AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 Hvis jeg dør, hva vil skje med arven frem til mitt barn blir myndig? Vil gjenlevende forelder få råderett over pengene på noe vis? Anonymkode: a6f4c...ff8
minister-mio Skrevet 19. august 2017 #2 Skrevet 19. august 2017 Nei, det er noe kommunalt. Det som tidligere het overformynderiet.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis jeg dør, hva vil skje med arven frem til mitt barn blir myndig? Vil gjenlevende forelder få råderett over pengene på noe vis? Anonymkode: a6f4c...ff8 Om du testamenterer penger til barnet ditt, vil vel overformynderiet komme inn i bildet og ta vare på pengene til barnet er myndig. Gå til advokat og rådfør deg + få skrevet testament hos advokat. Anonymkode: ef0be...831 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 Ja, gjenlevende forelder vil (høyst sannsynlig) bli bobestyrer og sånn sett ha råderett. Dersom summen pr barn overstiger en viss sum (husker ikke tallet), vil fylkesmannen (tidligere overformynderiet) ta vare på pengene. Bobestyrer kan da søke fylkesmannen om å få utbetalt penger på vegne av barnet dersom pengene skal brukes på noe som kommer barnet til gode. Du kan få advokat til å sette opp og tinglyse et viljestestamente der du ber om at noen andre enn barnets andre forelder skal være bobestyrer, dersom du er bekymret for at barnets andre forelder ikke vil ivareta barnets økonomiske interesser. Anonymkode: 6f64e...549 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Takk! Ser ut til at jeg må gjøre noen grep her Hilsen TS. Anonymkode: a6f4c...ff8 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 Barnefar kan være en mann som ts ikke er i iforhold med nå. Mange viser også sitt sanne jeg etter at de har fått barn dessverre. Anonymkode: ef0be...831 10
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Skrevet 19. august 2017 Overformynderiet blir koblet inn så lenge barnet er under enn 18 og arver en del. Jeg har skrevet i viljeserklæringen at min venninne som skal ha barnet og har tilgang til en konto som er for barnet mitt. Har og skrevet et testamente, greit å gjøre det når man har litt i banken. Anonymkode: 9181d...c67 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #9 Skrevet 19. august 2017 Lurt å gjøre noe ja. Moren til en kompis sløste vekk hele arven hans etter faren pga hun forvaltet pengene Anonymkode: a6258...648 6
Testosteron Skrevet 19. august 2017 #10 Skrevet 19. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg dør, hva vil skje med arven frem til mitt barn blir myndig? Vil gjenlevende forelder få råderett over pengene på noe vis? Anonymkode: a6f4c...ff8 Barnets verge forvalter arven med mindre arven er over 2G (2 x kr 93 634 = kr 187 268). Da er det Fylkesmannen som forvalter den. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-15-201/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 8 timer siden, Testosteron skrev: Barnets verge forvalter arven med mindre arven er over 2G (2 x kr 93 634 = kr 187 268). Da er det Fylkesmannen som forvalter den. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-15-201/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Hvordan blir slike penger egentlig forvaltet av fylkesmannen? Må barnet (eller barnets verge) sende inn en søknad, hver gang de ønsker å benytte seg av pengene? Anonymkode: f4036...c50
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 Du har vel aldri opplevd at NOEN har forandret seg du vel? vel, noen forandrer seg faktisk, drastisk også! Anonymkode: 26ebc...0fb 2
T-Rex Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 Logikken kan være at barnefaren har fått rusproblemer, etter at barnet ble unnfanget. I så fall er det ikke særlig lurt at han skal forvalte en arv. 2
