AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Vi skal anskaffe oss en hund etterhvert, først må vi finne ut mer om hvilken rase som kan passe oss. Men dere som har erfaring med begge kjønn, er det noen forskjeller dere tenker går igjen mellom kjønnene? Ei bekjent av meg sier at tispe er sååå mye enklere, uten at hun egentlig kan gi meg et godt svar på hvorfor. Anonymkode: 8c3f5...75b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 Det kommer litt an på rasen, hvilke egenskaper rasen har og om den er stor eller liten. Anonymkode: 76930...a31 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Jeg har hatt en tispe og tre hannhunder og dette stemmer med min erfaring: [Sitat]Tisper blir som regel mindre enn hannene. De er vanligvis mindre interessert enn hannene på å klatre på rangstigen og utfordre eierens lederskap, selv om en tispe også krever en fast hånd. En hannhund kan i blant ha problemer med å omgås andre hannhunder, mens tisper som regel fungerer sammen med både tisper og hanner. Det finnes imidlertid tisper som ikke liker andre tisper i det hele tatt, og det er akkurat like problematisk som å ha en hann som ikke liker hannhunder. En fordel med hannene er at de er litt jevnere i temperamentet, fordi de ikke gjennomgår samme hormonsvingninger som tispene. En tispe løper vanligvis to ganger i året, og hver løpetidsperiode strekker seg over cirka tre uker. Før og under løpetiden kan tispen bli irritert og nedstemt, og selv den vanligvis snille tispen kan si ifra til andre nærgående hunder. Etter løpetiden kan det hende tispen viser tegn til falskt svangerskap, som kan være vanskelig for både hunden og eieren.[/sitat] Tispa var humørsyk og grinete i perioder, og løpetid var et herk. Ellers var hun verdens mykeste og skjønneste og enkleste. Hannhundene var veldig forskjellige, vil si at rasen var mer beskrivende enn kjønnet. Anonymkode: 76930...a31
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Jeg har bare hatt tispe (og hun er min første hund), og jeg syns hun er veldig grei. Hun har null problemer med å omgås andre hunder. Noen tisper er aggressive mot andre tisper, men min hund er ikke sånn. Regner med det samme gjelder for hannhunder også. Løpetid er null stress, og hun vasker seg heeele tiden. Så godt som null blodflekker i løpet av de 10-11 dagene hun blør. Hun kan være litt bjeffete (eller boffete som jeg ville kalt det), men jeg tenker det er fordi hun er en liten rase (malteser). Jeg vil absolutt anbefale tisper, men jeg har som sagt ikke hatt noe annet, og kun hatt én hund. Anonymkode: ba866...c74
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 Er veldig forskjellig fra person til person. Tispe er i mine øyne mer styr enn hannhund. Anonymkode: ccadf...082
Tabris Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 Dette med lederskap og klatre på rangstigen er foreldet kunnskap og noe man i dag ikke trenger å forholde seg til. En hannhund vil ofte være mer interessert i andre hunder enn hva tisper er, fordi en (intakt) hannhund alltid vil være interessert i å sjekke om en møtende hund er en tispe. De "løper" året rundt. Voksne tisper vil ofte være mindre interessert i andre hunder når de ikke har løpetid. De løper som regel to ganger i året, og hvor mye det påvirker dem er svært variabelt. Noen sliter med humørsvingninger både før og etter løpetid, noe som gjør at tispa er "rar" store deler av året", andre merker nesten ingenting. 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 31 minutter siden, Tabris skrev: Dette med lederskap og klatre på rangstigen er foreldet kunnskap og noe man i dag ikke trenger å forholde seg til. En hannhund vil ofte være mer interessert i andre hunder enn hva tisper er, fordi en (intakt) hannhund alltid vil være interessert i å sjekke om en møtende hund er en tispe. De "løper" året rundt. Voksne tisper vil ofte være mindre interessert i andre hunder når de ikke har løpetid. De løper som regel to ganger i året, og hvor mye det påvirker dem er svært variabelt. Noen sliter med humørsvingninger både før og etter løpetid, noe som gjør at tispa er "rar" store deler av året", andre merker nesten ingenting. Kan det med hvordan de oppfører seg rundt løpetid være noe rasebetinget eller er det mest individuelt? Blir liksom ikke enige med oss selv, da begge har sine fordeler og ulemper. Anonymkode: 8c3f5...75b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 Jeg har hatt både tispe og hannhund. Begge var egentlig enkle å ha med å gjøre. Hannhunden er veldig snill og bryr seg lite om andre hunder. Har en venninne som har tispe og hun tåler ikke andre tisper, er skikkelig aggressiv mot dem. Anonymkode: e5906...541 1
Tabris Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan det med hvordan de oppfører seg rundt løpetid være noe rasebetinget eller er det mest individuelt? Blir liksom ikke enige med oss selv, da begge har sine fordeler og ulemper. Anonymkode: 8c3f5...75b Uten at det er gjort noen forskning på akkurat dette, så vil jeg tro det er mer individuelt. Det har også med trening å gjøre - hvor konsekvent er man med å trene og belønne fra hunden er valp av? Min helt personlige mening er at hannhund kan være enklere. Av den grunn at chip-kastrering (midlertidig kastrering) er tilgjengelig for hanner, noe det ikke er for tisper. Man kan trene på mye, men noe av det vanskeligste man har å jobbe mot, er hormoner. Hvis man får en hann som sliter med hormonelt stress, så kan man chipkastrere og se om det hjelper. Man har ikke samme mulighet på tisper (der må man kirurgisk kastrere med en gang). Samtidig så er det også mange tisper som er enkle, hvor man ikke trenger å tenke på sånt i det hele tatt. Men det vet man ikke på forhånd. Det kan være lurt å sjekke litt på mor til kullet, tidligere kull samt kullsøsken til mor og høre hvordan de er på akkurat dette. Det kan gi et pekepinn. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, Tabris skrev: Uten at det er gjort noen forskning på akkurat dette, så vil jeg tro det er mer individuelt. Det har også med trening å gjøre - hvor konsekvent er man med å trene og belønne fra hunden er valp av? Min helt personlige mening er at hannhund kan være enklere. Av den grunn at chip-kastrering (midlertidig kastrering) er tilgjengelig for hanner, noe det ikke er for tisper. Man kan trene på mye, men noe av det vanskeligste man har å jobbe mot, er hormoner. Hvis man får en hann som sliter med hormonelt stress, så kan man chipkastrere og se om det hjelper. Man har ikke samme mulighet på tisper (der må man kirurgisk kastrere med en gang). Samtidig så er det også mange tisper som er enkle, hvor man ikke trenger å tenke på sånt i det hele tatt. Men det vet man ikke på forhånd. Det kan være lurt å sjekke litt på mor til kullet, tidligere kull samt kullsøsken til mor og høre hvordan de er på akkurat dette. Det kan gi et pekepinn. Takk for svar og mye nyttig info😊 skal sjekke opp dette videre! Anonymkode: 8c3f5...75b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 Jeg ville valgt hannhund Tisper har løpetid, kan bli søl inne/styr med tispetruse, kan få innbilt svangerskap, evt livmorbetennelse, ei venninne var så uheldig at hunden stakk av på trening under løpetid og ble parret også, så det er mer å bekymre seg for. Hannhunder er som de er hele tida, lite svingninger er min erfaring. Anonymkode: 7ef9d...be4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 Hadde tipse tidligere, hannhund nå. Valgte hannhund for å slippe søl og gris under løpetiden (noen er sikkert flinke til å holde seg rene, det var ikke vår). Anonymkode: 3ca8f...049
Perle Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 (endret) Har selv begge kjønn. Jeg vil si at dyrets personlighet og mentalitet trumfer kjønn. Men jevnt over, er det mer styr med hannene. Som nevnt før her, de "løper" hele året, og har oftere problemer med å omgåes andre hanner. Dette med at tisper "moody" under løp har jeg faktisk ikke merket, og dette med søl under løp har jeg heller aldri opplevd. Jeg har nå en miniatyr rase, så mulig en mellomstor og stor rase er anderledes. For meg, som stiller ut/avler og derfor ikke kan kastrere, er tispene absolutt de som enklest å ha med og gjøre. Ingen markering, og de fungerer så og si med alle andre hunder uansett kjønn. Skal du ikke stille ut denne hunden, og kan kastrere, hadde jeg vurdert en hann. De er ofte litt mer "happy go lucky" i temperamentet. Endret 20. august 2017 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #14 Skrevet 20. august 2017 4 minutter siden, Perle skrev: Har selv begge kjønn. Jeg vil si at dyrets personlighet og mentalitet trumfer kjønn.Men jevnt over, er det styr med hanner. Som nevnt før her, de "løper" hele året og har oftere problemer med å omhåes andre hanner. Dette med at tisper "moody" under løp har jeg faktisk ikke merket og dette med søl under løp har jeg heller aldri opplevd. Jeg har en miniatyr rase, så mulig en mellomstor og stor rase er anderledes. For meg, som stiller ut/avler og derfor ikke kan kastrere, er tispene absolutt enklest å ha med å gjøre. Ingen markering og de fungerer så og si med alle. Skal du ikke stillr ut denne hunden, og kan kastrere, hadde jeg vurdert en hann. De er ofte litt mer "happy go lucky" i temperamentet. Takk for svar😊 er det sånn at de mister all interesse for tisper med løpetid om de er kastrert? Anonymkode: 8c3f5...75b
Perle Skrevet 20. august 2017 #15 Skrevet 20. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊 er det sånn at de mister all interesse for tisper med løpetid om de er kastrert? Anonymkode: 8c3f5...75b Ja, det gjør de. De vil heller ikke lenger ha det evige markeringsbehovet.
Ittik Skrevet 20. august 2017 #16 Skrevet 20. august 2017 Hvorfor kjøpe hannhund når man planlegger å kastrere, noe som heller ikke er lov med mindre det er adferdsgrunner til det. Da kan man like gjerne kjøpe seg en tispe! Jeg har bare hatt hannhunder og de bryr seg ikke nevneverdig om tisper med løpetid. Kan fint ha løpetisper (selv høyløpske) på besøk og de kan ligge ved siden av hverandre og slappe av. 2 av hannhundene mine har også vært brukt i avl. Mine blir sosialisert og trent med, ved siden av tisper med løpetid fra de er små, nettopp fordi jeg ønsker at de skal kunne fokusere selv når det lukter godt rundt dem.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #17 Skrevet 21. august 2017 23 timer siden, Ittik skrev: Hvorfor kjøpe hannhund når man planlegger å kastrere, noe som heller ikke er lov med mindre det er adferdsgrunner til det. Da kan man like gjerne kjøpe seg en tispe! Jeg har bare hatt hannhunder og de bryr seg ikke nevneverdig om tisper med løpetid. Kan fint ha løpetisper (selv høyløpske) på besøk og de kan ligge ved siden av hverandre og slappe av. 2 av hannhundene mine har også vært brukt i avl. Mine blir sosialisert og trent med, ved siden av tisper med løpetid fra de er små, nettopp fordi jeg ønsker at de skal kunne fokusere selv når det lukter godt rundt dem. Kjør til Sverige , så får du kasterere uten å oppgi grunn Anonymkode: dfdbe...02e 1
NewInTown Skrevet 21. august 2017 #18 Skrevet 21. august 2017 Jeg er kjempefornøyd med tispe! Ikke noe syting, ikke noe klaging, mindre enn hannhundene i størrelse og det er praktisk.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #19 Skrevet 21. august 2017 Generelt sett. Det finnes individer! Tisper: Bitchy, lat, rolig og enkle Hannhunder: Trassalder frem til 5 årsalderen. Hyper, full fart dag og natt. Litt sånn kronisk ADHD og delvis døv nå og da. Før de er 3-5 år unna døden, da blir de rolig og behagelig over natten, men fortsatt litt tullete. Jeg har hatt 3 tisper og 4 hannhunder. Kommer aldri til å skaffe meg tispe igjen. Da vil jeg heller ha katt. For tisper er så kjedelig. Liker liv og røre. Med bitchy så mener jeg kos på hundens premisser og primadonna-fakter. To av våre var kosete nå og da, men ikke fader om du fikk røre dem når de ikke ville. Da ga de deg et stygt blikk og gikk. Hannhundene ville være i fanget, samme om de veide 3 kg eller 50 kg. Anonymkode: b5313...250 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #20 Skrevet 21. august 2017 Vi får valp om et par mnd. Vi valgte tispe rett og slett for å slippe markering på hvert gresstrå under lufting og i verste fall hjemme hos folk. Har passet hannhunden til søsteren mye de siste årene og han markerer fortsatt som en gal til tross for at han er 8 år og kastrert for flere år siden. En annen faktor er at en hannhund er lengre i puberteten enn en tispe. Anonymkode: 57e0c...b29 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå