AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 Kan noen fortelle litt om pulstrening, oksygenopptak og kondisjon? Og eventuelt sammenhengen her? Jeg trener intervaller på spinning, og rolig langkjøring på elipse og innimellom intervaller i en kort bakke, og skal snart løpe et bakkeløp. Jeg har gått mye i bratt terreng i høyt tempo i sommer. Men da jeg må spare bein pga skade/svakhet så får jeg ikke løpt mer før selve løpet. Jeg er flink til å trene i pulssoner når jeg spinner eller trasker på elipsen. På elipse kjører jeg tungt og trappeskritt med jevn medium puls. Men når jeg løper bakker/trapper hiver jeg fort etter pusten. Hvordan kan jeg forbedre dette uten å løpe bratt? Hjelper det med pulstrening? Har dette noe å si for oksygenopptaket? Alt er litt rørete her fortiden og det er litt fortvilende at jeg ikke får trent på det jeg skal. Anonymkode: 2894d...3f2
Wiggins Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 For å få godt utbytte av intervalltrening må du ha et solid grunnlag av rolig langkjøring. Jeg drev med jogging for mange år siden, men konverterte til sykling både pga senebetennelse og at jeg alltid fikk hold når jeg jogga. Jeg merker at jeg ikke lenger har muskulatur til å jogge, det er særlig støtet når foten treffer bakken som er plagsomt. Motbakker og trapper går derimot bra, siden den belastningen ligner på det å sykle. Du bør nok trene mer langkjøring på spinningsykkelen. Selv synes jeg det er dritikjedelig med spinning, men jeg tvinger meg til det når det er for mørkt og kaldt til å sykle ute og ikke langrennføre ennå. Prøv å trene langkjøring eller lange drag med halvtung belastning slok at tråkkfrekvensen er rundt 60-70. Hvis du ligger på over 80 blir belastningen så liten at motbakke blir veldig tungt i forhold.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Jeg tror jeg har et solid grunnlag for langkjøring. Har i sommer flere 10+ timer gåing i bratta bak meg, og jeg har minst en langkjøring på elipse i uka. Har også trent trapper i sommer (unnarennet i Holmenkollen) jeg er helt klart sterk nok i beina er seig Jeg føler heller jeg må spisse eksplosiviteten, og lungekapasiteten. Hvordan trener man lungekapasitet uten å løpe bratt oppover? Og er det trenbart? Er lungekapasitet og oksygenopptak det samme? Føler jeg har god koll på puls men dette området her vet jeg alt for lite om. Vil pulstrening bedre lungekapasitet? Anonymkode: 2894d...3f2
Wiggins Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Lungekapasiteten kan du ikke trene opp, med mindre du røyker og så slutter å røyke. Lungevolumet endres ikke ettet at vi er ferdih utvokst. (Det vil si: da går det jo sakte men sikkert nedover :-( ) Det du kan trene opp er de fine kapilærene i muskulaturen, disse utvikles best på langøkter under syretetskel. Da bedres oksygentransporten i musklene. Hjertets slagvolum kan også trenes opp, det gjøres best med intervaller. Ellers er det å passe på at du får i deg nok c-vitamin og jern, vi trenger c-vitamin for å ta opp jern. Da vil du få så høy hemoglobinverdi som det er naturlig for deg å ha. Du kan trene beinpress for å få opp styrken i låra. Jeg har merka at jeg ble en bedre spurter på sykkelen da jeg begynte med det. Ikke knebøy med fri vektstang på skuldrene, men et apparat der du sitter på et sete som er kobla til vekter og presser mot en plate. Jeg har erfart at å klare tre serier med 20 rep i hver er bra, med 10-15 sekunder hvile mellom hver serie. Så øker jeg belastningen litt når jeg klarer fullt 3x20.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 Takk. Jeg har bedre lungekapasitet enn gjennomsnittet. Heldigvis. Og det til tross for alder mm. Jeg liker ikke knebøy selv. Føler utfall er mer riktig for min bruk av beina. Det er viktig med et godt fraspark fra rumpa og nedover hamstring. Tåhev er også mye brukt. Langkjløring kommer med mine turer. Da går jeg i flere timer. I sommer en del bratt men ellers lav puls og lange distanser. Anonymkode: 2894d...3f2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #6 Skrevet 23. august 2017 Men bare et spørsmål til her. Når man er utrent så peser man jo barna man går opp en trapp. Med god kondis så peser man mindre. Det er denne pesingen jeg vil begrense. Jeg får fort igjen pusten men innimellom får man ubehag i lungene av å kjøre en hard økt. Den får jeg stort sett kun ved løping. Men finnes det andre måter å begrense den følelsen/smerten i lungene enn å løpe? Anonymkode: 2894d...3f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå