de år" uten at det er til videre plage så kan du bare la det være. Det vil ikke spre seg, for det er en autoimmun sykdom som reagerer på din helse, ikke på mer kosmetiske tiltak.

Jeg ville heller fokusert tid og energi der det gir utslag: på årsaken til symptomene. Psoriasis er noe du ikke blir kvitt, men ved å identifisere og ta tak i triggerne så kan du leve tilnærmet symptomfritt. De fleste mennesker har triggere som er mat. Vanligst her er: sitrus, melkeprodukter og pepper (fra paprika til sort pepper), men du kan reagere på hva som helst. De fleste mennesker blir også trigget av stress.

Anonymkode: acbe2...4d3

• Liker 1
Skrevet

Ja, den stinket ja. Fikk bare en liten prøvepakke, tror ikke den blir å kjøpe på nytt akkurat.

Skal ta det opp neste time hos huslegen. Men tenkte i alle fall å bruke de produktene jeg har fått på resept i alle fall et halvt år før jeg bestemmer meg om det er noe for meg eller ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gladnyheten er at psoriasis ikke er sånn at det sprer seg dersom du ikke tar tak i utslettet (som er et rent symptom). Så dersom du har hatt det i mindre grad i håret i "alle de år" uten at det er til videre plage så kan du bare la det være. Det vil ikke spre seg, for det er en autoimmun sykdom som reagerer på din helse, ikke på mer kosmetiske tiltak.

Jeg ville heller fokusert tid og energi der det gir utslag: på årsaken til symptomene. Psoriasis er noe du ikke blir kvitt, men ved å identifisere og ta tak i triggerne så kan du leve tilnærmet symptomfritt. De fleste mennesker har triggere som er mat. Vanligst her er: sitrus, melkeprodukter og pepper (fra paprika til sort pepper), men du kan reagere på hva som helst. De fleste mennesker blir også trigget av stress.

Har hørt snakk om at det kan være matvarer. Har hørt at sukker er en versting.

Vet du hvor lenge en må kutte ut en matvare for å se eventuelt resultat? 

Skrevet
3 minutter siden, Alvea skrev:

Har hørt snakk om at det kan være matvarer. Har hørt at sukker er en versting.

Vet du hvor lenge en må kutte ut en matvare for å se eventuelt resultat? 

Du bør se det rimelig raskt. Etter 2-3 uker ville jeg forventet forbedring eller stopp i forverring. Men du ser det lettest om du har en trigger du ikke spiser ofte, for utslettet forverrer seg på 1-3 dager etter inntak.

Men altså: om du feks reagerer både på melk og sitrus så vil å kutte ut det ene bare hjelpe marginalt. Så dette er et puslespill. Matvaren(e) er individuelle for deg - mye tyder vel på at psoreasis er nok en av de (mange) sykdommene som henger sammen med tarmbakteriebalanse. 

Skrevet

Ikke meg, men pappa. Han fikk utskrevet en Elocon scalp lotion som har hjulpet han svært godt. 

Skrevet

Det er bare en flekk på størrelse med en fingernegl igjen nå, det middelet jeg fikk har vist fungert supert. Samboeren min fant ingen flere flekker i hodebunnen min i kveld når han skulle påføre, så det lover utrolig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...