Gå til innhold

Avlastning med 50/50 foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har 3 barn. Barna har fast bosted hos meg. Vi har 50/50 foreldreansvar.

Vi er pr idag hos familerådgiver for å utarbeide en bedre samværsordning enn den vi har idag.
I bunnen ligger en avtale med annenhver helg (fre-søn) samt en ettermiddag i uka.
Nå ble deler endret etter fars forespørsel til annenhver langhelg (tors-søn) og ingen ettermiddager.

Jeg er har ms og har behov for avlastning når jeg er på reiser til sykehus og lignende.
Samværsavtalen vår kan ikke være fleksibel. Det er det eneste vi er enige om.

Spørsmålet mitt er, kan jeg søke om avlastning for barna når jeg har behov for det.
Det hender jeg må på sykehus og av og til blir det med overnatting.
Kan far motsette seg dette?

Så hva er riktig her?

Med vennlig hilsen
meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke barna bo hos far fast så har du dem fra tor-søn? Jeg tenker siden du har ms. Fedre er da like gode omsorgspersoner som mødre (burde være). 

Anonymkode: f9d54...aaf

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke barna bo hos far fast så har du dem fra tor-søn? Jeg tenker siden du har ms. Fedre er da like gode omsorgspersoner som mødre (burde være). 

Høres ut som en grei løsning slik jeg ser det. Selv om samværsavtalen ikke kan være fleksibel så er det vel ingenting i veien for at man ikke kan avtale samvær utenom den så lenge begge er enige, f.eks at dem har fast bosted hos ham mens du har tor-søn, og så heller kan ha dem litt ekstra hos deg når du er frisk. 

Nå svarer vi vel ikke direkte på spørsmålet ditt, men det høres bare så merkelig ut med avlastning når man har to oppegående foreldre som deler ansvaret....

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette det første som slår deg som løsning?

For meg så høres det ut som far ikke ønsker mer samvær enn annenhver langhelg..

Jeg er hel enig i at far (burde være) er like god omsorgsperson, men det er ikke bestandig ønske/muligheten er der hos enten mor/far.

Anonymkode: 9cbea...22a

• Liker 9
Skrevet

Her ble det mange  tolkninger ser jeg.

Far ønsker ikke mer samvær enn det han nå ordnet etter forrige møte. Og han setter under noen omstendigheter ikke jobben til side for barna. Han skjønner ikke at jeg er syk heller. 

Mer enn det ønsker jeg ikke å utdype når det kommer til hvorfor det er som det er. Jeg og barna har lite valg. Helt enig i at det burde være motsatt, men det er nå engang ikke slik. 

Vi bor på en  liten plass der ryktene går, og jeg tror han ikke ønsker folk skal prate om at ungen hans er på avlastning. 

Han prøvde tidligere i prosessen å nekte meg, og dengang trodde jeg ikke jeg kunne søke hvis han nektet. Derfor spør jeg fordi jeg lurer. 

Og derfor spør jeg ikke om råd vedr vår løsninger da den er fullstendig låst fra hans side. 

Håper fortsatt på svar på det jeg lurer på 😊

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror nok at du kan søke avlastning ja!  

Anonymkode: 9b777...08c

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du søke avlastning. Du har hovedomsorg, og avlastning er et barnevakttilbud. Det trenger du, og far kan ikke bestemme at du ikke skal bruke barnevakt.

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, mem skrev:

Hei.

Vi er pr idag hos familerådgiver for å utarbeide en bedre samværsordning enn den vi har idag.
I bunnen ligger en avtale med annenhver helg (fre-søn) samt en ettermiddag i uka.
Nå ble deler endret etter fars forespørsel til annenhver langhelg (tors-søn) og ingen ettermiddager.

Jeg er har ms og har behov for avlastning når jeg er på reiser til sykehus og lignende.

Spørsmålet mitt er, kan jeg søke om avlastning for barna når jeg har behov for det.

Så hva er riktig her?

Med vennlig hilsen
meg

Du kan søke om avlastning. Sitter du i rullestol/ vil snarlig det innen 5-10 år?

Anonymkode: 52f41...da1

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker idag rullestol noe iløpet av dagen. Er ikke fullstendig bruker enda. Men for å avlyste kroppen og beina noe. Usikker på hvor fort sykdommen går. 

Skrevet

Nekter far å ta ansvar for barna når du er syk? Om dette er sant kan han jo ikke være riktig vel bevart. Stakkars deg og stakkars barna deres. Dette høres utrolig meningsløst ut. 

• Liker 11
Skrevet

Du kan søke om avlastning ja. Har en venninne, som har to barn med flere diagnoser, far vil bare ha de annenhver helg. Så hun har en del avlastning til de og.

Anonymkode: c531b...b5c

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, mem skrev:

Jeg bruker idag rullestol noe iløpet av dagen. Er ikke fullstendig bruker enda. Men for å avlyste kroppen og beina noe. Usikker på hvor fort sykdommen går. 

Er du i 30-årene? Virker ikke medisinene? Kan du be om en stamcelleoperasjon i det norske helsevesenet? (Billigere enn medisiner).

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du i 30-årene? Virker ikke medisinene? Kan du be om en stamcelleoperasjon i det norske helsevesenet? (Billigere enn medisiner).

Er I slutten av 30årene. Har fått stamcellebehandling. Men vi er usikre om den har virket på meg. Har en annen og litt mer progredierende varianter.  Desverre. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om avlastning ja. Har en venninne, som har to barn med flere diagnoser, far vil bare ha de annenhver helg. Så hun har en del avlastning til de og.

Anonymkode: c531b...b5c

Fyfaan, folk ass...jeg forstår ikke hvordan man kan gi så faan! Blir oppgitt over noen fedre altså...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, duplexx skrev:

Fyfaan, folk ass...jeg forstår ikke hvordan man kan gi så faan! Blir oppgitt over noen fedre altså...

En sak har alltid minst to sider, vi får kun en modifisert side..

Mulig at far er dn drittsekk som ikke gir slipp på friheten, en annen mulighet er at Ts trufet gjennom å være bostedsforelderen og nektet 50-50 for å få økonomiske fordeler - men så ble hun plutselig ikke i stand til å ha barna og forventet da at far skulle ta barna når hun ikke makter på hennes primisser.. 

Anonymkode: a8a77...b02

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sak har alltid minst to sider, vi får kun en modifisert side..

Mulig at far er dn drittsekk som ikke gir slipp på friheten, en annen mulighet er at Ts trufet gjennom å være bostedsforelderen og nektet 50-50 for å få økonomiske fordeler - men så ble hun plutselig ikke i stand til å ha barna og forventet da at far skulle ta barna når hun ikke makter på hennes primisser.. 

Anonymkode: a8a77...b02

Jeg ser ikke helt hvordan far er en mindre drittsekk her som ikke gir slipp på fritiden sin, i begge dine eksempler? 

Hadde han vært en redelig og god far ville han tatt seg mer av barna og økt på samværet når hun plutselig ikke makter å ha barna like mye lengre. Grunnen til hvorfor hun ikke klarer dette lenge, og grunnen til den opprinnelige samværsavtalen spiller ingen rolle hvis man virkelig bryr seg om sine barn. Da sitter man ikke som en sutrete 3 åring som skal straffe mor fordi hun var så ekkel og slem først. Ærlig talt. Jeg ser overhodet ingen gode unnskyldinger til hvorfor en helgepappa ikke kan øke litt på samværet med sine barn, hvis det står i mellom det eller at mor må få avlastning og sende barna til fremmende. 

Anonymkode: 8f7f1...d70

• Liker 6
Skrevet

Du kan selvsagt søke om avlastning. Far vil ikke kunne motsette seg det. 

Lykke til:)

For ordens skyld: dere har DELT foreldreansvar (det heter ikke 50/50) og du har daglig omsorg. 

Den med daglig omsorg bestemmer slike ting selv!

• Liker 2
Skrevet
På 18.8.2017 den 14.49, mem skrev:

Hei.

Så hva er riktig her?

Med vennlig hilsen
meg

Dere har jo ikke 50/50! Denne faren bor ho langt unna og har barna av og til...

Hvorfor skrev du "50/50"?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo ikke 50/50! Denne faren bor ho langt unna og har barna av og til...

Hvorfor skrev du "50/50"?

Vi har delt foreldreansvar som det kalles. 

Men barna bor hos meg, da heter det fast bosted. Og han har samvær. 

Han not ikke langt unna, 3 gater over oss. 

Skrevet
2 timer siden, MapleSirup skrev:

Du kan selvsagt søke om avlastning. Far vil ikke kunne motsette seg det. 

Lykke til:)

For ordens skyld: dere har DELT foreldreansvar (det heter ikke 50/50) og du har daglig omsorg. 

Den med daglig omsorg bestemmer slike ting selv!

Ja selvfølgelig, delt 😊 

Ok. Skal ringe kommunen kontoret på mandag. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...