Gå til innhold

Få jern intravenøs, hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lavt må jernlageret være for å få intravenøs? Har vært inne en gang tidligere å fått det da jeg hadde jernlager på 2, siden kroppen min ikke ville ta opp jerntilskudd jeg kjøpte på apotek. Var alvorlig syk(mistet hår, blodtrykksfall daglig) absolutt ikke normalt for en jente som meg på 17. Nå er jernlageret mitt på 5, og jeg er nesten så langt nede som jeg var i fjor da jeg lå på 2. Jeg er redd for legen bare drøyer føler jeg, og jeg går rundt som en levende zombie som ikke orker noe som helst. Hva kan jeg gjøre? Har sagt at jeg trenger hjelp på sykehus(intravenøs) og legen sier han skal prate med dem, men han gjør det ikke. (Hadde en annen lege da de sendte meg inn forrige gang, hun tok det alvorlig)

Anonymkode: 20174...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke jern intravenøst, du får i tilfellet blodoverføring. 

Blod er et knapphetsgode. Derfor er man restriktiv med å gi det uten at det er nødvendig. Du bør og være redd for overførsel av smittsomme sykdommer med å få blod. Blod blir kontrollert, men det skjer fra tid til annen feil. Å ønske seg blodoverføring når man kan oppnå det samme med jernmedisinering er lite heldig og lite fornuftig.

Du bør spise jern slik du har fått beskjed om. Tar ikke kroppen din opp noe jern når du tar det hver dag og i anbefalt dose, så må legen finne ut hva som er galt, det nytter skjelden å behandle symptomer når det er årsaken man, om mulig, må gå inn og endre på. 

Anonymkode: 0fd05...4a8

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil, er grensen en blodprosent på 7, men det går an å "krangle" seg til det ved litt høyere verdi hvis man har en god grunn.

Vet du hvorfor du har så lavt jern?

Jeg har svært lavt jern opptak i tarmen etter en operasjon, og tåler ingen jernpraparater som skal svelges. jeg får jern intrevenøst 1-2 ganger i året, men fastlegen må sende en henvisning hver gang.

Så dra til legen og be han sende en henvisning til sykehuset.

Anonymkode: ad223...26c

Skrevet

Selvfølgelig kan man få jern intravenøst. Tror man skal være forsiktig med å uttale seg så bastant bak dataskjermen sin om medisinske spørsmål man åpenbart ikke har kunnskap om.

Jeg har behov for jern intravenøst et par ganger i året, og legen på mitt sykehus sa at alle verdier på jernlager under 20 = tur til sykehuset. Hvis du har jernlager nede i 2 lurer jeg litt på hvor dårlig du er. Jeg hadde nede i 7 og kom meg nesten ikke opp av senga. Det er farlig!

Hvis fastlegen din ikke tar deg på alvor, bytt. Det kan du gjøre på nettet. Og ring legevakta og forklar problemet (fortell verdien) i morgen tidlig.

Anonymkode: a634f...8cf

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man få jern intravenøst. Tror man skal være forsiktig med å uttale seg så bastant bak dataskjermen sin om medisinske spørsmål man åpenbart ikke har kunnskap om.

Jeg har behov for jern intravenøst et par ganger i året, og legen på mitt sykehus sa at alle verdier på jernlager under 20 = tur til sykehuset. Hvis du har jernlager nede i 2 lurer jeg litt på hvor dårlig du er. Jeg hadde nede i 7 og kom meg nesten ikke opp av senga. Det er farlig!

Hvis fastlegen din ikke tar deg på alvor, bytt. Det kan du gjøre på nettet. Og ring legevakta og forklar problemet (fortell verdien) i morgen tidlig.

Anonymkode: a634f...8cf

Den vanligste måten å måle jernnivået i blodet er å måle hemoglobin, og der er normalverdi for kvinner ca 12. 

Anonymkode: 4021c...02b

Skrevet

Hvis du ikke har gjort det ville jeg sjekket B12-nivået. Jeg har slitt med jernmangel siden jeg var barn, og fikk aldri effekt av jerntabletter før jeg begynte på B12-sprøyter (som fremmer opptak av jern? om jeg har skjønt det riktig). Har også mangel på folat så bruker tabletter for det.

Anonymkode: b9101...895

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den vanligste måten å måle jernnivået i blodet er å måle hemoglobin, og der er normalverdi for kvinner ca 12. 

Det er forskjell på hemoglobinniåvet og jernlageret eller ferritinnivåer. 

Anonymkode: 16763...579

Skrevet

Hva gjør du selv for å sørge for inntak av jern? Leverpostei, grove kornprodukter, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, belgfrukter og bønner, lever inneholder mye jern. Drikk appelsinjuice når du tar jerntilskuddet. Har du kraftige mensblødninger? Det kan du kanskje gjøre noe med. 

Skrevet
4 timer siden, reiseglad skrev:

Hva gjør du selv for å sørge for inntak av jern? Leverpostei, grove kornprodukter, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, belgfrukter og bønner, lever inneholder mye jern. Drikk appelsinjuice når du tar jerntilskuddet. Har du kraftige mensblødninger? Det kan du kanskje gjøre noe med. 

+ husk å ikke drikke melk når du spiser mat med mye jern. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...