AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Artrose er noe de aller fleste har, eller vil få, i løpet av livet. Det vanligste er å få det i knær og fingre, men jeg har har mest sannsynlig fått artrose i begge hofter, og i korsryggen, og hvis det blir bekreftet må jeg visst legge om treningen. Jeg har endelig funnet et treningsopplegg som jeg liker, men det må jeg slutte med hvis legen har rett, I følge ham må jeg slutte jogge, begynne sykle/svømme, endre styrkeprogram osv. Jeg vet jeg vil få hjelp fra fysioterapeut hvis det viser seg at jeg har det, men jeg har lyst til å høre hva andre tenker om dette. Kan noen dele sine tanker og/eller erfaringer med meg? Anonymkode: fc457...bcb
BlendaSensitive Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 I følge det jeg vet (har familie med det) så er fysisk aktivitet viktig for de med artrose. https://static-reumatikerforbundet.s3.amazonaws.com/uploads/attachments/RF-rörelsebroschyr_webb.pdf https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/artrose-trening/ "Artrose kan ikke helbredes, men mye kan gjøres for å bremse utviklingen av tilstanden, minske smertene og opprettholde og bedre funksjonen. Selv om trening er det siste du tenker på når leddene er stive og smertefulle, så er nettopp trening det som skal til for å lindre smerter og stivhet og bevare bevegeligheten i leddene. Trening styrker også musklene og bedrer bøyeevnen, balansen og den generelle helsen - og trening kan bidra til å holde vekten under kontroll. Overvekt er nemlig sterkt knyttet til artrose."
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Takk! Jeg har trent i mange år, og har ingen intensjoner om å slutte med det, men det er hvordan jeg skal/bør trene som blir utfordringen. Jeg er heller ikke overvektig. Anonymkode: fc457...bcb 1
BlendaSensitive Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Neida, mente ikke du var overvektig. Ville bare ikke kutte sitatet. Se i artikkelen til NHI om utholdenhet, der anbefaler de dessverre å kutte ned på løping, men heller svømme for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 21 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Neida, mente ikke du var overvektig. Ville bare ikke kutte sitatet. Se i artikkelen til NHI om utholdenhet, der anbefaler de dessverre å kutte ned på løping, men heller svømme for eksempel. Jeg mente ikke at du sa at jeg var overvektig, det var bare en tilleggsopplysning som kom litt skjevt ut. Jeg vet at artrose i vektbærende ledd er forbundet med overvekt, men jeg har mest sannsynlig fått det på grunn av mange leddbetennelser i området. Jeg har begynt å miste muskler i sete og lår, og har fått innskrenket bevegelsen i ryggen og hoftene ganske mye. Det er derfor legen mener jeg har artrose. Jeg leste artikkelen nå, og der står det mye av det samme som legen sa, men på andre nettsider står det at (små)jogging på mykt underlag er greit. Det er kanskje individuelt ut i fra hva som kjennes greit? Men vet du noe om styrketrening? Ved kneartrose anbefales styrketrening, men ved hofte- og rygg-artrose ser det ut til at det er bevegelighetstrening som er viktigst? Anonymkode: fc457...bcb 1
BlendaSensitive Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente ikke at du sa at jeg var overvektig, det var bare en tilleggsopplysning som kom litt skjevt ut. Jeg vet at artrose i vektbærende ledd er forbundet med overvekt, men jeg har mest sannsynlig fått det på grunn av mange leddbetennelser i området. Jeg har begynt å miste muskler i sete og lår, og har fått innskrenket bevegelsen i ryggen og hoftene ganske mye. Det er derfor legen mener jeg har artrose. Jeg leste artikkelen nå, og der står det mye av det samme som legen sa, men på andre nettsider står det at (små)jogging på mykt underlag er greit. Det er kanskje individuelt ut i fra hva som kjennes greit? Men vet du noe om styrketrening? Ved kneartrose anbefales styrketrening, men ved hofte- og rygg-artrose ser det ut til at det er bevegelighetstrening som er viktigst? Anonymkode: fc457...bcb Nei vet ikke noe om artrose og styrketrening. Pappa har det og han bare flyr i fjellet i 6-8 timer. Og ramler, for han er blitt en smule ustadig på føttene. NHI og styrketrening ved artrose: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/artrose-trening/#heading-2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 3 timer siden, BlendaSensitive skrev: Nei vet ikke noe om artrose og styrketrening. Pappa har det og han bare flyr i fjellet i 6-8 timer. Og ramler, for han er blitt en smule ustadig på føttene. NHI og styrketrening ved artrose: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/artrose-trening/#heading-2 Oi, det var da sprekt! Min smertegrense er langt under det din far klarer. Mer enn en times gange (30 minutter jogging) har jeg smerter i timesvis etterpå. Synd at han har begynt å ramle da. Jeg har lest artiklene du viser til, men jeg synes de blir så generelle. Det står hele tiden at fysioterapeut vil utarbeide et treningsprogram, men problemet er at det tar 12-16 uker etter at diagnose er stilt før jeg får time der, og det blir for lang tid å gå uten trening. Men jeg får bare prøve meg frem i mellomtiden. Takk for svarene dine, jeg setter stor pris på at du hjelper meg. Anonymkode: fc457...bcb 1
emilie123 Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 Har selv artrose i hofter og jeg kan ikke løpe pga at det blir for stor belastning på leddene. Trener styrke, sykler, ellipse maskin og svømmer. Når det gjelder styrketrening så har jeg ikke fått noen restriksjoner ang hoftene. Går til manuell terapeut som kan dette. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 1 time siden, emilie123 skrev: Har selv artrose i hofter og jeg kan ikke løpe pga at det blir for stor belastning på leddene. Trener styrke, sykler, ellipse maskin og svømmer. Når det gjelder styrketrening så har jeg ikke fått noen restriksjoner ang hoftene. Går til manuell terapeut som kan dette. Det var dumt at legen hadde rett om løpingen da. Vel, jeg får bare finne noe annet som jeg liker å gjøre. Så bra at du ikke har restriksjoner på styrketreningen! Da kan jeg kanskje bare trene som før frem til jeg får time hos fysioterapeut, så lenge jeg har hensyn til smerten og den reduserte bevegeligheten, dersom det viser seg at jeg har artrose? (Litt vondt er greit, men det må gi seg når øvelsen er over?) Jeg har som sagt mistet en del muskulatur i sete og lår, og jeg har ikke lyst til å miste mer. Anonymkode: fc457...bcb
emilie123 Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var dumt at legen hadde rett om løpingen da. Vel, jeg får bare finne noe annet som jeg liker å gjøre. Så bra at du ikke har restriksjoner på styrketreningen! Da kan jeg kanskje bare trene som før frem til jeg får time hos fysioterapeut, så lenge jeg har hensyn til smerten og den reduserte bevegeligheten, dersom det viser seg at jeg har artrose? (Litt vondt er greit, men det må gi seg når øvelsen er over?) Jeg har som sagt mistet en del muskulatur i sete og lår, og jeg har ikke lyst til å miste mer. Anonymkode: fc457...bcb Har selv fått beskjed om å trene opp lår og sete muskulatur, det er viktig for hofta.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 1 time siden, emilie123 skrev: Har selv artrose i hofter og jeg kan ikke løpe pga at det blir for stor belastning på leddene. Trener styrke, sykler, ellipse maskin og svømmer. Når det gjelder styrketrening så har jeg ikke fått noen restriksjoner ang hoftene. Går til manuell terapeut som kan dette. Jeg mener ikke å være frekk ved å stille et så personlig spørsmål, men kan du fortelle litt om hvordan du opplever hofteleddsartrosen i det daglige. Har du mye nedsatt bevegelighet? Hvilke hensyn må du ta? Anonymkode: fc457...bcb
