AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #1 Skrevet 19. august 2017 Hei, jeg går nå første året på medisin og lurte på noen spørsmål. 1.Er det normalt at alle bøkene er engelsk? Isåfall hvordan opplevde du/dere det ? Må dere slå opp mange ord i ordboken? 2. Er det meningen at man skal lese alle sidene i bøkene? Hvis man legger sammen sidetallene i bøkene blir det fort 3000-4000 sider med pensum (noe som virker ekstremt mye). 3. Er forelesningene på engelsk eller norsk, eller begge? Takk! Anonymkode: 30f2e...89a
gobbledigook Skrevet 19. august 2017 #2 Skrevet 19. august 2017 Kan ikke svare for medisin, men generelt på universitetet er mye av pensum på andre språk enn norsk (svensk, dansk, engelsk). Studerte politikk i fjor, var en god del ord jeg måtte sjekke opp fra den engelske delen av pensumet, ja. Med mindre foreleseren din er utenlandsk vil nok forelesningene være på norsk. Angående lese alt pensumet er det opp til deg selv, du må finne din egen studieteknikk, og den trenger så absolutt ikke innebære å finlese absolutt alt
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Skrevet 19. august 2017 1) Ja, men mange bruker norske alternativer. "Menneskets Fysiologi" er en slager for 1. år. "Sentralnervesystemet" av Brodal brukes av de fleste, men det er mange som ikke synes at dette er en god bok. Ellers er det en del bøker på dansk også. "Langmans Embryologi" for eksempel, men denne har en engelsk utgave også. 2) Nei. Du kommer til å forholde deg til å så mange bøker at du ikke kommer til å komme deg gjennom alt, og alt er heller ikke relevant for det året du går. Immunologi og sentralnervesystemet er typiske temaer der mange pløyer seg gjennom hele boken, men patologi er det ingen som gjør det (som jeg har hørt om). Så er det noen som ikke er så glad i å lese bøker og forholder seg mest til forelesninger, kompendier og andre læringsressurser, og bruker heller bøkene tidvis (eventuelt bare tilgjengelige e-bøker). Folk er veldig forskjellige når det kommer til bøker, men hovedregel er å ikke bruke mye tid på noe du ikke får noe ut av. Hvis det å lese perm til perm gir deg et bedre oversiktsbilde og bidrar til å heve kunnskapsnivået ditt er det helt greit å gjøre det, men dersom det er en tidstyv og du ikke får noe særlig ut av det ville jeg ikke akkurat ha rådet deg til å gjøre det. 3) Norsk, utenom det engelske semesteret i 4. klasse der alt er på engelsk. Tidvis er forelesninger på engelsk grunnet engelskspråklige forelesere, men dette skjer veldig sjeldent. Anonymkode: 13858...286
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 Og ja, det å lese faglitteratur på engelsk er en vanesak. Litt tøft i starten der man må slå opp en del, men så kommer man inn i det i løpet av noen måneder. Anonymkode: 13858...286
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Jeg opplevde det som en stor overgang fra videregåendebøker til tykke engelske bøker med mye fagord. Men dette er en tilvenningssak. Fagord er ofte det samme på Norsk og engelsk, så bøkene blir etter hvert litt enklere å lese. Og ettersom det er veldig mange sider i de bøkene så må man bare prioritere, ofte har forelesere en formening om hvor mye av en bok man skal lese (oftest litt mer enn nødvendig..), men man må nesten bare lære seg å se hva som er relevant og hva man kan hoppe over, det er noe man blir flinkere til igjennom studiet. Det kan være en idé å se på gamle eksamensoppgaver, for å se hvor de legger lista. Anonymkode: cf0de...45b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå