Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem har en sønn på 6 mnd som begynte med grøt etc da han var 4 mnd. Hun delammet og gav mme. Han får smake saftis fra butikken og milkshake fra mc dondals. Jeg har et barn som er et par mnd yngre, og dette er min første så jeg vet jo ikke helt hva som er greit og ikke.. helsesøster har jo sagt at man ikke skal gi melkeprodukter til barn før ti mnd, og helst ikke masse sukker og sånt.. men hun i familien har jo 4 andre barn så hun vet jo litt bedre enn meg kanskje? Er det ikke så nøye dette med melk og sukker? Kanskje dette bare gjelder barn som er full ammet at man ikke skal gi kumelk siden han har fått mme? Jeg torde ikke spørre henne for vil ikke at hun skal tro jeg kritiserer, jeg vil bare vite om dette er vanlig og det helsestasjonen har sagt kanskje ikke er så viktig? Hva tenker dere og hva pleier dere å gjøre i "smake på og introdusere fasen"?

Anonymkode: aae40...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gitt milkshake og saftis til en baby! Hvorfor i alle dager skal man det? Nei, her tror jeg bare du skal stole på magefølelsen altså ts, og ikke bry deg om hvor mange barn andre har og hva de gjør. 

Og hvis du absolutt føler for å gi et eller annet isrelatert til en baby, så foreslår jeg heller å lage ispinner av morsmelk. 

Hvordan er ellers kostholdet til familien til familiemedlemmet ditt da? Merker at jeg får et dårlig førsteinntrykk.... 

Anonymkode: 4e7c7...363

• Liker 1
Skrevet

De tar ikke skade av kumelk, så sånn sett gjør det ingenting om han bare SMAKER milkshake. Kumelk er ikke skadelig for dem, men det hemmer jernopptak/inntak, derfor er det anbefalt å vente med kumelk til de har litt mer inntak av annen fast føde (sånn sett litt feil å sette grensa på ti mnd, for det er jo store variasjoner på hvor mye jern babyer på ti mnd får i seg). 

Men det er jo absolutt ingenting i milkshake en baby har godt av, og det er jo litt sprøtt å gjøre de glad i sukker så tidlig. Det er jo ikke bra. For en liten kropp er "litt sukker" MYE sukker. 

Skrevet

Herregud, milkshake fra McDonalds gir man ikke til større barn på regelmassig basis en gang. Jeg hadde sagt fra om det.

Egenlaget saftis er noe annet, ville aldri gitt fra butikken.

Skrevet

Jeg ville aldri gitt is, snacks, godteri, søt drikke o.l. til et barn under året. Helst ville jeg utsatt det så lenge som mulig. Litt juice om barnet er sykt og ikke får i seg noe særlig annen næring.

Babyer under året skal helst ikke ha salt i maten. Viktig å unngå det så langt det er mulig.

Man skal ikke gi babyer melkeprodukter så tidlig, uavhengig av om de er fullammet eller delammet. En av grunnene til det er at melken hindrer opptaket av jern. Det er forskjell på å drikke og smake litt, men hvorfor prioritere usunne ting med mye sukker (som man vet at barnet vil like, de elsker jo alt søtt) når det er så mye annet spennende å smake på?

Skrevet

Tusen takk for svar og erfaringer:) personlig vil ikke jeg heller gi slike søtsaker til babyen min. Vil helst utsette sånne sukkerholdige ting så lenge som mulig. Vurderer å lage saftis selv, enten med morsmelk (har mye) eller med hjemmelaget fruktmos. Tror jeg skal høre på helsesøster :) ts 

Skrevet

Min eldste fikk ikke noe annet enn morsmelk før han var fem måneder, da fikk han kun riktig most mat i små smaksprøver.. 

Min fire måneder gamle baby får smake mye rart. Jeg har tatt litt saftis-saft på fingeren og latt ham smake, samme med fløteis (men ikke softis, stoler ikke på de maskinene), krem fra kake, vannmelonsaft på fingeren og vi har begynt med litt smaksprøver på sviskemos. 

Jeg hadde skuldrene opp til ørene med første og er litt mer avslappet med denne. Litt fordi jeg vet de tåler litt mer, og så lenge melken er pasteurisert og varene godt behandlet, så tror jeg ikke at å smake litt skader..jeg har kjøpt food feeder smokk med nett, så om ikke så lenge får han frukt I nett å tygge på. 

Jeg ville nok ikke gitt barnet mitt milkshake og softis eller saftis I større mengder, men å få masse rare smaker på tungen ser jeg ikke noe galt med. Så lenge man er obs på alt det man skal være obs på (som feks jordbær og nøtter) og det er snakk om smaking. 

• Liker 5
Skrevet

Det nærmeste vår fikk sv is i den alderen av isbit av hjemmelaget frukt eller grønnsaksmor i ett slikt nett. Noe annet fikk han ikke før han var halvannet, i bursdag

• Liker 1
Skrevet

Altså, smaksprøver av milkshake og saftis gjør ingenting. Det er ikke skadelig i så små mengder. At baby ikke trenger det, er en annen sak, og jeg ville heller ikke introdusert sukker så tidlig. Men det er forskjell på å ha flere barn kontra ett, man blir gjerne mer avslappet ift mange ting. Isolert sett synes jeg ikke dette er noen stor greie.

• Liker 9
Skrevet

Så lenge det er smaksprøver er det ikke farlig. Her fikk barna saftis fra ca 10 mnd, da de runde små. Men meieriprodukt fikk de ikke smake, før de var 1 år. Vi har en del allergi i familien, så er noen ting, vi har brukt lenger tid på å introdusere, og da i små mengder til å starte med.

Anonymkode: 2164f...498

Skrevet
16 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Herregud, milkshake fra McDonalds gir man ikke til større barn på regelmassig basis en gang. Jeg hadde sagt fra om det.

Egenlaget saftis er noe annet, ville aldri gitt fra butikken.

Sagt ifra? Man har da ingenting med hvordan andre velger å gjøre slike ting. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og erfaringer:) personlig vil ikke jeg heller gi slike søtsaker til babyen min. Vil helst utsette sånne sukkerholdige ting så lenge som mulig. Vurderer å lage saftis selv, enten med morsmelk (har mye) eller med hjemmelaget fruktmos. Tror jeg skal høre på helsesøster :) ts 

Saftis laget av morsmelk... Spesielt. 

Anonymkode: f2775...e41

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, Nerine_ skrev:

Sagt ifra? Man har da ingenting med hvordan andre velger å gjøre slike ting. 

Jeg er svært lite mammapoliti og blander meg veldig lite i andres mammajobber. Men milkshake fra Mækkern er bare ikke mulig å ikke si fra om når folk er tette nok til å gi dette til små babyer.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg er svært lite mammapoliti og blander meg veldig lite i andres mammajobber. Men milkshake fra Mækkern er bare ikke mulig å ikke si fra om når folk er tette nok til å gi dette til små babyer.

Det er ikke krise om dette skjer en sjelden gang. Hadde aldri blandet meg oppi hva andre velger å gjøre (av ufarlige ting såklart) på den måten. Hvorfor er det så fryktelig å la babyen smake det? Siden du faktisk mener de er tette. Babyen er også 6mnd, ikke nyfødt. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det er ikke krise om dette skjer en sjelden gang. Hadde aldri blandet meg oppi hva andre velger å gjøre (av ufarlige ting såklart) på den måten. Hvorfor er det så fryktelig å la babyen smake det? Siden du faktisk mener de er tette. Babyen er også 6mnd, ikke nyfødt. 

Ikke krise, kanskje, men hvorfor i all verden skal man? Å tilvenne barna søtt, er ikke noe vits, vanlig meieriprodukter er nok heller ingen hit, så er det saltet og e-stoffene da... kjøp heller en banan til ungen.

Milkshake med sjokolade. 340 kcal, 9 gram fett og 0,8 gram salt

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ikke krise, kanskje, men hvorfor i all verden skal man? Å tilvenne barna søtt, er ikke noe vits, vanlig meieriprodukter er nok heller ingen hit, så er det saltet og e-stoffene da... kjøp heller en banan til ungen.

Milkshake med sjokolade. 340 kcal, 9 gram fett og 0,8 gram salt

Joda, men når barnet har storesøsken som spiser og drikker sånne ting er det vanskeligere å begrense det. Er vel heller ikke snakk om tilvenning, for jeg tviler sterkt på at noen presser ungen til å smake mer om den grøsser av første slurken.

En smak for en 6mnd gammel baby er sikkert snakk om et par teskjeer.  

Skrevet
2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er jo ikke snakk om at moren forer barnet på milkshake, men en smaksprøve, mest sannsynlig fordi søsken fikk og babyen var med rundt bordet. Det er tett å ikke skjønne forskjellen på dette og å faktisk la barnet drikke milkshake ofte. 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ingen stor krise å la barnet såvidt smake på disse tingene, men jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å introdusere sukker på eget initiativ. Jeg hadde personlig aldri gitt en baby sukker.

Jeg stusset også veldig da jeg så en som knapt hadde lært å gå, antakelig nylig fylt 1 år, som gikk rundt med en kjærlighet på pinne i munnen. Jeg hadde for det første aldri gitt en 1-åring godteri, for det andre kan det umulig være bra om barnet skulle falle.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å gi usunne ting til babyer. Det er jo ikke fordi babyen ber om det. Det er jo bare fordi de voksne synes det er gøy å gi babyen godteri/is/osv.

Anonymkode: 174d9...e51

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke vitsen med å gi usunne ting til babyer. Det er jo ikke fordi babyen ber om det. Det er jo bare fordi de voksne synes det er gøy å gi babyen godteri/is/osv.

Anonymkode: 174d9...e51

Joda. Hvis alle sitter rundt bordet og drikker milkshake, kan du være sikker på at babyen også ber om det 😉 ikke fordi hun vet at det smaker godt, men fordi hun vil utforske. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...