AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 hei, jeg er en mann med muslimske røtter, og har også et muslimsk navn, mørk i huden er jeg også. Planen min er å studere medisin i Polen, men lurer på om jeg kan støte på rasisme, og forskjellsbehandling fra professorer. Har hørt at professorene der er ganske så konservative, med tanke på landets fortid, og deres syn på muslimer, og innvandring generelt. Tror du/dere jeg kommer til å få problemer med forelsere, eller får dårligere karakterer pga min hudfarge, og mtt navn ? Takk for svar! 😃 Anonymkode: 226aa...3c9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Det vil du nok dessverre. Rasisme på bakgrunn av hudfarge og religiøs tilhørighet er ganske fremtredende i Øst-Europeiske land. Jeg er adoptert og er ikke etnisk norsk, og har opplevd en del episoder da jeg var i Polen. Hvordan er mulighetene dine for å studere i et skandinavisk land? Jeg har en muslimsk bekjent som studerer i Danmark og vet om mange dyktige leger med muslimske aner. Sett vekk fra grumset i den høyreekstreme minoriteten i Norge så er muslimske leger godt respektert i her. Anonymkode: 9a43f...031 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 De tjener masse penger på utenlandske studenter og siden Polen er et fattig land, så tviler jeg på at professorer kommer til å diskriminere deg fordi da mister de penger (hvis du flytter tilbake til Norge ) kjenner mange ikke etniske norske og som er muslimer som studerer i Polen og de trives Anonymkode: fa4f7...b88 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Ikke i mitt hode. Jeg er en vanlig norsk kvinne med fastlege fra Iran. Han er kjempeflink! Skal jeg til feks GU sender han meg til en av sine kvinnelige kolleger. Anonymkode: 26912...f03
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke i mitt hode. Jeg er en vanlig norsk kvinne med fastlege fra Iran. Han er kjempeflink! Skal jeg til feks GU sender han meg til en av sine kvinnelige kolleger. Anonymkode: 26912...f03 Herregud fordi han må følge religionen sin kan han ikke ta GU? Anonymkode: 3d0b4...4a6 3
alabaster Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud fordi han må følge religionen sin kan han ikke ta GU? Anonymkode: 3d0b4...4a6 Det er ikke alle fastleger som er komfortable med det. Jeg har en godt voksen, etnisk norsk fastlege. Han henviser også alltid GU. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud fordi han må følge religionen sin kan han ikke ta GU? Anonymkode: 3d0b4...4a6 Det er JEG som ikke vil få utført GU av en MANN uavhengig av etnisiteten hans 😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: 26912...f03 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke i mitt hode. Jeg er en vanlig norsk kvinne med fastlege fra Iran. Han er kjempeflink! Skal jeg til feks GU sender han meg til en av sine kvinnelige kolleger. Anonymkode: 26912...f03 Bor du i Polen da? Ser ikke hvorfor dette er relevant for TS sitt spørsmål. Anonymkode: 781cb...480 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 1 time siden, alabaster skrev: Det er ikke alle fastleger som er komfortable med det. Jeg har en godt voksen, etnisk norsk fastlege. Han henviser også alltid GU. Er fastleger i det hele tatt lært opp i å ta GU? Trodde disse mest skrev ut sykemeldinger og resepter for hoste osv Anonymkode: 3d0b4...4a6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 Hvorfor ta utdannelse i Polen, isteden for i Norge? Anonymkode: 01026...7e3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er fastleger i det hele tatt lært opp i å ta GU? Trodde disse mest skrev ut sykemeldinger og resepter for hoste osv Anonymkode: 3d0b4...4a6 Du har åpenbart ikke innsikt. Kanskje lurt å sette deg inn i det som diskuteres før du legger igjen hodeløse utsagn? Anonymkode: 781cb...480 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #13 Skrevet 20. august 2017 På 18.8.2017 den 20.59, AnonymBruker skrev: hei, jeg er en mann med muslimske røtter, og har også et muslimsk navn, mørk i huden er jeg også. Planen min er å studere medisin i Polen, men lurer på om jeg kan støte på rasisme, og forskjellsbehandling fra professorer. Har hørt at professorene der er ganske så konservative, med tanke på landets fortid, og deres syn på muslimer, og innvandring generelt. Tror du/dere jeg kommer til å få problemer med forelsere, eller får dårligere karakterer pga min hudfarge, og mtt navn ? Takk for svar! 😃 Anonymkode: 226aa...3c9 Salam, unge mann Ja, ung er du uansett vet du. Jeg er også muslimsk kvinne. Kan du si hvor gammel du er sånn intervallmessig ? Er du singel? Haha jeg ler av måten jeg skriver på nå. Men ja, kan jeg spørre hvor du opprinnelig kommer ifra? Jeg anbefaler studium i Sverige hvertfall, de er sinnsykt dyktige og serviceminded. Pluss at teknologien i helsebransjen i Sverige er langt mer videreutviklet enn i Norge. Wassalam. Anonymkode: a9453...1cd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #14 Skrevet 20. august 2017 Jeg har ei muslimsk venninne som har studert medisin i Polen. Hun har fått gode karakterer, og er nå lege. Hun har brukt hijab hele veien, så tror folk har vært inneforstått med at hun har vært muslim hele veien. Anonymkode: 6a937...248
WubWub Skrevet 20. august 2017 #15 Skrevet 20. august 2017 (endret) I Polen er det 850 saudi-arabere som studerer medisin. Slik jeg tolker det i forhold til denne artikkelen (http://scienceinpoland.pap.pl/en/news/news,396398,850-students-from-saudi-arabia-study-in-poland.html) så blir de tatt godt imot av universitetene. Men ellers i samfunnet så er det nok en viss risiko for å bli sjikanert på gata som muslim, dessverre. Det er veldokumentert at trakassering av muslimer i Polen har økt med årene. Polen har blitt et av de minst muslimsk-vennlige landene i Europa med unntak av 2 andre øst-europeiske land. Endret 20. august 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #16 Skrevet 21. august 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke i mitt hode. Jeg er en vanlig norsk kvinne med fastlege fra Iran. Han er kjempeflink! Skal jeg til feks GU sender han meg til en av sine kvinnelige kolleger. Anonymkode: 26912...f03 Hva er vitsen med å skrive dette? Holder det ikke å skrive at han er en kjempeflink lege? Regner med du blir henvist om du må ha røngten, psykolog eller annet også? Anonymkode: e6a22...7ec
Spiteful Skrevet 21. august 2017 #17 Skrevet 21. august 2017 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud fordi han må følge religionen sin kan han ikke ta GU? Anonymkode: 3d0b4...4a6 Nei, nå må du gi deg. Fastlegen min er 100% norsk, men hvis jeg skal ha en undersøkelse som innebærer å kle av meg så henviser han meg til en kvinnelig kollega av han. Dessuten, selvom fastlegen er fra Iran, så betyr det ikke at han er muslim. De aller fleste Iranske kvinner jeg kjenner kler seg akkurat som norske kvinner. Endret 21. august 2017 av Spiteful 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #18 Skrevet 21. august 2017 1 time siden, Spiteful skrev: Nei, nå må du gi deg. Fastlegen min er 100% norsk, men hvis jeg skal ha en undersøkelse som innebærer å kle av meg så henviser han meg til en kvinnelig kollega av han. Dessuten, selvom fastlegen er fra Iran, så betyr det ikke at han er muslim. De aller fleste Iranske kvinner jeg kjenner kler seg akkurat som norske kvinner. Nja, vedkommende som skrev det la jo ganske opp til det da. Han er fra Iran og henviser til GU. Hvis det ikke har en sammenheng ser jeg ikke hvorfor man legger til det. Fastleger henviser til ekstremt mye. Anonymkode: 781cb...480
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #19 Skrevet 21. august 2017 På 18.8.2017 den 20.59, AnonymBruker skrev: hei, jeg er en mann med muslimske røtter, og har også et muslimsk navn, mørk i huden er jeg også. Planen min er å studere medisin i Polen, men lurer på om jeg kan støte på rasisme, og forskjellsbehandling fra professorer. Har hørt at professorene der er ganske så konservative, med tanke på landets fortid, og deres syn på muslimer, og innvandring generelt. Tror du/dere jeg kommer til å få problemer med forelsere, eller får dårligere karakterer pga min hudfarge, og mtt navn ? Takk for svar! 😃 Anonymkode: 226aa...3c9 Jeg jobber på sykehus og vi har en del muslimske leger og sykepleiere her. Noen går med hijab på jobb f.eks. så det er veldig tydelig. Det går stort sett greit blant kolleger, men merker at enkelte eldre pasienter og andre kan reagere negativt på at en muslim skal sjekke de. Det viktigste er at en er godt integrert og snakker godt norsk. Snakker en godt norsk, blir en som regel godtatt! Jeg kjenner en del mørkhudede som jobber på sykehuset, indere, pakistanere osv, men de har blitt veldig omgjengelig og vestlig i sin væremåte, hilser og snakker med alle og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, og snakker norsk flytende. Og de virker å være godtatt også blant skeptiske gamle damer... (Jaja, jeg hadde en gammel dame en gang - som nektet å la seg operere av en hottentott....). Vi hadde en muslimsk lege fra Afghanistan - han var veldig nedlatende blant kvinnelige kolleger, og dette ble jo merket, så han ble ikke helt godtatt... Hudfarge og navn skal ikke ha noe å si - så lenge du er blid, intelligent, oppegående, moderne og ikke trangsynt Og snakker godt norsk (og engelsk - er vel det du må snakke i Polen) - og kanskje litt polsk og. Anonymkode: 321e8...d1e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #20 Skrevet 21. august 2017 I utlandet er forelesere mye strengere og setter større krav til disiplin. Det er ikke nødvendigvis negativt, men vi nordmenn er ikke så vandt til å høre hvor skapet skal stå. Godt mulig du får problem, men ikke pga hudfarge tror jeg. Anonymkode: a1b45...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå