Gå til innhold

Rettigheter til pauser i arbeidstiden

Gjest MrsL

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilke rettigheter man har til pauser i arbeidstiden, utenom matpausen på 30 minutter.

Og gjerne linke til en lovbestemmelse om dette.

Takk skal dere ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk arbeidsmiljøloven, det skal stå der. Ikke helt sikker på om man har noen krav, strengt tatt skal man også jobbe over 8 timer for å ha krav på matpause mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener en må jobbe mer enn 5,1/2 time for å få en halv time pause jeg men har ikke noen §'er på det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på en pause om du jobber minst 5½ time, hvor mye er ikke bestemt. Derimot har du krav på minst ½ time om du jobber minst 8 timer. Jeg finner ingenting i arbeidsmiljøloven som sier noe om pauser utenom denne halvtimen, så du har ikke rett til noen pauser utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvilke rettigheter man har til pauser i arbeidstiden, utenom matpausen på 30 minutter.

Og gjerne linke til en lovbestemmelse om dette.

Takk skal dere ha :-)

Man skal ha rett til 5 min hver time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke rett til 5 minutter hver time. Hvis dette hadde vært en rettighet ville det vært nedfelt i arbeidsmiljøloven, noe det ikke er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke rett til 5 minutter hver time. Hvis dette hadde vært en rettighet ville det vært nedfelt i arbeidsmiljøloven' date=' noe det ikke er![/quote']

Jo. Det har arb.givere fortalt meg i hver jobb jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det har arb.givere fortalt meg i hver jobb jeg har hatt.

Kildene dine er det ikke noe å utsette på! Du har ikke krav på 5 minutter pause hver time. Basta. At noen arbeidsgivere kanskje gir 5 min pr time gjør det ikke til noen rettighet, og det står fremdeles ikke i arbeidsmiljøloven at arbeidstaker har slik rett.

Tror dette er noe som følger med endel tariffavtaler.

Mulig. Her er hva Fagforbundet sier om saken:

Spise/hvilepause

Når arbeidstida er 7 1/2 time pr. dag, hvor lang spise-/hvilepause har vi krav på?

Svar: Minst en halvtime. Se AML § 51.1 (Hvilepauser og fritid). "Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Blir partene ikke enige, treffer Arbeidstilsynet avgjørelsen. Når hensynet til arbeidstakernes helse tilsier det, kan Arbeidstilsynet påby en annen ordning enn den partene har avtalt."

Og noe annet finner jeg ikke i andre forbund sine tariffavtaler heller, så jeg holder på at jeg har rett.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det betyr at man ikke "har rett på" mere enn den halvtimens lunsjpause. Vet at om man jobber over 5 og 1/2 time skal det være matpause.

Vi driver litt med dette på jobben, og da kom det opp dette med småpauser. Folk som røyker feks har gjerne en 5 - 10 minutter 2 ganger om dagen utenom den halvtimen de har lunsj. Vi andre er liksom ikke så flinke til å ta avbrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at de færreste arbeidsgivere har noe i mot at man strekker på bena og lufter seg litt et par ganger om dagen - det kommer jo ofte arbeidsgiver til gode at arbeidstaker er opplagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste normale arb.givere gir deg 5 min hver time, for å lufte hodet.

Er ikke sunt å sitte i 4 timer foran dataen (som j nå, hehe... ) uten en luftepause..

tenker klarere også.

Ok, Kanskje ik krav på, men LOV til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg lufter meg hver dag sammen med barna i barnehagen, men sånn som i dag feks jobbet jeg 7 timer uten så mye som en skarve matpause engang :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...