Gjest Ich Skrevet 13. januar 2005 #1 Del Skrevet 13. januar 2005 Er det noen som har fått sandblåst tennene hos tannpleier? Min søster går regelmessig til tannlege og tannpleier pga. en utslått tann for 15 år siden... Tannen er død, og misfarget, derfor får hun stadig bleket den. I tillegg foretar tannpleieren såkalt sandblåsing, og samtlige tenner blir kjempehvite! Altså ingen kjemiske midler (tror jeg), snarere en slags sliping av tennene. Tannlegen hennes anbefaler henne at hun gjør dette regelmessig, av hensyn til den ødelagte tannen som stadig må blekes, slik at tennene har lik farge. Heldiggrisen (?) får alt dette dekket - tannpleier er jo i utgangspunktet ganske dyr. Hun sier det er dritvondt og at tårene spretter... Noen som har prøvd dette? Hadde ikke hørt om det før hun nevnte det forleden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windy Skrevet 13. januar 2005 #2 Del Skrevet 13. januar 2005 Vet ikke om det virkelig er samme ting, men da jeg pusset tennene hos tannlegen her om dagen (som forberedelse til bleking) snakket tannpleieren om sand - som jeg kjente ganske godt da jeg bet tennene sammen. Det var overhodet ikke vondt der hun brukte en myk ting... Men i underkjeven brukte hun en krokliknende ting som var meget ubehagelig, og jeg blødde ganske mye fordet belegg gjerne legger seg ned mot tannkjøttet. Det kan jo være samme greie? Om det koster noe til vanlig vet jeg ikke, for dette var som sagt en del av noe annet jeg skulle Litt hvitere ble det, for det fjerner jo belegget, og det føles (og er) i hvert fall superrent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 13. januar 2005 #3 Del Skrevet 13. januar 2005 Stas: Tror ikke det var sand-blåsing. Jeg har aldri sandblåst, men tannlegen bruker både krok (au) og tannpasta med sand i på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #4 Del Skrevet 14. januar 2005 Det med kroken handler vel om fjerning av tannsten. Det gjør både tannlege og tannpleier. Det er mulig de bruker ulike teknikker, og at dette med "sanden" i tillegg er noe tannpleier gjør? Jeg har bare fjernet tannstein hos tannlege, og da brukes kun "kroken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #5 Del Skrevet 14. januar 2005 "Sanden" er ikke sand, men salt som blåses på tennene kombinert med ultralyd som hjelper til å løse opp tannstein. Dette gjøres for å fjerne tannstein, og er både raskere og mer behagelig enn "gamlemåten". Jeg får saltblåst tennene mine to ganger i året hos tannlege og tannpleier, og har gjort dette i nesten 10 år. Tennene blir hvitere fordi tannsteinen blir borte, men det er ikke snakk om hverken bleking eller nedsliping av emaljen. Saltet er hardere enn tannstein og atskillig mykere enn emalje. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha dette utstyret, relativt sjelden foreløpig? Hva mer kan man si om saltblåsing enn som det sies i Tranreklamen? Mmmm -Smaker sitron!?!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 14. januar 2005 #6 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg fikk sandblåst tennene mine sist jeg var hos tannlegen. Hadde hele trynet fullt av noe pulver etterpå... Er dette den nye måten å fjerne tannstein på tro? For før så gjorde de det på en annen, mer smertefull måte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. januar 2005 #7 Del Skrevet 14. januar 2005 "Sanden" er ikke sand, men salt som blåses på tennene kombinert med ultralyd som hjelper til å løse opp tannstein. Dette gjøres for å fjerne tannstein, og er både raskere og mer behagelig enn "gamlemåten". Jeg får saltblåst tennene mine to ganger i året hos tannlege og tannpleier, og har gjort dette i nesten 10 år. Tennene blir hvitere fordi tannsteinen blir borte, men det er ikke snakk om hverken bleking eller nedsliping av emaljen. Saltet er hardere enn tannstein og atskillig mykere enn emalje. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha dette utstyret, relativt sjelden foreløpig? Hva mer kan man si om saltblåsing enn som det sies i Tranreklamen? Mmmm -Smaker sitron!?!! Hvor går du Tispa?! Jeg har alltid tannstein og jeg HATER gamlemåten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 14. januar 2005 #8 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg hadde regulering da jeg var 16, og etter det har jeg vært plaget av tannsten. Særlig siden reguleringstannlegen nekter å ta vekk tråden bak tenna, selv mange år etterpå. Den nede fikk jeg tilslutt mast meg til å ta vekk. Å fjerne tannsten med krok er vondt! I tillegg til at det gjerne blør, slik at det føles som man blir kvelt hvis man ikke får skyllt ofte nok. Kanskje jeg skal høre med den nye tannlegen min om han bruker sandblåsing. Må ta meg en tur til tannlegen snart nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå