AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Min datter på 5 år har nettopp begynt på skolen, og har i den forbindelse fått mange nye venner i området. Etter skolen er det ingenting annet enn å besøke venner som står på hennes agenda. Selv hadde jeg ikke særlig med venner på den alderen, og de jeg kjente bodde såpass langt unna at det krevde planlegging og gjerne overnatting om besøk skulle være aktuelle. Det er ikke noe jeg ønsker for min datter, og jeg er derfor veldig glad for at hun er flink til å få nye venner og har lyst til å være med dem. MEN jeg sliter med å holde styr på hvor hun er! Ofte avtaler vi hvem hun skal gå til, men om denne personen ikke er hjemme går hun gjerne til noen ande, og vi aner ikke hvor hun er. Hvordan gjør dere det? Syns dere det er greit at deres 5åring er hjemme hos venner hvor dere ikke har møtt foreldrene? Hvordan finner dere ungen deres når det er på tide å komme hjem? Vi vurderer å kjøpe henne en GPS/telefon-klokke, men ingen av vennene hennes har det, og vi har ikke lyst å være de gale foreldrene som overvåker ungen sin, heller. Hvordan føler dere forresten det om det kommer en unge dere aldri har møtt før og ringer på for å leke med ungen deres? Anonymkode: 5517a...cb8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Kjøp en telefon som bare kan brukes til å ringe/sende meldinger med (altså ikke iPhone eller noe sånt). Dere må ha mulighet til å få tak i henne, og hun må ha en måte å kontakte dere på. Evt får dere lage en avtale om at hvis vedkommende ikke er hjemme så må hun komme hjem å si ifra hvor hun går. Burde da ikke være noe problem at det kommer en ukjent unge å vil leke? Det er jo en del unger på en skole, noen ganger skaffer man seg venner på andre trinn. Anonymkode: d7772...1a1 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #3 Skrevet 18. august 2017 Vi har avtale med 6 åringen at hun skal komme hjem dersom de hun skulle til ikke var hjemme, så vi vet hvor hun går videre. Så langt har hun aldri brutt denne regelen, men regner med det kommer snart. Vi har allikevel bestemt oss for å kjøpe telefon/GPS klokke til henne, slik at vi kan ringe når hun skal komme hjem. Samtidig som hun da vil få et litt større utslagsfelt når hun er ute å leker. For vår del kunne det gjerne vært uten gps. Anonymkode: 3e2a8...f9e 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 Akkurat nå, GulSol skrev: Ha henne i bånd! Det er jo et alternativ, men et fryktelig dårlig et. Anonymkode: 5517a...cb8
Gjest GulSol Skrevet 18. august 2017 #7 Skrevet 18. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et alternativ, men et fryktelig dårlig et. Anonymkode: 5517a...cb8 Kødda da, selvfølgelig. En sånn klokke er ikke dumt da. Du kan feste den inni sekken hennes.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #8 Skrevet 18. august 2017 Mange telefoner har en findmyphone-løsning på nett, kanskje bruke en med f.eks posisjon eller mobildata skrudd på, så kan dere spore henne på den diskrete måten? Anonymkode: 11c5f...67f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #9 Skrevet 18. august 2017 Er hun ikke på SFO? Om hun ikke er det så må dere øve på at hun først går rett hjem og så ut igjen. Min 6åring må alltid komme hjem først om det ikke på forhånd er avtalt venninnebesøk. Da må hun komme hjem til middag (hun kan klokken) og det gjør hun. Skal hun gå andre steder enn avtalt må hun også komme innom hjemme først. Dere må rett og slett øve med henne, sette grenser og klare regler. Anonymkode: afb6c...257 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #10 Skrevet 18. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har avtale med 6 åringen at hun skal komme hjem dersom de hun skulle til ikke var hjemme, så vi vet hvor hun går videre. Så langt har hun aldri brutt denne regelen, men regner med det kommer snart. Vår unge bryter denne reglen omtrent annen hver dag. Det skal sies at hun har utfordringer som tilsier at hun skal ha vansker med sosiale situasjoner, og jeg er nok derfor litt ekstra grei når jeg ser hun får seg venner. Anonymkode: 5517a...cb8
Vera Vinge Skrevet 18. august 2017 #11 Skrevet 18. august 2017 Jeg hadde nok ikke sluppet en 5-6-åring løs alene før jeg visste at han/hun kunne holde avtaler. Så jeg ville, som en sier, øvd og øvd. Og/eller sagt at det er uaktuelt at hun kan gå alene til venner om man ikke kan stole på at hun går hjem om vennen ikke er hjemme. Og så bor jeg i et fredelig nabolag, men jeg tror ikke det er vanlig at 5-6-åringer går alene rundt likevel. Jeg har en som blir 6 om noen få mnd (begynner på skolen neste høst) og det er foreløpig en fjern tanke å slippe ham løs, annet enn for å gå til barnehagen (som er rett ved siden av oss). 3
Devilheart Skrevet 18. august 2017 #12 Skrevet 18. august 2017 Hvis hun ikke har imot å gå med store ting på armen, kan kanskje disse være et alternativ? https://www.tek.no/artikler/test-xplora-gator-2/350628
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #13 Skrevet 18. august 2017 Jeg forsøker å ha telefonnummer til foreldrene, slik at jeg kan ha kontakt med de. Og hvis datteren min går et anney sted enn avtalt, får hun foreldrene til å sende meg sms. Kommer det et fremmed barn hit for å leke spør jeg alltid litt om hvor barnet bor og om mamma eller Pappa vet hvor barnet er. Vi bor på et boligfelt som er litt adskilt, så det er ganske oversiktlig. Gps-klokke er også greit, men vår ble ødelagt så nå klarer vi oss uten. Anonymkode: 5c1b1...a19 1
Gjest Trolletrine Skrevet 18. august 2017 #14 Skrevet 18. august 2017 (endret) Vår femåring leker i gaten vår hele tiden. Vi bor i et byggefelt ute på landet. Jeg har sørget for å bli litt kjent med foreldre til vennene hennes, og har fortløpende kontakt med disse via SMS. F.eks "nå går Kari til dere". Får så svar at at hun er kommet frem osv. I tillegg passer de fleste på alle her, så vi sender meldinger til hverandre innimellom, med kanskje et bilde også- "koser seg med lunsj i hagen"og sånne ting. I tillegg kjøpte vi i sommer en GPSklokke til henne, og er veldig fornøyd med den. Kan følge med hvor hun er til enhver tid, kan ringe henne, og hun kan ringe oss. Også alarm som utløses hos meg hvis hun tar klokken av seg. Endret 18. august 2017 av Trolletrine
Sushi Skrevet 18. august 2017 #15 Skrevet 18. august 2017 Min eldste har øvd på dette siden hun såvidt begynte å være utenfor huset alene i 3-årsalderen. Da skulle hun si fra om hun gikk noe annet sted enn rett utenfor (hun og nabojenta løp mye fram og tilbake mellom husene). Etterhvert har hun fått gå på avtalte steder i nærområdet, men må si fra hvor hun går. Om hun skal til venner må hun si fra om de ikke er hjemme og hun skal et annet sted. Det har vært ganger hun har glemt seg og jeg har vært redd for henne, men det har hun heldigvis lært mye av. Nå er hun skolestarter og både veldig selvstendig og flink til å si fra hvor hun er. Gps-klokke ser jeg på som overvåking og samtidig en falsk trygghet.
Gjest Trolletrine Skrevet 18. august 2017 #16 Skrevet 18. august 2017 Hvorfor mener du en GPS klokke gir falsk trygghet? Forøvrig mener jeg at femåringer SKAL bli passet på, og at man alltid skal vite hvor et så lite barn er. Min erfaring er at vårt barn fikk mye mer frihet etter hun fikk klokken, så har ingen betenkeligheter med å bruke en slik klokke.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #17 Skrevet 18. august 2017 Hvordan gjorde jeg som barn? EN gang gikk jeg til noen uten å gi beskjed hjem. Gjorde det aldri igjen for å si det sånn. Som liten selv fikk jeg evnt låne telefon og ringe hjem for å gi beskjed. Så evnt en gammel telefon hun kam ringe selv om hun er flink nok til å ta vare på den Dere må trene på at hin SKAL komme hjem og gi beskjed om hvor hun er. Gjør hun ikke det får hun ikke gå noe sted igjen. Det funker på vår snart 5åring i alle fall. Måtte nekte henne å gå ut et par ganger i perioder før hun lærte. Anonymkode: 6af9b...137 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #18 Skrevet 18. august 2017 Da jeg var seks år fikk jeg klokke, og beskjed om at når den lange viseren pekte rett opp og den korte pekte mot firetallet måtte jeg hjem for å spise middag. Det gikk fint med meg selv uten mobiltelefon og GPS-tracking. Anonymkode: 8337c...b59 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #19 Skrevet 18. august 2017 Dersom det er barn i feltet vårt så avtaler vi klokkeslett og barna sier i fra til mor eller far til den som får besøk at di skal hjem kl 6 eller når Barne-TV begynner.. eg spør alltid barn som kommer på besøk om di har et klokkeslett di skal hjem til.. (og om mamma eller pappa vet at di er hos oss)det har di stort sett ellers har di fått beskjed om at di blir hentet. Skal di besøke noen fra klassen spm bor lenger vekke avtaler vi med foreldre. Det samme vist di skal være med noen hjem etter skolen. Læreren har levert ut en klasseliste slik at vi har alle nr og navn til foreldrene i klassen. Barna har også fått beskjed om at di må si ifra dersom di går andre plasser enn avtalt. Det har hent et par ganger di har rotet bort tiden og det har hendt eg har fått barn som har glemt å si ifra til foreldrene deres hvor di er, da skriver eg en meld at den og den er her. Vi vokste da selv opp uten telefon og GPS klokke og vi overlevde.. Anonymkode: ef7fc...f6b 1
Gjest Trolletrine Skrevet 18. august 2017 #20 Skrevet 18. august 2017 Hehehe....jeg også greide fint å vokse opp uten telefon og GPS. Men hvis en GPSklokke gjør at vi opplever livet til meg og barnet mitt enklere og tryggere, så bruker vi en sånn klokke. Det var forøvrig mye vi ikke hadde før som vi har nå. Jada, klart vi overlevde og hadde en god barndom uten masse stæsj, men nå HAR vi flere hjelpemidler. Da mener jeg det fremstår temmelig bakstreversk å ikke skulle benytte seg av disse hvis man har lyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå