Gå til innhold

Ville du sagt ifra om dette til utleier..? Trenger flere synspunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd her i 1 år nå, det gikk veldig fort i svingene da jeg måtte flytte fra min voldelige eks og inn i et nytt hjem. Ble nesten første, billige jeg så.. 

Trives godt, det er en fin plass. Men det er GAMMELT. Så jeg bare lurer på et par ting, om du ville sagt ifra om dette eller bare holdt tett.!

1. Blandebatteriet i dusjen er fra 70-tallet. Som her: http://byggebolig.no/imageoriginals/288853f8424be5ff706935ba0a405aea020737cc.jpg?maxwidth=1200&maxheight=1500 Det er et dusjhjørne som tidligere hadde badekar der, kun noen dusjgardiner og små lister på gulvet der vannet bare renner over. Gulvet er av Epoxy Gulvmaling.. Unngår å dusje hjemme for det blir vann over hele badet, alt på gulvet må ut (skittenstøykurv, søppelbøtte,evt klær) før jeg dusjer osv. Mye styr..  Utrivelig alt bare.. :(

2. Det er ISKALDT her på vinteren! Er kun panelovner her, og skal jeg ha det greit varmt inne på vinteren er det strømregning på 2000kr i måneden. Det holder ikke på varmen i det hele tatt.. + Det er fukt i vindu/skyvdøra på verandaen på vinteren for jeg kan jo ikke lufte for det er 15 grader her inne på vinteren for at jeg skal ha råd til mat osv i tillegg til strømmen?

3. Merkelig ting, men nevner likevel. Um, komfyren min har ikke risst. Bare en sånn liten sak: https://images.matprat.no/ftlveccg8d-tools/lg . Har liksom begynt å bake mer nå, og har ikke skikkelig rist å legge ting på etterpå. (haha). Skal det ikke være med vanlig rist på komfyrer? Det er en med keramikk topp, kan ikke være så gammel. Sånt skal vel være med en sånn ovn? Skal jeg skaffe selv? Hvor evt..

4. Vasken er også gammel, er av denne typen: http://byggebolig.no/imageoriginals/eaed386dd3914ee895bbe768fd68e083.jpg?maxwidth=900 Med sånn som du drar opp på siden av vasken for å tette den.  Dette fungerer ikke, vannet siger ut.  + tror en pakning lekker litt, det er fuktig akkurat rundt krana.. 

Jeg er ikke vanskelig av meg. Holdt ut med det i over 1 år. Dusjen er jo verst da, jeg klarer ikke å dusje hjemme. Dusjer på jobb/trening. Men lyst til å spørre om han kan bytte batteriet og sette inn kabinett, men.. er det for mye å spørre om? Jeg vet ikke.. 

Ikke lyst til å spørre om alt dette på en gang iværtfall, jeg spørr heller her først før jeg sier noe som helst. Eller om jeg bare skal flytte til noe nyere. Men det blir nesten for dyrt igjen. Jeg betaler 7000 i leie her for 60kvm i sentrum. + strøm. 

Jeg blir takknemlig for ALLE innspill på dette altså! :ninuskapus:

Anonymkode: 0eb39...38d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Inviter husvert på "visning" og spør om dusj og varme kan utbedres.

Rist til komfyren er det vel ikke et krav om skal følge med? Jeg er usikker på hva slags rist du tenker på - jeg har bare en sånn rist selv. 

Skrevet

Hva er inntrykket ditt av husvert? Jeg tenker det egentlige problemet er at husvert eventuelt ikke er interessert i gjøre noe bedre da han får penger på konto. Om husvert virker som en rimelig og ok person, så kan du ta det opp. Virker han sur og tverr hadde jeg nok bare flyttet. Mange husverter vil ha penger uten å fikse noe, og den lieligheten høres veldig slitt ut. Om han brydde seg hadde han vel pusset opp litt før du flyttet inn?

Anonymkode: 28521...1ec

• Liker 2
Skrevet

Man kan få kjøpt gummilister som kan legges på gulv rundt dusjhjørne for en billig penge. Det er heller ikke dyrt å bytte ut proppen i vasken om den ikke er tett nok. Slike bagateller er det ikke noen vits å ta opp.

Det som derimot er mer alvorlig er dårlig isolasjon og fuktskader. Dette skal utleier utbedre, hvis ikke blir det jo veldig dyrt for deg. Hadde han ikke giddet det, så hadde jeg heller flyttet. 

Anonymkode: 84b7f...6c0

• Liker 4
Skrevet

Altså du kan i utgangspunktet ikke kreve oppussing. Du leier jo frivillig. Om det ikke er bra nok standard for deg får du vurdere å flytte. Mer isolasjon kan du ta opp, men de andre tingene som rist og blandebatteriet (??) synes jeg ikke det er noen vits i å spørre om en gang. Gjør det virkelig noe at blandebatteriet er av en gammel sort?

Anonymkode: 9371d...b87

• Liker 5
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Du har jo vedattt å leie det vedkommede har til utleie. Om du vil bo med nyere standard tror jeg du må belage deg å flytte.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns du høres litt sær ut for å være ærlig. For å følge punktene dine;

1. Det er ikke noe galt i å ha et gammel blandebatteri, kan ikke forstå hvorfor utleier skal ta seg bryet med å skifte det så lenge det funker. Du kan for en billig penge kjøpe et par lister å legge på gulvet så vannet holder seg på plass, evt kjøper du en løvang til å skyve vannet ned i sluket med etterpå. Du kan selvfølgelig spørre om kabinett, da ville jeg i sp fall brukt begrunnelsen "ikke få vannskader på gulvet" fremfor at det er stress å flytte ut ting. Det er faktisk det eneste av alt du nevner jeg syns du kan ta opp.

2. Sånn er det i mange utleieleiligheter, og det er ikke utleier pliktig til å gjøre noe med. Er det for kaldt for deg så se deg om etter ny leilighet, nå har du ikke tidsnød og kan bruke tid på å finne et sted med bedre standard. Jeg har selv bodd kalde steder, og brukte hyppig ullundertøy, varme tøfler, varmeflaske, varmepledd og raggsokker for å holde varmen. 

3. Jeg skjønner ikke hvilken rist du er ute etter, den du har lagt ut bilde av ser da ut som en helt normal ovnsrist. Syns uansett ikke utleier er ansavrlig for å skaffe deg en annen type ovnsrist om du ønsker det, de kan kjøpes billig på clas ohlson, ikea, jernia o.l.

4. Løsning: http://www.clasohlson.com/no/Forsenket-oppvaskpropp/34-4123-1?showRatings=true

Anonymkode: d6ff3...d45

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er ikke noe galt i å ha et gammel blandebatteri, kan ikke forstå hvorfor utleier skal ta seg bryet med å skifte det så lenge det funker. Du kan for en billig penge kjøpe et par lister å legge på gulvet så vannet holder seg på plass, evt kjøper du en løvang til å skyve vannet ned i sluket med etterpå. Du kan selvfølgelig spørre om kabinett, da ville jeg i sp fall brukt begrunnelsen "ikke få vannskader på gulvet" fremfor at det er stress å flytte ut ting. Det er faktisk det eneste av alt du nevner jeg syns du kan ta opp.

2. Sånn er det i mange utleieleiligheter, og det er ikke utleier pliktig til å gjøre noe med. Er det for kaldt for deg så se deg om etter ny leilighet, nå har du ikke tidsnød og kan bruke tid på å finne et sted med bedre standard. Jeg har selv bodd kalde steder, og brukte hyppig ullundertøy, varme tøfler, varmeflaske, varmepledd og raggsokker for å holde varmen. 

3. Jeg skjønner ikke hvilken rist du er ute etter, den du har lagt ut bilde av ser da ut som en helt normal ovnsrist. Syns uansett ikke utleier er ansavrlig for å skaffe deg en annen type ovnsrist om du ønsker det, de kan kjøpes billig på clas ohlson, ikea, jernia o.l.

4. Løsning: http://www.clasohlson.com/no/Forsenket-oppvaskpropp/34-4123-1?showRatings=true

TS er sikkert ikke sær, bare litt uhandy. Har selv hatt mange aha-øyeblikk på clas ohlson-sida, "herregud, går det an å fikse det selv?!" for åpenbare greier som en trekkfull dør. :P

Anonymkode: f1870...5bd

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å ha en unnvikende holdning ovenfor utleier. Nei, gummilister rundt dusjhjørne eller propp i vasken er sjelden noe å lage en sak for, men kulde og fukt skal utleier faktisk ta på alvor. Ikke bare pga. inneklimaet (som man kan bli strafferettslig ansvarlig for hvis leietaker utvikler sykdom som følge av det), men også på grunn av utleiers egne interesser. Fukt utvikler seg over tid gjerne til fuktskader, noe som kan bli meget dyrt å utbedre. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å ha en unnvikende holdning ovenfor utleier. Nei, gummilister rundt dusjhjørne eller propp i vasken er sjelden noe å lage en sak for, men kulde og fukt skal utleier faktisk ta på alvor. Ikke bare pga. inneklimaet (som man kan bli strafferettslig ansvarlig for hvis leietaker utvikler sykdom som følge av det), men også på grunn av utleiers egne interesser. Fukt utvikler seg over tid gjerne til fuktskader, noe som kan bli meget dyrt å utbedre. 

Herregud, NEI utleier kan ikke blir strafferettslig ansvarlig for leietakers sykdom. Erstatningspliktig, ja, KANSKJE.

Anonymkode: 9371d...b87

• Liker 4
Skrevet

En billig leiebolig vil jo ha noen ulemper, ellers hadde utleier tatt en høyere pris.

Anonymkode: 7e558...874

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror rett og slett jeg hadde flyttet. 

Anonymkode: c8275...7b1

Skrevet

Han ønsker nok høyere leie hvis han pusser opp bad, fjerner fukt og isolerer. Er du int i det da? 

Skrevet

Han kan jo ikke det hvis det er vesentlige mangler som går utover leietakeren og utleiers vedlikeholdsplikter. Hovedspørsmålet er hva som står i kontrakten. Hva slags kontrakt har dere brukt? Leietakers og utleiers plikter følger av kontrakten, med forbehold om hva som ble enig på visningen og om kontrakten ble signert der objektet er "som det er".

Anbefaler at du hører med Huseiernes juridiske avdeling, de har gratis juridisk rådgivning for medlemmer. (Koster ikke allverden å bli medlem)

Skrevet

Det med at det lekker på badet må du jo si i fra om vertfall.

Anonymkode: c9028...50e

Skrevet

Fukten er jo din egen skyld ettersom du unnlater å lufte. En strømregning på 2000 kr i de kaldest vintermånedene er ikke uvanlig. Dusj med svakere styrke på strålen, eller forsøk å stake opp røret og se om vannet renner fortere unna. De to andre tingene du nevner er også bagateller du enkelt ordner med selv. 

Anonymkode: 21c20...421

• Liker 3
Skrevet

At det blir vann utover badegulvet bør du absolutt nevne slik at huseier kan unngå å få store vannskader i bygget sitt. At blandebatteriet er gammelt spiller jo ingen rolle hvis det virker som det skal.

Er leiligheten kald antar jeg husleienivået er i forhold til det? Enten må du leve med det eller flytte. Du må absolutt begynne å ha ventiler åpne selv om du synes det er kaldt, eventuelt sjokklufte med vinduer og dører åpne ofte, ellers kan du bli erstatningspliktig for å ha skapt fuktskader i leiligheten. Det må alltid være lufting i en bolig.

Rist for å avkjøle bakverk på etter steking følger aldri med en stekeovn. Det må du kjøpe selv.

Hvis proppen i vasken ikke tetter skikkelig og krana lekker bør du nevne det. Dette er ting som er utleiers ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Hadde alt dette vært oppdatert, så hadde leien din vært dyrere. Du inspiserte vel boligen i det du flyttet inn?

Anonymkode: 3dada...c7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...