Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å bli nyutdannet lærer og skal ut i arbeidslivet. En ting jeg har savnet under utdanningen er nok observasjon. Vi har knapt hatt observasjon i praksis, og jeg følte at jeg virkelig fikk gode ideer av å se hvordan erfarne lærere gjorde det i timene sine. Er det rart å ringe en skole og spørre om man kan få observere noen timer, uten at man har en "grunn" til det (altså, for en bacheloroppgave og lignende). 

Anonymkode: 6dea3...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen merkelig tanke, jeg forstår ganske godt hvorfor du har lyst inn og observere, men samtidig så er dette merarbeid for skolene, så hva slags svar du får kan variere. Alle som har kontakt med elevene skal jo bla. vise politiattest, og på min skole er det regler for at alle ikke-ansatte som oppholder seg i bygget i skoletid skal registeres, slik at skolen har kontroll på hvem som er der og ikke. 

Dette med observasjon er jo også noe man kan gjøre etter at man begynner i ny jobb også. Det er vanlig å gi nyutdannede et nedslag (direkte oversatt at man jobber litt mindre enn stillingsprosenten) for veiledning, så det skal jo fint gå an å be om å få bruke noe av veiledningstiden på observasjon også. 

Min egen erfaring er at observasjon er nyttigst hvis man prater med den man skal observere før og etter undervisningen. På den måten vil man også få et helhetlig perspektiv - hva slags mål har læreren for perioden? Hva slags utfordringer har denne elevgruppen? Også videre.

Anonymkode: 24980...74c

Skrevet

Det er nok best å spørre en skole du allerede kjenner, enten gjennom studie eller tidligere utdanning på skole selv. De er nok generelt mer tilbøyelige til å la deg gjøre det. 

Anonymkode: f84c7...543

Skrevet

Takk for svar! Det gir jo mening. Jeg, for min del, synes det er bedre å se i praksis hvordan en lærer styrer klasserommet, enn å bare lese om det i en bok. Min siste praksislærer var et godt forbilde når det gjaldt klasseledelse, men jeg kunne godt ha tenkt meg å se hvordan språkinnlæring gjøres i praksis. Trenger noen ideer og å se hvordan det fungerer i praksis da. Kanskje jeg kan spørre de gamle praksislærerne mine og tilby meg å hjelpe til også. 

Skrevet

På min skole er kollegaveiledning ganske vanlig. Det er helt innafor for nyansatte å spørre om å få observere andre lærere, og vi observerer hverandre når det faller seg naturlig. Vi har en ansatt som er veileder for nyansatte og observerer de, og tar de nyansatte inn i undervisningen sin, men de oppfordres til å observere andre også. Jeg har blant annet observert en av mine kolleger for å gi tilbakemelding på et undervisningsopplegg som hen var litt usikker på.  

Om noen utenfra hadde spurt om å få observere er jeg mer usikker på om vi hadde sagt ja. Jeg har sagt ja til phd.-studenter som holder på med noe spesifikt, men om det bare hadde vært snakk om det som du nevner så vet jeg ikke om jeg hadde orket. I tillegg, som en over nevner, det er ganske viktig å snakke før og etter observasjon. Hvorfor tar man de valgene man tar? Hva kunne man gjort annerledes? Jeg synes det høres ut som en bedre idé å kontakte noen du allerede har en relasjon til, eller å vente til du faktisk starter i jobb.

Anonymkode: 47bcd...a79

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i ferd med å bli nyutdannet lærer og skal ut i arbeidslivet. En ting jeg har savnet under utdanningen er nok observasjon. Vi har knapt hatt observasjon i praksis, og jeg følte at jeg virkelig fikk gode ideer av å se hvordan erfarne lærere gjorde det i timene sine. Er det rart å ringe en skole og spørre om man kan få observere noen timer, uten at man har en "grunn" til det (altså, for en bacheloroppgave og lignende). 

Prøv å kalle det f eks utplassering eller arbeidspraksis. Da høres det kanskje litt bedre ut :) NAV bruker begge de begrepene selv.

Anonymkode: 7ecaa...f28

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å kalle det f eks utplassering eller arbeidspraksis. Da høres det kanskje litt bedre ut :) NAV bruker begge de begrepene selv.

Anonymkode: 7ecaa...f28

Hun kan jo ikke lyve på at det er noe det ikke er. Utplassering tilsier jo at man er utplassert gjennom noe, enten studier, NAV, etc. 

Anonymkode: f84c7...543

Skrevet

Vi har hatt flere "utenfra" inne hos oss. Praksiselever og -studenter, studenter som jobber med master og andre prosjekter. 

Jeg tenker at, hadde jeg fått spm om en student skolen ikke kjenner fra før kunne observere min undervisning, så hadde det bare vært hyggelig å hjelpe :) Men som flere nevner vil det jo bli litt merarbeid, så dette burde være kort. Samtidig syns jeg egentlig det er fint å bli observert, og Hadde vært interessert i å vite hva du syns om min undervisning og. Hva som var bra/dårlig. Selv om det ikke er meninga med ditt "prosjekt" haha. Men man blir jo litt nysgjerrig :) 

Husker jeg ble intervjuet av en masterstudent utenfor jobbtida en gang. Fikk en flaske vin for det, det var jo hyggelig:) Så du kan jo tenke på om du skal gjøre noe sånt. Trenger jo ikke være vin, men en liten oppmerksomhet som takk for at du fikk bruke tida deres.

Det er bare å sende en Mail til skolene og beskrive hva du ønsker å gjøre og hva du forventer av den du skal observere. Får du et nei så er jo ikke det verdens undergang.

Veldig lurt av deg å gjøre dette da. Lærerutdanningen er alt for lite praksisnær. Bruker selv å observere andre lærere bevisst littegrann når jeg er i en klasse som lærer 2. Ikke så lenge siden jeg ble ferdig med utdanningen, og jeg ser at observasjon er veeeeeldig nyttig.

Anonymkode: 4be22...1b6

Skrevet

Det høres fornuftig ut, men du må hvertfall forklare skolen du kontakter at du savnet dette i utdannelsen og at du faktisk er utdannet , og ønsker å lære mer ved praktisk observasjon over en viss periode, og ikke er en random person som plutselig fikk det for seg å sitte i klasserommet liksom.

Anonymkode: 31c80...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...