Gå til innhold

Pris på Chihuaua??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Fra 10 000 og oppover... er ikke mange oppdrettere i Norge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lyst på fordi de er på "mote" nå?

Skrevet

Chihuahua er nesten ikke å oppdrive. De oppdretterne som har planer om valper, eller har fått valpekull har sykt lange ventelister. Og sånn har jeg fått inntrykk av at det er stort sett overalt i skandinavia.

Så nettopp en som ble solgt på finn til 17500, den lå ute i ca to dager.

Tror man kan ta omtrent hva som helst for de nå, folk kjøper uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er bra at det er vanskelig å få tak i dem jeg! Tenk så mange som ville gått å skaffa seg chihuahua nå i disse dager fordi den er så liten og søt og på "mote" hvis de hadde vært lette å oppdrive!

De som selger er heldigvis strenge på hvem de selger de til har jeg hørt. (det er de jo ofte med andre hunderaser også forsåvidt)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mange useriøse oppdrettere av chihuahua, og mange tar inn valper fra utlandet.. disse har verken stamtavle eller vaksiner, og er ofte fulle av sjukdom og mark. Disse blir solgt til LIKE HØYE priser som de renrasa/seriøst avla.

Så chi er helt klart en motehund, som hvemsom helst med litt penger i lomma kan få tak i.

Råder deg i det minste til å kjøpe fra en seriøs oppdretter! Ikke støtt de useriøse, for de ødelegger nok rasen ganske snart.. Hunder med arvelige sykdommer og dårlig temprament blir avla på uansett.

Både collie og golden retriver har jo vært igjenom den motegreia og begge rasene ble mer eller mindre ødelagt. (dette er vel retta opp igjen nå vil jeg tro,siden det er noen år siden)

Gjest Vindelspev
Skrevet

Prisene ligger som regel mellom 15000- 20000.

De mer sjeldne, med spesielle farger, er dyrere.

takke meg til bikkjer man slipper å lete frem fra sofasprekken...

Skrevet
Lyst på fordi de er på "mote" nå?

Nei. Jeg har lyst på chichuahua men driter en lang i om de er på mote hehe.. Hvorfor skulle det ha noe å si???

Skrevet
Chihuahua er nesten ikke å oppdrive. De oppdretterne som har planer om valper, eller har fått valpekull har sykt lange ventelister. Og sånn har jeg fått inntrykk av at det er stort sett overalt i skandinavia.

Så nettopp en som ble solgt på finn til 17500, den lå ute i ca to dager.

Tror man kan ta omtrent hva som helst for de nå, folk kjøper uansett.

oioi... det var det jeg trodde., at de var dyre ja.. men kanskje jeg får råd en gang... :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er mange useriøse oppdrettere av chihuahua' date=' og mange tar inn valper fra utlandet.. disse har verken stamtavle eller vaksiner, og er ofte fulle av sjukdom og mark.)[/quote']

Og du har peiling??

INGEN oppdrettere i utlandet er seriøse :roll:

DU kan trygt få hund fra utlandet med EU pass, stamtavle og alle vaksiner. Bakdelen er at hunden må være minst 7 måneder gammel (etter det jeg har hørt) for da er alle blodprøver ferdige. For å ta de hjem til Norge må de ha tatt blodprøver for å sjekke for rabis osv. (Dette gjelder EU land utenom Sverige). Hunder som kommer fra Sverige trenger kun vaksinasjon. Men pass på for mye ulovlige valper blir solgt der. Mange av de kommer fra Polen og etter det jeg har hørt skal du være forsiktig med hundene som kommer derfra. Dessuten er det en dame i med telefonnr som begynner på 75 som driver med svindel. Hun tar betalt, og så sier hun f.eks. at hunden stakk av eller døde osv.

Skal du ha Chihuahua er du nesten nødt til å få en fra utlandet. Det er nærmest umulig å få de fra norske oppdrettere. De norske oppdretterne er etter det jeg har hørt sære og har ventelister som er helt SINNSYKE.

Den valpen som gikk for 17500 var ufattelig fin. Noen av chihuahuaene er veldig lange, tynne, har utstående øyne og ikke fine i det hele tatt. Denne så ut som en levende bamse. Lyse brun og hvit. Herlig. Fineste jeg har sett noen gang.

En ting du bør være klar over, er at disse valpene krever ufattelig mye oppmerksomhet. De vil være med overalt og får ofte angst av å være alene. En annen ting er at de har litt liten blære.. Så fort de har sovet litt, må du skyndte deg ut med de, ellers tisser de ofte på gulvet. Ellers er de veldig kjærlige og lojale. Skikkelig gode "hunder". Liker like godt å ligge i vesken eller inne under jakken din, som å gå selv.

Skrevet

Jeg innbiller meg at det Rimfrost advarte mot er hundene som blir ulovlig importert fra Øst-Europa. Det skal vel ikke stikkes under en stol at dette forekommer, spesielt fordi rasen plutselig er blitt en "motedetalj".

Skrevet

Man bør være obs på de useriøse ja.

Det finnes faktisk en del, både norske, svenske og danske "importører" som selger Chihuahuavalper. I mange av disse tilfellene er det snakk om at man aldri får se noe til stamtavlen (som man blir lovt skal ettersendes) og sannsynligvis er valpene stjålet rundt om i europa.

Man er svært naiv om man tror dette ikke forekommer.

Spesielt på dyrenett.no kan man finne disse useriøse importørene.

Men det er ikke dermed sagt at alle oppdrettere i europa er useriøse. :roll: Altså, det er de som formidler valpene (men som egentlig ikke er noen oppdrettere selv, de bare stjeler valper for å tjene penger på de) som er useriøse. Valpene kan godt komme fra seriøse oppdrettere og ha god stamtavle, men det får man altså ikke vite noe om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Valpene koster ingenting i Europa i forhold til her i Norden. Hvorfor skulle noen "stjele" valpene? Og jeg må si at jeg er litt nysgjerrig på hvordan de stjeler de.. Synes at det hørtes helt fjernt ut. (Sorry. Ikke meningen å provosere. Hvor har du hørt om det skjer?)

Jeg vet også (fakta) at noen selger utenlandske valper med alle papierer.

Det er mange som har fått interesse for rasen pga den publisitet den har fått. Det er ikke synonymt med at interessen skyldes "mote". Det er mange som ikke har visst om rasen før, som nå har falt helt for den. (veldig forståelig)

Jeg sier ikke at de finnes formidlere som er useriøse, og det er leit for de som virkelig blir lurt (dvs de får en syk hund eller i det hele tatt en hund som ikke svarer til det man forventer å få). Ellers tror jeg pga mangelen i Norge, at det er veldig mange som er glade for at noen formidler valper fra utlandet.

Jeg kjenner flere som har kjøpt chihuahuaer og har selv forsket litt rundt, dermed vil jeg si at jeg kjenner litt bedre til dette enn dere som kun har settbilder av de i Se og Hør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sorry for avsporingen Lady76. Ønsker deg ellers bare lykke til!

Skrevet

Det står en del om dette i det svenske Chihuahuaforumet: http://www.chihuahua.se/

Har også stått om det i diverse norske aviser, at de advarer mot useriøse importører.

I de fleste tilfellene er det snakk om valper som er smuglet ulovlig inn til Sverige, Norge og Danmark fra både Belgia og Polen (bl a) og at det derfor ikke finnes papirer på hundene, selv om selger påstår at de har stamtavle.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=252130

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100931

Gjest Anonymous
Skrevet
Man bør være obs på de useriøse ja.

Det finnes faktisk en del, både norske, svenske og danske "importører" som selger Chihuahuavalper. I mange av disse tilfellene er det snakk om at man aldri får se noe til stamtavlen (som man blir lovt skal ettersendes) og sannsynligvis er valpene stjålet rundt om i europa.

Man er svært naiv om man tror dette ikke forekommer.

Spesielt på dyrenett.no kan man finne disse useriøse importørene.

Men det er ikke dermed sagt at alle oppdrettere i europa er useriøse. :roll: Altså, det er de som formidler valpene (men som egentlig ikke er noen oppdrettere selv, de bare stjeler valper for å tjene penger på de) som er useriøse. Valpene kan godt komme fra seriøse oppdrettere og ha god stamtavle, men det får man altså ikke vite noe om.

Og HVOR stod det at de ble stjålet i de linkene? Stod at de kostet rundt 500 kroner i Polen..

Altså kjøper man seg en skrøpelig skapning fra en shappy fyr uten få med noen form for papierer på hunden, har man seg selv å takke. Sorry, men sympatien er ikke der.

Det blir litt som å kjøpe en Armani skjorte på marked i Tyrkia og forvente at den den er helt ekte og bli lei seg når den går opp i sømmene.

Skrevet

Jeg har aldri påstått at jeg syns synd på de som kjøper disse hundene. Ville bare advare mot at de finnes. :wink:

Og nei, ingen av de linkene jeg satte inn her sa noe om at de blir stjålet, men jeg har jobbet med løshunder/rømte hunder i Oslo-området og sett hunder som man har kunnet spore tilbake til østeuropa ved hjelp av microchiper ol, og funnet ut at hundene har vært meldt stjålet.

Blandt de mest populære rasene så finner man da pudler, pomeranian og chihuahua. :wink:

Skrevet
Sorry for avsporingen Lady76. Ønsker deg ellers bare lykke til!

:wink: Takk. Har tenkt på evt en dvergpinscher, de er Litt billigere..

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må ta heller tenke RASEN, da, ikke pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...