AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Har dere lyst til å fortelle litt om hverdagen deres? hvilke klassetrinn har dere? Er det noe med yrket dere skulle likt å visst før dere startet utdanningen? Hvor lange dager har dere? Anonymkode: 76d19...448
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 hvilke klassetrinn har dere? 8-10. trinn. Er det noe med yrket dere skulle likt å visst før dere startet utdanningen? På mange måter ble det som forventet. Jeg hadde kanskje forventet å få mer utbytte av selve pedagogikk/didaktikk-utdanningen. Mye av undervisningen på universitetet er veldig fjern fra de praktiske og konkrete redskapene man trenger for å gjøre en god jobb. Mye av den sentrale forskningen er også veldig diffus. Praksis og jobb har derimot vært veldig nyttig. Ellers opplevde jeg at det meste var som forventet. Jeg hadde forventet at det skulle være mye jobb, så jeg ble ikke overrasket over selve arbeidsmengden, men det var mer slitsomt enn jeg trodde fordi man må sjonglere veldig mye forskjellig og møter på veldig mange tidstyver. Når det er sagt så har det ikke skremt meg fra yrket, men heller motivert meg til å bli mer effektiv. Det aller beste med yrket er at ingen ukedager er like. Timeplanen min varierer fra år til år og mandager kan f.eks. være helt annerledes enn tirsdager ettersom antall undervisningstimer, møter, inspeksjoner etc. varierer. Liker dette mye bedre enn i jobber jeg har hatt der alle ukedager innebærer samme rutine. Hvor lange dager har dere? I bunden tid: Rundt 13 klokketimer undervisning, 75 minutter inspeksjon og 3 timer med obligatoriske møter. I tillegg er det andre obligatoriske aktiviteter som skal skje utenfor dette som f.eks. elevsamtaler, utviklingssamtaler, foreldremøter og utvidet undervisningstid på spesielle dager som f.eks. under eksamensavviklingen. Dette høres jo ganske lite ut, men hver av disse undervisningstimene innebærer jo både for- og etterarbeid og i tillegg er mye ansvar som også fører til merarbeid, spesielt i kontaktlærerstillingen. Jobber rundt 9-10 timer hver dag (er på jobb fra 7 til 17 de fleste dager), men mer i forbindelse med aktiviteter som skjer utenfor skoletid og i perioder med mye vurdering. Da blir også helgene brukt mer. Men dette kommer jo helt an på hvilket fag man har og elevgruppen man jobber med. Anonymkode: 4ed9c...fb0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #3 Skrevet 19. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: hvilke klassetrinn har dere? 8-10. trinn. Er det noe med yrket dere skulle likt å visst før dere startet utdanningen? På mange måter ble det som forventet. Jeg hadde kanskje forventet å få mer utbytte av selve pedagogikk/didaktikk-utdanningen. Mye av undervisningen på universitetet er veldig fjern fra de praktiske og konkrete redskapene man trenger for å gjøre en god jobb. Mye av den sentrale forskningen er også veldig diffus. Praksis og jobb har derimot vært veldig nyttig. Ellers opplevde jeg at det meste var som forventet. Jeg hadde forventet at det skulle være mye jobb, så jeg ble ikke overrasket over selve arbeidsmengden, men det var mer slitsomt enn jeg trodde fordi man må sjonglere veldig mye forskjellig og møter på veldig mange tidstyver. Når det er sagt så har det ikke skremt meg fra yrket, men heller motivert meg til å bli mer effektiv. Det aller beste med yrket er at ingen ukedager er like. Timeplanen min varierer fra år til år og mandager kan f.eks. være helt annerledes enn tirsdager ettersom antall undervisningstimer, møter, inspeksjoner etc. varierer. Liker dette mye bedre enn i jobber jeg har hatt der alle ukedager innebærer samme rutine. Hvor lange dager har dere? I bunden tid: Rundt 13 klokketimer undervisning, 75 minutter inspeksjon og 3 timer med obligatoriske møter. I tillegg er det andre obligatoriske aktiviteter som skal skje utenfor dette som f.eks. elevsamtaler, utviklingssamtaler, foreldremøter og utvidet undervisningstid på spesielle dager som f.eks. under eksamensavviklingen. Dette høres jo ganske lite ut, men hver av disse undervisningstimene innebærer jo både for- og etterarbeid og i tillegg er mye ansvar som også fører til merarbeid, spesielt i kontaktlærerstillingen. Jobber rundt 9-10 timer hver dag (er på jobb fra 7 til 17 de fleste dager), men mer i forbindelse med aktiviteter som skjer utenfor skoletid og i perioder med mye vurdering. Da blir også helgene brukt mer. Men dette kommer jo helt an på hvilket fag man har og elevgruppen man jobber med. Anonymkode: 4ed9c...fb0 Når du bare har 13 undervisningstimer på ungdomstrinnet, jobber du vel 60% eller noe, og er ikke veldig representativ i forhold til oss som jobber 100%(jeg har 21 undervisningstimer) per uke. Anonymkode: 3503f...e78
Ireko Skrevet 19. august 2017 #4 Skrevet 19. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du bare har 13 undervisningstimer på ungdomstrinnet, jobber du vel 60% eller noe, og er ikke veldig representativ i forhold til oss som jobber 100%(jeg har 21 undervisningstimer) per uke. Anonymkode: 3503f...e78 Jeg jobber 100% på ungdomstrinnet, og har 14.5 undervisningstimer. Har mye norsk og engelsk, som er vektet annerledes enn f.eks samfunnsfag. I tillegg er jeg kontaktlærer alene, og får dermed to timer mindre undervisning.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #5 Skrevet 19. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du bare har 13 undervisningstimer på ungdomstrinnet, jobber du vel 60% eller noe, og er ikke veldig representativ i forhold til oss som jobber 100%(jeg har 21 undervisningstimer) per uke. Anonymkode: 3503f...e78 Husk at det er forskjell på 45 og 60 minutters økter. Anonymkode: aff5b...829 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #6 Skrevet 19. august 2017 Har svart i denne tråden: Kanskje noe av svaret der er nyttig for deg? Anonymkode: 9a5e9...eaa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du bare har 13 undervisningstimer på ungdomstrinnet, jobber du vel 60% eller noe, og er ikke veldig representativ i forhold til oss som jobber 100%(jeg har 21 undervisningstimer) per uke. Anonymkode: 3503f...e78 Jeg har 100% stilling ja, men som jeg skrev så er dette klokketimer. 21 undervisningstimer virker som 45-minutters økter. Anonymkode: 4ed9c...fb0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 22 timer siden, Ireko skrev: Jeg jobber 100% på ungdomstrinnet, og har 14.5 undervisningstimer. Har mye norsk og engelsk, som er vektet annerledes enn f.eks samfunnsfag. I tillegg er jeg kontaktlærer alene, og får dermed to timer mindre undervisning. Rart, jeg har to norskklasser, KRLE, samfunnsfag og litt spes.ped samt er kontaktlærer. Jeg har imidlertid 21 undervisningstimer. 14-15 timer er jo ikke 100% selv om du har engelsk også(har også hatt engelsk i tillegg tip norsk, men hadde da 20 eller 19 timer). Enten skriver du ikke alle fakta her, eller så får du spesialbehandling av ledelsen på skolen din. Anonymkode: 3503f...e78
Ireko Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rart, jeg har to norskklasser, KRLE, samfunnsfag og litt spes.ped samt er kontaktlærer. Jeg har imidlertid 21 undervisningstimer. 14-15 timer er jo ikke 100% selv om du har engelsk også(har også hatt engelsk i tillegg tip norsk, men hadde da 20 eller 19 timer). Enten skriver du ikke alle fakta her, eller så får du spesialbehandling av ledelsen på skolen din. Anonymkode: 3503f...e78 Glemte forresten å skrive at undervisningstimer hos oss er 60min og ikke 45. Jeg antar det er det som er forskjellen her.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart, jeg har to norskklasser, KRLE, samfunnsfag og litt spes.ped samt er kontaktlærer. Jeg har imidlertid 21 undervisningstimer. 14-15 timer er jo ikke 100% selv om du har engelsk også(har også hatt engelsk i tillegg tip norsk, men hadde da 20 eller 19 timer). Enten skriver du ikke alle fakta her, eller så får du spesialbehandling av ledelsen på skolen din. Anonymkode: 3503f...e78 Jeg jobber 100% har tre klasser norsk, en klasse engelsk fordypning og en klasse valgfag. Er kontaktlærer og har 13 timer 100%. Vi har 60-minutters timer. Tidligere jobbet jeg på en skole med 45-minutters timer, jeg var da oppe i 19/20 timer som kontaktlærer, alt ettersom hvordan timekabalen gikk opp. Anonymkode: 4ed9c...fb0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå