Gå til innhold

Gått ned i vekt, men opp i kroppsfett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått litt ned i vekt i løpet av de siste månedene, kun 4 kg så langt men satser på ca 8 til over de neste månedene. Jeg har hovedsaklig begynt å bevege meg mer, men prøver også å spise mindre og sunnere.

På treningssenteret mitt har de en sånn maskin man kan stille seg på, som måler vekt, kroppsfett osv. Jeg har brukt den en gang i måneden for å se hvordan fremgangen er. Jeg ser at jeg har gått ned disse 4 kiloene sakte men sikkert, men jeg ser også at min kroppsfettprosent har gått opp. Den gikk ned etter min første måned med mer trening og fokus på sunn mat, men så gikk den opp igjen de neste to månedene og idag ser jeg at den har gått opp enda mer, flere prosent denne gangen. 

Hva kan dette dreie seg om? Hvordan kan jeg gå ned i vekt fordi jeg trener og spiser bedre, men likevel gå opp i kroppsfettprosent? Setter pris på svar fra noen som har peiling! 

Anonymkode: b14ad...ef1

Videoannonse
Annonse
Gjest Peaches
Skrevet (endret)
3 timer siden, Cyrus skrev:

Sånne vekter er svært upålitelige. 

Første jeg tenkte og...sikkert rablet for vekten😂

Endret av Peaches
Skrevet
5 minutter siden, Peaches skrev:

Første jeg tenkte og...sikkert rablet for vekten😂

I fjor sommer hadde jeg 8 synlige mageruter. Og herbalife-vekta sa at fettprosenten min var 20...

Gjest Peaches
Skrevet
4 minutter siden, Cyrus skrev:

I fjor sommer hadde jeg 8 synlige mageruter. Og herbalife-vekta sa at fettprosenten min var 20...

Den beste måten å sjekke fettprosenten på er vel kanskje å ta et tak i sideflesket, får du en håndfull eller to er det kanskje på tide å gjøre forandringer 😅

Skrevet

Som flere sier, kan det være at vekta du har brukt er litt misvisende. Det kan dog være at muskelprosenten faktisk har gått litt ned - at kroppen har brent litt fra lageret. Nå vet jeg ikke hva eller hvor mye du spiser, men hvis man spiser for lite (ofte snakk om protein og fett) vil kroppen mest sannsynlig ta fra proteinlageret (musklene) selv om man trener.

Om kostholdet, f.eks, består av hovedsakelig karbohydrater vil kroppen nesten alltid ha insulin i blodet. Når glukogenlageret går tomt, under trening f.eks, vil kroppen gå løs på proteinlageret istedet for fettet, da det fortsatt vil være en del insulin i sving. Dette er jo uheldig. (Dette gjelder dog ikke de som "aldri klarer å legge på seg" - av logiske årsaker). Skal dog nevnes at musklene ikke forsvinner sånn uten videre. ;-) Jeg sier ikke at dette er noe som skjer hos deg, men det kan være en grunn. Og det kan selvfølgelig være at du spiser bra og nok fra før av! :-)

Anonymkode: a7bf8...e19

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som flere sier, kan det være at vekta du har brukt er litt misvisende. Det kan dog være at muskelprosenten faktisk har gått litt ned - at kroppen har brent litt fra lageret. Nå vet jeg ikke hva eller hvor mye du spiser, men hvis man spiser for lite (ofte snakk om protein og fett) vil kroppen mest sannsynlig ta fra proteinlageret (musklene) selv om man trener.

Om kostholdet, f.eks, består av hovedsakelig karbohydrater vil kroppen nesten alltid ha insulin i blodet. Når glukogenlageret går tomt, under trening f.eks, vil kroppen gå løs på proteinlageret istedet for fettet, da det fortsatt vil være en del insulin i sving. Dette er jo uheldig. (Dette gjelder dog ikke de som "aldri klarer å legge på seg" - av logiske årsaker). Skal dog nevnes at musklene ikke forsvinner sånn uten videre. ;-) Jeg sier ikke at dette er noe som skjer hos deg, men det kan være en grunn. Og det kan selvfølgelig være at du spiser bra og nok fra før av! :-)

Anonymkode: a7bf8...e19

Det høres sannsynlig ut for meg (og at vekta er helt koko) at dette kan utgjøre en liten forskjell. 

Merker jo det selv. Uansett hvor mye/lite jeg trener, så spiller kostholdet størst rolle for fettprosenten. 

Anonymkode: 950f3...c62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...