Gå til innhold

Hvor mange dager i uka er det innafor med øl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager per uke syns dere det et innafor å ta seg en øl? Jeg mener at 3-4 dager i uka må være greit, så lenge man maks tar et par når det er ukedag. Hva syns dere? I vennegjengen har vi en diskusjon gående, og jeg er interessert i hva andre tenker om det. Har en venninne som mener man har et alkohol problem hvis man tar seg en øl så ofte, mens jeg er helt uenig. 

Anonymkode: 8473b...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-3 torsdag/fredag/lørdag 

Anonymkode: e786b...a99

Skrevet

Tenker det kommer ann på hvor mye du tar hver gang og hvor lett du blir påvirket av det.

Anonymkode: 273ed...389

Skrevet

1 øl til maten er ok så ofte. 

Sitte å drikke 2-3 øl så ofte pluss fyllekule i helga syns jeg er litt mye. 

Anonymkode: 80c05...8a3

Gjest NotNaomi
Skrevet

Samme det vel. Det er ikke hvor ofte,men for mye spør du meg. Tar en kald øl når som helst. Om det er mandag eller fredag. En øl eller to,tre er vel greit uansett. Det er ikke alkohol som er problemet. Det er fyll som er det! 

Gjest making.a.mess
Skrevet

En øldag i uka er nok, med mindre det er snakk om øl til maten

Skrevet

Det spørs vel hva man prioriterer i livet.
Jeg kunne drikke 4-5 ganger i uka før over flere år, og så ikke på det som et problem der og da. Men jeg fikk på sikt mye dårligere helse av det, og nå holder jeg forbruket til et par ganger i året fordi jeg rett og slett ikke vil ødelegge kroppen min mer. Jeg har valgt å prioritere helsa og utseendet fremfor det å være ubersosial og ha status.

Det endret seg hovedsakelig når jeg kom i et parforhold siden jeg da ville se best mulig ut for min partner og ikke ende opp rynkete og med gusten hud i ung alder, være mest mulig stabil i psyken noe alkohol ikke bidrar til men tvert i mot forværrer, og være sunn og frisk så vi kunne leve et langt og lykkelig liv sammen. Forholdet tok slutt, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg kuttet alkohol. Om noen spør meg i dag vil jeg si at 1-2 ganger i mnd bør være mer enn nok, og at jo eldre man blir jo mer nedprioriterer man alkohol for å prioritere helsa i stedet.

Anonymkode: a0788...a49

• Liker 2
Skrevet

Veldig enten-eller drikkekultur i Norge. Jeg har venner som bare drikker et par ganger i måneden, men da kan det gå ned enorme mengder og innebærer blackouts og tidenes bakrus. 

Selv føler jeg at jeg har et "sunnere" forhold til alkohol selv om jeg drikker ca tre ganger i uken. Det blir aldri mer enn 1-3 øl hver gang og bortsett fra spesielle begivenheter drikker jeg meg aldri full. Liker smaken og kosen av en lett bris, men syns alt over det er ubehagelig.

Anonymkode: fd305...52d

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange dager per uke syns dere det et innafor å ta seg en øl? Jeg mener at 3-4 dager i uka må være greit, så lenge man maks tar et par når det er ukedag. Hva syns dere? I vennegjengen har vi en diskusjon gående, og jeg er interessert i hva andre tenker om det. Har en venninne som mener man har et alkohol problem hvis man tar seg en øl så ofte, mens jeg er helt uenig. 

Anonymkode: 8473b...70e

I løpet av 2-3 uker med et inntak som beskrevet i HI vil vedkommende ha drukket mer enn hva jeg gjør i løpet av 1 år. 
Så ja, jeg synes det er mye og er delvis enig med venninna di. 

Anonymkode: 697c3...abe

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det kommer an på hva som skjer dersom man ikke har øl tilgjengelig. Min mann liker øl, og kan godt ta seg en øl eller to et par-tre ganger i uka. Han fester nesten aldri, kanskje to ganger i året. Min venninnes mann gjør det samme, men det er en stor forskjell mellom de. Dersom min mann har glemt å kjøpe øl drikker han cola eller vann i stedet, ferdig med det. Han kjøper heller ikke øl dagen etter "bare fordi han glemte det i går". Dersom min venninnes mann har glemt det fyker han enten på butikken, eller blir kjempesur om ølsalget er stengt. Han kjøper også da ekstra dagen etter for å fylle på "kvota" si. Hun utfordret ham til å ha en hvit uke, og sa i etterkant at det er den verste uka noen sinne. 

Samme mengde øl - total forskjell i bruk og avhengighet. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på alder og livssituasjon. Forskjell på å være 21 år og student og voksen i full jobb.

Anonymkode: 26551...9d5

• 3 uker senere...
Skrevet
På ‎18‎.‎08‎.‎2017 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Det spørs vel hva man prioriterer i livet.
Jeg kunne drikke 4-5 ganger i uka før over flere år, og så ikke på det som et problem der og da. Men jeg fikk på sikt mye dårligere helse av det, og nå holder jeg forbruket til et par ganger i året fordi jeg rett og slett ikke vil ødelegge kroppen min mer. Jeg har valgt å prioritere helsa og utseendet fremfor det å være ubersosial og ha status.

Det endret seg hovedsakelig når jeg kom i et parforhold siden jeg da ville se best mulig ut for min partner og ikke ende opp rynkete og med gusten hud i ung alder, være mest mulig stabil i psyken noe alkohol ikke bidrar til men tvert i mot forværrer, og være sunn og frisk så vi kunne leve et langt og lykkelig liv sammen. Forholdet tok slutt, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg kuttet alkohol. Om noen spør meg i dag vil jeg si at 1-2 ganger i mnd bør være mer enn nok, og at jo eldre man blir jo mer nedprioriterer man alkohol for å prioritere helsa i stedet.

Helt ærlig ikke meningen å være ufin/frekk, men det høres ut som du har anlegg for å utvikle alkoholisme ganske lett.  Veldig svart/hvitt ;). Jeg har drukket en del alkohol fordelt over ca 2 dager pr uke hele året i mange år, og dette har ikke ødelagt psyken eller fysikk. Så lenge man passer på kaloriinntak, bruker hodet og er litt fysisk aktiv går det helt fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...