AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Hei Jeg har akkurat begynt på universitetet, etter 10 år borte fra skolen (har jobbet som ufaglært). Lurer på om dere har noen gode tips og triks til oss som er ferske? Jeg liker å notere for hånd i notatbok når det er forelesninger, og så renskriver jeg alt på pc senere. Liker også å lage tegninger/tankekart/lister med viktig informasjon. Føler det ikke er noe vits i å notere i selve boken eller markere setninger, men merker sidene jeg har notater fra så jeg enkelt kan finne det igjen senere (med en sånn liten post-it lapp). Har ikke peiling på det der med akademisk skriving og hvordan man skal vise til kilder, men håper vi får litt informasjon om det på forelesninger. Leser dere alle bøkene fra perm til perm så fort som mulig i starten av studiet? Hvordan forbreder dere til forelesninger? Håper noen her kan dele gode studievaner med meg, og alle andre som trenger litt starthjelp. Anonymkode: 24b1b...805
LillaMe Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Biblioteket arrangerer ofte søkekurs og skrivekurs, bli med på det du kan Kan også være det står tips til akademisk skriving på skolens nettsider. Det er lurt å notere for hånd, da husker du stoffet bedre. Jeg pleier alltid å lese pensumet som hører til forelesningen noen dager før og tar kanskje noen egne notater. Deretter nye notater under forelesningen. Da er du forberedt på hva som skal gjennomgås. Nytter ikke lese hele boka på en gang, ta litt og litt. Hjalp også masse for meg med kollokviegruppe der vi møttes jevnlig og diskuterte fagstoffet.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #3 Skrevet 18. august 2017 Jeg synes notering for hånd er det mest nyttige, men tempoet i forelesningene på mitt studium gjør det ikke mulig. Det blir mangelfullt og veldig uoversiktlig, så jeg har gått over til å bruke onenote der man laster opp forelesningen og noterer ved siden av hver slide. Dette er det de fleste av mine medstudenter gjør. Generelt sett tenker jeg det er viktig å være litt åpen og tilpasningsdyktig i starten. Det kan godt hende at det fungerer ypperlig å skrive for hånd, men hvis det ikke gjør det bør du identifisere problemet ganske fort og tilpasse deg. Jeg har lest et par bøker fra perm til perm, men det var fordi alt var relevant. Ellers leser jeg kapitler litt om hverandre. Som regel er det ikke nødvendig å lese gjennom hele boken, men det avhenger jo av emne og bok. Jeg markerer alltid i boken og skriver ekstrainformasjon med blyant i margen (eller andre tomrom om marg ikke har mye luft). Grunnen til dette er også tid. Jeg merker imidlertid at jeg lærer bedre når jeg har en idé om hvor på siden jeg har lest det og om det eventuelt er noe ekstrainformasjon i margen. Visualisering gjør læringsprosessen lettere for mange, men du får jo dette også ved tankekart, tegninger, lister etc. Anonymkode: b11c2...b97
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 Tusen takk for mange gode tips! Sitat Det blir mangelfullt og veldig uoversiktlig, så jeg har gått over til å bruke onenote der man laster opp forelesningen og noterer ved siden av hver slide. Dette er det de fleste av mine medstudenter gjør. Generelt sett tenker jeg det er viktig å være litt åpen og tilpasningsdyktig i starten. Det kan godt hende at det fungerer ypperlig å skrive for hånd, men hvis det ikke gjør det bør du identifisere problemet ganske fort og tilpasse deg. Kjempelurt, det skal jeg prøve om det går fort unna. Er det forelesere som laster opp forelesningene dit eller? Sitat Jeg markerer alltid i boken og skriver ekstrainformasjon med blyant i margen (eller andre tomrom om marg ikke har mye luft). Grunnen til dette er også tid. Jeg merker imidlertid at jeg lærer bedre når jeg har en idé om hvor på siden jeg har lest det og om det eventuelt er noe ekstrainformasjon i margen. Jeg gjør vel egentlig det samme, men jeg skriver på en post-it og klistrer den inn på relevant sted så jeg også får et bokmerke (så om jeg ser på notater, stikker enden ut av boka og jeg vet hvor jeg finner mer). Sitat Biblioteket arrangerer ofte søkekurs og skrivekurs, bli med på det du kan Det skal jeg sjekke ut, tror det hadde vært veldig nyttig for meg som ikke har studert før. Anonymkode: 24b1b...805
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Sjekk læringsmålene for faget og ha det i bakhodet underveis. Få en oversikt over hva dere skal gå igjennom. Jeg leser ofte sammendraget av kapitler før jeg leser selve kapittelet, for det står det viktigste. Om foreleser legger ut slides før forelesninga kan det være lurt å lese gjennom som forberedelse. Jeg noterer alltid for hånd, med egne ord/muntlig forklaring, ikke bare avskrift av det foreleser har lagt ut. Om du studerer noe som skal ses fra flere vinkler (fenomen fra flere ståsted) er det lurt å forstå forskjeller og likheter mellom disse og helheten i de ulike tenkemåtene. Du skal ofte argumentere i eksamensoppgavene. Akademisk skriving har gjerne en mal, lær deg denne. Lær deg viktige faguttrykk. Kollokvier er bra, det å forklare andre muntlig er bra. Bruk flere måter å gå gjennom pensum på enn bare skriftlig. Se gjerne videoer på YouTube om det er faglig relevant Anonymkode: ebc85...d95
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode tips! Kjempelurt, det skal jeg prøve om det går fort unna. Er det forelesere som laster opp forelesningene dit eller? Jeg gjør vel egentlig det samme, men jeg skriver på en post-it og klistrer den inn på relevant sted så jeg også får et bokmerke (så om jeg ser på notater, stikker enden ut av boka og jeg vet hvor jeg finner mer). Det skal jeg sjekke ut, tror det hadde vært veldig nyttig for meg som ikke har studert før. Anonymkode: 24b1b...805 Nei, du legger inn forelesningene selv, men forelesningene er som regel tilgjengelig på en plattform som er åpen for studentene. Anonymkode: b11c2...b97
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 Jeg laster ned forelesnings-disposisjonen, som blir lagt ut på semester-siden og jobber med den. Noen ganger er den for tynn, da fyller jeg den ut, andre ganger er den ekstremt omfattende, da komprimerer jeg den så godt jeg kan. Anonymkode: 7acd0...7e0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Skrevet 19. august 2017 Se igjennom tidligere eksamensoppgaver for å få et inntrykk av hva og hvordan oppgavene blir. Det følger som regel med en sensorveiledning hvor det står hva man er ute etter. Anonymkode: ebc85...d95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå