Gå til innhold

Lengde på måltider i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får barna spise til de er ferdige eller har de bare en halv time på seg? Mitt barn bruker ofte tre kvarter på ett måltid, og jeg er redd for at halv time blir for lite. Er 1,5 år.

Anonymkode: 0e37b...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd at barn ikke får spist ferdig. Har jobbet mange år i barnehage og mest med de minste.

Anonymkode: 0fe64...b5b

• Liker 2
Skrevet

De får sitte til de har spist opp.

Anonymkode: 10898...b1a

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke opplevd at barn ikke får spist ferdig. Har jobbet mange år i barnehage og mest med de minste.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får sitte til de har spist opp.

Anonymkode: 10898...b1a

Det var barnehagestart for tre uker siden og nå har primærkontakten sagt at det ikke blir akutelt å sitte ved bordet til barnet har spist opp. Det var den beskjeden jeg fikk. Må også nevne at barnet har knyttet seg veldig til denne personen og helst vil sitte ved siden av.

Ts

Skrevet

Hos oss får de sitte til de har spist opp, eller er mette. 

Skrevet
3 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Hos oss får de sitte til de har spist opp, eller er mette. 

Takk for svar. Men betyr det at de ansatte må sitte sammen med barnet? Minsten her begynner å sutre hvis primærkontakten går noen meter unna. Alle de andre barna blir ferdige langt før.

Ts

Skrevet

At barnet ditt skal få spise seg ferdig syntes jeg absolutt du kan forvente, men du kan ikke forvente at den ene ansatte skal sitte med han hvert måltid, hele måltidet. Kanskje nå rett etter start, men det kan naturligvis ikke fortsette slik.

Anonymkode: 68fb4...e57

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var barnehagestart for tre uker siden og nå har primærkontakten sagt at det ikke blir akutelt å sitte ved bordet til barnet har spist opp. Det var den beskjeden jeg fikk. Må også nevne at barnet har knyttet seg veldig til denne personen og helst vil sitte ved siden av.

Ts

Hø? Barna har rett på 45 min måltid. Husker ikke hvordan står, men det står ett sted. Selvfølgelig blir noe ferdig før og kan gå i fra og noen etter. Har aldri hørt om at man ikke lar en 1,5 år sitte og spise ferdig. Stor forskjell på en 5-åring som somler og gjør masse annet enn en 1,5 år as.

Vi har barn hos oss som bruker 1 time på å spise. Da vasker vi rundt det barnet etter de andre og gjør litt praktiske ting ved siden av, men vi tar ikke barnet fra bordet før det er tydelig ferdig?

Jeg ville spurt hva vedkommende la i at det var uaktuelt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barnet ditt skal få spise seg ferdig syntes jeg absolutt du kan forvente, men du kan ikke forvente at den ene ansatte skal sitte med han hvert måltid, hele måltidet. Kanskje nå rett etter start, men det kan naturligvis ikke fortsette slik.

Jeg tror det var det som var saken, at den ene ansatte ikke kunne fortsette å sitte ved siden av til hvert måltid. De har tre barn hver.

3 minutter siden, Vakkertliv skrev:

Hø? Barna har rett på 45 min måltid. Husker ikke hvordan står, men det står ett sted. Selvfølgelig blir noe ferdig før og kan gå i fra og noen etter. Har aldri hørt om at man ikke lar en 1,5 år sitte og spise ferdig. Stor forskjell på en 5-åring som somler og gjør masse annet enn en 1,5 år as.

Vi har barn hos oss som bruker 1 time på å spise. Da vasker vi rundt det barnet etter de andre og gjør litt praktiske ting ved siden av, men vi tar ikke barnet fra bordet før det er tydelig ferdig?

Som jeg svarte ab, tror jeg vedkommede mente at barnet må lære seg å sitte også sammen med de andre voksne. Ordet uaktuelt ble ikke brukt. Det var mine egne ord, men mente at det  ikke kunne fortsette på samme måte når det nå har kommet flere ettåringer i barnehagen.

Ts

Skrevet
7 minutter siden, Vakkertliv skrev:

Hø? Barna har rett på 45 min måltid. Husker ikke hvordan står, men det står ett sted.

Det lurer virkelig jeg også på hvor står, for det har jeg aldri lest noe sted. Jeg mener at veilederen som er gitt ut fra statlig hold sier "minst 30" minutt. Når det et sagt, så kan dere ikke forvente at primærkontakten skal bruke tid på kun deres barn i en måltidssituasjon. Sannsynligvis har vedkommende kanskje primæransvat for opptil flere barn, og må tillegg ivareta behovene til hele barnegruppen .

Anonymkode: 2aa9f...a64

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer dette.

På de minste er det beregnet 3 barn per ansatte, så i tillegg til ditt barn har den ansatte to andre barn å ta seg av. I tillegg til å rydde opp etter måltid, pauseavvikling i samme tidsrom, legging av flere barn, og diverse. Så at den voksne skal sitte med barnet etter at 'alle andre' er ferdig går ikke.

Skrevet (endret)

Forstår at det er tungt å slippe sitt lille barn alene 'ut i den store verdenen', men barnet ditt vil tilpasse seg og komme inn i rytmen, og stortrives tilslutt. Det er bare tungt i begynnelsen når barnet enda er i tilvenningsfasen. De voksne som jobber i bhg er som regel godt vant med dette og er god på å ta seg av dette.

Endret av Mass
Skrevet

Vi løste dette med at de barna som brukte lengst tid satt med en voksen ved bordet rett ved kjøkkenbenken. Slik kunne den voksne pakke ned mat som skulle inn i kjøleskapet en meter unna. Den kunne og åpne oppvaskemaskinen og hjelpe barna med å sette inn kopper og fat. Fortsatt satt en rett ved barna som ikke var ferdig.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men betyr det at de ansatte må sitte sammen med barnet? Minsten her begynner å sutre hvis primærkontakten går noen meter unna. Alle de andre barna blir ferdige langt før.

Ts

Det sitter alltid en voksen sammen med dem. Men dette er nok ulik praksis fra sted til sted. Hos oss har de fokus på at ingen skal føle seg alene ved matbordet

Skrevet

Her bruker de 30-45 min på ett måltid. Sitter bar et å tuller, og er utrolig treig, så er kanskje ikke bar et så sulten. Noen barn på minnes på å spise, men grenser for hvor lenge man skal sitte. Ikke mer enn 45 min 

Anonymkode: 62efc...5a2

Skrevet

Alle barn får selvsagt spise opp maten sin og gjøre seg ferdige med måltidet. Men at det kan bli vanskelig i praksis at en voksen sitter i type 45 min sammen med ett barn skjønner jeg. Hver ansatt er primærkomtakt til flere enn ett barn. Disse barna kan ha ulike behov til tider, og man kan ikke alltid prioritere det ene barnet foran de andre. Man gjør sitt beste for at hvert enkelt barn skal ha det best mulig, men det sier seg selv at man ikke kan dele seg i to og dekke to ulike behov samtidig feks. Eksempelvis: en ansatt er primærkomtakt til tre barn. 15 min ut i måltidet har det ene barnet gjort i bleia og må skiftes på. Det barnet er utrygg hvis andre enn primærkontakten skal skifte, så denne går på badet med barnet. De to andre barna til primærkontakten sitter igjen ved bordet sammen med andre barn og voksne. Det ene barnet som sitter igjen ved bordet sutrer fordi primærkontakten går, men primærkontakten er nødt til å prioritere å skifte bleia. Sånne vurderinger må gjøres fortløpende hver dag. Derfor vil det være umulig å love at en primærkontakt skal sitte ved bordet med det ene barnet i 45 min hver dag. 

Anonymkode: de8c3...820

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Vakkertliv skrev:

Helsedirektoratet har laget noen retningslinjer på hva som er anbefalt når det kommer til mat og måltider i barnehagen. Der står det blant annet at barnehagen bør legge til rette for at måltidene skal vare i minst 30 minutter, men at barna bør få i seg tilstrekkelig med mat og barnehagen da bør ta hensyn til at det kan ta lenger tid. 

Jeg syns absolutt TS burde tatt en prat med de på avdelingen og luftet sine "bekymringer". Regner med de voksne er såpass profesjonelle at en løsning vil man kunne finne. Dessverre er det vanskelig at barnets primærkontakt kan være til stedet hele tiden mens barnet spiser (f.eks. bleieskift o.l), men det kan da være en løsning at det er andre voksne som kan avløse denne primærkontakten. Hvis barnet kun føler seg trygg på den primærkontakten vil det kanskje være lurt å begynne å tilvenne barnet de andre voksne på avdelingen også. Dette kan gjøres ved at både primærkontakt og en annen voksen sitter ved samme bord og spiser, men at primærkontakten kanskje trekker seg litt tilbake innimellom. 

Dette vil nok løse seg uansett etter hvert, men ting tar tid og det er de voksne i barnehagen klar over - så ikke vær redd for å ta kontakt med dem :) Dem er der for barnet og de er nok opptatt av å ha ett godt foreldresamarbeid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...