Gå til innhold

Piri piri - sterkt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akutt problem... :ler: Kjøpte tre små pirp piri (ligner rød chilipepper) i dag. Var klar over at det var sterkt, så jeg skar av en bitteliten, nesten usynlig bit som jeg smakte på. HJELPE MEG så sterkt!!! :sinna: Leppene svir noe sinnsykt og begynner å svulme (kjennes det i hvertfall ut som!) Har prøvd å drikke vann uten at det hjalp, så hva skal jeg gjøre???

(og ennå verre: jeg hadde en halv piri piri i middagen... mobn tro om ikke det er litt for mye?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk litt melk, kanskje det hjelper? Eller andre meieriprodukter....

Skrevet

Bare fortsett å drikke vann, ikke bare skyll ned i halsen men la vannet bli litt i munnhullen, så blir det bedre etterhvert. For all del, ikke klø deg i øynene resten av dagen! Piri piri er sterkt, men en halv går fint i en matrett. Det kommer jo litt an på hvor sterkt du liker maten (selv synes jeg ½ er helt greit), men styrken er ikke den samme når du spiser den rå som når den er kokt.

Skrevet

Takk for raske svar! Har drukket et glass melk nå og fortsetter med vann... dette var virkelig litt av en smaksopplevelse :ler: Betryggende å høre at middagen kanskje ikke er ødelagt da! Får kanskje advare sambo likevel..? :wink:

Skrevet

Ja, du burde kanskje ha noen liter vann tilgjengelig, sånn i alle tilfelle. :ler:

Skrevet

Jeg håper middagen ble bra!

Til opplysing: stoffet i chili som gir den brennende følelsen heter capsaicin. Derfor hjelper det ikke å drikke vann (kan gjøre det værre...), for capsaicinet er ikke løselig med vann. Melk, iskrem eller yoghurt (eller alkohol) er tingen om en har vært for raus med piri piri og får problemer eller pustebesvær!

Skrevet

Takk for tips og nyttig info! maten ble heldigvis ikke for sterk! :-)

Skrevet
maten ble heldigvis ikke for sterk!  :-)

Det var bra! Når du nå har prøvd en gang, så vet du til neste gang hvor mye du tåler, og om du trenger mindre eller mer.

Gjest Embla s
Skrevet

Hvis det blir for sterkt hjelper det å spise brød. ikke drikke vann!

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Var i portugal for et par år siden,og der spiste vi mye piri piri. På restrantene der fikk vi beskjed om at vann ikke hjalp. Hvis vi absolutt måtte smake på det,bare for å sjekke om det virkelig var så strekt som de sa( :tunge1: ),så var det visst bare hvitt brød som hjalp.

Mrs.Potter

Skrevet
Hvis det blir for sterkt hjelper det å spise brød. ikke drikke vann!

:Nikke: Brød hjelper best syns jeg, som naan..

Skrevet

jaja, jeg kunne fortalt deg at det er sterkt ja.. :ler: Har nemli gjort noe av det samme du har gjort.. Eller rettere sagt, lillebroren min på 5 lurte meg da.. I Rwanda har de det på nesten all mat.. og de hadde en eller annen dressinglignende sak og han synes det var kjempe godt og sa at jeg måtte ta på masse. Jeg vite ikke helt hva det var og tok på en del jeg.. :tunge1:

Gjest Madam Felle
Skrevet

:hoho: Unnskyld at jeg ler

Rømme er det aller beste for å døyve den sterke smaken. :wink:

Skrevet

Som flere andre har påpekt, vann hjelper ikke! Kan gjøre vondt verre. Gjelder for all sterk mat.

Melk og rømme er tingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...