Gå til innhold

Disneyfilm: Sminke på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen så jeg disneyfilmen Moana. Vet ikke hvor gammel hovedkarakteren skal være, maks 16?

Det jeg syntes var urovekkende var hvor mye "sminke" hun hadde. Det er snakk om plukkede øyebryn og eyeliner. Det er altså ikke nok å se ut som en normal person uten sminke- i en barnefilm!!

Det er en ganske spesiell type utseende som blir frontet som pen og normal idag, flere bilder under. Jeg synes det er sykelig at denne programmeringen om hva som er pent og normalt starter allerede fra barns alder av. Dette er tross alt på en øy der sminke strengt tatt olle burde eksistere. 

Tror dere kvinner er verre på å fremstille kvinner som "pene dukker" enn menn i media? I noen tilfeller synes jeg kvinner er verst (kanskje fordi det er de som er mest sykelig opptatt av utseende) å bruke "pene" kvinner.

Baby Moana med plukkede øyebryn

Spoiler

maxresdefault.jpg

Tenåring

Spoiler

DY4UfMVj_400x400.jpg

Hva en "pen" kvinne skal være idag. Du ser denne utseendetypen overalt, i alle type filmer og serier. Mørkt eller blondt hår

Spoiler

maxresdefault.jpg

1da7a0ac7a34d319d36fde2ba2a083ea_L.jpg

For å sammenligne, så var det mye mer bredde og variasjon i utseende på 90 tallet. Alle måtte ikke være platinapene, det var mer normal fordeling i hvor pene skuespillerne var. Ikke bare blant kvinner, men også menn: 

Spoiler

godfatherdone_1481290c.jpg

Anonymkode: e6c1b...463

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tuller du nå?  Når har Disneyprinsesser ikke ment å være eksepsjonelt vakre? Og hvordan kan du referere til Gudfaren-bryllupet som et eksempel på 90-tallet? Samt sammenligne utseende i Gudfaren-filmene med utseende i Disneyfilmer. 

Spesielt også å snakke om sminke og nappede øyenbryn om animerte figurer. De er jo animert sånn og ikke sminket sånn. Er jo heller aldri slik at sminken går av for å vise at de er sminket og ikke ser sånn ut naturlig. 

Endret av Superbruker5
  • Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Superbruker5 skrev:

Tuller du nå?  Når har Disneyprinsesser ikke ment å være eksepsjonelt vakre? Og hvordan kan du referere til Gudfaren-bryllupet som et eksempel på 90-tallet? Samt sammenligne utseende i Gudfaren-filmene med utseende i Disneyfilmer. 

Spesielt også å snakke om sminke og nappede øyenbryn om animerte figurer. 

Noe av spørsmålet mitt er om det er sunt. Mange mennesker jeg har møtt i livet kunne blitt kalt stygge av mange, men de har vært eksepsjonelt intelligente, interessante eller kompetente innenfor sitt fagfelt. Jeg mener at å variere utseende i filmer fremhever at mennesker som har spesielle eller annerledes utseende- kan være relevante og interessante karakterer

Noe som er ekstremg o absurd i vårt samfunn er at der er mange kvinner og menn som har eksepsjonelle evner som går rundt og tror de er tapere fordi de ikke er "pene". Å være pen har blitt så viktig i samfunnet at ingenting annet betyr noe. Og det mener jeg vi alle taper på! 

• Liker 1
Skrevet

Man er ikke et barn når man er 16. De fleste tenåringer bruker sminke.

Anonymkode: b2fd5...0db

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke et barn når man er 16. De fleste tenåringer bruker sminke.

Anonymkode: b2fd5...0db

Synes du tegnefilmfigurer og skuespillere som er 16 burde bruke sminke og fremstå som pene?

Skrevet

Disneyprinsessene er nå en ting. Mye verre med alle de grusomme dubbete ungdomsseriene. Da min sønn var 9 år kom han og ville bleke tennene. Det viser et skjønnhetsideal og en livsstil som ikke rimer med hvordan vi har det i Norge på noe som helst måte. 

Skrevet

Altså, nå er det en tegnefilm. Tror ungene ser at de ikke er helt 100% virkelige. Tror du skal lete lenge før du finner en kvinnelig hovedperson med buskete bryn og kviser blant animasjonsfilmene.

Jeg er enig at det er verre med TV-seriene med ekte skuespillere hvor "13 åringene" ser ut som velproporsjonerte 18 åringer med kurver og fantastisk hud og hår og alt mulig.

Anonymkode: 4e843...7dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...