AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 Hei! Kan noen her fortelle meg sine kostholds- og treningsplaner? Jeg er normalvektig men vil bli mer fast i fisken. Altså vil jeg ikke ned i vekt, men prøve å få mindre fett og mer muskler. Har gått ned 13kilo tidligere, og holdt meg der i et par-tre år. Trenger hjelp til å komme skikkelig igang. Jeg spiser ok mat og trener innimellom, men jeg vil prøve å virkelig gå inn for å trene mer og spise sunnere enn jeg gjør nå. Hva skal jeg spise til de forskjellige måltidene? Hvordan og hva burde jeg trene? Hva burde jeg tenke på? Og hva spiser man når man vil ha noe snacks? Anonymkode: 0a3fb...e3c
Pringle Skrevet 19. august 2017 #2 Skrevet 19. august 2017 (endret) Jeg har verken peiling på eller interesse for trening, så det får andre svare på. Men jeg liker mat. Jeg har hatt et anstrengt forhold til mat lenge, men synes selv jeg har funnet fram til noen effektive strategier, derfor føler jeg meg kallet til å gi en slags respons. Du får ta imot det du kan bruke, evt forkaste alt. Jeg lurer på hva du mener er feil med kostholdet du har nå, hva som evt skal til for å gjøre det sunnere, og hvilken endringer det vil føre til. Jeg lurer på hvordan årevis og tonnevis med artikler om sunt kosthold og gratis online menyforslag fører til en jevn strøm av spørsmål om hva og hvordan man skal spise. Jeg undres virkelig over at det går oss hus forbi at det er hverdagsmaten som er viktigst. Jeg er litt nedstemt over at folk ikke selv synes de kan velge det de liker best. Jeg er trist over dette fordi det er akkurat sånn jeg har holdt på i årevis selv, og var det som førte til at jeg slet med redsel for overvekt, reell overvekt og konstant frykt for det jeg syntes var godt og et konstant passiv-aggressivt hat mot det jeg syntes jeg burde spise. Jeg antar at du er akkurat som du skal være og at "mer fast i fisken" er et like håndgripelig mål som et vått såpestykke. Endret 19. august 2017 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Jeg spiser sunt.., men!! Jeg føler meg dvask i fettet. Har ikke sånt fint fast fett som jeg ser at andre har. Og jeg har en bil(sykkel-)ring med fett under navlen og lovehandles bakpå hoftekammen. Ønsker å bli kvitt dette, men vet at jeg da må gå ned i fettprosent. Har også sånne bananarolls bakpå lårene under rumpa. Dette plager meg når jeg skal kjøpe bukser. Fett på magen som buler over bukseliningen og under rumpa slik at buksenfolder seg der. Det ser ikke bra ut! Kjæresten og venner sier jeg er slank, men jeg føler meg uproporsjonert. Har ikke en fin form på kroppen, og fettet legger seg stygt. Har også litt fett på ryggen som blir klemt og skvist av BH-en. Bruker 65E i BH, så må ha det litt stramt for at jeg ikke skal få vondt i skuldrene og nakken av BH-stroppene om de skal bære vekten til puppene... Så derfor vil jeg minske fettprosenten, for å se om jeg da kan føle meg vel i bukser. Strame kjoler kan jeg bare glemme uten hold-in, nettopp pga hvor jeg lagrer fett. Har så lyst til å føle meg vel i egen kropp. Er også ekstremt matlei, og det er vanskelig å spise noe sunt istedenfor å ta en sjokolade f.eks. Jeg synes sunn mat har liten smak og at det stort sett smaker det samme. Salat er salat, ovnsbakte grønnsaker smaker det samme uansett hvilke grønsaker jeg lager, suppe er suppe, kyllingfilét smaker det samme uansett krydder osv osv. Føler jeg spiser det samme hver dag, og snart kommer jeg nok til å gå på en kjempesmell og kjøpe fet drittmat fullt av sukker og gå masse opp i vekt... Hadde noen delt sine planer, hadde det vært enklere tror jeg. Å motivere meg selv videre føles umulig akkurat nå. Anonymkode: 0a3fb...e3c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er også ekstremt matlei, og det er vanskelig å spise noe sunt istedenfor å ta en sjokolade f.eks. Jeg synes sunn mat har liten smak og at det stort sett smaker det samme. Salat er salat, ovnsbakte grønnsaker smaker det samme uansett hvilke grønsaker jeg lager, suppe er suppe, kyllingfilét smaker det samme uansett krydder osv osv. Føler jeg spiser det samme hver dag, og snart kommer jeg nok til å gå på en kjempesmell og kjøpe fet drittmat fullt av sukker og gå masse opp i vekt... Lær deg å bruke krydder. Lær deg nye oppskrifter. Bruk grunnoppskrifter og varier! Anonymkode: 2dff8...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær deg å bruke krydder. Lær deg nye oppskrifter. Bruk grunnoppskrifter og varier! Anonymkode: 2dff8...3a7 Jeg bruker krydder, men smaker likevel ikke så stor forskjell. tror jeg har underutviklede smaksløker, eller bare blitt ødelagt etter å ha vokst opp med veldig usunt kosthold med mye posemat osv. Jeg synes Toros supper og sauser smaker så utrolig mye bedre enn det jeg lager fra bunn. Andre som er på besøk skryter ofte av maten min og vil ha oppskriftene. Jeg krydrer mye mer enn det det står i oppskriftene, og jeg er flink til å variere. Men likevel blir maten så kjedelig og blass i smaken. Jeg trodde jeg skulle venne meg av med at Toro og ferdigmat smaker best, men etter to år der jeg lager så å si all mat fra bunnen, er det likevel slik at jeg foretrekker ferdigmat fullt av kunstige smakstilsetninger, masse salt osv. Er så lei av å spise mat jeg synes er kjedelig. Maten jeg lager selv må jeg ofte tilsette mye mer salt for at jeg skal like den, men etter at den er servert, da gjestene synes maten blir for salt da. Jeg elsker salt, sukker og usunt fett! Det beste jeg får er Burger King, Mækker'n, Peppes, Pizza og kinaexspressen osv mat. Elsker godteri og kaker så søte at andre brekker seg. Kan spise så mye sjokolade at man skulle ikke tro det var mulig uten å få vondt i magen (skjer ikke ofte, men et par dager i året spiser jeg over en kilo sjokolade på en dag!!! Fordi jeg sprekker. I tillegg til chips og hvetebakst og i osv. Helt psykt! Kan spise 20.000 kcal uten å synes det er vanskelig). Anonymkode: 0a3fb...e3c
Pringle Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser sunt.., men!! Jeg føler meg dvask i fettet. Har ikke sånt fint fast fett som jeg ser at andre har. Og jeg har en bil(sykkel-)ring med fett under navlen og lovehandles bakpå hoftekammen. Ønsker å bli kvitt dette, men vet at jeg da må gå ned i fettprosent. Har også sånne bananarolls bakpå lårene under rumpa. Dette plager meg når jeg skal kjøpe bukser. Fett på magen som buler over bukseliningen og under rumpa slik at buksenfolder seg der. Det ser ikke bra ut! Kjæresten og venner sier jeg er slank, men jeg føler meg uproporsjonert. Har ikke en fin form på kroppen, og fettet legger seg stygt. Har også litt fett på ryggen som blir klemt og skvist av BH-en. Bruker 65E i BH, så må ha det litt stramt for at jeg ikke skal få vondt i skuldrene og nakken av BH-stroppene om de skal bære vekten til puppene... Så derfor vil jeg minske fettprosenten, for å se om jeg da kan føle meg vel i bukser. Strame kjoler kan jeg bare glemme uten hold-in, nettopp pga hvor jeg lagrer fett. Har så lyst til å føle meg vel i egen kropp. Anonymkode: 0a3fb...e3c Jeg tror dette sitter aller mest i "hodet". Hvem er det du sammenligner deg med? Fitnessmodeller? Vanlige folk har ruller og ringer både her og der. Ta deg en tur i en offentlig svømmehall hvis du ikke tror meg. Sitat Er også ekstremt matlei, og det er vanskelig å spise noe sunt istedenfor å ta en sjokolade f.eks. Jeg synes sunn mat har liten smak og at det stort sett smaker det samme. Salat er salat, ovnsbakte grønnsaker smaker det samme uansett hvilke grønsaker jeg lager, suppe er suppe, kyllingfilét smaker det samme uansett krydder osv osv. Føler jeg spiser det samme hver dag, og snart kommer jeg nok til å gå på en kjempesmell og kjøpe fet drittmat fullt av sukker og gå masse opp i vekt... Hadde noen delt sine planer, hadde det vært enklere tror jeg. Å motivere meg selv videre føles umulig akkurat nå. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker krydder, men smaker likevel ikke så stor forskjell. tror jeg har underutviklede smaksløker, eller bare blitt ødelagt etter å ha vokst opp med veldig usunt kosthold med mye posemat osv. Jeg synes Toros supper og sauser smaker så utrolig mye bedre enn det jeg lager fra bunn. Andre som er på besøk skryter ofte av maten min og vil ha oppskriftene. Jeg krydrer mye mer enn det det står i oppskriftene, og jeg er flink til å variere. Men likevel blir maten så kjedelig og blass i smaken. Jeg trodde jeg skulle venne meg av med at Toro og ferdigmat smaker best, men etter to år der jeg lager så å si all mat fra bunnen, er det likevel slik at jeg foretrekker ferdigmat fullt av kunstige smakstilsetninger, masse salt osv. Er så lei av å spise mat jeg synes er kjedelig. Maten jeg lager selv må jeg ofte tilsette mye mer salt for at jeg skal like den, men etter at den er servert, da gjestene synes maten blir for salt da. Jeg elsker salt, sukker og usunt fett! Det beste jeg får er Burger King, Mækker'n, Peppes, Pizza og kinaexspressen osv mat. Elsker godteri og kaker så søte at andre brekker seg. Kan spise så mye sjokolade at man skulle ikke tro det var mulig uten å få vondt i magen (skjer ikke ofte, men et par dager i året spiser jeg over en kilo sjokolade på en dag!!! Fordi jeg sprekker. I tillegg til chips og hvetebakst og i osv. Helt psykt! Kan spise 20.000 kcal uten å synes det er vanskelig). Anonymkode: 0a3fb...e3c Det du skriver her kjenner jeg meg så ekstremt godt igjen i! Men jeg har en annen forklaring. Jeg var ekstremt matlei i mange år, alt jeg ville ha var søtsaker og saltsnacks. Jeg syntes sunn mat smakte lite, og det det smakte, var vondt. Jeg vokste opp med mest hjemmelaget mat, men av og til var det "posemat", og det syntes jeg var stas! Mammas mat syntes jeg var "kjedelig". Men jeg likte restaurantmat. Problemet var at jeg var livredd for alt som smakte godt, fordi jeg trodde det førte til sykdom og overvekt. Men jeg måtte ha smak, så da spiste jeg like gjerne godteri. Jeg holdt igjen så godt jeg kunne, med lettprodukter og skipping av måltider, men i lange perioder la jeg på meg, og det fort. Så tok ting en dramatisk vending, som startet høsten 2013. Jeg bestemte meg for å gå ned i vekt (jeg hadde akkurat bikket grensen til fedme, og følte meg udregelig i tillegg til matlei). Jeg startet som jeg var vant til, med "sunn mat" og å "kutte ut junk". Det fikk meg i gang. Men jeg fikk mange små innspill samtidig, som fikk meg til å stille spørsmål ved det jeg trodde jeg visste. Og jeg lærte på nytt mange ting jeg egentlig visste, men ikke trodde betydde så mye. For eksempel: Hverdagsmaten er viktigere enn festmaten, men det forutsetter at det er et skille mellom hverdag og fest og at helgene ikke eser ut til tre hele dager til ende. Vanlig mat er bra mat. Et sunt kosthold er variert og balansert. Man spiser sunt når man har både et sunt kosthold, og et avslappet forhold til mat. Man får ikke ekstra bonuspoeng for å spise mer grønnsaker enn man trenger. Fett, salt og sukker er ikke giftig. Fett, salt og sukker kan gjøre mye mat mer smaksrik, og en del matvarer er uspiselige uten en eller flere av disse (feks rabarbra, rosenkål, potet, torsk). Ingen mat er fetende. Det er overspising vi blir feite av. Man kan overspise hva som helst. Man kan gjøre hva som helst en liten stund. Det som betyr noe, er det man kan gjøre hele tiden. Når man nekter seg noe man har litt lyst på, og som er rett framfor nesa på en, vil man få forferdelig lyst på det. Når man spiser mat man har lyst på, og tillater seg å nyte den, er det lettere å ikke overspise. Vi er laget for å kunne spise nok til å ha noe å tære på under hungersnød. Nå er det sjelden hungersnød, og mye av maten vi er omgitt av, er veldig lett å spise for mye av. Det er ikke noe unikt med meg som gjør at jeg kan spise enorme mengder sjokolade og potetgull og kake uten å bli kvalm. (Og jeg tror ikke noe på at du spiser 20 000 kalorier om gangen. Jeg tror du overdriver litt.) En titt ut av vinduet beviser at folk flest fint er i stand til å spise for mye. Fast food og godteri smaker sterkt, men det er enkle smaker. Smaker det er lett å lære å like, lett å bli "hekta" på, smaker som ikke utfordrer deg, men heller ikke tilfredsstiller deg. Litt som Donald Duck vs Dostojevskij. (Ikke et vondt ord om Donald. Jeg elsker Donald, spesielt de gamle klassikerne. Men tegneserier bør ikke være alt en leser.) Når man tillater seg å spise akkurat det man har lyst på, blir man mer åpen for nye smaker. Når man rett som det er smaker nye ting, venner man seg etterhvert til dem. Når man blir kjent med nye smaker, begynner man å kjenne nyanser. Når man begynner å kjenne forskjell, begynner man å bli selektiv. Når man er selektiv, føler man at bare det beste er bra nok. Da kan man etterhvert begynne å føle at man selv er bra nok. Noe å tygge på. Kanskje du også blir en matsnobb etterhvert Endret 20. august 2017 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker krydder, men smaker likevel ikke så stor forskjell. Hvilke krydder bruker du regelmessig? Anonymkode: 2dff8...3a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå