WubWub Skrevet 19. august 2017 #21 Skrevet 19. august 2017 1 minutt siden, MajorasMaske skrev: Det er lov å drømme. Nevrovitenskapen er ikke i nærheten av å bekrefte psykologien. Til tross for flerfodlige studier er det ikke slik at man kan skanne en hjerne for å avgjøre hvilken psykisk lidelse noen har. En rekke psykiske lidelser kan bli avdekket av en hjernescan uansett om du ikke tror på studiene. Autister, schizofrene, narsissister, psykopater f.eks. Etterhvert som teknologien utvikler seg vil de kunne dekke et større område, men PET og MRI skanning bør aldri bli et substitutt for kliniske terapautiske samtaler men som et tilskudd.
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #22 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: En rekke psykiske lidelser kan bli avdekket av en hjernescan uansett om du ikke tror på studiene. Autister, schizofrene, narsissister, psykopater f.eks. Etterhvert som teknologien utvikler seg vil de kunne dekke et større område, men PET og MRI skanning bør aldri bli et substitutt for kliniske terapautiske samtaler men som et tilskudd. Uansett hvor hardt du tror på det du sier så er det ikke uten grunn at ingen i klinisk praksis bruker hjernescan til å sette diagnosene du nevner. 2
WubWub Skrevet 19. august 2017 #23 Skrevet 19. august 2017 4 minutter siden, MajorasMaske skrev: Uansett hvor hardt du tror på det du sier så er det ikke uten grunn at ingen i klinisk praksis bruker hjernescan til å sette diagnosene du nevner. Som nevnt er nevrovitenskapen i sin spede begynnelse - men de har faktisk startet med dette rundtomkring enkelte fengsler i USA. Det vil nok ta over et ti-år før dette blir vanlig praksis innen psykiatrien når teknologien og forskningen har kommet enda lenger.
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #24 Skrevet 19. august 2017 (endret) 17 minutter siden, WubWub skrev: Som nevnt er nevrovitenskapen i sin spede begynnelse - men de har faktisk startet med dette rundtomkring enkelte fengsler i USA. Det vil nok ta over et ti-år før dette blir vanlig praksis innen psykiatrien når teknologien og forskningen har kommet enda lenger. Har du kilder på at hjerneskanning bekrefter nevnte diagnoser i amerikanske fengsel? Eller er det bare fantasi? Endret 19. august 2017 av MajorasMaske
WubWub Skrevet 19. august 2017 #25 Skrevet 19. august 2017 (endret) 21 minutter siden, MajorasMaske skrev: Har du kilder på at hjerneskanning bekrefter nevnte diagnoser i amerikanske fengsel? Eller er det bare fantasi? http://www.med.wisc.edu/news-events/psychopaths-brains-show-differences-in-structure-and-function/32979 http://news.harvard.edu/gazette/story/2017/07/why-psychopathic-brains-overvalue-immediate-rewards/ https://psychcentral.com/blog/archives/2010/03/23/a-psychopaths-brain-on-fmri/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4059069/ https://www.livescience.com/13083-criminals-brain-neuroscience-ethics.html Endret 19. august 2017 av WubWub
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #26 Skrevet 19. august 2017 13 minutter siden, WubWub skrev: http://www.med.wisc.edu/news-events/psychopaths-brains-show-differences-in-structure-and-function/32979 http://news.harvard.edu/gazette/story/2017/07/why-psychopathic-brains-overvalue-immediate-rewards/ https://psychcentral.com/blog/archives/2010/03/23/a-psychopaths-brain-on-fmri/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4059069/ https://www.livescience.com/13083-criminals-brain-neuroscience-ethics.html Ingen av disse handler om å diagnostisere utifra hjernescan. 1
WubWub Skrevet 19. august 2017 #27 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, MajorasMaske skrev: Ingen av disse handler om å diagnostisere utifra hjernescan. De innsatte som ble skannet hadde allerede diagnosen dyssosial/antisosial aka psykopati. Disse MRI og PET skannene bare bekreftet psykologenes diagnose da psykopater har veldig spesifikke fysiologiske abnormaliteter i hjernen.
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #28 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: De innsatte som ble skannet hadde allerede diagnosen dyssosial/antisosial aka psykopati. Disse MRI og PET skannene bare bekreftet psykologenes diagnose da psykopater har veldig spesifikke fysiologiske abnormaliteter i hjernen. Nei, siden det ikke er funnet en kausal sammenheng mellom prøvesvarene og psykopati bekreftet den ingenting. 1
WubWub Skrevet 19. august 2017 #29 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, MajorasMaske skrev: Nei, siden det ikke er funnet en kausal sammenheng mellom prøvesvarene og psykopati bekreftet den ingenting. Ok du får tolke studiene som du vil. Jeg gir meg her da jeg ser at dette er utenfor trådens emne
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #30 Skrevet 19. august 2017 5 minutter siden, WubWub skrev: Ok du får tolke studiene som du vil. Jeg gir meg her da jeg ser at dette er utenfor trådens emne Den er grei
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #31 Skrevet 19. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Begrepet "psykisk ustabil" blir ofte benyttet, bl.a. i helsevesenet, det øvrige hjelpeapparatet og blant lekfolk for øvrig. Også på min egen arbeidsplass, hvor intensjonen etter lovverket er å hjelpe medborgere når de kommer i vanskelige livssituasjoner, har jeg hørt disse vurderingene som kan utløse noen kontrolltiltak og innskrenkede rettigheter under påskudd av nødvendigheten av å beskytte vedkommende selv og andre mot denne antatte "tikkende bomben." Men ofte har vedkommende verken gjort eller sagt noe som tilsier dette, men andre har likevel gjort seg opp en mening om at det er noe faretruende ved vedkommende. Dette gjør meg ufattelig trist, fordi det ofte rammer mennesker som allerede bærer på store emosjonelle belastninger, det kan være ofre for andres overgrep og ugjerninger, trakassering, diskriminering og lignende som skaper et emosjonelt trykk, som kanskje kan merkes på blikket, mimikken, stemmen, kroppsspråket og lignende som kan være vanskelig å kontrollere, selv om vedkommende kanskje utøver stor selvkontroll for å IKKE HANDLE på det, og har heller ingen historie på å ha gjort det tidligere. I motsetning "Emosjonelt ustabil PF" som kan vurderes ut i fra fastsatte kriterier, har jeg ikke lyktes i å finne noen klar definisjon på hva som klassifiseres som "psykisk ustabil". Å bli vurdert som dette, kan imidlertid få alvorlige konsekvenser for det enkelte. Men siden bruken av begrepet , så vidt jeg har forstått, ikke peker på noen bestemt handling, og det er, så vidt jeg vet, ikke noen konkret definisjon av dette begrepet, blir det umulig å ta til motmæle og forsvare seg eller motbevise det. Vedkommende blir da gjerne "straffet" mange ganger, først av det som opprinnelig påførte den psykiske belastningen/ skaden og seinere fordi andre kan merke at vedkommende kanskje er belastet eller skadet. Mulig det er å dra det litt langt, men jeg får assosiasjoner til heksebeskyldningene, hvor det var tilstrekkelig at en geistlig eller en flokk lekfolk fikk en formening om at det var "noe skummelt med vedkommende" og at de derfor sikkert "sto i ledtog med den onde". De kunne derfor sanksjoneres uten krav om bevis for faktisk utførte straffbare handlinger. Det blei også da begrunnet med at det var til vedkommende eget beste, da bålet skulle rense deres sjel og redde den fra den evige pinen i helvete. Dette kunne da i prinsippet mot alle en kanskje opplevde som litt ubehagelige, hvis maktstrukturene i samfunnet tillot det. Finnes det i det hele tatt noe vitenskapelig belegg for den hyppige bruken av dette begrepet? Noen som vet? I tilfelle, er jeg svært interessert i å få vite dette. Anonymkode: 99081...c7e Dette har du helt rett i, og dersom det er slik at dette skjer på din og andre arbeidsplasser du kjenner til, så er dette klart ulovlig praksis. Det er ikke noen klar definisjon på psykisk ustabil, og dette er heller ikke en diagnose. På folkemunne brukes "psykisk ustabil" gjerne om noen som har svingende humør eller reaksjoner en kort eller lengre periode, men det behøver ikke være noe sykelig over dette dersom det ikke varer svært lenge eller er ordentlig merkbart, det kan som du sier ha sin forklaring i forståelige årsaker som er skjult for observatøren. Smertefulle erfaringer kan være en forklaring, men for å se dette fra enda et perspektiv, så kan man også se menn klage over at samboeren er "psykisk ustabil" når damene har PMS, skal gifte seg (også kalt bridezilla) eller er fulle av graviditetshormoner. Alle mennesker kan ha dårlige dager, og de aller fleste vil kunne oppfattes som psykisk ustabile på et tidspunkt, særlig dersom situasjonen medvirker til økt stress. Men for å utdype enda mer, så bruker allmennleger (ikke psykologer eller psykiatere) en diagnose som heter "psykisk ubalanse". Dette er derimot ikke en diagnose som brukes ved psykisk sykdom, men er den vanligste sykemeldingskoden ved akutt alvorlig sykdom i nær familie eller dødsfall hos nærstående, og står da for normal sorgreaksjon som må bearbeides (sorg er nemlig ikke godkjent sykefraværsårsak i NAV's system). Samlivsbrudd eller andre større livskriser som kan medføre behov for noen dagers fri fra jobb for å bearbeide følelsene, gir også denne diagnosen. Ellers et interessant psykologisk eksperiment om akkurat det du skriver om. Man kan se spøkelser på høylys dag, dersom man sterkt forventer å se det: https://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment Anonymkode: ab664...39d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #32 Skrevet 19. august 2017 Jeg synes de fleste blir omtalt som "psykisk ustabil" hvis de ikke "gjør som andre sier/forventer". Har selv blitt det av en ustabil sjef som satte diagnoser på alle som motarbeidet henne. Av og til lurer jeg også på om verden er litt "psykisk ustabil" og så har jo vi lederen Donald Trumph! Anonymkode: d4342...c5c 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #33 Skrevet 19. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes de fleste blir omtalt som "psykisk ustabil" hvis de ikke "gjør som andre sier/forventer". Har selv blitt det av en ustabil sjef som satte diagnoser på alle som motarbeidet henne. Av og til lurer jeg også på om verden er litt "psykisk ustabil" og så har jo vi lederen Donald Trumph! Anonymkode: d4342...c5c Men akkurat Donald Trump er jeg rimelig overbevist om at må ha en eller flere personlighetsforstyrrelser Anonymkode: ab664...39d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #34 Skrevet 19. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner meg selv som psykisk ustabil. Har dårlig kontroll på følelsene mine, er ekstrem følsom, reagerer veldig kraftig på ting, gråter masse og faller i samme av en liten kommentar osv. Føler meg sårbar, usikker, redd og har veldig sterke svingninger i humøret. Har også hatt suicidale episoder der jeg har prøvd å ta selvmord/skadet meg. Ifølge DPS har jeg høy skår på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse . Anonymkode: 3c55f...8cf Emosjonelt ustabil PF og Borderline PF består av en rekke kriterier, ikke "bare" følelsesmessige svingninger. Både atferd og følelser må avvike fra et noenlunde bredt normalspekter over en lengre periode før en diagnose settes, og atferd og følelser må ikke kunne forklares av ytre faktorer. Anonymkode: ab664...39d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #35 Skrevet 19. august 2017 9 timer siden, MajorasMaske skrev: En psykolog sine konklusjoner er subjektive siden h*n er et subjekt. En psykolog sine konklusjoner skal ideelt sett være objektive men i realiteten er de farget av personlig, individuell vurdering. Anonymkode: 264d5...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #36 Skrevet 19. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men akkurat Donald Trump er jeg rimelig overbevist om at må ha en eller flere personlighetsforstyrrelser Anonymkode: ab664...39d Han lever jo fint med de. Anonymkode: 264d5...0fe 1
MajorasMaske Skrevet 19. august 2017 #37 Skrevet 19. august 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: En psykolog sine konklusjoner skal ideelt sett være objektive men i realiteten er de farget av personlig, individuell vurdering. Anonymkode: 264d5...0fe Hvis konklusjoner ikke forankres til virkeligheten med objektive tester så er de subjektive. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #38 Skrevet 19. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Emosjonelt ustabil PF og Borderline PF består av en rekke kriterier, ikke "bare" følelsesmessige svingninger. Både atferd og følelser må avvike fra et noenlunde bredt normalspekter over en lengre periode før en diagnose settes, og atferd og følelser må ikke kunne forklares av ytre faktorer. Anonymkode: ab664...39d Ifølge min psykiatriske sykepleier på DPS er at jeg har mange symptomer på diagnosen. Jeg kommer ikke til å få den nå (er fortsatt ung), men han sier jeg presenterer en del ustabilitet og at jeg har høy skår på diagnosen. Pga traumatisk barndom (omsorgssvikt før jeg ble flyttet i fosterhjem) har jeg sjanse til å utvikle diagnosen, så jeg tenker å be om behandling for traumer slik at vi kan prøve å forebygge. Ja, jeg vil kalle meg psykisk ustabil når gråten min har påvirket familielivet over mange år, og jeg en kveld plutselig på impuls tok 20 tabeletter for å avslutte livet. Anonymkode: 3c55f...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #39 Skrevet 19. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge min psykiatriske sykepleier på DPS er at jeg har mange symptomer på diagnosen. Jeg kommer ikke til å få den nå (er fortsatt ung), men han sier jeg presenterer en del ustabilitet og at jeg har høy skår på diagnosen. Pga traumatisk barndom (omsorgssvikt før jeg ble flyttet i fosterhjem) har jeg sjanse til å utvikle diagnosen, så jeg tenker å be om behandling for traumer slik at vi kan prøve å forebygge. Ja, jeg vil kalle meg psykisk ustabil når gråten min har påvirket familielivet over mange år, og jeg en kveld plutselig på impuls tok 20 tabeletter for å avslutte livet. Anonymkode: 3c55f...8cf Takk for din historie. Håper at du får den beste mulige hjelpen med dette videre. Traumebehandling kan være veldig tøft, men det er ikke opp til meg å vurdere om du bør gjennomføre det. Noe av det jeg ønsket med å starte denne tråden er å forsøke å forhindre at mennesker som deg og alle oss andre som tidvis sliter med mer eller mindre, ikke skal oppleve tilleggsbelastninger og hindringer grunnet stigmaer, ubegrunnet frykt, uvitenhet og lignende. Ønsker virkelig at du for din egen del at du får det mye bedre i framtiden. Anonymkode: 99081...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #40 Skrevet 19. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for din historie. Håper at du får den beste mulige hjelpen med dette videre. Traumebehandling kan være veldig tøft, men det er ikke opp til meg å vurdere om du bør gjennomføre det. Noe av det jeg ønsket med å starte denne tråden er å forsøke å forhindre at mennesker som deg og alle oss andre som tidvis sliter med mer eller mindre, ikke skal oppleve tilleggsbelastninger og hindringer grunnet stigmaer, ubegrunnet frykt, uvitenhet og lignende. Ønsker virkelig at du for din egen del at du får det mye bedre i framtiden. Anonymkode: 99081...c7e Tusen takk. Etter å ha lest litt rundt tror jeg det er sannsynlig at jeg har kompleks PTSD. Det er en litt annen form for PTSD enn den "vanlige". Den "vanlige" viser seg ofte i form av flashbacks, gjenoppliving av det som skjedde og mareritt. Men siden jeg var en liten jente når jeg ble utsatt for omsorgssvikt så husker jeg svært lite. Husker at jeg følte meg utrygg og har noen ting jeg husker, men ikke veldig mye. Nå sliter jeg med senvirkninger: ustabilitet, søvnvansker, sårbarhet, elendig selvbilde (føler meg verdiløs), overdreven skyldfølelse, angst for avkledning (selvom jeg ikke ble voldtatt), kronisk tretthet, nervøsitet, redsel for kritikk/avvisning og det å bli forlatt osv. Jeg har fått et relasjonstraume. Anonymkode: 3c55f...8cf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå