Gå til innhold

Hen jobber tre måneder i året, og håper hen aldri trenger å få seg fast jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du tenke deg å ha fri ni måneder i året?

http://fagbladet.no/reportasjer/jeg-tror-de-fleste-i-dag-har-glemt-hvordan-det-er-a-leve-livet-helt-basic-6.116.474906.8ad16789a0

For Maja Müller er målet å tjene minst mulig – og leve mest mulig. Hen jobber tre måneder i året, og håper hen aldri trenger å få seg fast jobb.

Ordet «hen», dette kjønnsnøytrale pronomenet som dukket opp for noen somre siden, og fikk de fleste av oss til å fremstå som konservative, passer Maja Müller helt utmerket. Det er slik hun, unnskyld hen, vil bli omtalt.

Vi møter sesongarbeideren i kirkebakken ved Ullern kirke i Oslo. En slags fremmed fugl med dreads under capsen og rullings i baklomma. Rett borti gata ligger millionvillaene med ranke hekker og blanke Teslaer i oppkjørslene.

– Jeg synes kanskje mest synd på dem. For det er så mange andre fine ting man kunne gjort i livet sitt, enn å jobbe så mye, sier hen og tar et kjapt drag.

Rik blir man ikke av å jobbe tre måneder i året. I fjor ble totaloppgjøret på 75.000 kroner. Men det er akkurat nok til det Müller trenger resten av året. Denne måten å leve på er helt og holdent et bevisst valg.

Denne måten å leve på er helt og holdent et bevisst valg.

– Jeg tror det er en reaksjon på at alle i dag vil tjene mest mulig penger, for å kjøpe mest mulig – og kaste mest mulig.

– Det er blitt en kjøp- og kastkultur i Norge, som jeg synes er skikkelig kjipt. Jeg fatter det ikke. Hvorfor kaster man helt fungerende ting for å kjøpe seg nye? Tenk på alle ressursene som blir brukt for å lage disse tingene, sier 25-åringen, og ramser opp: Råmateriale, transport og søppel. I tillegg: – Folk som tjener alt for lite, for at andre skal tjene veldig mye.

Det er flere grunner til at Müller har valgt å leve med minst mulig penger og materielle ting. Hen forteller at det alltid har vært veldig viktig for henne å være uavhengig av samfunnet og staten. Å klare seg selv, på alle måter. Hen har aldri mottatt en krone i offentlig støtte.

– Det motsatte av uavhengig er jo å være avhengig. Slik jeg ser det blir veldig mange fanget i en livsstil. Man gjør seg avhengig av jobb, inntekt eller formue, når man velger seg et stort hus eller en leilighet.

– Jeg tror de fleste i dag har glemt hvordan det er å leve livet helt basic – å klare seg selv ute i naturen, å overleve på egenhånd, og øve seg på å ikke trenge så mange av tingene man ikke trenger.

Müller vil selv helst være så nær og så mye i naturen som mulig. Hen bor i en bil av merket Iveco Daily, som er bygget om til et lite hjem, på et okkupert område i Oslo.

– Det er veldig dyrt å kjøpe leilighet i Oslo, og jeg liker ikke tanken på at noen skal tjene penger, mye penger, på at andre trenger tak over hodet. Det ønsker jeg ikke å være en del av. Dessuten er friheten veldig liten mange steder. Man skal være veldig ordentlig og innordne seg etter lover og regler. Du kan ikke bare gjøre som du vil, male huset ditt i den fargen du vil eller gjøre det du vil i hagen din.

Müller har aldri hatt en ordentlig, hundre prosent fast stilling. Det håper hen at hen aldri trenger heller

Som sesongarbeider på kirkegården står Müller opp i fem-tiden, siden hen liker å være tidlig ute for å rekke å drikke kaffe og spise frokost før dagens dont. Da blir dagene lange og kveldene korte. Seinest klokka 22 legger hen seg for å sove.

De resterende 300 dagene i året, ser dagene helt annerledes ut.

Du kan nesten se for deg en fredfull dag på hytta: Knitringen av avispapir, en stor kopp kaffe. Gjerne ute i sola.

Morgenbad i skogstjernet i nærheten, hvis temperaturen tillater det. Etter hvert kanskje en tur til byen for å treffe venner, eller gå på en konsert på kvelden.

Alle dager tilbringes mest mulig under åpen himmel. Det lille bofelleskapet har et felles utekjøkken der maten for det meste tilberedes. Nesten hver ettermiddag og kveld tenner de bål og sitter sammen til sola går ned og månen opp.

Dette er livet Maja Müller ønsker å leve.

Anonymkode: 91ad2...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fint ut på noen måter. 

Men om vi alle levde slik kunne heller ikke Maja leve slik. Da ville det hverken vært avispapir, kaffe eller konserter. 

Det minner meg om sangstrofen: "Freedom is just another word for nothing left to loose." 

Jeg er veldig glad for at jeg har så mye som jeg ikke har lyst til å miste. Jeg føler at Maja ikke lever livet, hen unngår det. 

• Liker 7
Skrevet

Spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest dette, hvor bæsjer h*n og hvor vaskes rumpa etterpå. 

Ellers så synes jeg dette er et liv som kan virker forlokkende. Men jeg ville gått for en moderne bobil med kjøkkenkrok, dass, dusj og moderne fasiliteter. Det ville h*n også om h*n hadde hatt penger. 

Anonymkode: d060c...ee8

• Liker 1
Skrevet

Høres helt grusomt ut, elsker alt penger kan gi meg.

Anonymkode: 5672a...c4a

Skrevet

Veldig inspirerende! Til helvete med kapitalismen! Penger trenger vi ikke så lenge vi har mat på bordet og tak over hodet.

Anonymkode: b8c60...c05

Skrevet

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest dette, hvor bæsjer h*n og hvor vaskes rumpa etterpå. 

Ellers så synes jeg dette er et liv som kan virker forlokkende. Men jeg ville gått for en moderne bobil med kjøkkenkrok, dass, dusj og moderne fasiliteter. Det ville h*n også om h*n hadde hatt penger. 

Har nok gode venner man dusjer hos eller vasker seg i vann i skogen. Er ikke vanskelig å finne et offentlig toalett eller låne toalett hos noen venner. Er nok ikke sånn at hun er i bilen /hjemmet sitt hele dagen, men er mye ute å treffer forskjellige folk og lever et sosialt liv hvor man er i familie med sine venner og kan bæsje og dusje der. Kan jo også være at hun bruker dusjen på Frognerbadet et par ganger i måneden. Ville nok valgt en moderne bobil fremfor å sove i bakseter på en gammel møkkete volvo jeg også men ulempen da er jo at man må leie camping plass , betalte for utstyr og strøm, og det er jo nettopp husleie hun sparer ti tusener på i måneden ved å bo som hun gjør nå.

Skrevet

Sikkert et ålreit liv for enkelte det, og jeg tar meg selv i å skulle ønske jeg jobbet mindre selv (Har fort 70 timers arbeidsuker i lange perioder). Men jeg tenker samtidig at jobben jeg har nå skal jeg ikke ha resten av livet, jeg bruker den til å bygge opp erfaring og mer økonomisk egenkapital og faglig kunnskap. Samtidig ligger det også mye læring i å takle stort arbeispress der man må lære seg å prioritere og planlegge fremover. Det ligger faktisk mye kunnskap i å jobbe mye, som ikke er en del av det rent faglige, men som også kan anvendes på andre fagområder og livet generelt. Hen skriver at det er viktig med tid til venner og utvikle seg som menneske…Det å jobbe mye lærer deg nettopp å prioritere slik at man frigjør tid til viktige aktiviteter, noe det er vanskeligere å lære seg dersom man aldri utsettes for press og krav. 

Ser videre at hun snakker om å leve "basic", altså å gå "tilbake" til hvordan mennesker levde før? Det er bare det at det å jobbe for å brødfø seg selv tre måneder i året aldri har vært det normale. Før kapitalismen og arbeidsdelingen var det langt vanligere å måtte slite lange dager med hardt kroppsarbeide på gårder fra tidlig morgen til leggetid. For de fleste var det ingen bønn om man ville ha mat på bordet, og et sosialt sikkerhetsnett i form av helsetjenester og sosialstønad fantes ikke. Selv om jeg kan forstå at mange ønsker å jobbe mindre, så kan jeg egentlig ikke forstå at så mange ønsker seg tilbake til "gamle dager". Er disse personene klar over hva de ønsker seg? For med mindre man var blant overklassen, så dreide det seg om et slitsomt og kortlevd liv for de aller fleste. 

At man lever uavhengig av resten av samfunnet kjøper jeg heller egentlig ikke. Hun skriver at hun bor i en bil, noe som for veldig mange kan oppfattes kummerlig. Men dersom man reflekterer over det, så kunne hen ikke bodd i en bil med lastelem dersom det ikke hadde vært noen i storsamfunnet som hadde funnet opp bilen og utviklet den videre. Også det som mange anser som "basic" er et resultat av den innovasjonen og innsatsen som har blitt ytt av individer og bedrifter opp gjennom historien, og det meste hadde aldri sett dagens lys dersom det ikke hadde vært noen som hadde vært villig til å jobbe. Videre nyter også de som lever en "basic" livsstil godt av f. eks. helsetjenester dersom de skulle bli syke - tjenester som aldri hadde eksistert hadde det ikke vært for de modige menn under middelalderen som på et tidspunkt fattet interesse for kroppens indre, med tilhørende risiko for eget liv dersom de ble oppdaget. 

Anonymkode: c319d...407

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nok gode venner man dusjer hos eller vasker seg i vann i skogen. Er ikke vanskelig å finne et offentlig toalett eller låne toalett hos noen venner. Er nok ikke sånn at hun er i bilen /hjemmet sitt hele dagen, men er mye ute å treffer forskjellige folk og lever et sosialt liv hvor man er i familie med sine venner og kan bæsje og dusje der. Kan jo også være at hun bruker dusjen på Frognerbadet et par ganger i måneden. Ville nok valgt en moderne bobil fremfor å sove i bakseter på en gammel møkkete volvo jeg også men ulempen da er jo at man må leie camping plass , betalte for utstyr og strøm, og det er jo nettopp husleie hun sparer ti tusener på i måneden ved å bo som hun gjør nå.

Men da kan man egentlig ikke hevde at man lever uavhengig. Dersom man gjør seg avhengig av vennenes eller et offentlig toalett, så tar man i bruk en tjeneste dine venner eller storsamfunnet finansierer og drifter. Sanitærtjenester som et toalett, en dusj eller servant tas kanskje for gitt som noe som er "basic" i dag, men det er like fullt produkter som er et resultat av flere tusen år gamle ideer (bla. behovet for å hindre smittespredelse). 

• Liker 5
Skrevet

Skulle gjerne levd på lignende vis, men blir nok ikke fullt så primitivt og hjemmesnekra. Jeg er glad i penger da, er mer tilhenger av å utnytte systemet, enn å kaste bort livet på å protestere. Lær av de rike og meld deg ut når systemet har gitt deg nok, eller lev hånd til munn som slave av systemet resten av livet, om det er i et telt i skauen eller i villa på vestkanten.

Anonymkode: 472ac...502

Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Men om vi alle levde slik kunne heller ikke Maja leve slik. Da ville det hverken vært avispapir, kaffe eller konserter. 

Det minner meg om sangstrofen: "Freedom is just another word for nothing left to loose." 

Jeg er veldig glad for at jeg har så mye som jeg ikke har lyst til å miste. Jeg føler at Maja ikke lever livet, hen unngår det. 

Alle kan ikke leve sånn, men de fleste ønsker jo heller ikke det livet så da skader det vel ikke at de få som ønsker det gjør det :) alle trenger ikke være like.  Dessuten kunne ikke alle levd sånn som den jevne nordmann heller... Da hadde ikke jordens ressurser vart lenge.

Anonymkode: 02d45...4fa

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan ikke leve sånn, men de fleste ønsker jo heller ikke det livet så da skader det vel ikke at de få som ønsker det gjør det :) alle trenger ikke være like.  Dessuten kunne ikke alle levd sånn som den jevne nordmann heller... Da hadde ikke jordens ressurser vart lenge.

Alle lever heller ikke slik. Man må seriøst slutte å bruke "alle kan" og "alle ditt og datt".

Det har aldri hendt og vil aldri hende at alle kollektivt ønsker seg eller gjør det samme. Noensinne.

Derfor blir slike argumenter helt bortkastet.

Anonymkode: 3c64b...d6c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, Maja gjør ingen skade. Men hen unngår både noen av livets utfordringer og gleder ved å velge å leve slik. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle lever heller ikke slik. Man må seriøst slutte å bruke "alle kan" og "alle ditt og datt".

Det har aldri hendt og vil aldri hende at alle kollektivt ønsker seg eller gjør det samme. Noensinne.

Jeg mener ikke at Maja ikke kan leve slik. Det er hen jo fri til å velge.

Vi alle har godt av å revurdere forbruk og om vi trenger så mye penger for å få et meningsfylt liv. 

Det hadde forsåvidt vært fint om flere velger som Maja. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Det er midt på natten og hun MÅ på dritern. Hva gjør hun da når hun ikke har dass? Da må hun vel finne seg en nærliggende busk og drite bak den. Blir det for mange slike turer blir det direkte uhygienisk.  

Skrevet

Ja, hvis noen bare ga meg en jobb hadde jeg digget det.

Anonymkode: 77a97...db3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Det er midt på natten og hun MÅ på dritern. Hva gjør hun da når hun ikke har dass? Da må hun vel finne seg en nærliggende busk og drite bak den. Blir det for mange slike turer blir det direkte uhygienisk.  

Hvor ofte skjer dette deg? Har du problemer med magen?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skjer dette deg? Har du problemer med magen?

Ok. Tidlig om morgenen da. Det er ofte da man blir dritatrengt etter en lang natt med fordøyelse av gårsdagens middag. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et ålreit liv for enkelte det, og jeg tar meg selv i å skulle ønske jeg jobbet mindre selv (Har fort 70 timers arbeidsuker i lange perioder). Men jeg tenker samtidig at jobben jeg har nå skal jeg ikke ha resten av livet, jeg bruker den til å bygge opp erfaring og mer økonomisk egenkapital og faglig kunnskap. Samtidig ligger det også mye læring i å takle stort arbeispress der man må lære seg å prioritere og planlegge fremover. Det ligger faktisk mye kunnskap i å jobbe mye, som ikke er en del av det rent faglige, men som også kan anvendes på andre fagområder og livet generelt. Hen skriver at det er viktig med tid til venner og utvikle seg som menneske…Det å jobbe mye lærer deg nettopp å prioritere slik at man frigjør tid til viktige aktiviteter, noe det er vanskeligere å lære seg dersom man aldri utsettes for press og krav. 

Ganske typisk rasjonalisering. Dette er unnskyldninger

Ser videre at hun snakker om å leve "basic", altså å gå "tilbake" til hvordan mennesker levde før? Det er bare det at det å jobbe for å brødfø seg selv tre måneder i året aldri har vært det normale. Før kapitalismen og arbeidsdelingen var det langt vanligere å måtte slite lange dager med hardt kroppsarbeide på gårder fra tidlig morgen til leggetid. For de fleste var det ingen bønn om man ville ha mat på bordet, og et sosialt sikkerhetsnett i form av helsetjenester og sosialstønad fantes ikke. Selv om jeg kan forstå at mange ønsker å jobbe mindre, så kan jeg egentlig ikke forstå at så mange ønsker seg tilbake til "gamle dager". Er disse personene klar over hva de ønsker seg? For med mindre man var blant overklassen, så dreide det seg om et slitsomt og kortlevd liv for de aller fleste. 

Her gjør du en tankebrist. La oss si alle hadde vært som henne, da hadde verden vi levde i vært helt annerledes. Det hadde vært mye lettere å leve slik, for flere produkter, livsstiler og holdninger gjorde det enklere. Dvs at i stedet for å ha en gammel bil man bodde i, så hadde der vært andre alternativer. Hun kan bare leve tilnærmet slik hun ønsker opp til det punktet det er mulig. Hun kan da ikke leve den "perfekte" basic livsstilen, for det tillates ikke av samfunnet, eller er ikke mulig.

Det blir som å si at dersom du ikke kan resirkulere alt, alltid, så burde man ikke forsøke å resirkulere en gang. 

At man lever uavhengig av resten av samfunnet kjøper jeg heller egentlig ikke. Hun skriver at hun bor i en bil, noe som for veldig mange kan oppfattes kummerlig. Men dersom man reflekterer over det, så kunne hen ikke bodd i en bil med lastelem dersom det ikke hadde vært noen i storsamfunnet som hadde funnet opp bilen og utviklet den videre. Også det som mange anser som "basic" er et resultat av den innovasjonen og innsatsen som har blitt ytt av individer og bedrifter opp gjennom historien, og det meste hadde aldri sett dagens lys dersom det ikke hadde vært noen som hadde vært villig til å jobbe. Videre nyter også de som lever en "basic" livsstil godt av f. eks. helsetjenester dersom de skulle bli syke - tjenester som aldri hadde eksistert hadde det ikke vært for de modige menn under middelalderen som på et tidspunkt fattet interesse for kroppens indre, med tilhørende risiko for eget liv dersom de ble oppdaget. 

Jeg ser ikke at hun er imot helsetjenester osv. Hun sier heller noe om at man ikke trenger kjøpe nye møbler hver uke og den slags. Tviler på at hun mener absolutt alle mennesker skal jobbe 3mnd i året. Du drar det til det ekstreme. Poenget er heller at mange mennesker kunne hatt godt av å jobbe mindre, og bruke mindre penger. Ikke at man aldri skal bruke penger og aldri jobbe

Anonymkode: c5f19...88e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Tidlig om morgenen da. Det er ofte da man blir dritatrengt etter en lang natt med fordøyelse av gårsdagens middag. 

Hun har vel en løsning, tipper jeg. Jeg betviler at hun driter bak en busk hver morgen. :)

Skrevet

Jeg kunne gjerne jobbet 0 måneder i året om jeg hadde nok penger. Men ville ikke brukt en busk til toalett. Og jeg kommer aldri til å kalle noen for Hen. 

Anonymkode: aff92...8f6

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

What..? Det er jo akkurat det jeg skriver, les igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...