emilie123 Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke å være frekk ved å stille et så personlig spørsmål, men kan du fortelle litt om hvordan du opplever hofteleddsartrosen i det daglige. Har du mye nedsatt bevegelighet? Hvilke hensyn må du ta? Anonymkode: fc457...bcb Er stiv spesielt om morgenen, med en del smerter. Sitter jeg lenge så blir jeg også stiv. Må liksom gå meg til. Går jeg korte til mellomlange turer så går det bra, men ved lengre turer så får jeg tildels store smerter. Gå i skogen går mye bedre enn på asfalt. Har også fått beskjed om å gå minst mulig på asfalt. Ikke alltid like lett å følge. Gode sko er viktig. Har fått beskjed av manuell terapeut at det å gå på ellipse maskinen er veldig bra for meg da det er veldig likt det å gå, men uten den store belastningen. Trening er dessuten veldig viktig. Tar egentlig ikke så mye hensyn utenom og ikke løpe eller å gå for mye på asfalt, prøver også å unngå situasjoner hvor jeg må sitte lenge. Nå har jeg protese i den ene hofta og det gjør at jeg ikke skal ha mer 90 graders vinkel når jeg bøyer meg (synder litt der) Det gjør også at det er endelig øvelser jeg ikke kan gjøre når jeg trener og spesielt ved uttøyning. Er blitt så vandt til det at jeg tenker ikke så mye over det lengre.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #13 Skrevet 21. august 2017 11 minutter siden, emilie123 skrev: Er stiv spesielt om morgenen, med en del smerter. Sitter jeg lenge så blir jeg også stiv. Må liksom gå meg til. Går jeg korte til mellomlange turer så går det bra, men ved lengre turer så får jeg tildels store smerter. Gå i skogen går mye bedre enn på asfalt. Har også fått beskjed om å gå minst mulig på asfalt. Ikke alltid like lett å følge. Gode sko er viktig. Har fått beskjed av manuell terapeut at det å gå på ellipse maskinen er veldig bra for meg da det er veldig likt det å gå, men uten den store belastningen. Trening er dessuten veldig viktig. Tar egentlig ikke så mye hensyn utenom og ikke løpe eller å gå for mye på asfalt, prøver også å unngå situasjoner hvor jeg må sitte lenge. Nå har jeg protese i den ene hofta og det gjør at jeg ikke skal ha mer 90 graders vinkel når jeg bøyer meg (synder litt der) Det gjør også at det er endelig øvelser jeg ikke kan gjøre når jeg trener og spesielt ved uttøyning. Er blitt så vandt til det at jeg tenker ikke så mye over det lengre. Tusen takk for at du svarte. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg synes dette er vanskelig. Etter at legen sa til meg at jeg mest sannsynlig har artrose i rygg og hofter, har jeg lest en del om det, og jeg føler ikke at beskrivelsene passer særlig bra på meg. Bortsett fra lyskesmerter, at jeg er stiv og har smerter, og innskrenket bevegelighet i hoften, passer veldig lite av det jeg har lest. Jeg har sikkert leddslitasje som de fleste andre har, men jeg føler ikke at jeg har det i den grad at det kan forklare det jeg sliter med. Det som passer dårligst er smerter ved bevegelse. Bortsett fra ved veldig lange gåturer (spesielt på hardt underlag), og enkelte styrkeøvelser som krever vid vinkel i hoften, har jeg veldig sjeldent smerter i bevegelse, men desto mer smerter i hvile. (Mest når jeg sitter eller ligger) Morgenstivhet har jeg heller ikke. Jeg er stiv hele døgnet, bortsett fra når jeg er i bevegelse. Vel, nå skal jeg avgårde for å få "dommen". Da får jeg se om jeg har rett, eller om legen har rett. Anonymkode: fc457...bcb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #14 Skrevet 21. august 2017 Den gode nyheten er at det ikke finnes spor av artrose på røntgenbildene. Den dårlige nyheten er at det ikke finnes spor av artrose på røntgenbildene. Hva annet som finnes på bildene fikk jeg ikke vite i dag. Legen mente han så noe "annet grums", men han måtte avvente rapporten fra radiologen. Det positive er at jeg har lært mye om hofteartrose, og det er jeg glad for. :) Anonymkode: fc457...bcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå