AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 De fleste tjener vel en 500-700 K etter mastergrad, noe som bare er litt over snittet for hele landet. I tillegg kommer tapt arbeidsinntekt og studielån som gjør at det uansett tar mange år før man har tatt igjen de som begynte å jobbe rett etter VGS. Så får man jo også høyere skatter som spiser bort fortjenesten av utdanning... Anonymkode: b8936...e80
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #2 Skrevet 19. august 2017 Vel, det er ikke så mange uten utdanning i det hele tatt som tjener 500-700K. Det gjelder ikke alle bransjer, men i noen av dem kan man fint tjene mer enn en ufaglært eller faglært (håndverker), selv om forskjellene riktignok ikke er like stor som i andre land. Tjener man 100K mer i året, så vil man som regel ta igjen en ufaglært på sikt. Det er jo ikke den eneste grunnen heller. I dagens samfunn blir det færre ufaglært jobber, noe som gjør at man etterhvert bør ha en eller annen form for videre utdanning uansett. Jobbsikkerhet er den tredje grunnen; dersom man utdanner seg innen noe det er behov for i overskuelig fremtid står man rett og slett litt økonomisk sikrere enn de som aldri tar noen utdanning. Anonymkode: 4918b...199 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Skrevet 19. august 2017 Jeg tjener litt over 300000 etter treårig videregående utdannelse, og synes det er en enorm forskjell. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å ta høyere utdannelse... Anonymkode: 8ef1a...cc0
straamann Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 (endret) Utdanning i Norge lønner seg mindre i andre land, men litt av bildet er jo også at ufaglærte i Norge tjener mer enn ufaglærte i de fleste andre land (relativt sett). Og så er det jo svært avgjørende hva man utdanner seg i. Ikke alle mastergrader er yrkesrettet eller like etterspurt. Mange arbeidsgivere vektlegger erfaring og prestasjon som like viktig som utdanning når man skal bestemme lønn. Jeg har kamerater som begynte som håndverker rett etter VGS, og siden har jobbet seg opp. Ta litt utdanning ved siden av å jobbe. De har ikke hatt inntektstap eller studielån ett eneste år, og begynt med startlønn på ca 320 000. Nå tjener de vel ca 450 000 fastlønn, pluss overtid og evt bonus, og har en mindre belastende stilling som mellomleder slik at de sannsnynligvis kan holde ut lenge i jobben. I samme perioden har de hatt en stor fortjeneste på at boligen de kjøpte som 25 åring, har mer enn doblet seg i verdi. Det er mange med Mastergrad som skal jobbe ganske mange år før de klarer å ta igjen dette. De fleste mastergrader i Norge gir ikke mer enn 50-60 ekstra i året som grunnlønn. (i forhold til en bachelorgrad). En mastergrad er kanske lønnet ca 150 000 ekstra i forhold til en ufaglært, så der blir det jo en stor forskjell. Endret 19. august 2017 av straamann
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Jeg mener det lønner seg fordi man får mye større handlingsrom. Mulighet til videreutdanning, lettere å få ny og bedre jobb, er mer attraktiv til lederstillinger etc. Anonymkode: ae41f...198 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 Utdanning betyr også at jeg har en yrkestittel og større mulighet for fast jobb, forfremmelse og også huslån. Anonymkode: 18056...019 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 Mange tar utdanning for å slippe jobbe i ufaglærte jobber som i snitt er mer monotone og restriktive. Er ikke bare penger som styrer Anonymkode: 16e2c...151 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Skrevet 19. august 2017 Det aller beste er uansett å bruke huet og prøve å få til noe selv. Utdanning er et båssystem som er så til de grader overvurdert. Man tar en lang utdannelse, får kassevis i studielån og ender opp som en spisskompetent tulling, med begrensede jobbmuligheter. Hoppet av skolekarusellen etter endt 9-årig, for meg var frihet og god inntekt viktigst av alt. Det er det fortsatt. Anonymkode: 9bc4d...f6b 1
Gjest making.a.mess Skrevet 19. august 2017 #9 Skrevet 19. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste tjener vel en 500-700 K etter mastergrad, noe som bare er litt over snittet for hele landet. I tillegg kommer tapt arbeidsinntekt og studielån som gjør at det uansett tar mange år før man har tatt igjen de som begynte å jobbe rett etter VGS. Så får man jo også høyere skatter som spiser bort fortjenesten av utdanning... Anonymkode: b8936...e80 Men i alle dager.. de som gikk rett i jobb etter vgs får da ikke 5-700 k... i så fall så vil jeg gjerne ha tips om disse jobbene. 700k her kommer jeg...
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #10 Skrevet 19. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det aller beste er uansett å bruke huet og prøve å få til noe selv. Utdanning er et båssystem som er så til de grader overvurdert. Man tar en lang utdannelse, får kassevis i studielån og ender opp som en spisskompetent tulling, med begrensede jobbmuligheter. Hoppet av skolekarusellen etter endt 9-årig, for meg var frihet og god inntekt viktigst av alt. Det er det fortsatt. Anonymkode: 9bc4d...f6b Høyere utdanning er ikke for alle. Jeg synes det skulle bli mer akseptert at noen velger å avslutte etter 9-10 år. Så lenge du har fått frihet og god inntekt er det det viktigste. Selv har jeg master fra universitet, og for meg er det en frihet. Anonymkode: 18056...019
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #11 Skrevet 19. august 2017 Du kan gjerne prøve å finne deg en jobb uten utdanning, det er ikke mange attraktive jobber å finne, det er mange søkere og det er mest sannsynlig ikke det du har lyst til å jobbe med. Jeg ha prøvd lenge å få en jobb, får ingenting. Har 16 års erfaring med retail, hovedsakelig dagligvare. Har jobbet som selger, i resepsjon, i butikk og som merchandiser. I dagligvare kan jeg nok få en jobb, men det er ikke det jeg har lyst til, og siden jeg skal jobbe i mange år fortsatt velger jeg å ta utdannelse. Om det kanskje ikke lønner seg i kroner og øre i nærmeste fremtid, lønner det seg hvertfall med tanke på at jeg får en jobb jeg trives i. Anonymkode: 5033f...09b 2
Gjest making.a.mess Skrevet 19. august 2017 #12 Skrevet 19. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener litt over 300000 etter treårig videregående utdannelse, og synes det er en enorm forskjell. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å ta høyere utdannelse... Anonymkode: 8ef1a...cc0 Ts vet åpenbart hvor du kan tjene dobbelt så mye uten å utdanne deg mer...
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #13 Skrevet 19. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høyere utdanning er ikke for alle. Jeg synes det skulle bli mer akseptert at noen velger å avslutte etter 9-10 år. Så lenge du har fått frihet og god inntekt er det det viktigste. Selv har jeg master fra universitet, og for meg er det en frihet. Anonymkode: 18056...019 Ser poenget ditt, men for meg var det galskap å skulle kaste vekk så mange år på skolebenken. Jeg søkte aldri skoler etter 9ende, men tenkte meg ut andre muligheter etter hvert. Et av målene var å ha fri 6-8 mnd i året, men likevel ha over en mill i inntekt. For å få til dette, må man ut av skolesystemet raskt. Ellers er man fanget. Anonymkode: 9bc4d...f6b
straamann Skrevet 19. august 2017 #14 Skrevet 19. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser poenget ditt, men for meg var det galskap å skulle kaste vekk så mange år på skolebenken. Jeg søkte aldri skoler etter 9ende, men tenkte meg ut andre muligheter etter hvert. Et av målene var å ha fri 6-8 mnd i året, men likevel ha over en mill i inntekt. For å få til dette, må man ut av skolesystemet raskt. Ellers er man fanget. Anonymkode: 9bc4d...f6b eh... du jobber til sjøs? Er ikke alle det livet passer for. Om det er frihet for deg, så vet jeg at ikke alle ville synes det. Ja du tjener godt og har lang friperiode, men de månendene du er borte så er du også borte fra alt som heter hjem og familie. Nesten uansett hva man jobber med, så må man ofre noe for å tjene bra. Det kommer ikke rekende på en fjøl, verken med eller uten mastergrad. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #15 Skrevet 19. august 2017 1 minutt siden, straamann skrev: eh... du jobber til sjøs? Er ikke alle det livet passer for. Om det er frihet for deg, så vet jeg at ikke alle ville synes det. Ja du tjener godt og har lang friperiode, men de månendene du er borte så er du også borte fra alt som heter hjem og familie. Nesten uansett hva man jobber med, så må man ofre noe for å tjene bra. Det kommer ikke rekende på en fjøl, verken med eller uten mastergrad. Sikkert treffende for de som jobber til sjøs, men det er noe av det siste jeg kunne tenkt meg. Ikke er en sikret en god inntekt bankers heller, om fisket er dårlig. Anonymkode: 9bc4d...f6b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #16 Skrevet 19. august 2017 Søkte jobber med bachelorgrad, men fikk som regel svar (når jeg fikk svar) at de hadde gått for en annen kandidat med mastergrad. Så, nå tar jeg mastergrad. Vedder på at når jeg er ferdig så er det doktorgrad som er det nye kravet. Anonymkode: fb95d...ed2 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #17 Skrevet 19. august 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser poenget ditt, men for meg var det galskap å skulle kaste vekk så mange år på skolebenken. Jeg søkte aldri skoler etter 9ende, men tenkte meg ut andre muligheter etter hvert. Et av målene var å ha fri 6-8 mnd i året, men likevel ha over en mill i inntekt. For å få til dette, må man ut av skolesystemet raskt. Ellers er man fanget. Anonymkode: 9bc4d...f6b Fortell meg hvordan en person uten fullført grunnskole er sikret en jobb over en million i inntekt og fri 6-8 måneder i året. Altså, hvis dette hadde vært tilfelle hadde jo alle uten høyere utdanning hatt mye bedre inntekt enn de med høyere utdanning, og da ville langt færre tatt høyere utdanning. Da ville man plutselig møtt på et problem med arbeidskraft der det er strenge krav til utdanning. Men etter min mening kaster man ikke år bort på skolebenken. Dette er kjempeviktig for å øke egen kompetanse, utvikle kritisk sans og refleksjonsevne og andre personlige egenskaper. Det å lære er gøy, og det å bruke kunnskapen sin i arbeid er givende. Jeg er glad for at det å tjene mest mulig på minst mulig arbeid ikke er noe jeg vektlegger. Anonymkode: e6f1d...65d 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. august 2017 #18 Skrevet 19. august 2017 Det er vel i større grad det at det ikke lønner seg like lite ikke å ta utdanning... Ufaglærte i Norge tjener forholdsvis bra i forhold til i andre land. Utdanning lønner seg uansett, ikke bare mht penger, men mht arbeidsoppgaver, arbeidsforhold etc.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #19 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fortell meg hvordan en person uten fullført grunnskole er sikret en jobb over en million i inntekt og fri 6-8 måneder i året. Altså, hvis dette hadde vært tilfelle hadde jo alle uten høyere utdanning hatt mye bedre inntekt enn de med høyere utdanning, og da ville langt færre tatt høyere utdanning. Da ville man plutselig møtt på et problem med arbeidskraft der det er strenge krav til utdanning. Men etter min mening kaster man ikke år bort på skolebenken. Dette er kjempeviktig for å øke egen kompetanse, utvikle kritisk sans og refleksjonsevne og andre personlige egenskaper. Det å lære er gøy, og det å bruke kunnskapen sin i arbeid er givende. Jeg er glad for at det å tjene mest mulig på minst mulig arbeid ikke er noe jeg vektlegger. Anonymkode: e6f1d...65d Man er ikke sikret en slik jobb. Man må se hva muligheter som finnes og deretter skape den selv. Jeg har aldri likt skole, verken det rigide systemet, studielån, båssetting og crappy living i studietiden. Fullstendig uaktuelt har det vært for meg. Folk MÅ stort sett ta utdanning i dag, for å bli ansatt i en bedrift, staten eller privat, kommer man stort sett ikke utenom dette. Men dette er noe som folk velger selv, da. Selv om jeg aldri hadde klart det, er det bra det er mange som gjør dette. Jeg har ikke en dag skole etter 9ende. Likevel har jeg fri mesteparten av året og har langt over en million i lønn. Nettopp fordi jeg så muligheter utenom skolesystemet, og det er jeg ubegripelig glad for i dag. Anonymkode: 9bc4d...f6b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #20 Skrevet 19. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke sikret en slik jobb. Man må se hva muligheter som finnes og deretter skape den selv. Jeg har aldri likt skole, verken det rigide systemet, studielån, båssetting og crappy living i studietiden. Fullstendig uaktuelt har det vært for meg. Folk MÅ stort sett ta utdanning i dag, for å bli ansatt i en bedrift, staten eller privat, kommer man stort sett ikke utenom dette. Men dette er noe som folk velger selv, da. Selv om jeg aldri hadde klart det, er det bra det er mange som gjør dette. Jeg har ikke en dag skole etter 9ende. Likevel har jeg fri mesteparten av året og har langt over en million i lønn. Nettopp fordi jeg så muligheter utenom skolesystemet, og det er jeg ubegripelig glad for i dag. Anonymkode: 9bc4d...f6b Det finnes unntak overalt, men det er ikke riktig å bruke dette for å fremme et poeng. Å hevde at det er best å kjøre sitt eget løp når det er helt tydelig at de som ikke har utdanning etter grunnutdanning generelt har en lav sosioøkonomisk status i forhold til de som har videregående, og spesielt etter de som har høyere utdanning, er feil. Anonymkode: e6f1d...65d 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå