AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 Katten er litt tynn. Kastrert hannkatt som spiser 60-70 gram tørrfôr hver dag. Hva kan jeg gi han ved siden av for at han skal legge på seg litt? Anonymkode: a2071...e63
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #2 Skrevet 19. august 2017 Bytt til kattevom fra Vom&Hundemat. Billigere og bedre enn tørrfor, og regulerer vekten godt. Hvis katten er voksen kan det være litt tricky å få dem i gang, men tålmodighet og blanding med mat den liker pleier å gjøre trikset. Har du fått bekreftet hos veterinær at den er for tynn? Generelt har dyr bedre av å være litt for tynne enn litt for tjukke, så få en profesjonell vurdering, siden vi gjerne ser oss blinde på egne dyr. Anonymkode: 4872b...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Skrevet 19. august 2017 Hva vil "litt tynn" si da? Heller bittelitt for tynn pus enn for tjukk. Hvis du kan kjenne ribbeina godt og andre bein (at det er kantete) så må den litt opp i vekt. Men hvis den bare er litt slank så hadde jeg ikke gjort så mye. Kanskje gitt mer våtfor for å få opp appetitten litt. Anonymkode: 70a3e...1be
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 Var hos veterinær for ett år siden. Hun sa den var normalvektig. Vi har to katter, en som er tynn og en som er "tjukk"(glad i å spise). Derfor kan vi ikke la maten stå fremme, slik som vi gjorde før den "tjukke" kom inn i familien. Men kan gi den litt vom. Den har egentlig god appetitt, og har regulert vekta selv hele tiden. Men den får jo ikke spist når den vil, men vi tar ned maten til den hver gang han vil ha(utenom på natta og når vi er borte på dagtid). Hender seg en katt er ute og en inne når vi er borte, og da kan maten stå fremme skal gå i innkjøp av litt vom. Den er glad i god og saftig mat Anonymkode: a2071...e63
Pinkee Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Hvis det blir et stort problem, så finnes det matskåler som er chip-styrt. Slik at bare rette katten får tilgang til maten. https://www.petworld.no/no/artiklar/surefeed-microchip-pet-feeder.html
Million Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 Hva med ormekurer da? Har du passet på å gi den ormekur jevnlig. Ser du har kattene dine ute, og da er det jo et must å gi jevnlig ormekurer. Har katten innvollsparasitter, blir de gjerne veldig tynne om det er mye av det. Hvor gammel er katten, forresten? Eldre katter kan enten bli litt tjukke pga de blir latere, eller de blir tynnere pga alderdom og skral helse, samt manglende appetitt. Ser du skriver at du skal begynne og gi et mer "saftig" og kanskje mer appetittvekkende fôr, og det er bra :-) Det vil den nok sette pris på. Har katten vondt i tennene av en eller annen grunn for eksempel, vil den kvie seg for å tygge hardt tørrfôr, og da blir de naturligvis veldig tynne. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 Min tynne hannkatt fikk kattungefor og vårfor, da gikk han fint opp i vekt på et par måneder (Hills, eukanuba og RC har alle kattungefor som er lett å få tak i de fleste steder) Anonymkode: 1682a...2ea
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Skrevet 19. august 2017 1 time siden, Million skrev: Hva med ormekurer da? Har du passet på å gi den ormekur jevnlig. Ser du har kattene dine ute, og da er det jo et must å gi jevnlig ormekurer. Har katten innvollsparasitter, blir de gjerne veldig tynne om det er mye av det. Hvor gammel er katten, forresten? Eldre katter kan enten bli litt tjukke pga de blir latere, eller de blir tynnere pga alderdom og skral helse, samt manglende appetitt. Ser du skriver at du skal begynne og gi et mer "saftig" og kanskje mer appetittvekkende fôr, og det er bra :-) Det vil den nok sette pris på. Har katten vondt i tennene av en eller annen grunn for eksempel, vil den kvie seg for å tygge hardt tørrfôr, og da blir de naturligvis veldig tynne. De får jevnlig ormkurer(fanger og spiser mye mus ute). Den tynne er 5 år, og den tjukke er 3. Har aldri hatt problemer med å tygge maten, men den har kanskje ikke behov for så mye mat da. Den har blitt mye mer kjælen og "sofagris" i det siste(ikke langt på seg forde). Har kanskje noe med alderen å gjøre, for den virker oppegående, spiser og drikker vann. Anonymkode: a2071...e63
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 På 8/19/2017 den 5.10, AnonymBruker skrev: Var hos veterinær for ett år siden. Hun sa den var normalvektig. Vi har to katter, en som er tynn og en som er "tjukk"(glad i å spise). Derfor kan vi ikke la maten stå fremme, slik som vi gjorde før den "tjukke" kom inn i familien. Men kan gi den litt vom. Den har egentlig god appetitt, og har regulert vekta selv hele tiden. Men den får jo ikke spist når den vil, men vi tar ned maten til den hver gang han vil ha(utenom på natta og når vi er borte på dagtid). Hender seg en katt er ute og en inne når vi er borte, og da kan maten stå fremme skal gå i innkjøp av litt vom. Den er glad i god og saftig mat Anonymkode: a2071...e63 Fordelen med vom er at de vanligvis spiser det med en gang. Så bare gi til begge samtidig, og hold dem adskilt til de har spist hver sin porsjon. Jeg har en storspist og en småspist katt, så da putter jeg dem bare på hvert sitt rom til de har spist, ellers vil den storspiste spise begges mat. Anonymkode: 4872b...6f7
moho Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 Jeg har også en katt som er blitt tynn og skranten i sommer. Fikk den for et år siden og nå er den er jo ute hele tiden og jakter så det er kanskje ikke så rart at hun går ned i vekt, men så kom jeg på at den kanskje bør ha ormekur. Avgårde til apoteket, men neida. Det må man ha resept for. Hvorfor det, egentlig? Så utrolig tungvindt. Jeg ringte dyrelegen og de fakset over resept senere på dagen, i eksken var det nok til begge kattene så ga nå for sikkerhets skyld begge ormekur. Hvorfor så tungvint? Og dyrt, 360 kroner, var beregnet for én katt. Om den tynne katta ikke legger litt på seg igjen i løpet av den nærmeste måneden får jeg prøve med kattungefor en stund.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 Vår katt var også for tynn, prøvde tørrfor med mer energi, men hun ville ikke ha det. Er en kresen katt. Så vi begynte å gi henne våtfor i tillegg til det tørrforet hun liker, og da gikk hun opp. Hun kan spare seg for tørrfor egentlig. Anonymkode: a5720...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå