straamann Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 (endret) Vurderer å bli vernepleier. Men jeg kan ikke kjøre bil. Har en sykdom som svekker avstandsbedømmelsen, så jeg får ikke lappen. Spørsmålet er om det da kan bli vanskelig å finne jobb som vernepleier? Leser i mange stillingsannonser at de ønsker sertifikat klasse B. Sannsynligvis både fordi man skal kunne komme seg til jobb uten kollektivtransport som flere steder er elendig når man jobber turnus, men først og fremst for brukernes del. Har jobbet som assistent/miljøarbeider i omsorgsboliger og DPS tildigere, og da har det vært veldig kjedelig på jobb fordi jeg ikke har lappen. Uten sertifikat er mulighetene til å ta med brukere på aktiviteter utenfor instutisjon meget begrenset. Dermed blir arbeidshverdagen også stort sett å sitte i en sofa - og det takler jeg ikke i lengden. Hva tenker dere som er vernepleiere om dette? Endret 20. august 2017 av straamann
ajarRun Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 (endret) Du kan ikke få ny vurdering av din evne til å kjøre? Endret 20. august 2017 av amativeReflection
Måbarefåsiat... Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Er du syk eller noe? Hvorfor tar du ikke bare lappen? Det står i HI.
ajarRun Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Det står i HI. Ja overså første avsnitt. Doh
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 7 minutter siden, straamann skrev: Vurderer å bli vernepleier. Men jeg kan ikke kjøre bil. Har en sykdom som svekker avstandsbedømmelsen, så jeg får ikke lappen. Spørsmålet er om det da kan bli vanskelig å finne jobb som vernepleier? Leser i mange stillingsannonser at de ønsker sertifikat klasse B. Sannsynligvis både fordi man skal kunne komme seg til jobb uten kollektivtransport som flere steder er elendig når man jobber turnus, men først og fremst for brukernes del. Har jobbet som assistent/miljøarbeider i omsorgsboliger og DPS tildigere, og da har det vært veldig kjedelig på jobb fordi jeg ikke har lappen. Uten sertifikat er mulighetene til å ta med brukere på aktiviteter utenfor instutisjon meget begrenset. Dermed blir arbeidshverdagen også stort sett å sitte i en sofa - og det takler jeg ikke i lengden. Hva tenker dere som er vernepleiere om dette? Ville vært mer fokusert på at jobb som vernepleier ikke er noe du kan trives med, når du ikke trives med å "sitte i en sofa" enn om det er vanskelig å få jobb uten førerkort. Ønsker du å jobbe med mennesker så er vel førskolelærer langt mer fysisk aktivt og krevende enn en vernepleier, slik du beskriver vp jobbing. Anonymkode: d55af...702
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 Lappen er en fordel, men ikke et must. Anonymkode: f3e65...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 Helt ærlig - hvis man jobber i omsorgsbolig, så mener jeg at lappen er et krav. Det er som du sier selv, at arbeidsdagen blir svært begrenset i såfall og det går utover brukerne og ikke bare deg. Brukerne skal gjerne på et legebesøk, tannlegebesøk i ny og ned, sykehusbesøk, handle mat, div andre ærender, ut på aktiviteter, "fredagsklubben", kjøre turer, besøke familie etc. Det blir også krevende for personalet og alltid ta hensyn til at du ikke eventuelt har lappen, hvert fall hvis du går inn i en 100% stilling. Hva skjer hvis du forsover deg, ikke rekker bussen og alt det der? Tar mye lengre tid å komme på jobb enn hvis du hadde hatt lappen. Spørs jo selvsagt hvor du jobber hen, men du skjønner hvor jeg vil hen Det er hvert fall mage scenarioer som gjør at det er en stor fordel å ha lappen hvis man jobber i bolig, noe primært vernepleiere gjør. Jobber du på et sykehjem eller sykehus, så trenger du ikke lappen. Hva med feks sykepleier istedenfor da? Anonymkode: 69a6d...932 6
Arabella Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 FØRERKORT, FØRERKORT, FØRERKORT, FØRERKORT. Det er ingen hvilken som helst lapp. Det er et bevis på at man har lov til å være bilfører. 1
Arabella Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig - hvis man jobber i omsorgsbolig, så mener jeg at lappen er et krav. Det er som du sier selv, at arbeidsdagen blir svært begrenset i såfall og det går utover brukerne og ikke bare deg. Brukerne skal gjerne på et legebesøk, tannlegebesøk i ny og ned, sykehusbesøk, handle mat, div andre ærender, ut på aktiviteter, "fredagsklubben", kjøre turer, besøke familie etc. Det blir også krevende for personalet og alltid ta hensyn til at du ikke eventuelt har lappen, hvert fall hvis du går inn i en 100% stilling. Hva skjer hvis du forsover deg, ikke rekker bussen og alt det der? Tar mye lengre tid å komme på jobb enn hvis du hadde hatt lappen. Spørs jo selvsagt hvor du jobber hen, men du skjønner hvor jeg vil hen Det er hvert fall mage scenarioer som gjør at det er en stor fordel å ha lappen hvis man jobber i bolig, noe primært vernepleiere gjør. Jobber du på et sykehjem eller sykehus, så trenger du ikke lappen. Hva med feks sykepleier istedenfor da? Anonymkode: 69a6d...932 Hva hjelper det? Sykepleiere har da vel også ukurante vaktordninger.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig - hvis man jobber i omsorgsbolig, så mener jeg at lappen er et krav. Det er som du sier selv, at arbeidsdagen blir svært begrenset i såfall og det går utover brukerne og ikke bare deg. Brukerne skal gjerne på et legebesøk, tannlegebesøk i ny og ned, sykehusbesøk, handle mat, div andre ærender, ut på aktiviteter, "fredagsklubben", kjøre turer, besøke familie etc. Det blir også krevende for personalet og alltid ta hensyn til at du ikke eventuelt har lappen, hvert fall hvis du går inn i en 100% stilling. Hva skjer hvis du forsover deg, ikke rekker bussen og alt det der? Tar mye lengre tid å komme på jobb enn hvis du hadde hatt lappen. Spørs jo selvsagt hvor du jobber hen, men du skjønner hvor jeg vil hen Det er hvert fall mage scenarioer som gjør at det er en stor fordel å ha lappen hvis man jobber i bolig, noe primært vernepleiere gjør. Vel, vernepleiere jobber svært mange andre steder enn i omsorgsboliger som du beskriver. Lappen er absolutt ikke et must for å bli vernepleier. Anonymkode: a64c6...e10 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer hvis du forsover deg, ikke rekker bussen og alt det der? Tar mye lengre tid å komme på jobb enn hvis du hadde hatt lappen. Hvor ofte pleier du å forsove deg, da? Du kan da ikke reelt mene at det er et argument for å ha førerkort? Anonymkode: a64c6...e10 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Hva hjelper det? Sykepleiere har da vel også ukurante vaktordninger. Er det ingen av dere som sykler, bruker spark eller bruker kollektivtransport? Hvorfor er alle så fikserte på dette førerkortet? Anonymkode: a64c6...e10 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #14 Skrevet 20. august 2017 Der jeger jobber har ikke etat for utviklingshemmede i bydelen råd til bil.. så nei kan være greit å ha men ikke et must. Anonymkode: e9966...794 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #15 Skrevet 20. august 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Hva hjelper det? Sykepleiere har da vel også ukurante vaktordninger. Det er sant, men pasienter på et sykehus eller beboere på et sykehjem eller lignende er ikke avhengige at personal har førerkort for å komme seg ut på div gjøremål i hverdagen. En en ganske stor forskjell der. Jeg åpnet bare opp for et annet alternativ som kunne være mer aktuelt når man ikke har førerkort. Anonymkode: 69a6d...932 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #16 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, men pasienter på et sykehus eller beboere på et sykehjem eller lignende er ikke avhengige at personal har førerkort for å komme seg ut på div gjøremål i hverdagen. En en ganske stor forskjell der. Jeg åpnet bare opp for et annet alternativ som kunne være mer aktuelt når man ikke har førerkort. Anonymkode: 69a6d...932 TS har helseutfordringer som gjør at sykepleieryrket er uaktuelt. Skrevet om det i en annen tråd her på KG. Anonymkode: a64c6...e10
Bakepulver Skrevet 20. august 2017 #17 Skrevet 20. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har helseutfordringer som gjør at sykepleieryrket er uaktuelt. Skrevet om det i en annen tråd her på KG. Anonymkode: a64c6...e10 Hvilken tråd da? Om hun ikke kan jobbe som sykepleier grunnet helseutfordringer spørs det om hun kan utdanne seg til vernepleier..
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #18 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, Bakepulver skrev: Hvilken tråd da? Om hun ikke kan jobbe som sykepleier grunnet helseutfordringer spørs det om hun kan utdanne seg til vernepleier.. Som vernepleier har man veldig mange muligheter som ikke innebærer stell, løft osv. Anonymkode: a64c6...e10
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #19 Skrevet 20. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte pleier du å forsove deg, da? Du kan da ikke reelt mene at det er et argument for å ha førerkort? Anonymkode: a64c6...e10 Aldri, faktisk. Isolert sett, så er det ikke et godt argument, nei. Men tenker man på alle andre situasjoner som kan oppstå pga personal ikke har førerkort, så mener jeg at det er et krav å ha førerkort hvis man jobber i bolig. Det er ikke unormalt at folk forsover seg eller ikke rekker bussen. Veldig kjipt hvis man jobber kveld til feks 22.30 og nattevakten ringer og sier at h*n ikke rakk bussen og kommer en time senere enn opprinnelig tid. Kjedelig er det også hvis det samme skjer på helg (hvor det går lite busser), at h*n ikke rakk bussen på morningen og kommer da en time senere enn avtalt. Anonymkode: 69a6d...932 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #20 Skrevet 20. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Aldri, faktisk. Isolert sett, så er det ikke et godt argument, nei. Men tenker man på alle andre situasjoner som kan oppstå pga personal ikke har førerkort, så mener jeg at det er et krav å ha førerkort hvis man jobber i bolig. Det er ikke unormalt at folk forsover seg eller ikke rekker bussen. Veldig kjipt hvis man jobber kveld til feks 22.30 og nattevakten ringer og sier at h*n ikke rakk bussen og kommer en time senere enn opprinnelig tid. Kjedelig er det også hvis det samme skjer på helg (hvor det går lite busser), at h*n ikke rakk bussen på morningen og kommer da en time senere enn avtalt. Anonymkode: 69a6d...932 Dette høres helt fjernt ut. Hvis noen kommer for sent mange ganger gir man advarsel to ganger, så gir man dem sparken. At folk forsover seg er uansett ikke et argument for å ha førerkortet. Da tar man taxi. Anonymkode: a64c6...e10 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå