AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 For et seriøst dårlig opplegg. Jeg har stått i behandlingskø fra jeg søkte 18.juli til dato 22.august. I dag fikk jeg brev om at dokumentasjon mangler. De vil ha karakterutskrift fra en privatskole fra 2000. Det er ikke det jeg reagerer på, og måtte jeg klare å få en kopi av den da jeg ikke finner annet enn diplom for at jeg har vært elev datert 22.12.00, men at det skal ta 1 mnd å skrive at man mangler dokumentasjon og ettersom jeg har forstått at det kan ta 9 jævla uker før jeg får vite om alt er OK! Fy faen!!! Jeg visste søren meg ikke at det skulle være så vanskelig, og siste lønn er neste mnd. Faste utgifter på 20000kr i mnd med lån, regninger og mat. Må bare jobbe som F når jeg får helgevaktsstilling og ta mest mulig ekstravakter. Anonymkode: e4873...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Lærdommen til neste gang er vel å søke støtte fra Lånekassen litt tidligere. Anonymkode: 67e8f...191 15
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #3 Skrevet 18. august 2017 Dette kan du jo bare takke deg selv for som ikke har sendt inn alt av dokumentasjon. De behandlet min søknad på to timer, men da hadde jeg selvfølgelig gjort ting rett. Anonymkode: 6856a...a9a 18
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #4 Skrevet 18. august 2017 Det er svært mange studenter som søker stipend/lån i juli, grunnet at hovedopptaket er da. Det gjør at selv relativt "enkle" dokumentasjonssaker bruker lang tid på å bli behandlet. Selvfølgelig oppleves det vanskelig for søker, men det er lite å gjøre med det. Anonymkode: c18e5...052 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 Grunnen til at det tar lang tid er jo fordi søknaden din er satt i kø og at de derfor ikke vurderer om dokumentasjon er nødvendig før de ser på den. Veldig irriterende, men den eneste måten å unngå dette på er å undersøke om man trenger å sende inn dokumentasjon når man sender inn søknaden. Anonymkode: 79c9d...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #6 Skrevet 18. august 2017 Så du sendte aldri inn dokumentasjonen på beståtte eksamener i 2000? Vel, det er jo i så fall din egen feil og ikke den "forbanna Lånekassa". Du har bare hatt 17 år på deg. Lånekassa vet jo ikke om du har bestått emnene og da kan du være forsinka over 60 studiepoeng. Anonymkode: 215e7...924 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #7 Skrevet 18. august 2017 Faste utgifter på 20000kr er forresten veldig mye. Anonymkode: 215e7...924 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #8 Skrevet 18. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du sendte aldri inn dokumentasjonen på beståtte eksamener i 2000? Vel, det er jo i så fall din egen feil og ikke den "forbanna Lånekassa". Du har bare hatt 17 år på deg. Lånekassa vet jo ikke om du har bestått emnene og da kan du være forsinka over 60 studiepoeng. Anonymkode: 215e7...924 Man har ikke studiepoeng på VGS. Sååååe. Anonymkode: e4873...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #9 Skrevet 18. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faste utgifter på 20000kr er forresten veldig mye. Anonymkode: 215e7...924 Sånn er det når man har kjøpt leilighet, har billån, og ellers faste utgifter. Med studielån og ekstrajobb er det ingen problem. Det har jeg selvfølgelig regnet ut før jeg søkte studieplass. Noe jeg ikke visste var st jeg kunne søkt mye tidligere før jeg visste om jeg kom inn eller ei. Eneste dokumentasjon jeg sendte inn var bekreftelse på studieplass. Så det var ikke i min villeste fantasi at jeg skulle sende inn noe som ikke gikk på generell studiekompetanse. Det var en privat frisørskole på 3 1/2 mnd. Anonymkode: e4873...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #10 Skrevet 18. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke studiepoeng på VGS. Sååååe. Anonymkode: e4873...2cc Neivel, men samme prinsipp gjelder. Du må dokumentere året. Det er ditt problem. Sååååe. Anonymkode: 215e7...924 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #11 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neivel, men samme prinsipp gjelder. Du må dokumentere året. Det er ditt problem. Sååååe. Anonymkode: 215e7...924 . Anonymkode: e4873...2cc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #12 Skrevet 19. august 2017 Er jo din egen feil når du ikke sender inn det du skal. Og er man usikker, så søker man jo tidligere enn i juli, da søker jo "alle" som har ting på stell. Anonymkode: 1ed88...208 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #13 Skrevet 19. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo din egen feil når du ikke sender inn det du skal. Og er man usikker, så søker man jo tidligere enn i juli, da søker jo "alle" som har ting på stell. Anonymkode: 1ed88...208 Hovedopptaket er i midten av juli, suppleringsopptaket i slutten av juli og etterfyllingsopptaket fra august av. For nye studenter er det ikke barebare å søke tidlig. Man må altså ha skoleplass før man kan søke. De som søker i mai/juni er typisk eldre studenter som allerede er innrullert på et studieprogram. Anonymkode: 79c9d...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #14 Skrevet 19. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jo din egen feil når du ikke sender inn det du skal. Og er man usikker, så søker man jo tidligere enn i juli, da søker jo "alle" som har ting på stell. Anonymkode: 1ed88...208 Jeg er så lei sånne besserwisser svar her på KK. Hvor er folkeskikken? På Lånekassen står det at man kan søke når man har fått bekreftet studieplass. Jeg har aldri studert før. Jeg har hatt borteboerstipend 2.året på VGS, samt stipend i et halvt år på privatskole (VGS). Eneste dokumentasjonen jeg trodde jeg skulle sende inn (fordi jeg har søkt universitetet med 23/5-reglen, generell studiekompetanse) så var det akkurat det jeg har dokumentert, samt plass på universitetet. Hvordan skulle jeg vite at de trengte det karakterbeviset fra privatskolen? Å sitte bak en anonym bruker og si at det burde man visst, og din feil og bla bla bla, blir så useriøst. Jeg er frustrert over ventetiden og at jeg trodde aldri i min villeste fantasi at det skulle ta så sinnsykt lang tid, og at jeg i tillegg skulle være så uheldig å mangle et dokument som koster meg opptil 9 j... uker! Anonymkode: e4873...2cc 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #15 Skrevet 19. august 2017 På 18.8.2017 den 16.13, AnonymBruker skrev: Dette kan du jo bare takke deg selv for som ikke har sendt inn alt av dokumentasjon. De behandlet min søknad på to timer, men da hadde jeg selvfølgelig gjort ting rett. Anonymkode: 6856a...a9a For et idiotisk utsagn. Grunnen til at de behandlet din søknad på to timer var fordi den ble behandlet automatisk. Det vil si at du ikke trengte å gjøre en dritt. Fint å sitte der på sin høye hest når man rett og slett ikke trenger å forholde seg til Lånekassen sin manuelle behandling av søknader. Det er dette som tar tid, uavhengig om man har gjort alt riktig eller ei. Anonymkode: 79c9d...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #16 Skrevet 19. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei sånne besserwisser svar her på KK. Hvor er folkeskikken? På Lånekassen står det at man kan søke når man har fått bekreftet studieplass. Jeg har aldri studert før. Jeg har hatt borteboerstipend 2.året på VGS, samt stipend i et halvt år på privatskole (VGS). Eneste dokumentasjonen jeg trodde jeg skulle sende inn (fordi jeg har søkt universitetet med 23/5-reglen, generell studiekompetanse) så var det akkurat det jeg har dokumentert, samt plass på universitetet. Hvordan skulle jeg vite at de trengte det karakterbeviset fra privatskolen? Å sitte bak en anonym bruker og si at det burde man visst, og din feil og bla bla bla, blir så useriøst. Jeg er frustrert over ventetiden og at jeg trodde aldri i min villeste fantasi at det skulle ta så sinnsykt lang tid, og at jeg i tillegg skulle være så uheldig å mangle et dokument som koster meg opptil 9 j... uker! Anonymkode: e4873...2cc Grunnen til at de trenger dokumentasjonen fra 2000 er at du mottok støtte fra Lånekassen. Du kan kun motta støtte i max 8 år, og du kan ikke være forsinket mer enn 60 stp for å motta støtte. Du må derfor dokumentere alt du har gjort som har betydning for om du kan få tildelt mer støtte. Nå vet du dette til neste gang. Som en annen nevner, om du skal fortsette å studere til neste år og beholder studieplass der du er nå, er det lurt å søke tidlig. Allerede fra 1/5 kan man sende inn søknad. Med en gang du får giro i studentweb med semesteravgift betaler du denne og semesteret fosteret deg. Da kommer pengene tidlig i august. Dette er lurt å gjøre for alle studenter som fortsetter på et studium, fordi det samtidig letter køen for de som nettopp har kommet inn et sted. Anonymkode: 8bb7a...20d 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #17 Skrevet 19. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at de trenger dokumentasjonen fra 2000 er at du mottok støtte fra Lånekassen. Du kan kun motta støtte i max 8 år, og du kan ikke være forsinket mer enn 60 stp for å motta støtte. Du må derfor dokumentere alt du har gjort som har betydning for om du kan få tildelt mer støtte. Nå vet du dette til neste gang. Som en annen nevner, om du skal fortsette å studere til neste år og beholder studieplass der du er nå, er det lurt å søke tidlig. Allerede fra 1/5 kan man sende inn søknad. Med en gang du får giro i studentweb med semesteravgift betaler du denne og semesteret fosteret deg. Da kommer pengene tidlig i august. Dette er lurt å gjøre for alle studenter som fortsetter på et studium, fordi det samtidig letter køen for de som nettopp har kommet inn et sted. Anonymkode: 8bb7a...20d Tusen takk for et informativt svar. Vedrørende studiepoeng, så har ikke jeg studert på universitet før. Jeg har kun hatt stipend for videregående. Ikke studielån. Jeg har og dobbeltsjekket på min side, og der står det 0 kr i gjeld. Så det handler i såfall ikke om noe forsinkelser i studiet. Jeg håper at det ordner seg på mandag at skolen har min karakterutskrift/vitnemål, eventuelt Oslo fylkeskommune. Eneste jeg fant blant mine papirer var diplom for gjennomført frisørfaget på skolen og hva jeg har hatt i fag. Kun frisørfag, ingen realfag. Og jeg hadde jo aldri fått jobb som frisørlærling om jeg ikke hadde bestått det halvåret. (Var en skole hvor du gikk halvt år på skole og jobbet som lærling i 2 1/2 år). Jeg sier ikke at Lånekassen skulle vite det, men at det og kan være dokumentasjon på fullført skole (in Worst case). Anonymkode: e4873...2cc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #18 Skrevet 20. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei sånne besserwisser svar her på KK. Hvor er folkeskikken? På Lånekassen står det at man kan søke når man har fått bekreftet studieplass. Jeg har aldri studert før. Jeg har hatt borteboerstipend 2.året på VGS, samt stipend i et halvt år på privatskole (VGS). Eneste dokumentasjonen jeg trodde jeg skulle sende inn (fordi jeg har søkt universitetet med 23/5-reglen, generell studiekompetanse) så var det akkurat det jeg har dokumentert, samt plass på universitetet. Hvordan skulle jeg vite at de trengte det karakterbeviset fra privatskolen? Å sitte bak en anonym bruker og si at det burde man visst, og din feil og bla bla bla, blir så useriøst. Jeg er frustrert over ventetiden og at jeg trodde aldri i min villeste fantasi at det skulle ta så sinnsykt lang tid, og at jeg i tillegg skulle være så uheldig å mangle et dokument som koster meg opptil 9 j... uker! Anonymkode: e4873...2cc Nei, vet du hva. Er det noen som mangler folkeskikk er det du. Du har fått helt kurante svar. Du har selv satt deg i denne helsikes situasjonen og ikke den bedritne Lånekassa. Det kan da ikke være så vanskelig å ordne opp i den jævla situasjonen ved å låne de helvetes pengene fra venner og slektninger, de får jo pengene tilbake veldig snart? Evt. be om rentefritak hos banken i to måneder. Det at du har fått stønad før fra Lånekassen før vet de selvsagt. Grunnen til at det tar opptil ni uker er dårlig timing og lange køer hos dem. Ta grep og gjør noe med holdningen din. Det er typisk KG-trådstarter å bli frekk fordi folk ikke snakker deg etter munnen. Anonymkode: 215e7...924 6
Kjetil E Skrevet 20. august 2017 #19 Skrevet 20. august 2017 På 18.8.2017 den 16.16, AnonymBruker skrev: Det er svært mange studenter som søker stipend/lån i juli, grunnet at hovedopptaket er da. Det gjør at selv relativt "enkle" dokumentasjonssaker bruker lang tid på å bli behandlet. Selvfølgelig oppleves det vanskelig for søker, men det er lite å gjøre med det. Anonymkode: c18e5...052 I tillegg har vel og lånekassen ferieavvikling i juli, og dermed og litt begrensett antall saksbehandlere. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #20 Skrevet 20. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, vet du hva. Er det noen som mangler folkeskikk er det du. Du har fått helt kurante svar. Du har selv satt deg i denne helsikes situasjonen og ikke den bedritne Lånekassa. Det kan da ikke være så vanskelig å ordne opp i den jævla situasjonen ved å låne de helvetes pengene fra venner og slektninger, de får jo pengene tilbake veldig snart? Evt. be om rentefritak hos banken i to måneder. Det at du har fått stønad før fra Lånekassen før vet de selvsagt. Grunnen til at det tar opptil ni uker er dårlig timing og lange køer hos dem. Ta grep og gjør noe med holdningen din. Det er typisk KG-trådstarter å bli frekk fordi folk ikke snakker deg etter munnen. Anonymkode: 215e7...924 Himmel og hav... Anonymkode: e4873...2cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå