Gå til innhold

Min bestefar slurver så med vask og personlig hygiene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før man blir angrepet for alt mulig så får jeg begynne med å si at snillere mann skal man lete lenge etter.

Men så kommer det til det med hygiene som gjør at jeg blir irritert på han. Han vasker aldri hendene når han har vært på do eller ute( tatt på penger, bensinpumpe osv). Så når han kommer inn da og skal spise så tar han på maten som vi andre også skal spise. Han tar gjerne hele neven oppi sjokoladeskåla og roter rundt til han finner det han vil ha, eller tar opp annen mat å gransker det for å se hvilken bit han skal ta. Jeg synes det er så utrolig ekkelt. Det hadde jeg syntes uansett hvem som gjorde det hvis de ikke hadde vasket hendene. Har prøvd å si til han at han må vaske hendene når han har vært på do osv, men nytter ikke å snakke til en så gammel mann som sikkert alltid har vært sånn. Det burde jo heller ikke vært nødvendig da det burde være allmenn kunnskap å vaske hendene etter dobesøk.Jeg vet at han ikke vasker hendene fordi han alltid bare lukker inntil døra så jeg kan høre at han ikke tar på vannet. Han dusjer jo så og si aldri så han lukter jo ikke akkurat roser. Har sagt det til min bestemor, men han hører ikke på henne heller. 

Og nei, jeg ønsker ikke å snakke stygt om min bestefar, det jeg forteller her er jo sant. Å la være å besøke de er ikke et alternativ,  men hvordan kan man få han til å forstå at vi andre synes det er ekkelt og at han for sin egen del også burde vaske seg?

Anonymkode: 6313c...6e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg løste det problemet med alltid og ha antibac-servietter ved bordet når vi skulle spise. Da slapp han å reise seg og det ble mindre styr. 

Anonymkode: 7c42b...06b

Skrevet

Si det som det er: Du må vaske deg, det lukter og er ikke trivelig for de rundt deg. 

• Liker 3
Skrevet

Minn ham på håndvask før hvert måltid. Vær direkte, hinting fungerer ikke. Eller server ham maten direkte på en tallerken, så slipper du i hvert fall å få hans bakterier på din mat.

Anonymkode: 6ff7d...b04

• Liker 1
Skrevet

Si det som det er. Du lukter og må vaske deg. Om ikke ønsker vi ikke komme/ spise her etc. Skjønner deg veldig godt. Har en del pasienter(hjemmeboende) som rett og slett ikke kunne brydd seg mindre om hygiene, og de gjør ikke noe med det, uten en absolutt konkret beskjed. Det nytter ikke hinte eller gå rundt grøten. 

Anonymkode: a5327...2c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk vært streng og sint og sagt det flere ganger, men det nytter ikke. Om han da gjør det så dypper han så vidt hendene under krana uten såpe... Mannen er 90 år, men klar i toppen, så det er rart han ikke forstår det? Det lukter rett og slett gammel svett rumpe av stolen hans i lange tider etter at han har reist seg. Vet ikke om gamle folk bare lar være å bry seg? Min mor har også prøvd, men gitt opp. 

• Liker 1
Skrevet

Kroppene våre har ikke godt av overdreven dusjing og vasking. Han tar seg vel et bad en gang i uken slik folk gjorde før i tiden. Så lenge ikke kona hans plages lukter han nok helt normalt. Håndhygienen derimot er jeg enig i at burde vært noe bedre. 

Anonymkode: 21d70...525

• Liker 1
Skrevet

Du får kontakte hjemmesykepleien, da kan han få dusj en til to ganger i uken. Hvis han er 90 år så kan det godt hende han er på vei til å bli dement og trenger hjelp til det. 

Anonymkode: d3605...e45

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kontakte hjemmesykepleien, da kan han få dusj en til to ganger i uken. Hvis han er 90 år så kan det godt hende han er på vei til å bli dement og trenger hjelp til det. 

En til to ganger i uka? Bestefaren min fikk dusje annenhver uke, men det var klutvask de andre dagene. Fint om de får dusje mer nå.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa akkurat at han er klar i toppen. Det er man ikke når man er dement. Dessverre. 

Anonymkode: 43b6b...982

Skrevet
54 minutter siden, SiMa skrev:

En til to ganger i uka? Bestefaren min fikk dusje annenhver uke, men det var klutvask de andre dagene. Fint om de får dusje mer nå.

Jeg jobber i hjemmesykepleien og da får alle tilbud om dusj en gang i uken. Noen får to.

Anonymkode: 60b45...e90

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i hjemmesykepleien og da får alle tilbud om dusj en gang i uken. Noen får to.

Anonymkode: 60b45...e90

Bra. Det er noen år siden bestefaren min døde, så det er nok endret siden da. Eller kanskje det varierer fra kommune til kommune. Annenhver uke synes jeg er alt for lite.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si det som det er. Du lukter og må vaske deg. Om ikke ønsker vi ikke komme/ spise her etc. Skjønner deg veldig godt. Har en del pasienter(hjemmeboende) som rett og slett ikke kunne brydd seg mindre om hygiene, og de gjør ikke noe med det, uten en absolutt konkret beskjed. Det nytter ikke hinte eller gå rundt grøten. 

Anonymkode: a5327...2c5

Vil ikke være slem mot han heller. Føler det er litt frekt å kreve at han må vaske seg hvis ikke kommer vi ikke på besøk. Det er jo hans hjem. Samtidig så er det jo noe som irriterer meg. Akkurat det med å dusje får han la være å gjøre, selv om jeg virkelig ikke forstår at han ikke vil føle seg ren og lukte godt? Tror han dusjer en gang i mnd maks. Verste er det med håndvask, siden det direkte går utover oss. Men takk for innspill. 

Forresten siden det ikke nytter å kjefte ang håndvask, noe annet jeg kan gjøre? Eventuelt slutte å spise der, men bestemor elsker å diske opp med masse mat hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...