Ramona Skrevet 20. august 2017 #14 Skrevet 20. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 Åh, sånne uttalelser er så unødvendige. De kommer alltid av folk som har hatt flaks med hva slags mennrsker de har møtt på i løpet av livet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #15 Skrevet 22. august 2017 En liten korrigering til det som ble sagt om å skrive i testament at man ikke ønsker at barnefar skal være bobestyrer: I utgangspunktet er dette ikke noe du kan bestemme i testament, eller, du kan ikke bestemme at barnefar ikke kan representere barnet i arveoppgjøret. Så lenge far ikke skal arve deg, og han ikke regnes som "uskikket" etter vergemålsloven, er far verge, og skal representere barnets interessert i arveoppgjøret etter deg. Han vil også være den som søker om bruk av penger dersom arven blir forvaltet av Fylkesmannen. Dette får du altså ikke gjort noe med, og man må stole på at det oppdages av Fylkesmannen dersom barnefar ikke er skikket til å vurdere hvordan arven kan brukes på best mulig måte for barnet. Personlig ville jeg vært mer bekymret om jeg etterlot meg akkurat under forvaltningsgrensen slik at far i realiteten hadde fri tilgang på midlene. I sånne situasjoner har midlene en lei tendens til å gå med til ting som barnet ikke sitter igjen med ved myndighetsalder. Anonymkode: ae958...f86 2
RoH Skrevet 22. august 2017 #16 Skrevet 22. august 2017 (endret) På 20.8.2017 den 14.11, Ramona skrev: Åh, sånne uttalelser er så unødvendige. De kommer alltid av folk som har hatt flaks med hva slags mennrsker de har møtt på i løpet av livet. Så at en bruker påpeker at vi faktisk burde vært mer selektiv i valg av livspartner enn er en unødvendig kommentar? Det er ikke flaks eller uflaks å få barn. Jeg kan faktisk ikke komme på en handling i livet mitt som har hatt større betydning. Jeg forventer at om jeg stryker med forvalter min eks. arven barna blir sittende igjen med på en forsvarlig måte. Jeg har faktisk mer tiltro til henne enn overformynderiet tross alt. Egentlig er hele diskusjonen søkt da overformynderiet tiltrer alt ved 2 g. Dette er jo snaut nok til å få meg i bakken. En annen sak som er mye mer betenkelig er at "ny" enke kan sitte i uskifta bo. Dette vil gi en skevfordeling i forhold til flere kull. Endret 22. august 2017 av RoH
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #17 Skrevet 22. august 2017 2 timer siden, RoH skrev: Så at en bruker påpeker at vi faktisk burde vært mer selektiv i valg av livspartner enn er en unødvendig kommentar? Det er ikke flaks eller uflaks å få barn. Jeg kan faktisk ikke komme på en handling i livet mitt som har hatt større betydning. Jeg forventer at om jeg stryker med forvalter min eks. arven barna blir sittende igjen med på en forsvarlig måte. Jeg har faktisk mer tiltro til henne enn overformynderiet tross alt. Egentlig er hele diskusjonen søkt da overformynderiet tiltrer alt ved 2 g. Dette er jo snaut nok til å få meg i bakken. En annen sak som er mye mer betenkelig er at "ny" enke kan sitte i uskifta bo. Dette vil gi en skevfordeling i forhold til flere kull. Barn blir til selv om man ikke valgte personen til livspartner. Anonymkode: a6f4c...ff8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #18 Skrevet 22. august 2017 Jeg mistet mannen min tidlig, og vi hadde ett barn. Barnet arvet et betydelig beløp, og dette ble låst av overformynderiet i kommunen vi bodde i. Jeg har forstått det sånn at overformynderiene har hatt litt ulik praksis, og dette er nok en av grunnene til at fylket har overtatt rollen. Jeg hadde ingen mulighet til å få ut disse pengene på noe vis. I følge vårt overformynderi skulle det veldig gode grunner til at jeg skulle få utbetalt noe for å bruke på barnet. Det ble forventet at jeg forsørget barnet ved normal forsørgelse, noe som inkluderte også større kjøp som møbler, sykler og lignende. Jeg verken spurte eller søkte om å få ut penger noen gang, så jeg testet aldri ut disse strenge reglene. Sønnen min søkte selv om å få ut penger til moped når han ble 16, og det fikk han innvilget. Har du en eks du ikke stoler på, og tenker mye på dette, så tror jeg det er lurt å sette seg inn i regelverket, mulige konsekvenser og å lage en god plan Anonymkode: ae0e1...657
BeautyBox Skrevet 22. august 2017 #19 Skrevet 22. august 2017 På 19.8.2017 den 22.55, AnonymBruker skrev: Øh, du har ingen problemer med å lage barn med denne fyren, men stoler ikke på at han som forvalter av noen sølvmynter? Hvor er logikken? Anonymkode: ae357...117 Er du synsk selv?
Gjest O.G. Skrevet 22. august 2017 #20 Skrevet 22. august 2017 På 20.8.2017 den 0.10, AnonymBruker skrev: Lurt å gjøre noe ja. Moren til en kompis sløste vekk hele arven hans etter faren pga hun forvaltet pengene Anonymkode: a6258...648 Har han søkt erstatning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå