Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kompleks PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har den diagnosen, hvilken hjelp har dere fått? Og hvordan fungerer dere i hverdagen?

Anonymkode: 03222...32d

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Kan jeg spørre hva som er forskjellen mellom PTSD og kompleks PTSD? Jeg har vært til utredning på DPS nå og har mest sannsynlig en diagnose innenfor PTSD (traumeaspektet), men å sette vanlig PSTD ville heller ikke blitt riktig. Jeg har ikke flashbacks, men har likevel masse plager etter omsorgssvikt i tidlig alder. Så det er tydelig at mange av utfordringene mine kommer fra traumene 

Skrevet

Six clusters of symptoms have been suggested for diagnosis of C-PTSD:[6][16]

• alterations in regulation of affect and impulses;
  • alterations in attention or consciousness;
  • alterations in self-perception;
  • alterations in relations with others;
  • somatization;
  • alterations in systems of meaning.[16]

Experiences in these areas may include:[4][17][18]

• Difficulties regulating emotions, including symptoms such as persistent dysphoria, chronic suicidal preoccupation, self injury, explosive or extremely inhibited anger (may alternate), or compulsive or extremely inhibited sexuality (may alternate).
  • Variations in consciousness, including forgetting traumatic events (i.e., psychogenic amnesia), reliving experiences (either in the form of intrusive PTSD symptoms or in ruminative preoccupation), or having episodes of dissociation.
  • Changes in self-perception, such as a chronic and pervasive sense of helplessness, paralysis of initiative, shame, guilt, self-blame, a sense of defilement or stigma, and a sense of being completely different from other human beings.
  • Varied changes in the perception of the perpetrator, such as attributing total power to the perpetrator, becoming preoccupied with the relationship to the perpetrator, including a preoccupation with revenge, idealization or paradoxical gratitude, seeking approval from the perpetrator, a sense of a special relationship with the perpetrator or acceptance of the perpetrator's belief system or rationalizations.
  • Alterations in relations with others, including isolation and withdrawal, persistent distrust, anger and hostility, a repeated search for a rescuer, disruption in intimate relationships and repeated failures of self-protection.
  • Loss of, or changes in, one's system of meanings, which may include a loss of sustaining faith or a sense of hopelessness and despair.
  • Loss of a sense of reality accompanied by feelings of terror and confusion (psychosis).

https://en.wikipedia.org/wiki/Complex_post-traumatic_stress_disorder#Adults

Anonymkode: 9e681...af5

Skrevet

Jeg har PTSD som offisiell diagnose, i og med at kompleks PTSD ikke er godkjent som diagnose. Jeg har hatt metakognitiv terapi og traumebehandling under innleggelse, og har i dag familie og full jobb. Har fortsatt problemer med regulering av følelser og endret (dårlig) selvbilde, men blir sterkere for hver dag.

Anonymkode: 7ba4b...a9d

Skrevet

jeg har også ptsd. Omsorgssvikt, overgrep mm. 

(kompleks ptsd kan forklares i kortedrag når man får traumer påført gjentatte ganger over lang tid-flere år-tiår)

Jeg har psykolog og jeg gikk på mestringskurs/traumekurs4mnd(hvor "tilbake til nåtid" ble brukt) for en tid tilbake.

Nå skal jeg begynne på mentaliseringsbasert gruppeterapi med en psykoterapeut med fordypning i mentalisert gruppeterapi. Dette kurset vil vare fra 1-2år. Det kommer annpå hvor lang tid jeg trenger. 

Jeg har også samtaler 2t per uke her hvor jeg bor med ei som jobber med psykisk helsevern. Jeg er ung ufør. jeg er 35år. Jeg bruker ingen medisiner. Medisiner fjerner bare symptomer, det ordner ikke problemene. Men det er fordi jeg har valgt det selv. Stå i det. 

En dag kan jeg vel leve jeg også. hvem vet. 

Anonymkode: 52a80...b56

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Six clusters of symptoms have been suggested for diagnosis of C-PTSD:[6][16]

• alterations in regulation of affect and impulses;
  • alterations in attention or consciousness;
  • alterations in self-perception;
  • alterations in relations with others;
  • somatization;
  • alterations in systems of meaning.[16]

Experiences in these areas may include:[4][17][18]

• Difficulties regulating emotions, including symptoms such as persistent dysphoria, chronic suicidal preoccupation, self injury, explosive or extremely inhibited anger (may alternate), or compulsive or extremely inhibited sexuality (may alternate).
  • Variations in consciousness, including forgetting traumatic events (i.e., psychogenic amnesia), reliving experiences (either in the form of intrusive PTSD symptoms or in ruminative preoccupation), or having episodes of dissociation.
  • Changes in self-perception, such as a chronic and pervasive sense of helplessness, paralysis of initiative, shame, guilt, self-blame, a sense of defilement or stigma, and a sense of being completely different from other human beings.
  • Varied changes in the perception of the perpetrator, such as attributing total power to the perpetrator, becoming preoccupied with the relationship to the perpetrator, including a preoccupation with revenge, idealization or paradoxical gratitude, seeking approval from the perpetrator, a sense of a special relationship with the perpetrator or acceptance of the perpetrator's belief system or rationalizations.
  • Alterations in relations with others, including isolation and withdrawal, persistent distrust, anger and hostility, a repeated search for a rescuer, disruption in intimate relationships and repeated failures of self-protection.
  • Loss of, or changes in, one's system of meanings, which may include a loss of sustaining faith or a sense of hopelessness and despair.
  • Loss of a sense of reality accompanied by feelings of terror and confusion (psychosis).

https://en.wikipedia.org/wiki/Complex_post-traumatic_stress_disorder#Adults

Anonymkode: 9e681...af5

Endret av Prikke
Skrevet

Fikk selv en forklaring på forskjellen. Med PTSD  så er grunnmuren rett mens selve huset er skjevt. Med kompleks PTSD så er selve grunnmuren skjev og da selvfølgelig også selve huset. 

Synes dette var et fint bilde på forskjellen.

• Liker 1
Skrevet

ptsd er en normal kroppslig reaksjon på unaturlige hendelser.. 

-Modum Bad

Anonymkode: d94db...792

• Liker 1
Skrevet

Jeg fungerer ok i hverdagen, men ikke på samme måte som tidligere/før ptsd. 

Får hjelp i terapi pluss egenhjelp. Skal komme meg opp igjen! (men skal ikke lyve å si at det er lett)...Det er en prosess og en kamp, de enkle utveiene fungerer ikke med ptsd. Men det vil bli bedre (!) og man skal ikke gi opp. Det er gode grunner til håp :)

Anonymkode: dc920...ef2

Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og dissosiasjonsforstyrrelse. Jeg har fungert ganske greit, men det er fordi at jeg i alle år har fortrengt og dannet meg en identitet som har vært min store, beskyttende maske. Nå innhenter realiteten meg og jeg fungerer dårligere. Jeg er mer sliten og klarer ikke følge opp 100% jobb. Har gått i terapi i snart ett år, gjennomsnittlig to ganger i uken. Jeg sliter mest med ensomheten, mangelen på regulering av følelsene og den konstante opplevelsen av å være annerledes enn andre..

Anonymkode: eb897...c06

Skrevet

Jeg har kompleks ptsd etter en vanskelig og problematisk oppvekst med ekstremt mye mobbing og tildels omsorgssvikt. Fungerer greit men sliter en god del, spesielt med flashbacks, panikkanfall og mareritt. Måtte slutte som lærer fordi fortiden innhentet meg og det ble rett og slett alt for tøft å være på jobb... nå er jeg på aap men sjansen for at jeg kommer ut i jobb igjen er veldig liten, her spiller også en fysisk sykdom inn da. Har samtaleterapi en time i uken og det går fremover, men det er fryktelig sakte.

Anonymkode: 0ba6d...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...