AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Hei! Jeg har de siste 2 årene kjent på følelsen av å være konstant sliten, jeg føler meg aldri helt opplagt. Jeg hadde det tungt svangerskap, var sykemeldt store deler av tiden. Nå 21 mnd etter fødsel er jeg nesten mer sliten enn det jeg var på tampen av svangerskapet. Barseltiden var en mørk tid hvor jeg stresset meg igjennom dagene. Ikke fordi jeg hadde så mange ærender, men fordi alt var et ork. Jeg luftet tanken om en fødselsdepresjon til min fastlege både 3 og 5 måneder ett fødsel, men legen avfeide dette med "det er normalt å være sliten, med en liten en i hus". Jeg var tilbake i jobb da barnet var 9 måneder. Da han var 14 måneder måtte jeg bytte jobb på grunn av omorganiseringer i bedriften. I tillegg til dette fullførte jeg også en videreutdanning tiden etter fødselspermisjonen med middels karakterer. Jeg liker virkelig jobben min, jeg føler heller at det er det som skjer på hjemmebane som gjør meg sliten. Må legge til historien at han enda ikke er begynt i barnehage, da han ble født sent på året og ikke har hatt krav på barnehageplass før nå når han er 21 måneder. Dette har ført til mye sjonglering med barnevakter og i tillegg til at samboer som jobber turnus har vært mye hjemme med hans mens jeg har jobbet fullt. Noe som da har resultert i at han har hatt behov for å gjøre noe annet på ettermiddagene, når jeg har kommet hjem fra jobb. Vil det alltid føles slik? Dagene bare glir forbi, uten at jeg føler jeg får noe ut av dem. Jeg føler meg nedstemt, noe som går utover sexlyst og parforhold. Og oppå alt dette er det planlegging av bryllup som skal skje nå i slutten av neste måned. Finnes det lys i tunellen? Anonymkode: 3dcac...b07
Gjest making.a.mess Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Godt råd: utsett bryllup. Bryllupsplanlegging kan ta rotta på hvem som helst, uavhengig om man har baby.
Hactar Skrevet 18. august 2017 #3 Skrevet 18. august 2017 Det høres ut som den samlede belastningen over lang tid har vært stor. Jeg ville utsatt bryllup, og lagt alt annet ekstra på is til barnet er etablert i barnehagen og du har fått mer tid til å bli rutinert i ny jobb. Hverdagen kommer til å bli mindre stressende når dere ikke hele tiden må planlegge barnepass samtidig som dere jobber. Om du i tillegg har depresjon, er vanskelig å si. Hvem som helst kan slite seg ut med en hverdag som du beskriver å ha hatt særlig det siste året. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #4 Skrevet 18. august 2017 Jeg synes det kan høres ut som at du har hatt en svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon som nå "durer og går" i bakgrunnen. De forholdene rundt deg du beskriver høres utrolig slitsomme ut, men når du nevner at du er nedstemt og uvanlig sliten ringer klokkene litt hos meg - hvis du sammenligner hvordan du har det nå med hvordan du hadde det før du ble gravid, er det da en markant endring? Og da tenker jeg ikke på livssituasjon, jobb osv men mer DEG og grunnstemningen og stemningsleiet - er det forandret til det verre? Hvis svaret er ja, ville jeg oppsøkt fastlege påny (evt byttet hvis du ikke blir hørt) og krevd henvisning til psykolog! Jeg var gjennom litt det samme som deg - dagene bare gikk og jeg var ufattelig sliten og fant liten glede i ting. Tenkte at det var slik det var å være mamma, alle er jo slitne, men da jeg begynte å tenke tilbake på "den gamle meg", før jeg ble gravid, ble jeg nesten litt redd - før var jeg jo glad, grunnstemningen min var god, selv om jeg var aldri så stresset og sliten da også! Jeg oppsøkte privatpraktiserende psykolog, gjorde noen endringer i hverdagen slik at jeg fikk mer søvn og henter meg inn igjen, og ble etterhvert meg selv igjen med god hjelp Ja, det er normalt å være sliten - men ikke nedstemt og utslitt. Det er heldigvis aldri for sent å få det bedre! Anonymkode: f92f5...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 Har du sjekket vitaminlagre og jern lagre hos legen? Anonymkode: 972f4...6fc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 Har du sjekket stoffskifte og vitaminer som b12 og d vit? Anonymkode: cb0ce...bf7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 Hei! TS her. Blir nok ikke aktuelt å avlyse bryllupet nå når det er så kort tid igjen. Får prøve å holde ut nå når det bare er en måned igjen. Har sjekket blodverdier flere ganger da jeg ammer fortsatt. Alt er innenfor normalverdiene. Anonymkode: 3dcac...b07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå