Gå til innhold

Hvor ofte måtte dere se lik under medisinstudiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye i starten? Måtte dere ta på dem? Er det flere ganger i uken? Hvordan reagerte folk på det? 

Anonymkode: 30ea2...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfart at noen har reagert veldig mye på preparatene, men det er en vanesak. De fleste innstiller seg fort på at dette er en øvingsstasjon. Om noe er det vel lukten man kan synes er litt ubehagelig. Plutselig får man en vind rettet mot seg akkurat når man tror at man har blitt vant til det. :laugh:

Hvor mye det er og når det er tenker jeg avhenger av hvor du studerer. På NTNU har man muskler, perifere nerver og andre overfladiske strukturer samt organer ca et halvt semester i første klasse. Sentralnervesystemet og bekken i andre, men her er det ferdigdissekerte preparater (så vi observerer bare). I tredje er det ansikt for en liten periode. Akkurat ansikt var det noen som fant ubehagelig og ikke dro på. 

Men jo mer du er på disseksjonssalen og øver på preparater, jo mer lærer du. De aller fleste var der mye utenfor de oppsatte tidene i timeplanen. Før eksamen brukte man mest tid på eksamenspreparater (ferdigdissekerte preparater som tydelig viser de forskjellige strukturene). 

Og ja, det er studentene som skal dissekere (bortsett fra enkelte unntak), og da fordrer det jo også at du tar på, skjærer, graver og prøver deg frem litt. På NTNU er ikke disse kursene obligatorisk, men man ligger veldig langt bak de andre om man ikke deltar. 

Anonymkode: 96fc7...f28

Skrevet

Hos folk med blodangst/besvimelse ved syn av blod: er det lettere at disse besvimer ved syn og dissekering av lik? 

Anonymkode: e499b...de2

Skrevet

Tenker du å studere medisin med blodangst, TS? Håper noen oppdager det så jeg ikke havner på sykehus hvor en som deg på mystisk vis har fått job!

Anonymkode: 1290b...9d0

• Liker 14
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du å studere medisin med blodangst, TS? Håper noen oppdager det så jeg ikke havner på sykehus hvor en som deg på mystisk vis har fått job!

Jeg er ikke TS 😉 Bare lurte på om det er en link mellom blodangst og det å se lik. Har hørt det kan være litt besvimelse hos legestudenter i disseksjonsauditoriet. 

Anonymkode: e499b...de2

Skrevet

På UiT er det disseksjon av lik mot slutten av høstsemesteret på 2. året. Noen er litt engstelige i starten, og noen er redd for å besvime (men de gjør altså ikke det) og mot slutten av disseksjonskurset er alle fullstendig tilvent situasjonen. Døde mennesker er noe man må forholde seg til som lege, selv om man oftest ikke skal kutte i dem, så må man lære seg å tåle å se en død person.

Anonymkode: 4496e...4c5

• Liker 1
Skrevet

De aller, aller fleste leger, sykepleiere og helsefagarbeidere er vant med å se lik. Nå skjæres det lite i dem som ferdig utdannet, bortsett fra å fjerne pacemaker nå og da. Men å se dem, stadfeste at personene er død er legejobb. Å stelle den døde er sykepleier og hjelpepleier jobb. 

Så dette er noe man blir vant med.

Anonymkode: 6bc57...f6f

Skrevet

Det må være ekkelt å se lik og blod. Jeg vet jeg ikke tåler noen av de 2. Jeg satser derfor istedet på å bli lektor hvertfall i fysikk, kanskje i engelsk og i tillegg bli medisinsk fysiker.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blodangst, men ble veterinær for det. Nå opererer jeg daglig og synes ingenting er ekkelt. Angst kan overvinnes.

Anonymkode: 24bb8...e73

Skrevet

Det høres spennende ut å studere lik. Hvem utdanning innebærer slikt?

Anonymkode: e38a5...f77

Skrevet (endret)

^^Medisinsk personell som utfører obduksjoner jobber vel mest med døde mennesker. Helt ærlig aner jeg ikke hvilke utdanning som kvalifiserer seg til jobb som det. Må vel kanskje starte med medisin- og anatomistudier.

Edit: kjapt søk ga meg to stikkord: obduksjonstekniker og patolog. Resten overlater jeg til andre interesserte.

Endret av Devilheart
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh medisin.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh medisin.

Noe annet enn medisin tenker jeg da. Medisin tar veeeldig lang tid.

Skrevet

Der jeg studerte tror jeg fysioterapistudentene fikk lov til å komme og se på likene som hadde vært dissekert av medisinstudenter for å se på muskler og ledd osv, men de fikk ikke gjøre noe.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg studerte tror jeg fysioterapistudentene fikk lov til å komme og se på likene som hadde vært dissekert av medisinstudenter for å se på muskler og ledd osv, men de fikk ikke gjøre noe.

Fikk dere ikke ta på dem en gang? :(

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre for deg er innpass-kravet at man vet forskjell på "hvilken utdanning" og "hvem utdanning". Du kan glemme det, med andre ord ;-)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Dessverre for deg er innpass-kravet at man vet forskjell på "hvilken utdanning" og "hvem utdanning". Du kan glemme det, med andre ord ;-)

Hæ? Jeg kan vel søke meg inn til neste år som alle andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...