AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Jeg skal ta generell studiekompetanse via voksenopplæring over to år, dette regnes som deltidsstudie. Jeg går på aap, har en bil jeg ikke klarer meg uten på grunn av manglende kollektivtilbud (lik null) og stor avstand til sentrum (20 min med bil) så det er den største utgiften. Har samboer så jeg bor billig i forhold til andre, men det går allikevel i 0 etter alle regninger og mat. Jeg kan "spare" 1250 kr/mnd ved å slippe å betale studielånet. Jeg har et banklån hvor det står igjen 2300 å betale. Ellos konto (handler ikke der nå) hvor det gjenstår 4000 å betale. Å kredittkort hvor det gjenstår 5000 å betale. Min plan er å ta opp studielån, betale ned alt på banken, ellos og kredittkort dette skoleåret. Jeg skal ha nedbetalt bilen innen et år (fortere om det lar seg gjøre). Hvis jeg blir kvitt smålånene vil jeg ha 1200 ekstra PR mnd som blandt annet kan gå til nedbetaling av bil og sparing. Alt jeg har til overs fra Lånekassen vil jeg sette inn på en egen konto som ikke skal brukes av. Er dette helt høl i huet? Jeg kommer til å unngå å ta studielån neste år i så fall. Å renten på litt ekstra studielån vil være MYE bedre enn å gå å gnu på kredittkort og ellos. I tilleg til at jeg ikke vil få et lån hvis jeg må ha nye dekk eller reparasjon av bil så hadde vært fint med en liten buffer. Så, hva tenker dere? Å hvis noen lurer så har man lov til å ta opp studielån på aap, men jeg får ikke omgjort noe til stipend (alt vil bli lån) grunnet for høy inntekt. Anonymkode: 1ba97...e5e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Jeg synes ikke at det er helt idiotisk akkurat. Er mange som tar opp studielån uten at de trenger det. Men hva mener du med at du "kan spare" 1250 kr/mnd ved å slippe å betale studielånet". Har du et gammelt studielån du betaler ned på nå? Husk at en begynner å betale ned på studielånet omtrent syv måneder etter siste utbetaling. Deltidsstudiet ditt er to år, noe som betyr at om du kun velger å få støtte for det første året vil du få første regning i posten før du er ferdig med år nummer to. Anonymkode: c893c...a7c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke at det er helt idiotisk akkurat. Er mange som tar opp studielån uten at de trenger det. Men hva mener du med at du "kan spare" 1250 kr/mnd ved å slippe å betale studielånet". Har du et gammelt studielån du betaler ned på nå? Husk at en begynner å betale ned på studielånet omtrent syv måneder etter siste utbetaling. Deltidsstudiet ditt er to år, noe som betyr at om du kun velger å få støtte for det første året vil du få første regning i posten før du er ferdig med år nummer to. Anonymkode: c893c...a7c Det er jo bare å utsette betalingene og søke om sletting av renter i etterkant. Lånet er rentefritt så lenge man er i utdanning og har muligheten til å søke støtte fra Lånekassen (selv om man ikke gjør det). Anonymkode: 792df...039
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Du trenger ikke betale på studielån når du går på AAP. Du får rentefritak også. Anonymkode: ed810...fdf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke at det er helt idiotisk akkurat. Er mange som tar opp studielån uten at de trenger det. Men hva mener du med at du "kan spare" 1250 kr/mnd ved å slippe å betale studielånet". Har du et gammelt studielån du betaler ned på nå? Husk at en begynner å betale ned på studielånet omtrent syv måneder etter siste utbetaling. Deltidsstudiet ditt er to år, noe som betyr at om du kun velger å få støtte for det første året vil du få første regning i posten før du er ferdig med år nummer to. Anonymkode: c893c...a7c Ja jeg betaler ned på gammel gjeld fra Lånekassen nå. Jeg får ikke flere utsettelser og med mindre jeg tar opp lån vil jeg måtte ut med 1250 PR mnd til dem. Neste år er jeg klar over at jeg må begynne å betale igjen, men da har jeg forhåpentligvis blitt kvitt både billån og gammel kredittgjeld, så jeg vil uansett ha mer å rutte med i mnd. Anonymkode: 1ba97...e5e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å utsette betalingene og søke om sletting av renter i etterkant. Lånet er rentefritt så lenge man er i utdanning og har muligheten til å søke støtte fra Lånekassen (selv om man ikke gjør det). Anonymkode: 792df...039 Glemte muligheten for å søke om utsettelse, det har du helt rett i! TS har brukt opp denne muligheten nå, viser det seg. Tror derimot at du har litt feil her. Lånet er ikke rentefritt så lenge en studerer dersom en ikke også fortsetter å få støtte fra Lånekassen: "Lånet ditt er bare rente- og avdragsfritt så lenge du mottar studiestøtte fra oss. Det betyr at selv om du fortsatt studerer, men uten studiestøtte, må du begynne å betale ned på lånet ditt." Anonymkode: c893c...a7c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg betaler ned på gammel gjeld fra Lånekassen nå. Jeg får ikke flere utsettelser og med mindre jeg tar opp lån vil jeg måtte ut med 1250 PR mnd til dem. Dette er feil. På AAP kan du utsette betaling så lenge du vil, pluss rentefritak. Anonymkode: ed810...fdf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte muligheten for å søke om utsettelse, det har du helt rett i! TS har brukt opp denne muligheten nå, viser det seg. Tror derimot at du har litt feil her. Lånet er ikke rentefritt så lenge en studerer dersom en ikke også fortsetter å få støtte fra Lånekassen: "Lånet ditt er bare rente- og avdragsfritt så lenge du mottar studiestøtte fra oss. Det betyr at selv om du fortsatt studerer, men uten studiestøtte, må du begynne å betale ned på lånet ditt." Anonymkode: c893c...a7c Legger til muligheten for å søke om rentefritak. Anonymkode: c893c...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå