AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Lurer egentlig på hvilken utdannelse man bør ta for å få en litt normal og familievennlig arbeidshverdag? Etter å ha kikket mye rundt på ulike utdannelser har jeg jo funnet at svært mange yrker innebærer ugunstige turnuser og diverse, noe jeg egentlig ikke er så begeistret for. Tenkte en stund å prøve politi (phs), men her har man mye ugunstige tider, samme for mange helserelaterte yrker osv, noen som vet? Vet at det finnes mange 8-4 jobber egentlig, men vet ikke hvilken utdannelse jeg bør ta for å havne i en slik jobb Er mann forresten, og vil gjerne ha et yrke som fint kan kombineres med familie og barn Anonymkode: 78866...388
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Hva vil du jobbe med da? Det er i grunn høyst relevant å ta i betraktning. De fleste kontorjobber er vel 8-16, en god del håndverker-yrker, butikker som holder til i sentrum/gater har gjerne bare åpent fra 9-17 eller noe slikt. Folk som jobber i politi, helsevesenet m.m. klarer jo å ha et familieliv de også, jeg er sikker på at du får det til bare du finner noe du trives med. Anonymkode: 882bf...f41
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #3 Skrevet 18. august 2017 Litt usikker egentlig, men vil gjerne ha et familievennlig yrke hvor jeg jobber med mennesker og kan hjelpe andre på et vis, derfor jeg har tenkt i baner av politi, lærer og til og med sosionom, selv om sistnevnte er litt forkastet da det virker å være alt for kvinnedominert. Å bli lærer er jo også egentlig et valg jeg vegrer meg for å ta, da jeg har lest alt for mange tråder både her inne og ellers på nettet med negative utspill om yrket, folk som må slutte etter kort tid pga. arbeidsmengde osv, osv. Har vurdert regnskapsfører da det virker som et helt greit yrke med greie jobbmuligheter og generelt normal arbeidstid, men litt overtid i perioder. Tar imidlertid gjerne mot andre forslag Anonymkode: 78866...388
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #4 Skrevet 18. august 2017 Farmasøytlivet på bygda er digg, apotekene er åpen fra 8-17 i ukedagene f.eks. Men kan risikere en monoton hverdag, kanskje ikke noe for en person som liker utfordringer. Gründer, håndverker, bank/kontor... Anonymkode: 72e52...520
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Farmasøytlivet på bygda er digg, apotekene er åpen fra 8-17 i ukedagene f.eks. Men kan risikere en monoton hverdag, kanskje ikke noe for en person som liker utfordringer. Gründer, håndverker, bank/kontor... Anonymkode: 72e52...520 Er det et yrke som fort kan ha lange dager og mye overtid så er det nå gründer :-p TS: hvor lang utdannelse er du villig til å ta? Er du komfortabel med realfag? I så fall ville jeg vurdert en ingeniørutdanning. Litt avhengig av fag er det gode muligheter for jobb både privat og offentlig, og lønna er generelt sett grei. Anonymkode: 882bf...f41
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #6 Skrevet 18. august 2017 Men i de fleste yrker kan man jo finne gunstige arbeidstider, selv i helsevesenet. Jeg ville ikke ha ekskludert helsevesenet, politi etc. uten videre uten å ha undersøkt om kunne ha likt å arbeide med det som har en typisk 8-4-arbeidsdag. Anonymkode: 0c592...951
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Skrevet 19. august 2017 Har ikke mye erfaring med realfag egentlig, så ingeniør er kanskje ikke helt det rette, er ikke spesielt matteglad. Hadde kanskje sett for meg en 3årig utdanning maks i første omgang, med kanskje mulig videreutdanning senere. Innen helse har jeg da kanskje kunne sett for meg vernepleie eller sosionom (dog jeg er veldig usikker på dette) og ellers landjobber som regnskapsfører, politi, og kanskje mer..vet jo at sjansene for å komme inn på PHS er så som så, og arbeidsmarkedet er nok noe dårligere her enn for regnskapsførere. Øvrige håndverksyrker blir jo et problem siden jeg verken har erfaring eller utdannelse til dette, har da måtte fått meg en ufaglært hjelpearbeiderstilling som betaler svært lite. Anonymkode: 78866...388
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Skrevet 19. august 2017 Bump! Noen med tips til utdanning som leder fram til litt familievennlige yrker? Anonymkode: 78866...388
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #9 Skrevet 19. august 2017 Sosialt arbeid kanskje? Anonymkode: 956f3...fc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå